Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 610 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 159907391
 

 
  Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z dnia 28 lutego 2002 r. (Sygn. akt I SA/Po 4249/01)
Wysłany dnia 29 Paź, 2002 - 15:34 przez Lidka Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Orzecznictwo Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2002 r. sprawy ze skargi Rady Gminy Brzeziny na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 03 października 2001 r. Nr 1136/2001 w przedmiocie nieważności uchwały Nr 166/XXVI/01Rady Gminy Brzeziny z dnia 31 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad przydzielenia dotacji Szkole Podstawowej w Czempiszu - oddala skargę.



Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z dnia 28 lutego 2002 r.

Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2002 r. sprawy ze skargi Rady Gminy Brzeziny na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 03 października 2001 r. Nr 1136/2001 w przedmiocie nieważności uchwały Nr 166/XXVI/01 Rady Gminy Brzeziny z dnia 31 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad przydzielenia dotacji Szkole Podstawowej w Czempiszu - oddala skargę.

UZASADNIENIE

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu uchwałą nr 1136/2001 z dnia 3.10.2001 r. orzekło nieważność uchwały Nr 166/XXVI/01 Rady Gminy Brzeziny z dnia 31.07.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad przydzielania dotacji Szkole Podstawowej w Czempiszu prowadzonej przez Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich. W uzasadnieniu RIO wyjaśnia, iż przedmiotową uchwałą, doręczoną izbie w dniu 5.09.2001 r. Rada Gminy Brzeziny powołując się na art. 80 ust. 4 ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.) oraz ar. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm.) postanowiła przyznać Szkole Podstawowej w Czempiszu w 2001 r. dotację w wysokości 1/3 kwoty 3.006 zł na jednego ucznia. Jednocześnie w § 2 tej uchwały upoważniono zarząd gminy do zawarcia umowy ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Szkół Katolickich na zasadach określonych w uchwale Nr 77/XI/99 z dnia 13.11.1999 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie z budżetu gminy Brzeziny dotacji, sposobu jej rozliczenia oraz kontroli zleconego zadania przez podmioty nie zaliczane do sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku. Oceniając zgodność z prawem powyższej uchwały kolegium izby powołując się na art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym podniosło, iż zgodnie z art. 80 ust. 4 ustawy o systemie oświaty - szczegółowe zasady udzielania dotacji dla szkół i przedszkoli publicznych prowadzone przez inne podmioty niż należące do sektora finansów publicznych, określa organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Wypełnieniem powyższego nie jest ustalenie kwoty dotacji na jednego ucznia. Upoważnieniem dla zarządu gminy do zawarcia umowy ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Szkół Katolickich - rada gminy scedowała swoje ustawowe uprawnienia wynikające z powyższych przepisów. RIO wskazuje ponadto, iż z przedłożonej jej informacji dotyczącej wyliczenia kwoty dotacji na jednego ucznia wynika, iż została ona w uchwale obliczona niezgodnie z wymogami art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Ustalona ona winna być w wysokości równej wydatkom przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez gminę. Natomiast kwota dotacji wynikająca z uchwały została obliczona na podstawie wydatków tylko jednej szkoły podstawowej w Brzezinach. Tak wyliczona kwot dotacji byłaby prawidłowa, gdyby Gmina Brzeziny prowadziła tylko jedną szkołę podstawową.
Rada Gminy Brzeziny w skardze do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosła o jej uchylenie. W uzasadnieniu skargi podnosi się, iż art. 80 ust. 4 ustawy o systemie oświaty nic nie. mówi o ustalaniu na jego podstawie sposobu rozliczania dotacji oraz kontroli jej wykorzystania. Zasady takie zostały określone w uchwale Rady Gminy nr 77/XI/99 z dnia 13.11.1999 r. wydanej na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Odesłanie więc w § 2 przedmiotowej uchwały do zasad określonych w uchwale nr 77/XI/99 nie było w żadnym stopniu scedowaniem kompetencji rady na zarząd gminy. Dopiero po dokonanej nowelizacji art. 80 ust. 4 ustawy stanowi, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji. Skarżąca nie podziela ponadto zastrzeżeń organu nadzoru w kwestii prawidłowości wyliczonej kwoty dotacji. Wyjaśnia, iż odpowiada ona wysokości dotacji na jednego ucznia w szkole w Brzezinach, która jest tego samego typu szkoła co szkoła w Czempiszu. Ponadto, z obwodu tej szkoły w trakcie roku budżetowego wyłączono obwód dla szkoły w Czempiszu. Tak określona dotacja nie jest zatem sprzeczna z art. 80 ust. 3 ustawy.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu w odpowiedzi na skargę podtrzymała swe stanowisko zawarte w rozstrzygnięciu nadzorczym. Dodatkowo wskazuje, iż kontrolowana uchwala mimo, że była zatytułowana "W sprawie szczegółowych zasad przydzielania dotacji Szkole Podstawowej w Czempiszu prowadzonej przez Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich " nie określiła tych zasad, lecz odesłała do zasad udzielania dotacji przewidzianej uchwałą Rady Gminy w Brzezinach nr 77/XI/99 z dnia 13.11.1999 r. wydaną na podstawie art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Upoważnienie wynikające z ustawy o finansach publicznych dotyczy dotacji celowych, ale nie dotacji podmiotowych przewidzianych postanowieniami ustawy o systemie oświaty. Art. 118 ust. 3 ustawy o finansach publicznych i art. 80 ust. 4 ustawy o systemie oświaty nie można traktować zamiennie przy określaniu zasad udzielania dotacji szkołom. Uchwała objęta nadzorem faktycznie takich zasad nie ustaliła, lecz poprzez upoważnienie zarządu faktycznie scedowała na ten organ swój ustawowy obowiązek wynikający z art. 80 ust. 4 ustawy o systemie oświaty. W dniu 29.10.2001 r. Rada Gminy Brzeziny uchwałą nr 181/XXVIII/01 w sprawie trybu przyznawania i rozliczania dotacji szkołom publicznym prowadzonym przez osoby prawne i fizyczne nie wymienione w art. 79 ustawy o systemie oświaty, a wydaną na podstawie, znowelizowanego art. 80 ust. 4 ustawy - nie odsyłała w tym zakresie do uchwały nr 77/XI/99. W kwestii kwoty dotacji wyjaśnia się, iż gmina prowadzi 4 szkoły podstawowe i zgodnie z art. 80 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, wyliczenie dotacji nie mogło opierać się na wydatkach tylko jednej z nich. Wyliczenie dotacji w sposób sprzeczny z wymienionym przepisem stwarza możliwość manipulowania wielkością dotacji, bądź z niekorzyścią dla budżetu gminy, bądź to z pokrzywdzeniem podmiotu prowadzącego szkołę.

Naczelny Sąd Administracyjny, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym i prawnym sprawy, zważył co następuje:
Finansowanie podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku w formie podatki odbywać się może zarówno na podstawie postanowień art. 118 ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014 ze zm.), jak i postanowień art. 80 ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r.. Nr 67, poz. 329 ze zm.). Postanowienia ustawy o finansach publicznych stanowią jednakże tzw. lex generalis, a postanowienia ustawy o systemie oświaty tzw. lex specialis. Mogące zachodzić ewentualne wątpliwości co do stosowania przepisów tych ustaw przy udzielaniu dotacji przez jednostki samorządu terytorialnego winny być zatem rozwiązywane według powszechnie stosowanej w procesie wykładni przepisów prawa reguły kolizyjnej, iż lex specjalis derogat legi generali. Z tego też względu skład sądzący nie dopatrzył się, by organ nadzoru w swym rozstrzygnięciu nadzorczym zastosował do oceny prawnej uchwały nr 166/XXVI/01 Rady Gminy Brzeziny z dnia 31.07.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad przydzielania dotacji Szkole Podstawowej w Czempiszu prowadzonej przez Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich przepisy niewłaściwej ustawy. Należy wskazać również na to, iż sama rada gminy w swej uchwale podała jako podstawę jej wydania art. 80 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, iż szczegółowe zasady udzielania dotacji, o których mowa w ust. 2 i 3, określa organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Rada mimo tego obowiązku ustawowego i zapowiedzi tytułu objętej rozstrzygnięciem nadzoru uchwały - nie wykonała, przekazując z naruszeniem prawa swe wyłączne uprawnienia zarządowi. Sąd administracyjny wskazuje ponadto i na to, iż Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej uprawnione było do zakwestionowania legalności ustalonej kwoty dotacji dla szkoły w Czempiszu. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 80 ust. 3 ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty - szkoły nie wymienione w art. 79 tej ustawy otrzymywać mogą na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia odpowiedniego typu i rodzaju szkół, w wysokości równej wydatkom przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego. Brakowało zatem podstaw prawnych do tego, by dotacja ta mogła być ustalona tylko na podstawie wydatków jednej szkoły gminnej, skoro gmina miała tych szkół więcej.
Z tych zatem powodów, na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 ze zm.) skargę oddalono.
 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź