Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 641 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 159931203
 

 
  Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 19 czerwca 2001 r. (Sygn. akt SA/Rz 517/01)
Wysłany dnia 08 Lis, 2002 - 11:56 przez Lidka Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Orzecznictwo Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie
po rozpoznaniu w dniu 19 czerwca 2001 r. sprawy ze skargi Rady Miejskiej w Tyczynie na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 6 lutego 2001 roku Nr VI/1772/2001 w przedmiocie nieważności § 2 uchwały Rady Miejskiej w Tyczynie z dnia 21 grudnia 200r. Nr XXIII/178/00 w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów o powierzchni od 0,5ha oznaczonych w ewidencji gruntów literą "N" nieużytki.
I. Uchyla zaskarżoną uchwałę.
II. Zasądza od Regionalnej Izby Obrachunkowej na rzecz Rady Miejskiej w Tyczynie kwotę 200zł (dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.




Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 19 czerwca 2001 r.

Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie
po rozpoznaniu w dniu 19 czerwca 2001 r. sprawy ze skargi Rady Miejskiej w Tyczynie na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 6 lutego 2001 roku Nr VI/1772/2001 w przedmiocie nieważności § 2 uchwały Rady Miejskiej w Tyczynie z dnia 21 grudnia 200r. Nr XXIII/178/00 w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów o powierzchni od 0,5ha oznaczonych w ewidencji gruntów literą "N" nieużytki.
I. Uchyla zaskarżoną uchwałę.
II. Zasądza od Regionalnej Izby Obrachunkowej na rzecz Rady Miejskiej w Tyczynie kwotę 200zł (dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

UZASADNIENIE

Rada Miejska w Tyczynie w dniu 21 grudnia 2000 roku podjęła uchwałę Nr XXIII/178/00 w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości i podatku od psa, oraz sposobu poboru podatku od nieruchomości, podatku od posiadania psa i podatku rolnego, a także wynagrodzenia na inkaso za 2001 rok. W podstawie prawnej tej uchwały wskazała przepis art. 18 ust. 2, art. 8, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 42 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /Dz.U. Nr 13, poz. 74 z 1996r. ze zm., art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 9, art. 7 ust. 2, art. 7 a ust. 1, art. 14 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatku i opłatach lokalnych /Dz.U. Nr 9 poz.31 ze zm./, art.6 b ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym /Dz.U. Nr 94 poz. 431 z 1993r. ze zm./, oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2000 roku w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych/. Uchwałą Nr VI/1772/2001 z dnia 6 lutego 2001 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 5, art.18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych /Dz.U. Nr 85, poz. 428 ze zm./ oraz § 4 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 stycznia 2000 roku w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowych organizacji izb liczby członków i trybu postępowania /Dz.U. Nr 3 poz. 34/ po zbadaniu uchwały Nr XXIII/178/00 Rady Miasta Tyczyna z dnia 21 grudnia 2000 roku stwierdziło nieważność zapisu badanej uchwały w § 2 dotyczącym zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów o powierzchni od 0.05 ha oznaczonych w ewidencji gruntów litera "N" /nieużytki/. W uzasadnieniu swego rozstrzygnięcia stwierdziła, że Rada Miasta podejmując uchwałę w tej mierze naruszyła przepisy art. 3 ust. 1 pkt 3-5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. Nr 9, poz. 31 ze zm./, oraz przepisy art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. /Dz.U. Nr 94, poz. 431 1993r. ze zm./ o podatku rolnym z którego to wynika, że grunty stanowiące nieużytki bez względu na ich powierzchnię nie podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym.
W skardze do Naczelnego Sadu Administracyjnego Rada Miasta w Tyczynie domagała się uchylenia zaskarżonej uchwały i zasądzenia kosztów postępowania sądowego na jej rzecz. W uzasadnieniu skargi zarzuciła, iż stanowisko wyrażone w zaskarżonej uchwale Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie nie znajduje oparcia w obowiązującym stanie prawnym. W argumentach skargi wskazała, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym /Dz.U. Nr 94, poz. 431 z 1993r./ opodatkowaniu tym podatkiem podlegają określone w ustawie grupy gospodarstw rolnych. Definicje gospodarstwa rolnego zawiera art. 1 ust.2 tej ustawy według którego za gospodarstwo rolne dla celów podatku rolnego uważa się obszar użytków rolnych, lasów i gruntów leśnych, gruntów pod stawami oraz gruntów pod zabudowaniami związanymi z prowadzeniem tego gospodarstwa o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub o powierzchni użytków rolnych przekraczających 1 ha przeliczeniowy stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej lub osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej. W art. 2 powołanej ustawy wymienione zostały wyjątki od przytoczonej wyżej zasady między innymi od opodatkowania podatkiem rolnym zostały zwolnione grunty rolne stanowiące nieużytki /art.2 ust. 1 pkt 2/. Chodzi tu o grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego pojmowanego zgodnie z przytoczona definicją. Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. Nr 9 poz. 31 ze zm./ opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają między innymi grunty nie objęte przepisami o podatku rolnym i leśnym. Zdaniem skarżącej czy dany areał ziemi obciążony jest podatkiem rolnym czy też podatkiem od nieruchomości stanowi jego powierzchnia. Nieużytki o powierzchni przekraczającej 1 ha nie podlegają opodatkowaniu gdyż ustawa o podatku rolnym przesądza tą kwestię w art. 2 ust. 1 pkt 2.Zwolnienie dotyczy wyłącznie nieużytków powyżej 1 ha oraz nieużytków o powierzchni mniejszej niż 1 ha o ile wchodzą w skład gospodarstwa rolnego. Takie stanowisko zostało zaprezentowane w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyrokach z dnia 18.11.1992r. sygn. akt SA/Ka 138/92, z dnia 29.01.1994r. sygn. akt. SA/Gd 1651/97/. Nieużytki natomiast o powierzchni mniejszej niż 1 ha nie wchodzące w skład gospodarstwa rolnego objęte są ustawą o podatkach i opłatach lokalnych. Ponieważ mocą tej ustawy nie zostały wyłączone z opodatkowania podatkiem od nieruchomości Rada Miasta władna była zwolnić te grunty od opodatkowania, gdyż intencją Rady było zwolnienie z opodatkowania nieużytki, których powierzchnia przekraczała 0.05ha, a nie przekraczała 1 ha.
W odpowiedzi na skargę Regionalna Izba Obrachunkowa wniosła o jej oddalenie z przyczyn, które legły u podstaw zaskarżonej uchwały. W replice na zarzuty złożone w skardze przytoczyła, iż z powołanych przepisów ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, że nieużytki nie stanowią kategorii opodatkowania podatkiem od nieruchomości i bez względu na ich powierzchnię nie podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym. Objęcie nieużytków przepisami ustawy o podatku rolnym skutkuje w świetle art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych tym, że grunty te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości bez względu na ich powierzchnię wobec czego nie mogą być przedmiotem zwolnienia.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył co następuje:

Skarga skarżącej Rady Miejskiej w Tyczynie jest uzasadniona. Naczelny Sąd Administracyjny stosownie do art. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym sprawuje wymiar sprawiedliwości przez sądową kontrolę wykonywania administracji publicznej na zasadach ustalonych w niniejszej ustawie. Zakres sądowej kontroli z mocy art. 24 cyt. ustawy sprowadza się do zbadania zaskarżonej uchwały pod względem zgodności z prawem jeżeli ustawa nie stanowi inaczej. Sąd podziela stanowisko strony skarżącej, iż zaskarżona uchwała została wydana z naruszeniem prawa, a to skutkuje uchyleniem tej uchwały stosownie do art. 24 ust.2. ustawy o Naczelnym Sadzie Administracyjnym. Spór w niniejszej sprawie sprowadza się do wyjaśnienia kwestii spornej i udzielenia odpowiedzi na pytanie jakim podatkiem opodatkowana jest nieruchomość zaewidencjonowana jako nieużytek o pow. od 0.05 ha do 1 ha. Analiza przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. Nr 9 poz. 31 ze zm./ i ustawy z dnia 15.11.1984r. o podatku rolnym /Dz.U. Nr 94 z 1993r., poz. 431 ze zm./ pozwala na wyjaśnienie powyższej kwestii i stwierdzenie, iż nieużytki nie wchodzące w skład gospodarstwa rolnego jako grunty podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Za taką argumentacja przemawiają zapisy ustawy art. 1 ust. 1 i ust.2, art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku rolnym, oraz przepisy art. 3 ust. 1 pkt 3 i art. 7 ust. 2 ustawy o opłatach lokalnych. W/g cytowanych przepisów ustawy o podatku rolnym opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają określone w ustawie grunty gospodarstw rolnych. Za gospodarstwo rolne dla celów podatku rolnego uważa się obszar użytków rolnych lasów i gruntów leśnych, gruntów pod stawami oraz gruntów pod zabudowaniami związanymi z prowadzeniem tego gospodarstwa o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub o powierzchni użytków rolnych przekraczających 1 ha przeliczeniowy stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej lub osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej. W ustawie o podatku rolnym wymienione zostały wyjątki od przytoczonej wyżej zasady między innymi od opodatkowania podatkiem rolnym zostały zwolnione grunty rolne stanowiące nieużytki /art. 2 ust. 1 pkt 2/.Chodzi tu o grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego pojmowanego zgodnie z przytoczona definicją. Zaistnienie obowiązku podatkowego w podatku rolnym czy też w podatku od nieruchomości zależne jest od powierzchni gruntu będącego przedmiotem opodatkowania /patrz wyrok z dnia 29.01.1994r. sygn. akt III.SA 663/93 opublikowany w M.Podatnik 1994/5/143/. Natomiast opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości stosownie do zapisu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podlegają między innymi grunty nie objęte przepisami o podatku rolnym i leśnym. W katalogu zwolnień tej ustawy w art. 7 ust. 1 pkt 1-11 ustawodawca nie przewidział tego rodzaju zwolnienia, zatem stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Rada Miejska w Tyczynie była władna zwolnić z podatku od nieruchomości nieużytki o pow. od 0.5 ha. Stanowisko takie zostało zaprezentowane w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 czerwca 2001r. sygn. akt SA/Rz 600/01 /niepublikowany/, z dnia 11.08. 1999r.sygn.akt ISA/Gd 1651/97 ONSA 2000/111.
Z tych względów Sąd w oparciu o art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 1995r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym orzekł jak w sentencji wyroku.
 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź