Historia | Zadania i funkcje RIO | Organizacja i zasady działania izb | Adresy izb
Organizacja
i zasady działania izb
W
wyniku reformy administracyjnej, od 1999 r. funkcjonuje 16 izb,
każda na obszarze jednego województwa. Organizację i zasady działania
izb określa ustawa o regionalnych izbach obrachunkowych oraz rozporządzenie
Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 stycznia 2000 r. w sprawie siedzib i zasięgu
terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji
izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania (Dz. U. Nr 3, poz. 34.). Ogólny
schemat organizacji Regionalnych Izb Obrachunkowych przedstawiono poniżej. Na
czele każdej Regionalnej Izby Obrachunkowej stoi prezes, którego powołuje i
odwołuje Prezes Rady Ministrów. Do ustawowych obowiązków prezesa należy
m.in.:
-
reprezentowanie
izby na zewnątrz,
-
kierowanie
sprawami niezastrzeżonymi dla organów izby,
-
kierowanie
obradami kolegium,
-
wyznaczanie
składów orzekających.
Szczegółowy
zakres kompetencji prezesa określa art.17 ustawy. W
czasie nieobecności prezesa w izbie zastępuje go zastępca prezesa będący
jednocześnie przewodniczącym komisji orzekającej w sprawach o naruszenie
dyscypliny finansów publicznych. Zastępcę prezesa powołuje i odwołuje
Prezes Rady Ministrów na wniosek prezesa izby, spośród członków Kolegium
Izby.
W
każdej izbie działają określone ustawą organy kolegialne:
-
Kolegium izby - składające się z przewodniczącego, którym jest
prezes izby oraz członków
-
stanowiących reprezentację zarówno strony rządowej
jak i samorządowej
-
powoływanych do 19 czerwca 1998 r. w równych częściach
przez Prezesa Rady Ministrów i właściwe sejmiki samorządowe, a od 1 stycznia
1999 r. w całości przez Prezesa Rady Ministrów spośród kandydatów wyłonionych
w drodze konkursu, w liczbie określonej przez Prezesa Rady Ministrów. Uchwały
kolegium izby zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co
najmniej połowy liczby członków kolegium izby. Kompetencje
kolegium określone zostały w art. 18 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych.
-
Komisja orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów
publicznych - będąca organem I instancji, w którego skład wchodzą:
przewodniczący, jego zastępcy i od trzech do dziewięciu członków.
Kadencja komisji trwa 4 lata. Przewodniczącym komisji orzekającej jest zastępca
prezesa izby. Zastępców przewodniczącego oraz pozostałych członków powołuje
prezes izby. Komisja orzekająca działa na zasadach określonych w ustawie o
finansach publicznych (ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach
publicznych - Dz.U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.).
W
izbach działają, zgodnie z art. 19 ustawy o regionalnych izbach
obrachunkowych, składy orzekające, złożone z 3 członków kolegium. Do właściwości
składów orzekających należy wydawanie opinii w sprawach:
-
możliwości spłaty pożyczki lub kredytu przez j.s.t.
-
projektów budżetów j.s.t., wraz z objaśnieniami oraz informacją o
stanie mienia komunalnego
-
informacji zarządów j.s.t. o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze
-
sprawozdań zarządów j.s.t. z wykonania budżetu wraz z odrębnymi
sprawozdaniami z wykonania planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej
-
wniosków komisji rewizyjnych w sprawie absolutorium z tytułu wykonania
budżetu.
W
izbach działają również komisje rozpatrujące sprawy powiadomień przez
skarbnika (głównego księgowego budżetu) j.s.t. o przypadkach odmowy
kontrasygnaty zaciąganych zobowiązań finansowych i dokonanie jej na pisemne
polecenie zwierzchnika. Komisję powołuje prezes izby w składzie 3-5 osób spośród
członków kolegium.
W
izbach funkcjonują:
-
wydział kontroli gospodarki finansowej,
-
wydział informacji, analiz i szkoleń,
-
biuro izby, zapewniające obsługę administracyjną.
Zadaniem wydziału kontroli gospodarki finansowej
jest przeprowadzanie kontroli w:
-
jednostkach samorządu terytorialnego
-
związkach komunalnych
-
innych komunalnych osobach prawnych Kontrole
są następującego rodzaju:
-
kompleksowe, obejmujące gospodarkę finansową jednostek samorządu
terytorialnego
-
problemowe, obejmujące wybrane zagadnienia w jednej lub kilku
jednostkach kontrolowanych,
-
doraźne, podejmowane w razie potrzeby
-
sprawdzające - na zarządzenie prezesa.
Tryb
postępowania kontrolnego określony został w rozporządzeniu Prezesa Rady
Ministrów w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb
obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb i trybu postępowania.
Wydział
informacji analiz i szkoleń:
-
przygotowuje ramowy plan pracy,
-
opracowuje sprawozdanie z wykonania ramowego planu pracy,
-
przygotowuje informacje przedkładane przez prezesa izby Prezesowi Rady
Ministrów oraz ministrowi właściwemu ds. finansów publicznych,
-
organizuje i prowadzi szkolenia w zakresie przepisów prawa finansowego,
-
prowadzi doradztwo w zakresie praktycznego stosowania przepisów w bieżącej
gospodarce finansowej,
-
przekazuje informacje o zmianach w przepisach prawnych, mających wpływ
na prowadzenie prawidłowej polityki finansowej w j.s.t.,
-
upowszechnia informacje wynikające ze sprawowania kontrolnej funkcji
przez izbę.
Ponadto
w strukturze izby działają zespoły zamiejscowe, które realizują zadania
kontrolne, szkoleniowe i doradcze izby pod kierownictwem członka kolegium
wyznaczonego przez prezesa izby. Siedziby zespołów zamiejscowych określił
Premier. Są nimi byłe miasta wojewódzkie oraz miasto Sandomierz.
W
1997 r. została ustawowo utworzona wspólna reprezentacja izb - Krajowa Rada
Regionalnych Izb Obrachunkowych. W jej skład wchodzą prezesi oraz po jednym
reprezentancie kolegium każdej z izb wybranym na dwuletnią kadencję. Pracami
Krajowej Rady kieruje przewodniczący wybrany spośród jej składu.
Historia | Zadania i funkcje RIO | Organizacja i zasady działania izb | Adresy izb