|
|
|
|
Aktualnie online
Aktualnie jest 1178 gości i 0 użytkowników online
Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 162824548 |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Gdańsku z dnia 24 czerwca 2002 r. (Sygn. akt SA/Gd 479/02)
Wysłany dnia 04 Cze, 2003 - 12:52 przez Lidka |
|
|
|
|
|
Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Gdańsku
po rozpoznaniu w dniu 12 czerwca 2002 r. sprawy ze skargi Rady Gminy w Trąbkach Wielkich na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 31 stycznia 2002 Nr 99/2002 w przedmiocie budżetu gminy na 2002 rok - oddala skargę.
Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Gdańsku z dnia 24 czerwca 2002 r.
Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Gdańsku
po rozpoznaniu w dniu 12 czerwca 2002 r. sprawy ze skargi Rady Gminy w Trąbkach Wielkich na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 31 stycznia 2002 Nr 99/2002 w przedmiocie budżetu gminy na 2002 rok - oddala skargę. UZASADNIENIE Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w wyniku badania uchwały Nr 95/VIII/2001 Rady Gminy Trąbki Wielkie w sprawie budżetu gminy na rok 2002, uchwałą Nr 99/2002 z dnia 31 stycznia 2002r. stwierdziło w badanej uchwale nieistotne naruszenie prawa polegające na nieprawidłowym finansowaniu z budżetu gminy działalności gminnej biblioteki publicznej oraz wadliwym zastosowaniu klasyfikacji budżetowej.
W uzasadnieniu uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej wskazało, że w planie wydatków (zał. nr 2 do uchwały) rozdział 92116 - Biblioteki, Rada Gminy potwierdziła środki na finansowanie działalności biblioteki w wys. 96.120,-zł jako wydatki bieżące, obejmujące między innymi wynagrodzenia i pochodne, zakupy usług remontowych, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
Wynika z tego, że poszczególne rodzaje wydatków przeznaczone na działanie biblioteki zostały ujęte bezpośrednio w budżecie gminy. W rozdziale tym nie przewidziano wydatków w formie dotacji.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej wskazało ponadto, że zgodnie z regulacją zawartą w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz w oparciu o postanowienia art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997r. o bibliotekach, biblioteki publiczne winny funkcjonować jako instytucje kultury, a więc winny być finansowane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego jedynie za pomocą dotacji.
Mając na uwadze to, że Rada Gminy przewidziała w budżecie wydatki na realizację obligatoryjnego zadania, jakim jest prowadzenie biblioteki publicznej, a jedynie w sposób wadliwy zadanie to postanowiła finansować, Kolegium Izby uznało, że niezaplanowanie dotacji z budżetu na działalność biblioteki stanowi nieistotne naruszenie prawa.
Natomiast ujęcie opłaty eksploatacyjnej w dochodach (zał. nr 1) działu 756 rozdział 75619 - Wpływy z różnych rozliczeń, zamiast w rozdziale 75618 - Wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustaw, narusza rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 59, poz. 688 z późn. zm.).
Skargę na powyższą uchwałę wniosła Rada Gminy w Trąbkach Wielkich, żądając uchylenia zaskarżonej uchwały jako niezgodnej z prawem.
W uzasadnieniu skargi, skarżąca wskazała, że nie zgadza się ze stanowiskiem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej zawartym w zaskarżonej uchwale.
Uchwałą Nr 22 II 2000 z dnia 23 marca 2000r. Rada Gminy Trąbki Wielkie zlikwidowała bowiem zakład budżetowy pn. "Gminna Biblioteka Publiczna w Trąbkach Wielkich" z dniem 31 marca 2000r. Mienie znajdujące się w użytkowaniu jednostki organizacyjnej przejęła jednostka budżetowa pod nazwą "Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji w Trąbkach Wielkich", który to też przejął zadania zlikwidowanej jednostki. Od 1 kwietnia 2000r. biblioteka wchodzi w skład struktury organizacyjnej GOKSiR w Trąbkach Wielkich, która jako jednostka sektora finansów publicznych prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 185, poz. 1014 z późn. zm.). Likwidacja zakładu budżetowego jako samodzielnej jednostki i włączenie jej w strukturę organizacyjną Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji, podyktowane było potrzebą utrzymania zadania, jakim jest prowadzenie bibliotek i kierując się zasadą racjonalnej gospodarki finansowej, w innej formie organizacyjnej, którą to ustawa z dnia 27 czerwca 1997r. o bibliotekach (Dz.U. Nr 85, poz. 539, z późn. zm.) w art. 10 ustawy również dopuszcza. Podniosła skarżąca, że biblioteka funkcjonująca na terenie gminy nie jest w stanie prowadzić samodzielnej gospodarki w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
Rada Gminy przewidując środki finansowe na działalność biblioteki w budżecie gminy w wys. 96.120zł jako wydatki bieżące, obejmujące między innymi wynagrodzenia pochodne, zakupy usług remontowych, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, nie widzi możliwości, aby biblioteka mogła funkcjonować jako samodzielna instytucja kultury.
Zdaniem skarżącej biblioteki, jako samorządowe instytucje kultury mogą funkcjonować jedynie w dużych gminach i miastach dysponujących wystarczającym budżetem.
Z tego samego prawdopodobnie założenia wychodzi ustawodawca dopuszczając w art. 10 ustawy o bibliotekach, że "Biblioteka może stanowić samodzielną jednostkę organizacyjną albo wchodzić w skład innej jednostki".
W odpowiedzi na skargę Regionalna Izba Obrachunkowa wniosła o oddalenie skargi, podtrzymując swoje dotychczasowe stanowisko.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Skarga nie jest zasadna.
Aktem prawnym regulującym zasady funkcjonowania podmiotów prowadzących działalność kulturalną polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury jest ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. Nr 13 z 2001 r. poz. 123).
Analiza treści tego aktu prawnego wskazuje, że ustawodawca zawarł w nim regulacje organizacyjno prawne dotyczące jednostek prowadzących działalność kulturalną, które mają charakter przepisów szczególnych w stosunku do innych ustaw, w tym również do ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 ze zm.).
Regulacje prawne zawarte w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej nie zawierają odesłania do innych ustaw, a zatem unormowania w niej zawarte mają charakter kompletny i wyczerpujący.
Instytucje kultury powołane do życia na podstawie art. 9-11 i 13-14 cyt. ustawy, uzyskują osobowość prawną i rozpoczynają działalność z chwilą wpisania do rejestru prowadzonego przez organizatora, gospodarują samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzą samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków. Instytucja kultury, zgodnie z treścią art. 27 ust. 1 i 2 cyt. ustawy, może zdobywać środki trwałe i pokrywa koszty bieżącej działalności oraz zobowiązania z uzyskiwanych przychodów. Przychodami są m.in. wpływy z prowadzonej działalności, środki otrzymane od osób trzecich, oraz dotacje z budżetu (art. 28 ust. 1-3 cyt. ustawy).
Powyższa regulacja prawna, kształtująca powołanie do życia jednostek kultury, ich status, zasady funkcjonowania oraz finansowania, na podstawie art. 32 ust. 1 cyt. ustawy z 25 października odnosi się wprost do bibliotek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. Do ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kultury odsyła również art. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997r. o bibliotekach (Dz. U. Nr 85, poz. 539 ze zm.), która to ustawa nie zawiera przepisów określających zasady finansowania bibliotek.
Z powyższych ustaleń dot. obowiązujących regulacji prawnych wynika jednoznacznie, że gminna biblioteka publiczna winna działać jako samorządowa jednostka organizacyjna, funkcjonująca w formie instytucji kultury, finansowana z budżetu gminy jedynie za pomocą dotacji (por. wyrok NSA Szczecin z dnia 04.04.2001 sygn. akt SA/Sz 2268/00).
Wbrew wywodom skarżącego art. 10 cyt. ustawy o bibliotekach nie dawał podstaw do finansowania biblioteki publicznej na zasadach jednostki budżetowej. Zasady finansowania bibliotek określają bowiem przepisy cyt. ustawy z dnia 25 października 1991 r., która w art. 19 ust. 1a stanowi, iż nie podlegają połączeniu instytucje kultury prowadzące gospodarkę finansową w oparciu o odmienne zasady finansowania. Również cyt. ustawa o bibliotekach zawiera przepis wykluczający możliwość łączenia bibliotek publicznych z innymi instytucjami oraz z bibliotekami szkolnymi i pedagogicznymi (art. 13 ust. 7 wprowadzony z dniem 31.12.2001r. art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27.07.2001 r. o zmianie ustawy o bibliotekach - Dz. U. nr 129, poz. 1440).
Mając na uwadze powyższe Naczelny Sąd Administracyjny uznając, że zaskarżona uchwała nie jest sprzeczna z prawem na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995r. o NSA (Dz. U. Nr 74, poz. 368 ze zm.) orzekł jak w sentencji wyroku.
|
|
|
|
|
|
|