Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 549 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 156529174
 

RIO :: Zobacz temat - Istotne zmiany w ustawie o systemie oświaty
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

Istotne zmiany w ustawie o systemie oświaty
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum RIO Strona Główna -> Finanse publiczne - strefa dla zarejestrowanych
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Sro Mar 11, 2009 9:13 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...szanowe indywiduum Tomaszu W. - toć popatrz sobie, "jaki koń (po zmianach) jest" każdy widzi:

Cytat:
Art. 5 ustawy o systemie oświaty
ust. 7. Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:
1) zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
2) wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
(Stary zapis pkt 3) 3) zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły lub placówki;
(Nowy zapis pkt 3) 3) zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.), i organizacyjnej szkoły lub placówki;
4) wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.
(Nadal istniejący zapis ust. 9) 9. W celu wykonywania zadań wymienionych w ust. 7, organy prowadzące szkoły i placówki mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek, o której mowa w ust. 7 pkt 3.


Gościu TW na prawdę cofnij się do szkoły elementarnej (podstawowej) lub co njamniej do wychowania przedszkolnego.
Tam zrozumiesz lub ci inne dzieci wytłumaczą, że odesłanie z art. 5 ust. 9 uSysOśw - dotyczy również "zastępczego prowadzenia rachunkowości" przez inną szkolę lub ZEAS.

...Do szkoły...do przedzszkola, lub innej formy wychowania przedszkolnego ... się należy wrócić icon_lol.gif

Chlapłeś gdzieś dwa lata temu, że szkola musi mieć głownego księgowego, a nie znałeś przepisów i regulacji z ustawy o systemie oświaty.

Zamiast przyznać się do nieznajmosci prawa - ty brniesz w zapatre...i usiłujesz lansować rozwiązanie typu:
- rachunkowość budżetowa szkoły w ZEAS'ie
- jednak Głowny Księgowy w szkole, jako jej pracownik.

...a niech ci tak będzie...bo już nowej ustawy wyjasniającej, że "finanse szkoły" (w ZEAS'ie) to również "rachunkowość" - już Ci Sejm nie uchwali. icon_rolleyes.gif
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Czw Mar 12, 2009 6:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...piłeś coś ??? Naćpany jesteś?

Ustawodawca zamiast zmieniać ustawę o systemie oświaty winien zmienić ustawę o finansach publicznych i obowiązujące od 1 stycznia 2002 przepisy dla kierownika jednostki oraz obowiązki i wymagania dla głównego księgowego.

Kierownika jednostki może zlecić prowadzenie ksiąg wyłącznie głównemu księgowemu - pracownikowi jednostki.

Cytuję uofp:

Art. 44. 1. Kierownik jednostki sektora finansów publicznych, zwany dalej "kierownikiem jednostki", jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej, w tym za wykonywanie określonych ustawą obowiązków w zakresie kontroli finansowej.
2. Kierownik jednostki może powierzyć określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki. Przyjęcie obowiązków przez te osoby powinno być potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie organizacyjnym jednostki.

Art. 45. 1. Głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych, zwanym dalej "głównym księgowym", jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie:
1) prowadzenia rachunkowości jednostki;
2) wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi;
3) dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
4) dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.

Jeszcze raz zacytuję uzasadnienie treści powyższych zapisów,które weszły w życie USTAWą z dnia 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych, ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz ustawy o służbie cywilnej:

Odpowiedzialność
Zgodnie z nowelizacją (art. 28a), za całość gospodarki finansowej (w tym kontrolę finansową), co do zasady odpowiada kierownik jednostki.
Nowelizacja wprowadza jednak następujące wyjątki od tej zasady:
1) w urzędach w rozumieniu przepisów o służbie cywilnej, w których zadania związane z kontrolą finansową oraz audytem zostają powierzone dyrektorowi generalnemu (art. 35b). Na szczególną uwagę zasługuje wyrażenie "w urzędach". Oznacza to, że w stosunku do jednostek podległych lub nadzorowanych, ale nie stanowiących jednostki organizacyjnej urzędu, za zadania związane z kontrolą finansową i audytem odpowiedzialny będzie wciąż kierownik jednostki.
2) art. 28a ust. 2 umożliwia kierownikowi jednostki powierzenie określonych obowiązków związanych z gospodarką finansową innym pracownikom jednostki.
3) Osobą szczególną, której na mocy art. 35 powierzone zostają obowiązki z zakresu kontroli wstępnej oraz prowadzenia rachunkowości jest główny księgowy. Szczególność pozycji jest określona poprzez prawo do odmowy podpisania dokumentu oraz w systemie tzw. "podwójnego podpisu" (każda operacja gospodarcza lub finansowa musi być kontrasygnowana przez głównego księgowego). W związku z tym, że brak jest przepisów regulujących prawa i obowiązki głównego księgowego budżetu państwa, głównego księgowego części budżetowej oraz skarbnika (głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego) do tego kręgu podmiotów stosuje się także przepisy o głównych księgowych. Zdając sobie sprawę ze specyfiki tych pierwszych projektodawcy zastosowali technikę stosowania per analogiam.


TW icon_cool.gif

ps.: ...z wypowiedzi niezalogowanego gościa powyżej jasno wynika, że mamy przypadek kliniczny-maniakalny. Z uporem maniaka gościu ignoruje jednoite zasady finansów publicznych obowiązujące w jednostkach budżetowych. A ponoć szkoły są jednostkami budżetowymi...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Czw Mar 12, 2009 9:06 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

PS

...trzeba było być rzeczywiście "naćpanym" lub na "kacu", aby dwa lata temu, a tym bardziej obcenie, wmawiać pracownicom ZEAS'u, że mogą tylko prowadzić obsługę administracyjną i kadrową - gdyż do czynności z zakresu obsługi finansowej - ustawa o finasach publicznych przediduje Głonego Księgowego szkoły, nie ważne co mówił (i mówi) art. 5 ust. 7 i 9 ustawy o systemie oświaty.

...w tym przypadku nieznajomości prawa (czytaj: ustawy o systemie oświaty), szkodzi...zwlaszcza jak się ... chlapnie, pod wpływem, swoją starą gatkę, na dodód znajomości "lex genaralis" - tj. ustawy o finansach publicznych - bez znajomości wyjątku (specialis) z ustawy o systemie oświaty...

Tak więc idziesz gościu w zaparte i nawet ustawa - nowela - napisana specjalnie dla Ciebie przez Min.Edukacji - ciębie nie przekonuje...

Możesz oczywiście mieć własne poglądy, ale trzeba również uszanować poglądy przeciwne, zwlasza jeśli mają podbudowę w wykształceniu prawniczym i znajmomości zasad wykładni prawa.... nie mylić "wykładni" z Twoimi "wykładami o prawie". icon_wink.gif
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Czw Mar 12, 2009 9:37 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...skoro masz takie wykształcenie prawnicze to po co ustawodawca chciał dodać do art5u7p3 odniesienie do obowiązków w zakresie art4u3 uor???

Widocznie ustawodawca (a paru prawników też tam pracuje i chyba ma lepsze wykształcenie niż ty) uznało, że dotychczasowa ustawa o systemie oświaty nie jest Lex specjalis do ustawy o rachunkowości....gdyż jak do tej pory w żadnycm z artykułów nie odnosci się do prawa bilansowego.

A skoro masz takie wykształcenie prawnicze to chyba aby przepis mógł być uznany za lex specjalis do prawa bilansowego to powinien do niego się odnosić....ajak do tej pory to, żaden z artykułów uoso nie wspomina o uor.

Ustawodawca ani przez chwilę nie odniósł się do obowiązujących od 1 stycznia 2002 obowiązków w zakresie gospodarki finansowej i ewentualnego ich powierzania pracownikom jednostki, co jest ewidentnie przez ciebie ignorowane, a co wynika z ustawy o finansach publicznych.

Ponadto, gdyby nawet veto zostało odrzucone to nie ma to znaczenia, gdyż zmiany w ustawie oświatowej nie dotyczą artykułu 11 ustawy o rachunkowości, a to on określa miejsce prowadzenia ksiąg jednostki, gdyż atr4u3 definuje jedynie czym jest rachunkowość (zauważ, że w uoso nie ma pkt1 z art4u3 uor icon_exclaim.gif i pomyśl co to znaczy icon_question.gif ).

Amatorzy tacy jak ty pisali chyba zmiany ustawy o systemie oświaty.

Amatorzy lub grupa cwaniaków, która księgowym wykonującycm w ZEAS-ach obowiązki głównego księgowego nie płaci należytego wynagrodzenia za pracę głównego księgowego....łamiąc prawo pracy.

...bo o kasę tu przecież chodzi.

DO JASNEJ CHOLERY ZNALEŻLI SOBIE NIEWOLNIKÓW...z księgowych.

A PRZECIEŻ:

- każda jednostka budżetowa ma mieć swoją politykę rachunkowości i statut i oddzielne konto w banku;
- każda jednostka budżetowa musi mieć indywidualne księgi rachunkowe (a nie wspólne, gdzie szkoła jest analityką na kontach ZEAS-u);
- każda jednostka budżetowa ma mieć swojego etatowego głównego księgowego.

TO GDZIE TU MIEJSCE NA ZEAS I KIEDY NIBY JEST TANIEJ ?

TANIEJ JEST WTEDY GDY:

-SZKOŁY SĄ ANALITYKAMI NA JEDNEJ KSIĘDZE GŁÓWNEJ ZEASU...tylko , że wówczas dyrektor szkoły ma sankcję za nieprowadzenie ksiąg zgodnie z uor;
-SZKOŁY NIE MAJĄ KONT BANKOWYCH, A KONTO ZEAS OBSŁUGUJE SZKOŁY...tylko, że wówczas z rachunku bankowego z NIp-em ZEASU płacone są obce dokumenty źródłowe gdyż jest na nich NIP szkół, chyba, że rachunki zamiast na szkoły sa wystawiane na ZEASy ale wówczas błędnie wskazany jest nabywca;
- KSIĘGOWE PRACUJĄCE W ZEASACH CZY WARSZAWSKICH BIURACH OBSŁUGI PROWADZĄCE PRZECIEŻ KSIĘGI, SPORZĄDZAJĄCE SPRAWOZDANIA NIE MAJĄ ETATÓW GŁÓWNEGO KSIĘGOWEGO I NIE OTRZYMUJĄ ZA PRACĘ NALEŻNYCH IM WYNAGRODZEŃ....CZYLI SA ROBIONE W TRĄBĘ icon_exclaim.gif

TW icon_cool.gif
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Czw Mar 12, 2009 9:58 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...gościu TW, rzeczywiście jak dla Ciebie, to już późna pora i zaczynasz bredzić...

...wolałbyć prywatyzacji rachunkowości sektora publicznego i niw wmawiaj osobom pelniącym w ZEAS, że od każdej szkoły musiałby mieć pełen etat.

Dobrze ci wiadomo, że nie zawsze zakres spraw głównego księgowego szkoły wymaga "pełnego etatu". A zapewne, jak ci wiadomo, ułamki etatu - to niekiedy brak zabezpiczenia z tytułu ZUS ect.

Lepiej zatem jak owe 1/3, 1/5 etatu składają się na "pełen etat" tyle, że w ZEAS.

Chyba, że Paniom z ZEAS zapewnisz jeszcze korzystniejsze wynagrodzenie w firmie prywatnej - zapewniajacej usługi z zakresu rachunkowości dla szkół - nawet w twoim garażu (jak wcześniej wspomniałeś), gdzie będą prowadzić księgowość komputerową.

Czynią i tak to obecnie w ZEAS, więc nie wmawiaj tym Paniom, że musza księgować w szkole na 1/5 etatu - jako jej pracownik - głowny księgowy szkoły.

A z resztą napisała Ci Pani Dyrektor Departamentu Rachunkowości - i jej prawnicy - może lepis od nas obydwóch, że art. 5 ust. 7 i 9 ustawy o systemie oświaty - to lex specialis do ustawy o finansach publicznych, a nawet (jak tam się rzekło) lex specialis od wiadomych ci standardów z ustawy o rachukowości.

A węc nie ściemniaj jakimś "prawem blinaswoym", bo jak tylko się postarasz, to się łatwo dowiesz (trochę szczerych chęci nie zaszkodi), że w ZEAS, każda szkoła ma swój plan, swoją księgę, wykonanie dochodów i wydatków i analitykę stanu środków na rachunku bankowym dla tejże szkoły przekazanych z rachunku budżetu.

...Ale żeby to zrozumieć, trzeba się przyznać do błedu, a Tobie gościu TW, jak na razie na tym serwerze się nie zdarzyło.

...brniesz w zapatrte - to wmawiaj sobie, że Zeas'y , jak za króla Ćwieczka, prowadzą księgowość szkołom "na papierze," bez wykształcenia, bez zatrudnienia w szkole, gdzie Ty chciałbyć Panie z ZEAS' unieścić na ułamkach etatu - ze szkodą dla ich dotychczasowego stausu pracowniczego - pracowników samorządowych... icon_rolleyes.gif icon_rolleyes.gif
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Czw Mar 12, 2009 10:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Anonymous napisał:
Lepiej zatem jak owe 1/3, 1/5 etatu składają się na "pełen etat" tyle, że w ZEAS.



...pewnie, że owe części etatu głównego księgowego mogą się złożyć w etat ale one nie są zatrudnione w ZEAS-acj jako główne księgowe ...choć pracę głównego księgowego wykonują.

ŻADNA Z NICH NIE OTRZYMUJE ANI ANGAŻU ANI WYNAGRODZENIA GŁÓWNEGO KSIĘGOWEGO...CZYLI ZA SPRAWĄ RIO I TAKICH INTERPRETACJI JAK TWOJE ŁAMANE SĄ ICH PRAWA PRACOWNICZE.

...ALE JAKOŚĆ MISTRZUNIU NIE RACZYŁEŚ JAKO NAJBIEGLEJSZY Z BIEGŁYCH, JAKO WSZECH UMYSŁ I WYKŁADNIA RIO ODPOWIEDZIEĆ NA PYTANIE:

skoro, jak twierdzisz ustawa o systemie oświaty była Lex specjalis to PO CO USTAWODAWCA DODAŁ PRZEPISY ODNOSZĄCE SIĘ DO PRAWA BILANSOWEGO?

....ODPOWIEDŹ JEST OCZYWISTA I FAKTY TEŻ:

do końca 2008 roku artykuł to 11u3 prawa bilansowego pozwalał na prowadzenie ksiąg poza siedzibą jednostki o ile zostało to powierzone jednostce niemającej osobowości prawnej.

TO NIE PRAWO OŚWIATOWE A PRAWO BILANSOWE DO KOŃCA 2008 ROKU BYŁO PODSTAWĄ POWIERZANIA PRZEZ DYREKCJE SZKÓŁ DO ZEASÓW PROWADZENIA KSIĄG.

SPRAWDŹ ISTNIEJĄCE FAKTYCZNE DOKUMENT I UMOWY ZAWARTE POMIĘDZY SZKOŁAMI A ZEASAMI o powierzaniu prowadzenia ksiąg.

A dziś jak nie było tak nie ma żadnego Lex specjalis w prawie oświatowym...
icon_exclaim.gif icon_exclaim.gif icon_exclaim.gif icon_exclaim.gif


TW icon_cool.gif

Ps.:

Pani Dyrektor Departament napisała że prawo oświatowe jest Lex specjalis....skoro tak to dlaczego ustawodawca miał inne zdanie i dlaczego uważał inaczej niż Pani Dyrektor Departament, a nawet Pani v-ce Minister Finansów Chojna Duch??? Dlaczego ustawodawca miał inne zdanie....przecież gdyby to było faktyczne Lex specjalis to zmiany, o których tu mówimy nie byłyby potrzebne!

Coż pomyliła się albo pisała pismo pod tezę...


Ponadto Pani Dyrektor napisała, że księgowi ZEAS nie podlegają rygorom dla usługowegp prowadzenia ksiąg.

I nie podlegają.

To przecież oczywiste, gdyż księgowi z jednostek budżetowych podlegają rygorom z ustawy o finansach publicznych.

UOFP wymaga zaś etatowego głównego księgowego ze stosownym wykształceniem i stażem pracy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Czw Mar 12, 2009 11:23 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

wojtania napisał:
Pani Dyrektor Departament napisała że prawo oświatowe jest Lex specjalis....skoro tak to dlaczego ustawodawca miał inne zdanie i dlaczego uważał inaczej niż Pani Dyrektor Departament, a nawet Pani v-ce Minister Finansów Chojna Duch??? Dlaczego ustawodawca miał inne zdanie....przecież gdyby to było faktyczne Lex specjalis to zmiany, o których tu mówimy nie byłyby potrzebne!

Coż pomyliła się albo pisała pismo pod tezę...


Ponadto Pani Dyrektor napisała, że księgowi ZEAS nie podlegają rygorom dla usługowegp prowadzenia ksiąg.

I nie podlegają.

To przecież oczywiste, gdyż księgowi z jednostek budżetowych podlegają rygorom z ustawy o finansach publicznych.

UOFP wymaga zaś etatowego głównego księgowego ze stosownym wykształceniem i stażem pracy.


..Gościu TW, ze względu na twoje błedy i przeinaczenia - TRZEBA BYŁO WRĘCZ USTAWY - ABY CI WYTUŁUMACYLA, ŻE "OBSŁUGA FINANSOWA" - OBEJMUJE RÓWNIEŻ "RACHUNKOWOŚĆ" - vide: cytiwane przez ciebie, ale bez zrozumienia, "uzasadnienie" do noweli do ustawy o systemie oświaty, gdzie mowa o "wątpliwościach" (bo, aż tak namieszałeś)...a nie o nowym stanie prawnym w stosunku do lex generalis z 1.01.2002 r.

...powinieneś już to zrozumieć, jeśli nie... świadczy to o Tobie samym. icon_rolleyes.gif
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pią Mar 13, 2009 7:41 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Cytat:
PISMO
Ministerstwa Finansów Departamentu Rachunkowości
DR4/503/405/1/POD/08/1037
z dnia 19 sierpnia 2008 r.

Przysługujące organom prowadzącym jednostki oświatowe uprawnienie do tworzenia jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek oraz prowadzenia w ich ramach obsługi finansowo -księgowej tych jednostek oświaty, zawarte w art. 5 ust. 7 i 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), stanowi przepis szczególny - lex specialis – w stosunku do regulacji określających miejsce i warunki prowadzenia ksiąg rachunkowych, wynikających z art. 11 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694, z pózn. zm.). Ściśle określony został bowiem katalog podmiotów, na rzecz których mogą być wykonywane określone zadania przez jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek, a także zakres tych zadań. Ponadto uprawnienie do tworzenia jednostek obsługi ekonomiczno - administracyjnej przysługuje wyłącznie organom prowadzącym szkołę lub placówkę.
Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 11 ust. 3 ustawy o rachunkowości księgi rachunkowe mogą być prowadzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza siedziba jednostki (oddziału, zakładu), w przypadku określonym w art. 13 ust. 2 i 3 oraz w razie powierzenia ich prowadzenia osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce nieposiadającej osobowości prawnej, uprawnionej do świadczenia takich usług. Po wejściu w życie ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz. U. Nr 63, poz. 393) art. 11 ust. 3 znowelizowanej ustawy uzyska brzmienie: księgi rachunkowe mogą być prowadzone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza siedziba jednostki albo oddziału (zakładu), w przypadku określonym w art. 13 ust. 2 i 3 oraz w razie powierzenia ich prowadzenia podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Zawarte w art. 5 ust. 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (...) uprawnienie do tworzenia jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek oraz prowadzenia w ich ramach obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej prowadzonych szkół i placówek nie stanowi uprawnienia do usługowego prowadzenia kśiag rachunkowych - odmienny jest zakres zadań realizowanych przez te jednostki, wymieniony w art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 199l r. systemie oświaty (...), zaś wykonywanie zadań w zakresie prowadzenia rachunkowości szkół i placówek nie posiada charakteru usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Oznacza to, że omawiane jednostki oraz ich pracownicy, w zakresie zadań związanych z zatrudnieniem w jednostkach, nie podlegają i nie będą podlegały rygorom określonym w przepisach o usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych.
W związku z powyższym, wejście w życie z dniem l stycznia 2009 r. niektórych postanowień ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz. U. Nr 63, poz. 393), nie spowoduje zmiany w powyższym zakresie.

/-/ Dyrektor Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów



TW:
TW napisał:

Cytuję uzasadnienie ustawodawcy:

8. Obsługa rachunkowo-administracyjna szkół (art. 1 pkt 4 lit. e i f, art. 20 pkt 2)
Wynikający z ustawy o systemie oświaty obowiązek zapewnienia przez organ prowadzący szkołę lub placówkę obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły lub placówki wiąże się między innymi z wykonywaniem czynności określonych w art. 4 ust. 3 pkt 2 - 6 ustawy o rachunkowości (prowadzenie ksiąg rachunkowych, okresowe inwentaryzacje, sporządzanie sprawozdań finansowych, gromadzenie i przechowywanie dokumentacji księgowej).
Biorąc pod uwagę konsekwencje wejścia w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. nowego brzmienia art. 11 ustawy o rachunkowości, na tle którego powstały istotne wątpliwości dotyczące możliwości prowadzenia przez jednostki samorządu terytorialnego obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek w ramach osobnej jednostki organizacyjnej, czy też w każdej szkole lub placówce odrębnie, co także odzwierciedlają wystąpienia kierowane przez jednostki samorządu terytorialnego do Ministra Edukacji Narodowej, nadanie nowego brzmienia art. 5 ust. 9 ustawy o systemie oświaty ma na celu usunięcie powstałych wątpliwości. Należy podkreślić, że z punktu widzenia jednostek samorządu terytorialnego sprawa ta ma istotne znaczenie, bowiem wiele z nich prowadzi obsługę ekonomiczno-administracyjną szkół i placówek oświatowych w ramach osobnej jednostki organizacyjnej lub organizuje wspólnie taką obsługę.

icon_wink.gif icon_wink.gif
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Pią Mar 13, 2009 5:07 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...no patrzcie ludziska jaki ten Sejm ...

Pani Dyrektor i co niektórzy pracownicy RIo oraz goście tego forum nie mieli wątpliwości i uznali art5u9 prawa oświatowego za Lex specjalis.

Ale ustawodawca miał wątpliwości "Biorąc pod uwagę konsekwencje wejścia w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. nowego brzmienia art. 11 ustawy o rachunkowości"....i chciał je rozwiązać, uznając, że prawo oświatowe nie jest Lex specjalis gdyż ani słowem nie odnosi się do ustawy o rachunkowości. Gdyby było inaczej owa zmiana nie byłaby potrzebna.

Ale Prezydent RP numer wywinął i ustawy nie podpisał.

To zaś oznacza, że mam rację co do możliwość istnienia ZEAS-ów po 1 stycznia 2009.

PA PA ZEASy

TW icon_cool.gif

Ps.:

...a do natchnionego gościa to ustawa chyba nie była pisana pod moje wątpliwości tylko ratowała pewną część ciała pewnej Haliny z Wwy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum RIO Strona Główna -> Finanse publiczne - strefa dla zarejestrowanych Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź