Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 610 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 159907384
 

 
  Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z 15 stycznia 2002 r. (Sygn. akt I SA/Po 3541/01)
Wysłany dnia 24 Paź, 2002 - 15:26 przez Lidka Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Orzecznictwo Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 15 stycznia 2002 r. sprawy ze skargi Rady Gminy w Powidzu na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 25 1ipca 2001r. Nr 1022/2001 w przedmiocie nieważności uchwały organu gminy o podatkach i opłatach lokalnych - oddala skargę.



Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z 15 stycznia 2002 r.

Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 15 stycznia 2002 r. sprawy ze skargi Rady Gminy w Powidzu na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 25 1ipca 2001r. Nr 1022/2001 w przedmiocie nieważności uchwały organu gminy o podatkach i opłatach lokalnych - oddala skargę.

UZASADNIENIE
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 25 lipca 2001 roku Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych i art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym orzekło o nieważności postanowień § l pkt 1 i 2 uchwały Rady Gminy Powidz Nr XXIV/161/2001 z dnia 9 kwietnia 2001 roku w sprawie opłaty administracyjnej jako sprzecznych z przepisami art. 18 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 9, poz. 31 ze zm.).Przedmiotową uchwałą Rada Gminy Powidz powołując się na przepisy art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, art. 18 i 19 pkt 1 lit. c) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz art. 29 ust. 2 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym wprowadziło opłatę administracyjną za następujące czynności urzędowe:
1) za. wydanie decyzji o warunkach zabudowy zagospodarowania terenu dla budynków letniskowych w wysokości 100 zł,
2) za wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku budowy przyłączy wodociągowych, energetycznych, telekomunikacyjnych i kanalizacyjnych o ile nie podlegają opłacie skarbowej w wysokości 60 zł,
3) za wypis z planu zagospodarowania przestrzennego w wysokości 30 zł,
4) za wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego w wysokości 20 zł.
Kolegium uznało, iż pkt 1 powyższej uchwały narusza art. 18 ustawy o opłatach lokalnych, gdyż nie podlegają opłacie skarbowej obiekty budownictwa mieszkalnego, a takim obiektem jest budynek letniskowy. Z kolei postanowienia § 1 pkt 2 badanej uchwały są sprzeczne z powyższym przepisem ustawy o opłatach lokalnych i art. 2 oraz art. 9 ustawy o opłacie skarbowej. Rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Izby Rada Gminy Powidz zaskarżyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego i wniosła o jego uchylenie zarzucając organowi nadzoru naruszenie przepisu art. 18 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wskutek błędnej interpretacji przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej oraz załącznika do tej ustawy ( Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.) (k. 2 - 4).
W odpowiedzi na skargę Regionalna Izba Obrachunkowa stwierdziła, iż jej zdaniem skarga jest niezasadna i winna być oddalona (k. 27 - 29).

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Zgodnie z treścią przepisu art. 21 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 ze zm.) Sąd w zakresie swojej właściwości sprawuje kontrolę zaskarżonych aktów wyłącznie pod względem ich zgodności z prawem. Bezsporne jest, iż w niniejszej sprawie unieważnionymi przez Kolegium Izby postanowieniami § 2 pkt 1 i 2 Rada Gminy Powidz wprowadziła przedmiotową, uchwałą opłatę administracyjną za następujące czynności urzędowe:
a) wydanie decyzji, o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla budynków letniskowych w wysokości 100 zł (§ 1 pkt 1)
b) wydanie decyzji o warunkach- zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku budowy przyłączy wodociągowych, energetycznych, telekomunikacyjnych,, o ile nie podlegają opłacie skarbowej - w wysokości 60 zł (§ 1 pkt 2).
W myśl art. 18 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 9, poz. 31 ze zm.) Rada gminy może wprowadzić opłatę administracyjną za czynności urzędowe wykonywane przez podległe jej organy, jeżeli czynności te nie są objęte przepisami o opłacie skarbowej zatem dla wprowadzenia przez Radę Gminy - na podstawie powyższego przepisu - opłaty administracyjnej winny być spełnione łącznie następujące warunki:
- przedmiotem opłaty może być wyłącznie czynność urzędowa,
- czynność taka podejmowana jest przez organ podległy radzie gminy,
- czynność ta nie jest objęta przepisami o opłacie skarbowej. Wprowadzając opłatę administracyjną Rada winna zatem wskazać jej przedmiot poprzez określenie czynności urzędowej oraz ustalić stawkę opłaty wyrażoną w PLN.
Słusznie organ nadzoru podnosi, iż Rada nie może wprowadzić opłaty administracyjnej za czynności objęte przepisami ustawy o opłacie skarbowej, a więc zarówno za czynności będące przedmiotem opłaty skarbowej i zwolnione z tej opłaty (art. 9) jak i za czynności nie podlegające opłacie skarbowej (art. 2 i 3 ustawy o opłacie skarbowej). Tym samym sprzeczne z przepisami art. 18 ustawy o opłatach i podatkach lokalnych Rada Gminy Powidz wprowadziła opłatę administracyjną za "wydanie decyzji, o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku budowy przyłączy wodociągowych, energetycznych, telekomunikacyjnych, o ile nie podlegają opłacie skarbowej". Zawarte w tym postanowieniu wyrażenie "o ile nie podlegają opłacie skarbowej" oznacza wprost, że wprowadzona opłata dotyczy decyzji wydawanych w sprawach wymienionych w art. 2 ustawy o opłacie skarbowej. Treść przepisu art. 2 ust. 1 tej ustawy ma bowiem brzmienie: "Nie podlegają opłacie skarbowej: ...czynności urzędowe ... w sprawach...". Nie jest zatem trafne twierdzenie skarżącego, że wymienionymi postanowieniami Rady wprowadzono opłatę administracyjną "np. za wydanie decyzji o warunkach zabudowy przyłączy za działkach letniskowych nie podlegających zabudowie", takiego bowiem przedmiotu opłaty administracyjnej Rada nie określiła. Argumentu tego (ani żadnego innego) skarżący nie podniósł w toku postępowania nadzorczego, a nadto należy również wskazać, że przykładowe określenie przedmiotu opłaty administracyjnej uniemożliwia dokonanie oceny, czy pozostałe, nie wymienione wprost, przedmioty tej opłaty nie są objęte przepisami o opłacie skarbowej. Odnosząc się natomiast do zarzutu skarżącego, iż organ nadzoru dokonał rozszerzającej interpretacji przepisu art. 2 ustawy o opłacie skarbowej w tym poprzez zastosowanie przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30.12.1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316), gdyż nie jest to akt rangi ustawowej, należy podzielić stanowisko organu nadzoru, iż Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej w przepisie art. 87 ust. 1 stanowi: "Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczpospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia". Przepisu wymienionego wyżej rozporządzenia są zatem normami prawa obowiązującymi i organ nadzoru prawidłowo je zastosował - z uwagi na brak uregulowań w tym zakresie w innych przepisach prawa, co przyznaje także skarżący.
Rozstrzygając w identycznej sprawie Naczelny Sąd Administracyjny podtrzymał stanowisko organu nadzoru i oddalił skargę na rozstrzygnięcie nadzorcze. Mianowicie w uzasadnieniu wyroku z dnia 26 września 2000 roku sygn. akt SA/Bk 402/00 (Glosa 2001/3/47) stwierdził: "Zwolnienie przez ustawodawcę niektórych czynności urzędowych z opłaty skarbowej nie zmienia kwalifikacji, iż są to czynności "objęte przepisami o opłacie skarbowej". Z tego też powodu czynności takie nie mogą być obciążone opłatą administracyjną wprowadzoną przez radę gminy na podstawie art. 18 ustawy o opłatach i podatkach lokalnych. Do takich czynności należą, także czynności w sprawach budownictwa mieszkaniowego, co obejmuje również domki wypoczynkowe, domki letniskowe. Rada Gminy nie mogła zatem wprowadzić przedmiotową uchwałą obowiązku uiszczenia opłaty administracyjnej za wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla budynków letniskowych.
W świetle powyższego podjęte przez Kolegium Izby rozstrzygnięcie nadzorcze orzekające nieważność postanowień § 1 pkt 1 i 2 przedmiotowej uchwały Rady Gminy Powidz należy uznać za prawidłowe. Dlatego też na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. powołanej wyżej. Sąd nie uwzględnił skargi.
 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź