|
|
|
|
Aktualnie online
Aktualnie jest 423 gości i 0 użytkowników online
Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 156527875 |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
Badanie dotyczące podatków i opłat lokalnych
Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych uprzejmie informuje, że na stronach internetowych poszczególnych izb zamieszczony zostanie program do wypełnienia Ankiety w sprawie podatków i opłat lokalnych wraz z Instrukcją do wypełnienia Ankiety.
Ankietę należy wypełnić przy pomocy programu InformacjaMF.exe, natomiast plik wynikowy o nazwie InfoMF*.imf prosimy przesłać do poszczególnych izb do dnia
24 października 2008 roku
|
|
|
|
|
|
Wysłane przez SlawekD opublikowane 19 Wrz, 2008 - 11:26 (10956 Odsłon)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Komunikat KR RIO w sprawie nowego systemu sprawozdawczości elektronicznej BeSTi@
Szanowni Państwo,
Na przełomie 2005/2006 planowane jest nieodpłatne udostępnienie jednostkom samorządu terytorialnego nowego systemu informatycznego BeSTi@, który ma zastąpić BudzetST II. Jednostki samorządu terytorialnego otrzymają to oprogramowanie z MF za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych.
System informatyczny Be-STi@ powstaje w ramach projektu Phare PL2002/IB/FI/03. W porównaniu do BudzetST II znajduje się w nim wiele nowych funkcjonalności, które uwzględniają potrzeby jednostek samorządu terytorialnego.
Mnogość funkcji, w które wyposażono nowy system sprawia, że ma on szansę stać się skutecznym narzędziem do zarządzania finansami publicznymi w sektorze samorządowym dla JST, RIO oraz MF.
Co szczególnie ważne - nowy system udostępni również możliwość wykorzystania podpisu elektronicznego. Funkcjonalność ta jest szczególnie przydatna w sprawozdawczości budżetowej, gdyż pozwoli na wyeliminowanie uciążliwości wynikających z odręcznego podpisywania dokumentów papierowych. Mechanizm zaimplementowany w systemie Be-STi@ pozwoli na podpisanie nie tylko pojedynczego sprawozdania, ale również całego zestawu sprawozdań. Ponadto w przypadku zastosowania podpisu kwalifikowanego wyeliminuje konieczność składania dokumentów w wersji papierowej.
|
|
|
|
|
|
Wysłane przez SlawekD opublikowane 25 Lis, 2005 - 13:59 (20342 Odsłon)
Czytaj więcej... (9754 bajtów więcej) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Wystąpienie Prezesa RIO we Wrocławiu - VI Dolnośląskie Forum Samorządowe
Wystąpienie Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu (Przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych), dr Bogdan Cybulski Korzystając z obecności na VI Dolnośląskim Forum Samorządowym w Kudowie Zdroju Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów, Starostów i Marszałka Województwa Dolnośląskiego Pan Prezes przedstawił dwa zagadnienia: - miejsce RIO w systemie pozyskiwania i kontrolowania środków finansowych z Unii Europejskiej
- finansowanie programów związanych z pozyskiwaniem funduszy strukturalnych ze środków publicznych.
Przedstawił także najnowszą informację o dochodach, wydatkach i zobowiązaniach jednostek samorządu terytorialnego regionu Dolny Śląsk w latach 2001-2005.
Pełny tekst wystąpienia dostępny jest tutaj
|
|
|
|
|
|
Wysłane przez SlawekD opublikowane 25 Mar, 2005 - 09:35 (11971 Odsłon)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nowy Projekt PHARE usprawni zarządzanie finansami publicznymi
W dniu 20 stycznia 2004 r. odbyła się uroczysta inauguracja prac w ramach projektu twinningowego PHARE 2002/000.580.01.09 "Jednolity system zarządzania finansami publicznymi". Ze strony polskiej spotkaniu przewodniczył Pan Jacek Uczkiewicz - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Komisji Europejskiej. Projekt jest realizowany w ramach porozumienia bliźniaczego notyfikowanego w grudniu 2003 roku. Partnerem twinningowym Ministerstwa Finansów jest Ministerstwo Gospodarki, Finansów i Przemysłu Republiki Francji.
Celem projektu jest dostarczenie polskiej administracji publicznej odpowiedzialnej za zarządzanie środkami publicznymi skutecznych i rzetelnych narzędzi do sterowania i monitoringu, jak również systemu informacji o finansach publicznych, poprzez rozwinięcie funkcji planowania, sprawozdawczości i monitoringu.
Notatka: Informację zaczerpnięto z serwisu Ministerstwa Finansów
|
|
|
|
|
|
Wysłane przez Adam opublikowane 22 Sty, 2004 - 11:27 (11311 Odsłon)
Czytaj więcej... (2994 bajtów więcej) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Monografia: Regionalne Izby Obrachunkowe w Polsce w latach 1993-2003
|
Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych podejmując decyzję o wydaniu monografii o regionalnych izbach obrachunkowych w Polsce uznała, że dziesięcioletnia działalność izb zasługuje na możliwie szerokie zaprezentowanie. Regionalne izby obrachunkowe stały się drugim, obok Najwyższej Izby Kontroli, państwowym organem kontroli o tak szeroko zakrojonych kompetencjach przedmiotowych i podmiotowych. Są także organami nadzoru, wypełniającymi swoje zadania ustawowe wobec około trzech tysięcy jednostek samorządu terytorialnego, wielu tysięcy samorządowych jednostek organizacyjnych, związków komunalnych oraz innych podmiotów korzystających z dotacji samorządowych. Znaczenie regionalnych izb obrachunkowych zostało dostrzeżone przez Zgromadzenie Konstytucyjne i - w efekcie - od 1997r. znajdują się one wśród tzw. organów konstytucyjnych państwa. |
|
|
|
|
|
|
Wysłane przez SlawekD opublikowane 30 Cze, 2003 - 10:08 (13311 Odsłon)
Czytaj więcej... (1147 bajtów więcej) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Stanowisko KR RIO w sprawie niezbędnych zmian w ustawie o finansach publicznych
Stanowisko
Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 21 maja 2003 roku
w sprawie niezbędnych zmian w ustawie o finansach publicznych związanych z pozyskiwaniem środków pochodzących z Unii Europejskiej przez jednostki samorządu terytorialnego
|
Aktualne rozwiązania prawne ograniczają możliwości pozyskiwania zagranicznych środków pomocowych przez jednostki samorządu terytorialnego, w tym niepodlegających zwrotowi środków przedakcesyjnych Unii Europejskiej, a także środków stanowiących refundację poniesionych nakładów inwestycyjnych. Jednostki samorządu terytorialnego - jako beneficjenci środków pomocowych - są zobowiązane do wprowadzenia do budżetu zadań, których realizacja ma być objęta środkami pomocowymi, już na etapie ubiegania się o te środki. Przy obowiązującym stanie prawnym sztuczną barierą - zdaniem KRRIO - są postanowienia art. 113 i 114 ustawy o finansach publicznych.
|
|
|
|
|
|
Wysłane przez SlawekD opublikowane 29 Maj, 2003 - 11:17 (14370 Odsłon)
Czytaj więcej... (8501 bajtów więcej) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Problemy rachunkowości budżetowej - zaangażowanie.
Jednym z najnowszych problemów praktyki rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej w Polsce jest nowa kategoria ekonomiczna - "zaangażowanie". Pojawia się bowiem pytanie: co to jest zaangażowanie, skoro ustawa z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych w artykule 14 ustęp 2 punkt 2 jedynie wspomina o zaangażowaniu środków, a w znowelizowanej ustawie z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości, w artykule 3 ustawy zawierającym definicje podstawowych kategorii oraz w pozostałych przepisach ustawy o rachunkowości - zaangażowanie nie jest ani wymienione, ani zdefiniowane..... . Gorąca dyskusja przeprowadzona na FORUM "Sprawozdawczość" --> "Problemy merytoryczne" pod tematem "Sprawozdawczość") świadczy o pilnej potrzebie rozwiązania tego problemu przez Resort Finansów.
Tomasz Wojtania Niezależny konsultant, autor podręcznika "Podstawy Rachunkowości Budżetowej" oraz kilkudziesięciu publikacji w "Rachunkowości Budżetowej"
Notatka: Powyższy tekst jest wyłącznie wyrazem opinii autora i nie może być traktwoany jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych w prezentowanych sprawach.
Poniżej zamieszczamy link do wspomnianej przez autora dyskusji na forum: kliknij aby przejść do forum dyskusyjnego
Jednocześnie zapraszamy do wymiany poglądów przy użyciu mechanizmu komentarzy do niniejszego artykułu.
Adam Głębski webmaster
|
|
|
|
|
|
Wysłane przez wojtania opublikowane 05 Mar, 2003 - 13:57 (17259 Odsłon)
Czytaj więcej... (18186 bajtów więcej) |
|
|
|
|
|
|
|
|
ULGI I ZWOLNIENIA Z PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI - JAKO FORMA UDZIELANIA POMOCY PUBLICZNEJ PRZEDSIĘBIORCOM (Wybrane problemy stosowania prawa).
BARBARA FABIN, WOJCIECH LACHIEWICZ
ULGI I ZWOLNIENIA Z PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI - JAKO FORMA UDZIELANIA POMOCY PUBLICZNEJ PRZEDSIĘBIORCOM
(Wybrane problemy stosowania prawa).
Podatkiem, zgodnie z art. 6 ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, jest publicznoprawne, nieodpłatne oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy prawa podatkowego. Jeśli podatnikiem jest przedsiębiorca, to podatek może stawać się narzędziem pomocy publicznej, jaką władze mogą przyznawać przedsiębiorcom. Przy obecnym stanie prawa podatkowego pomoc publiczna dla przedsiębiorców dokonuje się przede wszystkim drogą sięgania przez organy podatkowe po kompetencje uznaniowe przewidziane w ustawie - Ordynacja podatkowa. W ten sposób organ podatkowy ma możność zwolnić przedsiębiorcę z zapłaty części podatku, rozłożyć należność na raty, albo przesunąć termin płatności. Gdy idzie natomiast o pomoc publiczną udzielaną bezpośrednio i wprost na podstawie przepisów ustaw materialnego prawa podatkowego, to przy obecnym stanie prawnym w zasadzie jest ona możliwa na gruncie podatku od nieruchomości. Stąd bierze się wielkie zainteresowanie przedsiębiorców tego rodzaju pomocą i pojawianie się związanych z nią uchwał gminnego prawa podatkowego.
W niniejszym opracowaniu omówione zostaną przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości na styku z ustawą o pomocy publicznej, a to przede wszystkim pod kątem oceny tego - na ile na gruncie podatku od nieruchomości możliwym jest funkcjonowanie ulg i zwolnień stanowiących pomoc publiczną dla przedsiębiorców ?
Zamiarem autorów artykułu jest również zasygnalizowanie licznych problemów, jakie na gruncie wyżej wymienionych ustaw powstają w sytuacji, gdy gmina udziela przedsiębiorcom subsydia podatkowe w zakresie podatku od nieruchomości.
Notatka: Biuletyn RIO w Krakowie "Correcta" nr 4 z 2002 r.
|
|
|
|
|
|
Wysłane przez w_lachiewicz opublikowane 12 Lis, 2002 - 16:15 (22998 Odsłon)
Czytaj więcej... (73786 bajtów więcej) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Problemy rachunkowości budżetowej - kreatywna księgowość w budżecie państwa oraz w budżetach jst
Sz. P. Prezesi Regionalnych Izb Obrachunkowych w Polsce
Stawiam pytanie:
"Skoro rady JST uchwalają wydatki zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, funduszy celowych to dlaczego JST zmuszane są do wykazywania kosztów w sprawozdaniu RB 30, 31, 33 ?
Kolejny przedstawiany przeze mnie problem dotyczy jakości budżetu i jakości sprawozdań budżetowych.
Mam nadzieję, że załączone poniżej moje opracowanie zainspiruje Państwa do wymiany poglądów.
Liczę na Państwa komentarze.
Łączę wyrazy szacunku,
Tomasz Wojtania
Notatka: Pytanie zostało skierowane do Regionalnych Izb Obrachunkowych przez Pana Tomasza Wojtanię.
|
|
|
|
|
|
Wysłane przez Adam opublikowane 06 Lis, 2002 - 10:55 (14857 Odsłon)
Czytaj więcej... (25558 bajtów więcej) |
|
|
|
|
|