Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 622 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 159905149
 

 
  Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 16 lutego 2001 r. (Sygn. akt SA/Rz 2149/99)
Wysłany dnia 07 Lis, 2002 - 08:50 przez Lidka Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Orzecznictwo Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie
po rozpoznaniu w dniu 16 lutego 2001 r. na rozprawie sprawy ze skargi Gminy Cmolas na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 9 listopada 1999 r. Nr LVI/5824/99 w przedmiocie nieważności uchwały Rady Gminy Cmolas o zmianie uchwały ustalającej zasady i wysokość należności z tytułu diet oraz zwrotu kosztów służbowych - skargę oddala.



Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 16 lutego 2001 r.

Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie
po rozpoznaniu w dniu 16 lutego 2001 r. na rozprawie sprawy ze skargi Gminy Cmolas na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 9 listopada 1999 r. Nr LVI/5824/99 w przedmiocie nieważności uchwały Rady Gminy Cmolas o zmianie uchwały ustalającej zasady i wysokość należności z tytułu diet oraz zwrotu kosztów służbowych - skargę oddala.

UZASADNIENIE

Uchwałą Nr LVI/5824/99 z dnia 9 listopada 1999 r., wydaną na podstawie art. 91 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /jt. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm./ Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie stwierdziło nieważność uchwały Nr XII/86/99 Rady Gminy w Cmolasie z dnia 30 września 1999 r. "w sprawie wprowadzenia zmian do uchwały ustalającej zasady i wysokość należności z tytułu przysługujących diet oraz zwrotu kosztów służbowych". Według stanowiska Kolegium Izby ustalenie w § 1 badanej uchwały prawa do otrzymywania diet przez członków komisji spoza rady gminy z tytułu uczestnictwa w sesjach rady gminy tj. organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, którego nie są oni członkami stanowi naruszenie art. 25 ust. 4 i 5 ustawy o samorządzie gminy. Do udziału w pracach rady gminy wraz z prawem do otrzymywania diet oraz zwrotu kosztów podróży uprawnieni są jedynie radni, członkowie rady gminy oraz przewodniczący organów jednostek pomocniczych na zasadach określonych w statucie.

W skardze do Naczelnego Sądu Administracyjnego Gmina Cmolas wniosła o uchylenie powyższej uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie. Skarżąca wyraziła pogląd, że zmiana dokonana w uchwale Rady Gminy z dnia 30 września 1999 r. Nr XII/86/99 mieści się w granicach uprawnień Rady Gminy. Skoro bowiem art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym daje jej możliwość działania we własnym zakresie, to art. 25 ust. 5 miesięcy mówiący, że "przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza Rady" - daje prawo do diet i zwrotu kosztów podróży również dla "członków komisji rady nie będących radnymi w całej rozciągłości".

W odpowiedzi na skargę wniesiono o jej oddalenie z przyczyn podanych w uzasadnieniu zaskarżonej uchwały.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Skarga nie zasługuje na uwzględnienie, bowiem zaskarżona uchwała nr LVI/5824/99 z dnia 9 listopada 1999 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie nie narusza prawa.

Otóż w myśl art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym uchwała organu gminy sprzeczna z prawem jest nieważna. O nieważności orzeka właściwy organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty doręczenia uchwały. W doktrynie, jak i w orzecznictwie prezentowany jest konsekwentnie pogląd, iż podstawą stwierdzenia nieważności uchwały organu gminy jest naruszenie prawa o charakterze istotnym. Natomiast nieistotne naruszenie prawa nie skutkuje stwierdzeniem nieważności, a w takim przypadku organ nadzoru ogranicza się do wskazania, iż uchwałę wydano z naruszeniem prawa /art. 91 ust. 4 ustawy/. Rozpoznając skargę na uchwałę w trybie nadzoru /rozstrzygnięcie nadzorcze/ Sąd w rzeczywistości ocenia pośrednio uchwałę organu gminy będącą przedmiotem postępowania nadzorczego. W ocenie Sądu, uchwała Rady Gminy Cmolas z dnia 30 września 1999 r. Nr XII/86/99 w sprawie wprowadzenia zmian do uchwały ustalającej zasady i wysokość należności z tytułu przysługujących diet oraz zwrotu kosztów służbowych narusza prawo w sposób istotny. Zapis § 1 tej uchwały brzmi następująco: "W uchwale Nr II/16/98 Rady Gminy w Cmolasie z dnia 26 listopada 1998 r. w § 1 ust. 1 po zdaniu "za udział członka komisji spoza rady w posiedzeniu komisji" dodaje się wyrazy "i w sesjach". Zapis ten więc oznacza, że przysługujące dotychczas członkom komisji spoza rady uprawnienie do diet i zwrotu kosztów przejazdu z tytułu udziału w posiedzeniach komisji obejmować będzie swoim zakresem również udział w sesjach rady. Zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym na zasadach ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Ogólnikowa co prawda treść tego przepisu nie uzasadnia jednak twierdzenia, że rada gminy może dowolnie ustalać zasady, na jakich radnym przysługiwać będą diety. Prawo do diety powinno być związane z wykonywaniem ustawowych obowiązków radnego /np. wyrok NSA z 8.01.1997 r., SA/Rz 1542/96/. Z kolei przepis powyższy /ust. 4/, w myśl art. 25 ust. 5 cyt. ustawy, stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza rady gminy. Oznacza to, że na zasadach ustalonych przez radę gminy, członkom komisji spoza rady gminy przysługują diety i zwrot kosztów podróży służbowych. W tym przypadku diety mogą przysługiwać wyłącznie z tytułu członkostwa w komisji /bądź - w zależności od sposobu określenia tego uprawnienia przez radę gminy - za udział w jej pracach lub jak to określono w uchwale z dnia 26 listopada 1998 r., w jej posiedzeniach. Nie ma przy tym żadnych ograniczeń odnośnie liczby komisji, w jakich może pracować osoba nie będąca radnym /można pobierać diety z tytułu pracy w kilku komisjach/ ani też wysokości diet pobieranych z tytułu pracy w kilku komisjach. Skoro diety, o których mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym przysługują radnym w związku z wykonywaniem przez nich ustawowych obowiązków, a przepis ten stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza rady, to bez wątpienia trafny jest pogląd, iż również uprawnienie tych osób do diet musi być powiązane z ich funkcją w organach rady gminy /są to przede wszystkim komisje rady gminy/. Zatem diety mogą przysługiwać członkom komisji spoza rady wyłącznie za pracę w komisji, bądź kilku komisjach. Tym samym trafny jest pogląd organu nadzoru, iż ustalenie członkom komisji spoza rady - uchwałę Nr XII/86/99 z dnia 30 września 1999 r. - prawo do diet z tytułu uczestnictwa w sesjach rady gminy nastąpiło z naruszeniem cyt. wyżej art. 25 ust. 4 i 5 ustawy o samorządzie gminnym. Słusznie więc stwierdził nieważność tej uchwały.

Nie znajdując w rezultacie powodów do usunięcia zaskarżonej uchwały z obrotu prawnego. Sąd na zasadzie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz. U. Nr 74, poz. 368 z późn. zm./ skargę oddalił.
 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź