Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 635 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 159912093
 

 
  Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 20 czerwca 2001 r. (Sygn. akt SA/Rz 571/01)
Wysłany dnia 08 Lis, 2002 - 11:38 przez Lidka Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Orzecznictwo Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie
po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2001 r. sprawy ze skargi Ustrzyki Dolne na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 6 lutego 2001 r. Nr VI/1779/2001 w przedmiocie zmian budżetu - oddala skargę.



Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 20 czerwca 2001 r.

Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie
po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2001 r. sprawy ze skargi Ustrzyki Dolne na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 6 lutego 2001 r. Nr VI/1779/2001 w przedmiocie zmian budżetu - oddala skargę.

UZASADNIENIE

Uchwałą nr VI/1779/2001 z dnia 6.02.2001r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7.10.1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych oraz § 4 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14.01.2000r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowych organizacji izby, liczby członków kolegiów i trybu postępowania (Dz.U. nr 3 poz. 34) stwierdziło, że uchwała nr 54/2000 Zarządu Miejskiego w Ustrzykach Dolnych z dnia 28.12.2000r. w sprawie dokonania zmian budżetu gminy na 2000r. oraz zmian planów jednostek organizacyjnych gminy w części dotyczącej załącznika nr 1 została podjęta z istotnym naruszeniem prawa. W uzasadnieniu stwierdzone zostało, że Zarząd Miejski w Ustrzykach Dolnych uchwałą z dnia 28.12.2000r. nr 54/2000 wprowadził zmiany w planie finansowym jednostki organizacyjnej Gminy zgodnie z treścią załącznika nr 1 do uchwały. Badając tą uchwałę w trybie nadzoru Kolegium RIO stwierdziło, że z ustawy z dnia 26.11.1998r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 155 poz. 114 ze zm.) wynika szereg obowiązków spoczywających na zarządzie jednostek samorządu terytorialnego wobec podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych. W myśl art. 126 ust. 1 pkt 2 tej ustawy zarząd gminy w terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej jest obowiązany przekazać wszystkim podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek zaplanowanych w budżecie oraz informacje o wysokościach dotacji dla zakładów budżetowych oraz gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i wpłat tych jednostek do budżetu. Informacje te umożliwiają z kolei kierownikom jednostek organizacyjnych dostosowanie projektów planów finansowych jednostek do uchwały budżetowej (art. 126 ust. 2 ustawy). Stosownie więc do tych przepisów zarząd gminy nie jest władny do wprowadzania zmian w planach finansowych jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego. Wobec powyższego zarząd gminy przedmiotową uchwałą w sposób istotny naruszył art. 126 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Ponieważ zgodnie z art. 109 ust. 1 tej ustawy budżet gminy uchwalany jest na rok budżetowy, brak było wobec tego podstaw do wszczęcia przez organ nadzoru postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności w części badanej uchwały w trybie art. 12 ust. 1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.
Na uchwałę tą skargę wniosła Gmina Ustrzyki Dolne domagając się jej uchylenia i zasądzenie kosztów. Wniosek ten strona skarżąca uzasadniała przepisem art. 128 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, a więc rada miejska może upoważnić zarząd do dokonywania innych zmian w planie wydatków z przeniesień wydatków między działami. W dniu 30.12.1999r. uchwałą nr XX/149/99 w sprawie budżetu gminy na 2000r. Rada Miejska w Ustrzykach Dolnych w § 12 upoważniła Zarząd Miejski do dokonywania przeniesień planowanych wydatków budżetowych w ramach działów klasyfikacji budżetowej, co też nastąpiło. Nadto zgodnie z art. 128 ust. 2 pkt 2 ustawy rada miejska może przekazać niektóre uprawnienia do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym jednostki samorządu terytorialnego, co jednak w tym przypadku nie nastąpiło, gdyż Zarząd Miejski w Ustrzykach Dolnych nie skorzystał z tego uprawnienia wobec Międzyszkolnej Krytej Pływalni w Ustrzykach Dolnych i wszelkie zmiany planów tej jednostki były dokonywane przez tenże właśnie zarząd. Dodatkowo strona skarżąca stwierdziła, że inne uchwały w tej materii podjęte w roku budżetowym 2000 nie były przez RIO kwestionowane. Reasumując strona skarżąca twierdziła, że dokonane zmiany mieszczą się w katalogu uprawnień przyznanych przez radę miejską zarządowi, gdyż dokonywanie zmian w układzie wykonawczym budżetu gminy w ramach działu jest zgodne z przepisami ustawy o finansach publicznych. Co się tyczy natomiast art. 126 ustawy o finansach publicznych, to przepis ten nie zawiera zakazu podejmowania przez zarząd miejski czynności związanych z odpowiednim wykonywaniem budżetu, a co się z tym wiąże również wprowadzania zmian w planach finansowych jednostek samorządu.
Odpowiadając na skargę Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie wniosła o jej oddalenie i zasądzenie kosztów procesu. Odnosząc się do podniesionych zarzutów RIO wskazała na art. 126 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Przepis ten nie upoważniał zarządu miejskiego do zmiany planu finansowego jednostki organizacyjnej gminy. Natomiast powołany w skardze art. 128 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż upoważnienie dotyczy przeniesień wydatków nie wynikających ze zmian planu wydatków jednostki samorządu terytorialnego dokonywanych przez jej organy. Chybiony jest też zarzut oparty na art. 126 ustawy, gdyż rozstrzygnięcie nadzorcze nie dotyczy poczynionych przez zarząd zmian w planie finansowym jednostki samorządu.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Skarga jest nieuzasadniona. Przedmiotem kontroli objęta została uchwała nr 54/2000 Zarządu Miejskiego w Ustrzykach Dolnych z dnia 28.12.2000r. w sprawie dokonania zmian budżetu gminy na 2000r. oraz zmian planów jednostek organizacyjnych gminy, w części dotyczącej § 2 o treści: "zmienia się plany jednostek organizacyjnych gminy zgodnie z załącznikami do niniejszej uchwały". Załącznik nr 1 stanowi, że zwiększa się plan wydatków Międzyszkolnej (Krytej Pływalni) na 2000 rok o kwotę 25.000zł oraz zmienia się go w szczegółowo wskazany sposób (Rozdział 8295 - § § 11,31,35,36,37,40,41,42,43,72). Uchwała ta w części dotyczącej załącznika nr 1 obarczona jest zdaniem Kolegium RIO istotnym naruszeniem prawa. Wskazany w uchwale przepis prawa materialnego, a to art. 126 ustawy o finansach publicznych stanowi, że w terminie 21 dni od dnia uchwalenia uchwały budżetowej zarząd jednostki samorządu terytorialnego:
1. opracowuje układ wykonawczy budżetu jednostki samorządu terytorialnego w szczegółowości określonej w art. 89 ust. 2,
2. przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu,
3. opracowuje plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego ustawami, przyjmując jako podstawę dla tego planu kwotę dotacji przyznanych na ten cel w danym roku budżetowym oraz wysokość dochodów związanych z realizacją tych zadań, które podlegają przekazaniu do budżetu państwa.
Zdaniem strony skarżącej unormowanie to stwarzało uprawnienie do dokonania zmiany w planie finansowym Międzyszkolnej Krytej Pływalni, będącej gminną jednostką organizacyjną. Ze stanowiskiem tym nie można się zgodzić. Przytoczony powyżej przepis normuje sytuację, gdzie zarząd jednostki samorządu terytorialnego, a więc w konkretnym przypadku Zarząd Miejski w Ustrzykach Dolnych opracowuje dla siebie układ wykonawczy w sposób wskazany ustawą (pkt 1), opracowuje plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej (pkt 3) oraz przekazuje podległym jednostkom - w konkretnym przypadku Międzyszkolnej Krytej Pływalni - informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków (pkt 3). Z tym ostatnim unormowaniem koresponduje ustęp 2, który stwierdza, iż jednostki organizacyjne (w tym Pływalnia), dostosowują projekty planów do uchwały budżetowej. Zatem z przepisów tych wynika jednoznaczny brak uprawnień po stronie Zarządu Gminy odnośnie do wprowadzania zmian w planach finansowych gminnych jednostek organizacyjnych. Natomiast wskazany w skardze art. 128 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż upoważnienie, o którym mowa w tym przepisie dotyczy przeniesień wydatków nie wynikających ze zmian planu wydatków jednostki samorządu terytorialnego dokonywanych przez jej organy. Stąd też chybiony jest zarzut skargi sprowadzający się do poprawności materialnoprawnej podstawy uchwały Nr 54/2000.
Reasumując stwierdzić należy, że zaskarżona uchwała nie narusza prawa co skutkuje, że skarga podlega oddaleniu, w oparciu o przepis art.27 ust. 1 ustawy z dnia 11.05.1995r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Ze względu na treść art. 55 ustawy o NSA, Sąd nie orzekł o kosztach na rzecz organu nadzoru.
 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź