Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 645 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 159909404
 

 
  Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu z dnia 14 kwietnia 2000 r. (Sygn. akt I SA/Wr 1207/99)
Wysłany dnia 29 Kwi, 2003 - 10:20 przez Lidka Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Orzecznictwo Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu
po rozpoznaniu w dniu 30 marca 2000 r. sprawy ze skargi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu na uchwałę Gminy Miejskiej Namysłów z dnia 9 lutego 1999 r. Nr IV/50/99 w przedmiocie uchwalenia budżetu gminy - oddala skargę.


Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu z dnia 14 kwietnia 2000 r.
Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu
po rozpoznaniu w dniu 30 marca 2000 r. sprawy ze skargi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu na uchwałę Gminy Miejskiej Namysłów z dnia 9 lutego 1999 r. Nr IV/50/99 w przedmiocie uchwalenia budżetu gminy - oddala skargę.

UZASADNIENIE

Gmina Namysłów w uchwale z dnia 9 lutego 1999 r. nr IV/50/99 uchwalającej budżet na 1999 rok w planie wydatków budżetowych zaplanowała w dwóch pozycjach wydatki w dziale 89 "różna działalność" oraz 8995 "pozostała działalność" na rzecz podmiotów:
- Koła Terenowego Związku Sybiraków w Namysłowie 550,00 zł,
- Związku Kombatantów RB i BWR w Namysłowie 880,00 zł,
- Niezależnego Stowarzyszenia Kombatantów Polskich w Namysłowie - 330,00 zł,
- Światowego Związku Żołnierz Armii Krajowej w Namysłowie 440,00 zł,
- Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków w Namysłowie 220,00 zł,
- Związku Emerytów Rencistów i Inwalidów w Namysłowie - 550,00 zł,
- Polskiego Związku Niewidomych w Namysłowie - 550.00 zł,
- NSZZ "Solidarność" Pracowników Oświaty i Wychowania - 880,00 zł,
- ZNP w Namysłowie - 900,00 zł,
- Towarzystwa Miłośników Ziemi Namysłowskiej - 600,00 zł,
- PCK w Namysłowie - 600.00 zł,
- Związku Pszczelarzy - 400.00 zł,
- Szpitalowi Rejonowemu w Wołczynie - 500,00 zł,
- Klubowi Młodych Twórców "Wena" - 800,00 zł.
Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu uchwałą z dnia 9 marca 1999 r. nr 4/20/99 stwierdziła nieprawidłowość stanowiącą naruszenie prawa polegające na zaplanowaniu wydatku na dofinansowanie działalności związków zawodowych, stowarzyszeń i innych podmiotów, co narusza przepis art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 1996 r. nr 13, poz. 74 z późn. zm.) w ocenie Regionalnej Izby Obrachunkowej charakter powyższych wydatków tzn. dofinansowanie nie jest zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty, a wydatki te są jedynie wsparciem finansowym określonej grupy obywateli - członków tych związków i stowarzyszeń poprzez dofinansowanie statutowej działalności związków i stowarzyszeń.

Z uwagi, że Gmina nieprawidłowości nie usunęła Regionalna Izba Obrachunkowa podjęła w dniu 4 maja 1999 r. uchwałę o zaskarżeniu uchwały dotyczącej budżetu gminy Namysłów do Naczelnego Sądu Administracyjnego zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

W skardze skierowanej do Naczelnego Sądu Administracyjnego Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu podtrzymała stanowisko wyrażone w swojej uchwale Nr 4/120/99 z dnia 9 marca 1999 r. powołując się na art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w myśl którego zadaniami własnymi gminy są działania służące zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. W ocenie skarżącego podmiotowe dofinansowanie związków i stowarzyszeń bez określenia zadań gminy, które to podmioty będą realizować, nie może być uznane za działanie spełniające wymóg zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców.

Gmina Namysłów w odpowiedzi na skargę wniosła o jej oddalenie stojąc na stanowisku, iż planując wydatki na pomoc rzeczową wyżej wskazanych podmiotów nie naruszyła art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, gdyż wszystkie wskazane wyżej podmioty służą społeczności lokalnej Gminy Namysłów. Gmina jest żywotnie zainteresowana, aby wskazane koła i stowarzyszenia funkcjonowały na terenie Gminy, gdyż stymuluje to aktywność społeczną mieszkańców.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:


Zgodnie z art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) nadzór nad działalnością gminy sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem. W myśl zaś ust. 2 art. 85 powołanej ustawy w sprawach zleconych nadzór sprawowany jest ponadto na podstawie kryteriów celowości, rzetelności i gospodarności. Organami nadzoru zgodnie z art. 86 są: Prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw budżetowych - regionalna izba obrachunkowa. Jeżeli organ nadzoru uzna, że podjęta przez organ gminy uchwała jest sprzeczna z prawem w myśl art. 91 ust. 1 ma prawo w ramach czynności nadzorczych orzec o nieważności uchwały w całości lub w części w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty doręczenia mu uchwały. Z art. 93 ust. 1 wynika zaś, iż po upływie terminu wskazanego w art. 91 ust. 1 organ nadzoru nie może we własnym zakresie stwierdzić nieważności uchwały organu gminy. W tym przypadku organ nadzoru może zaskarżyć uchwałę do Sądu administracyjnego. Przedmiotem skargi skierowanej przez regionalna izbę obrachunkową w Opolu jest uchwała budżetowa podjęta przez Radę Miejska Gminy Namysłów dotycząca 1999 r., konkretnie te jej postanowienia, które dotyczą przeznaczenia środków finansowych na dofinansowanie działalności związków zawodowych, stowarzyszeń i innych podmiotów szczegółowo sklasyfikowanych w załączniku nr 2 do uchwały w dziale 89 "pozostała działalność" rozdział 8995. Z informacji opisowej przedłożonej wraz z uchwałą budżetową wynika, że w kwocie tej ujęto wydatki na dofinansowanie działalności związków zawodowych, związków kombatanckich, stowarzyszeń opisanych w sposób szczegółowy w części wstępnej wyroku.

Zgodnie z art. 109 ustawy o finansach publicznych z dnia 26 listopada 1998 r. (Dz.U. Nr 155, poz. 1014) budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalony w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy. W uchwale tej uwzględnia się wydatki na zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty co należy do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym powołanej wcześniej.

Należy zgodzić się ze stanowiskiem Regionalnej Izby Obrachunkowej, iż z treści art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wynika, iż gmina może podejmować przedsięwzięcia mające na celu wyłączne zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zdaniem Sądu Gmina planując wydatki na rzecz podmiotów wskazanych w zakwestionowanej uchwale nie naruszyła art. 7 ust. 1 ustawy powołanej wyżej. Wszystkie bowiem podmioty, które otrzymały pomoc rzeczową służą społeczności lokalnej gminy Namysłów. To właściwie przy pomocy tych podmiotów gmina może realizować niektóre zadania z zakresu np. kultury czy oświaty, zdrowia. Ustawa w art. 7 nie definiuje pojęcia zadań z zakresu oświaty czy tez kultury a jedynie wylicza zadania będące zadaniami własnymi Gminy. Uznać należy zatem, ze w ramach samodzielności Gminy zachodziły podstawy do przeznaczenia na rzecz wskazanych podmiotów pewnych środków finansowych. To właśnie wskazane podmioty w ramach swej statutowej działalności zapraszają różne osoby ze świata kultury, organizują imprezy okolicznościowe, pogadanki z zakresu ochrony zdrowia itp., a to niewątpliwie mieści się w kryteriach art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Szczególnie przyznanie środków finansowych na rzecz PCK, Szpitala Rejonowego w Wołczynie nie można uznać za sprzeczne z ustawą o samorządzie gminnym. Niewątpliwie te podmioty realizują zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty podobnie zresztą jak i pozostałe podmioty w swej różnorodności pozwalają Gminie realizować część jej zadań własnych, z których każdy mieszkaniec może skorzystać w zależności od swoich potrzeb i aspiracji. Trafnie regionalna izba obrachunkowa wywodzi, iż środki pieniężne pochodzące z budżetu gminy jako środki publiczne, mogą być wydatkowane na cele, które służą zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, a więc zbiorowych potrzeb mieszkańców konkretnej gminy. Z treści art. 118 ustawy o finansach publicznych jednoznacznie wynika, że dofinansowanie z budżetu jednostki samorządu terytorialnego może być udzielone wyłącznie imiennie określonym podmiotom publicznym i tylko na cele publiczne związane z realizacją zadań określonego stopnia samorządu terytorialnego. Zatem w ustawie budżetowej mogą być przeznaczone pewne środki finansowe na dofinansowanie podmiotów publicznych, które winny przeznaczyć te środki na zbiorowe potrzeby mieszkańców konkretnej gminy. Rzeczą jednostki samorządu terytorialnego zaś będzie zachowanie określonej procedury rozliczenia i kontroli wykonania zadania na realizacje którego podmioty publiczne wykorzystały przyznane im środki finansowe.

Mając zatem powyższe na uwadze należało skargę zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym z dnia 11 maja 1995 r. (Dz.U. Nr 74, poz. 368 z późn. zm.) oddalić jako bezzasadną.
 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź