Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 631 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 159920010
 

 
  Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Lublinie z dnia 28 lutego 2003 r. (Sygn. akt I SA/Lu 882/02)
Wysłany dnia 08 Paź, 2004 - 15:15 przez Lidka Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Orzecznictwo Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Lublinie
po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2003 r. sprawy ze skargi Gminy Zwierzyniec na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie z dnia 20 września 2002 r. Nr 155/2002 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miejskiej w Zwierzyńcu z dnia 14 sierpnia 2002 r. nr LV/324/02 - oddala skargę.




Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Lublinie
po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2003 r. sprawy ze skargi Gminy Zwierzyniec na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie z dnia 20 września 2002 r. Nr 155/2002 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miejskiej w Zwierzyńcu z dnia 14 sierpnia 2002 r. nr LV/324/02 - oddala skargę.

UZASADNIENIE

          Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie uchwałą z dnia 20 września 2002 r., nr 155/2002, sprostowaną uchwałą z dnia 8 października 2002 r. nr 164/2002, stwierdziła nieważność uchwały Nr LV/324/02 Rady Miejskiej w Zwierzyńcu z dnia 14 sierpnia 2002 roku, zmieniającej uchwałę w sprawie wprowadzenia zwolnień od podatku od nieruchomości na terenie gminy Zwierzyniec, z uwagi na sprzeczność z treścią art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84/ oraz z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych /Dz.U. nr 62, poz. 718 ze zm./.
         W uzasadnieniu podniesiono, że w dniu 10 września 2002 r. wszczęto postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności przedmiotowej uchwały. Uchwała ta wprowadza zmiany do podjętej w dniu 8 listopada 2001 r. uchwały w sprawie wprowadzenia zwolnień w podatku od nieruchomości na terenie gminy Zwierzyniec. Zmiany te polegają na dodaniu nowego § 2a o następującej treści:
         "§ 2a, 1. Zwolnienia od podatku od nieruchomości, o których mowa w § 1 ust. 1 i 2 uchwały oraz obniżenie stawki podatku od nieruchomości, o którym mowa w § 1 ust. 4 uchwały, stanowią pomoc publiczną w rozumieniu art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców /Dz.U. nr 60, poz. 704/.
         2. W przypadku, gdy kwota pomocy, o której mowa w ust. 1, 2 oraz 4 uchwały, w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości lub obniżenia stawki podatku od nieruchomości, łącznie z pomocą uzyskaną przez przedsiębiorcę z tego tytułu w różnych formach oraz z różnych źródeł w ciągu trzech kolejnych lat poprzedzających dzień tego udzielenia, przekracza kwotę będącą równowartością 100 tyś. EURO, udzielenie tej pomocy następuje zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców /Dz.U. nr 60, poz. 704/".
Ponadto w przepisie końcowym /§ 3/ uchwały zawarto stwierdzenie, iż podlega ona ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2002 r.
         W ocenie Kolegium Izby przedmiotowa uchwała w istotny sposób narusza obowiązujące prawo.
         1. Pozostaje ona w sprzeczności z treścią ustawowego upoważnienia zawartego w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. z 2002 r. nr 9, poz. 84/. Zgodnie z przywołanym przepisem rada gminy może wprowadzać inne zwolnienia od podatku od nieruchomości aniżeli te, które wynikają wprost z przepisów zawartych w ust. 1 tego artykułu. Tymczasem uchwała nie zawiera żadnej treści normatywnej, która odnosiłaby się do materii objętej ustawowym upoważnieniem. Nie wprowadza żadnych nowych zwolnień od podatku od nieruchomości, nie modyfikuje również wcześniej ustalonych kategorii i warunków zwolnień. W tym więc znaczeniu nie można jej uznać za wypełniającą zakres upoważnienia określonego w powołanym przepisie. Uchwała zawiera jedynie treści o charakterze informacyjnym, a nie normatywnym, stanowiące powielenie bądź wprost, bądź pośrednio - zapisów ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców /Dz. U. nr 60, poz. 704/, a w szczególności jej art. 2 ust. 2 i art. 4 pkt 1. Jest przy tym oczywiste, iż w świetle art. 4 pkt 1 cytowanej wyżej ustawy, wprowadzone przez Radę Miejską w Zwierzyńcu uchwałą z dnia 8 listopada 2001 r. zwolnienia od podatku od nieruchomości, stanowią formę pomocy publicznej dla przedsiębiorców. O takim właśnie charakterze tych zwolnień nie może jednak przesądzać stosowany zapis omawianej tu uchwały Rady Miejskiej w Zwierzyńcu, lecz dyspozycja art. 4 pkt 1 ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców. W konsekwencji udzielanie przez gminę - w oparciu o uchwałę z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości na terenie gminy Zwierzyniec /Dz.Urzęd. Woj. Lub. Nr 100, poz. 1675/ - pomocy publicznej dla przedsiębiorców musi odbywać się zgodnie z warunkami określonymi w ustawie o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy..., niezależnie od tego czy informacje o tym zamieszczone zostaną w stosownej uchwale organu stanowiącego gminy, czy też nie. Organ ten powinien ściśle przestrzegać zakresu udzielonego mu przez stosowny przepis ustawy upoważnienia do stanowienia prawa, w szczególności wówczas, gdy efektem działalności prawotwórczej gminy jest akt prawa miejscowego. W działaniach tych gmina nie może wkraczać w materię uregulowaną ustawami, bowiem w odbiorze społecznym może to tworzyć mylne wyobrażenie, iż źródłem normy prawnej, określającej adresatom prawa i obowiązki jest nie przepis ustawy, lecz zawierający jego dosłowne bądź zmodyfikowane powtórzenie stosowny fragment aktu wykonawczego, jak w niniejszym przypadku uchwały Rady Miejskiej w Zwierzyńcu.
         2. Uchwała nie odpowiada również wymogom zawartym w ustawie z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych /Dz.U. nr 62, poz. 718 ze zm./. Co prawda początkowa treść § 3 uchwały zgodna jest z warunkami wejścia w życie aktów prawa miejscowego, określonymi w art. 4 ust. 1 wymienionej ustawy, jednakże zapis końcowy rozciąga moc obowiązującą uchwały na okres wsteczny, od dnia 1 stycznia 2002 r., a takie dyspozycje - co do zasady - godzą w ustalone w art. 4 ust. 1 i 2 tej ustawy reguły wejścia w życie aktów normatywnych. Wprawdzie przepis art. 5 tej ustawy dopuszcza możliwość nadania takiemu aktowi wstecznej mocy obowiązującej w sytuacji, gdy zasady demokratycznego państwa prawnego nie stają temu na przeszkodzie, jednakże gmina nie odwołała się do treści tego przepisu. Stąd należy domniemywać, iż u podstaw kwestionowanego zapisu o wejściu w życie uchwały nie była omawiana wyżej regulacja.
         Uchwałę powyższą zaskarżyła do Sądu Gmina Zwierzyniec, wnosząc o jej uchylenie.
W uzasadnieniu skargi podniesiono, że uchwała Rady Miejskiej w Zwierzyńcu z dnia 14 sierpnia 2002 r. nr LV/324/02 została wydana zgodnie z zaleceniami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz jego opinią z dnia 12 lipca 2002 r.
         W świetle zaskarżonego do Sądu rozstrzygnięcia Gmina Zwierzyniec nie jest w stanie podjąć w przyszłości uchwał /w zakresie podatku od nieruchomości i zwolnienia z tego podatku na rok 2003/ spełniających wymogi RIO w Lublinie i UOKiK.
         W odpowiedzi na skargę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie wnosiło o jej oddalenie, podtrzymując argumentację przytoczoną w uzasadnieniu zaskarżonej uchwały.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
         Skarga nie jest zasadna, bowiem zaskarżona uchwała pozostaje w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa.
         W myśl art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm./ - gminie przysługuje, na podstawie upoważnień ustawowych, prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązującego na obszarze gminy.
         Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm./ - w zakresie podatku od nieruchomości upoważniła radę gminy do podejmowania uchwał, których przedmiot regulują przepisy art. 5 ust. 1-4, art. 6 ust. 13 i art. 7 ust. 2.
Stosownie do ostatniego z wymienionych wyżej przepisów - rada gminy może wprowadzać inne zwolnienia przedmiotowe, niż określone w ust. 1.
         Tymczasem uchwała nr LV/324/02 Rady Miejskiej w Zwierzyńcu, mimo że powołuje się na art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, nie zawiera żadnej treści normatywnej, która mieściłaby się w ramach upoważnienia ustawowego. Uchwała ta nie wprowadza żadnych nowych zwolnień od podatku od nieruchomości, jak również nie zmienia wcześniej ustalonych przez radę gminy zwolnień w tym zakresie /tj. w odniesieniu do uchwały nr XLVI/260/01 Rady Miejskiej w Zwierzyńcu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie wprowadzenia zwolnień od podatku od nieruchomości na terenie gminy Zwierzyniec/.
         Prawidłowo zatem, w zaskarżonym do Sądu rozstrzygnięciu nadzorczym uznano, że przedmiotowa uchwała nie wypełnia zakresu upoważnienia ustawowego, określonego w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.
Uchwała zawiera wyłącznie treści o charakterze informacyjnym, a nie normatywnym i stanowi powielenie przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców /Dz.U. Nr 60, poz. 704 ze zm./, w szczególności zaś - art. 2 ust. 2 i art. 4 pkt 1.
         Podzielić również należy pogląd Kolegium RIO w Lublinie, że wprowadzone przez Radę Miejską w Zwierzyńcu uchwałą z dnia 8 listopada 2001 r. zwolnienia od podatku od nieruchomości, są formą pomocy publicznej w rozumieniu art. 4 pkt 1 ww. ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. O takim charakterze zwolnień, nie przesądza zapis uchwały Rady Miejskiej w Zwierzyńcu z dnia 14 sierpnia 2002 r., lecz uregulowanie zawarte w art. 4 pkt 1 ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców. Udzielanie przez gminę na podstawie uchwały z dnia 8 listopada 2001 r. stosownej pomocy publicznej dla przedsiębiorców, musi zatem następować zgodnie z warunkami określonymi w ww. ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r.
         Rada gminy obowiązana jest przestrzegać zakresu upoważnienia, udzielonego Jej przez ustawę w zakresie tworzenia aktów prawa miejscowego, a w tych działaniach nie może wkraczać w materię uregulowaną ustawą.
         Uchwała rady gminy, będąca aktem prawa miejscowego, jest jednocześnie źródłem prawa powszechnie obowiązującego Rzeczypospolitej Polskiej na obszarze danej gminy /art. 87 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej/. Musi zatem respektować unormowania zawarte w aktach prawnych wyższego rzędu /np. ww. ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r./, bez potrzeby wpisywania do jej treści zapisów ustawowych.
Wynika to m.in. z § 4 ust. 1 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" /Dz.U. nr 100, poz. 908/.
         W tych okolicznościach Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie obowiązane było stwierdzić nieważność uchwały Rady Miejskiej w Zwierzyńcu z dnia 14 sierpnia 2002 r. nr LV/324/02, w oparciu o art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych /Dz. U. z 2001, Nr 55, poz. 577 ze zm./ oraz art. 91 ust. 1 w zw. z art. 86 powołanej wcześniej ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
         Z tych względów skarga, jako niezasadna podlegała oddaleniu na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz. U. Nr 74, poz. 368 ze zm./.
 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź