Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 604 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 156566301
 

RIO :: Zobacz temat - RB28S - kwartalne czy miesieczne?
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

RB28S - kwartalne czy miesieczne?
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Sob Wrz 11, 2004 4:30 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Szanowny Panie Adamie Pan pisze o tym, że RIO sobie nie radzi z obróbką kilku tysięcy JST, a ja piszę o zarzadzaniu JST przez Zarząd (rozumię przez to również Wójta, Burmistrza i Prezydenta) z punktu widzenia podmiotu jakim jest dana JST. Proszę zatem zastanowić się co Pan pisze, gdyż kompromituje Pan RIO podając powyższe liczby gdyż daje Pan jasny sygnał, że nie chcecie w RIO tych informacji, bo do niczego nie są one Wam potrzebne. Jak rozumiem dlatego też ograniczacie ilość informacji w RB lub wręcz jej nie rozumiecie (jak np. problem zaangazowania a zobowiązania). Chodzi to o to, aby to nie RIO a Zarządy i Rady JSt podejmowały decyzje w JST. Im potrzebne są informację o stanie zobowiązań a cykl miesięczny to minimum. W dobie powszechnej komputeryzacji nie jest to przecież problemem, chyba że załatwiono sprawę w inny sposób - przez żle rozumiane oszczędności - i pozwalniano księgowe, gdyż Zarząd postanowił oszczędzać a wiadomo, że księgowość jest apolityczna, no i za zwolnienie księgowej nikt nie zrobi awantury. Do przeciwników odpowiedniej informacji ekonomicznej apeluję aby zastanowili się nad tym co piszą i robią. Być może dlatego niektórzy nie chcą owych informacji, gdyż coś mają w finansach do ukrycia. Jak nie ma księgowych to nie ma księgowości...no i nikt nic sie nie dowie. O to Wam chodzi????

Pozdrawiam TWojtania
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Adam
Site Admin


Dołączył: 26 Lip 2002
Posty: 3276

PostWysłany: Nie Wrz 12, 2004 9:14 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Panie Tomaszu ... a jednak nie umie Pan liczyć ... szkoda ...
Czytać z ekranu komputera chyba też nie ...
Logika rozumowania ... pozostawię bez komentarza ...

A co do radzenia sobie z obróbką kilku tysięcy JST - proszę być spokojnym - dalibyśmy sobie radę nawet z obróbką danych z jednostek organizacyjnych JST tylko, że każdy powinien robić swoje ...

Mimo wszystko pozostałych czytelników tego forum zapraszam do dyskusji o kształcie sprawozdawczości miesięcznej, gdyż właśnie zbliża się ostatni dzwonek aby spróbować coś tu naprawić.

PS. Posty nie dotyczące meritum kwestii dot. kształtu sprawozdawczości będą usuwane.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Pon Wrz 13, 2004 10:02 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...oj chyba czytać potrafię ... ale co się stało z Pańskimi argumentami? Po co podał Pan liczby i śmieszną wyliczankę stron, a teraz odpowiada Pan w stylu brukowym? Ja mam świadomość, że nigdy nie osiągniemy porozumienia, gdyż żyjemy w dwóch różnych światach. To, że umiecie dodawać druczek do druczku to dobrze...ale czy udałoby się to zrobić, bez systemu Budżet ST. Dla kogo jest ten system...bo przecież nie dla samorządowców. Dlaczego nikt w tym kraju nie myśli o samorządzie, a tylko o kontrolowaniu, kontrolowaniu, kontrolowaniu itd.??? Pan reprezentuje organ kontroli , który "przegiął" w swej działalności i pomalutku stał się moim zdaniem zbędny i niekompetentny i co najgorsze RIO nie broni samorządu przed błędami. To RIO zbyt dużo kosztuje, a nie miesięczne wykazywanie zobowiązań na kilku kartkach. Śmieszne jest sugerowanie, że te kilka kartek to koszty, na których trzeba oszczędzać.

Całe szczęście, że już niedługo zaistnieje nowa ustawa o finansach publicznych, wprowadzająca nowe obowiązki, a szczególnie pełne sprawozdanie finansowe (skreslono art.80ust1 uor) oraz obowiązek badanie sprawozdania przez biegłego rewidenta. RIO nijak się przecież ma do kompetencji biegłych rewidentów. Ba sami przecież przyznajecie w swych corocznych Raportach dla Sejmu, że jedna osoba w RIO na całą Polskę uzyskała uprawnienia biegłego. RIO nie ma kompetencji w/s dot. badania sprawozdań finansowych, a to przeciez dziś RIO głównie czyni na swych kontrolach. A efekty i problemy...wystarczy poczytać to forum. Z drugiej strony samo istnienie tego formum i fakt, że każdy z nas (nawet ja) może poruszać dowolny problem pozytywnie świadczy o RIO. Wiem, że jestem kontrowersyjny ale taki już jestem. Do dyplomacji sie nie nadaje ale potrafię rozwiązaywac problemy i wskazywać bez certolenia ich źródło. Mam nadzieję, że ostrość naszych dyskusji nie zatraci naszego głównego celu jakim: jest true and fair view.

WIWAT BIEGLI REWIDENCI, OBY JAK NAJSZYBCIEJ ROZPOCZĘLI PRACĘ NAD SPRAWOZDANIAMI FINANSOWYMI JST.

Pozdrawiam Twojtania
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Pon Wrz 13, 2004 10:04 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Co do litery prawa trudno odmówić Panu Wojtani racji ...
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Pon Wrz 13, 2004 10:23 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...trzeba przyznać, ze jest sposób na rezygnację i z comiesięcznych, i z kwartalnych i z rocznych sprawozdań typu RB bez uszczerbku dla systemu informacyjnego. Wystarczy bowiem skorzystać z wynikającego z uor obowiązku comiesięcznego sporządzania zetawienia obrotów i sald. Zestawienia obrotów i sald, taki comiesięczny bilans, zawierają przecież wszystkie niezbędne informacjie dot. danej jednostki. Wniosek: zrezygnujmy z RB-tek a wykorzystajmy zestawienia tak jak dzieje sie to w Urzedach sarbowych jako organach podatkowych.

Pozdrawiam Twojtania
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Adam
Site Admin


Dołączył: 26 Lip 2002
Posty: 3276

PostWysłany: Pon Wrz 13, 2004 5:41 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Panie Tomaszu - cieszę się że wróciliśmy do merytorycznej dysputy ...
Podejście TRUE AND FAIR VIEW jest jak najbardziej właściwe także dla strony RIO - unikniemy w ten sposób zdarzeń które dotknęły kilka JST w ostatnim czasie czyli katastrofy finansów tych jednostek.
Zwłaszcza w sytuacji, gdy stoimy przed skonstruowaniem nowych regulacji (rozporządzeń) dot. sprawozdawczości budżetowej (wspomniamy przez Macieja Bąka projekt Phare).

Podniósł Pan bardzo ważną kwestię - dla kogo jest system BudzetST.
Otóż zdaniem RIO jest on przede wszystkim dla samorządów - tyle, że bez wsparcia organizacji samorządowych nie jesteśmy w stanie doprowadzić do takiego kształtu tego systemu, aby dostarczał informacje ekonomiczne potrzebne "na dole" oraz pozwalał na choćby częściową automatyzację prac w zakresie sporządzania podstawowych analiz finansowych i statystycznych.
Nie wspominam tu o wprowadzeniu do tego systemu obiegu sprawozdawczości jednostek organizacyjnych ... gdyż podejmowaliśmy już 3 krotnie takie próby - niestety bezskutecznie.

A przecież JST powinny mieć możliwość monitorowania np.: skutków wdrożenia zmian ustawy o dochodach, dynamiki zobowiązaniach (w tym wymagalnych), dynamiki zaanagażowania ... itp. na tzw. "klik".

Tylko czy na szczeblu zarządu potrzebna jest informacja zarządcza w rozbiciu na dział, rozdział, paragraf ? Naszym zdaniem - NIE.
W zupełności wystarczy wyciąg z powyższych danych w postaci zbliżonej do starego formularza kwartalnego sprawozdania o zbiorczym wykonaniu budżetu (być może z uwzględnieniem salda i obrotów wybranych kont ...).

Pomysł dot. wyciągu z ksiąg, który Pan przedstawił doskonale wpasowuje się w intencje naszych francuskich partnerów z projektu Phare ... ale to bardzo niebezpieczny kierunek.
O ile dane te są bardzo pożądane na poziomie JST o tyle propagacja ich na wyższe poziomy (zwłaszcza na poziom centralny) mogłaby doprowadzić do wyprowadzania błędnych wniosków o sytuacji finansów samorządowych.
Pogląd ten nie jest wyłącznie moim poglądem - podziela go conajmniej dwoje skarbników bardzo dużych miast na prawach powiatu.

Co do moich wyliczanek: staram się pokazać że koszty sporządzania sprawozdań w obecnym kształcie są zbyt wysokie oraz wprowadzają nadmierny szum informacyjny dla kadry kierowniczej.
Jak sądzę potwierdzi to każdy pracownik samorządowy zajmujący się sprawozdawczością w JST większych niż 50 tys. mieszkańców.
Tym ludziom nie starcza już czasu na analizę zebranych danych - muszą przystępować do generowania kolejnych miesięcznych sprawozdań.

Ponadto nie wydaje mi się aby roczne koszty liczone w dziesiątkach milionów złotych były sprawą do pominięcia (najmniejsze budżety JST zamykają się kwotą mniej niż 5 MLN PLN) ... tym bardziej, że w wyniku ich wydania osoby odpowiadające za finanse JST dostają nieczytelną informację.

Osobiście nie mam nic przeciwko miesięcznym, dekadowym lub wręcz dziennym syntetycznym informacjom, które będą służyć SKARBNIKOM oraz Wójtom, Burmistrzom, Prezydentom, Starostom i Marszałkom do bieżącego zarządzania budżetami ich jednostek.
Całym sercem jestem za rozpowszechnianiem różnych doświadczeń w tym zakresie. Po to między innymi jest to forum - aby JST mogły wymieniać swoje doświadczenia.

Wskażmy w rozporządzeniu minimum informacyjne jakie powinno trafić do Zarządu JST pozostawiając jednocześnie swobodę w rozbudowie systemu informacyjnego o finansach budżetu.

Jak dotąd tylko RIO podnosiło wprost tego typu argumenty, iż to właśnie samorząd powinien być głównym beneficjentem systemu sprawozdawczego (proszę zerknąć choćby na publikację z Finansów Komunalnych 7-8/04).
Proszę zauważyć, że to właśnie poprawność i szybkość sporządzenia sprawozdań w JST przekłada się wprost na szybkość i precyzję informacji dla MF o sytuacji finansów samorządowych ... (tylko czy ktoś oprócz RIO to dostrzega ?)

A teraz ciekawostka ...
BudzetST II nie jest również ukierunkowany na działalność RIO - musimy korzystać z dodatkowych narzędzi aby wykorzystywać dane ze sprawozdań do działalności kontrolnej, nadzorczej i opiniodawczej.

Co do obrony samorządu ... też stawia Pan dość dyskusyjną tezę:
- wyniki kontroli NIK, UKS, audytu wewnętrznego JST, służb wojewodów itp. trafiające do Izb jako materiał dowodowy w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych moim zdaniem dowodzą, tezy wprost przeciwnej. Tylko Izby znają uwarunkowania pracy samorządu i są w stanie zająć obiektywne stanowisko.

Co do biegłych rewidentów ... nie wydaję mi się aby biegli rewidenci byli przygotowani do badania ksiąg prowadzonych w jednostkach sektora finansów publicznych. Obawiałbym się więc rzetelności wyników takiego badania. Większość spotkanych przeze mnie biegłych rewidentów nie ma bladego pojęcia o zasadach funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.

Podobnie jak Pan Izby też zadają sobie pytanie - dlaczego w tym kraju tak mało myśli się o samorządzie i jego potrzebach.
Dlaczego przy zmianie rozporządzeń dot. sprawozdawczości ktoś lekką ręką wpisuje formułkę: "Wprowadzane zmiany nie mają skutków finansowych dla budżetu ... " a przecież doskonale wiemy że mają ... choćby poprzez konieczność dostosowania oprogramowania (BudzetST lub oprogramowania finansowo-księgowego), zatrudnienia nowych pracowników itp. Wiemy, że czasem konieczna jest modyfikacja planu kont lub wręcz opatrzenie zapisów księgowych nowymi cechami wynikającymi z konieczności dopasowania do zmienionych wymagań ... (a jak wiemy tego typu zmiany same się nie zrobią mimo zastosowania najnowszych technik komputerowych).

Tak więc reasumując: niech nam przyświeca idea TRUE AND FAIR VIEW realizowana możliwie jak najmniejszym kosztem.

Pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Pon Wrz 13, 2004 8:01 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Co do projektu Phare...to mam nadzieję, że sprawdził Pan tych dwóch Panów z Francji, czy mają kompetencje...bo może okazać się, że chodzi im o coś innego, może o lansowanie pewnych firm informatycznych... i pewnych rozwiazań??? I znowu popełniacie ten sam grzech...bez księgowych budujecie w RIO system finansowo-księgowy...bo niby o tym jest ów projekt Phare....mylę się???

Aha...czy uwzględniliści Państwo w ramch owego projektu, że Francja reformuje swą rachunkowość i sprawozdawczość...że ocenia ją krytycznie?

...i znowu sugeruje Pan, że informacja FK jest nieczytelna, niepotrzebna...niech Pan do tych skarbników z Panem tworzacych dokoptuje jeszcze kilku...zróbcie wiarygodne badania, a nie tylko widzimisię kolegów z nad Loary i dwóch skarbników...

...jeszcze raz przypominam: JST nie zarządza ani MF, ani RIO lecz Zarząd i Rada...i im nie ma Pan prawa ograniczać dostępu do informacji... Pana wypowiedź jest dowodem, iż w RIO nie zajmujecie sie tym do czego Izbę powołano. Wy jestescie organem kontoli i wasze zadania definiuje ustawa o RIO.

Pozdrawiam TW
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Adam
Site Admin


Dołączył: 26 Lip 2002
Posty: 3276

PostWysłany: Pon Wrz 13, 2004 11:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

wojtania napisał:
I znowu popełniacie ten sam grzech...bez księgowych budujecie w RIO system finansowo-księgowy...bo niby o tym jest ów projekt Phare....mylę się???
Aha...czy uwzględniliści Państwo w ramch owego projektu, że Francja reformuje swą rachunkowość i sprawozdawczość...że ocenia ją krytycznie?

Otóż to nie RIO buduje ów system ... ale z uporem godnym lepszej sprawy stara się zaktywizować przedstawicieli samorządu aby po raz pierwszy gdy dano im możliwość wzięli sprawy w swoje ręce i określili własne potrzeby w zakresie informacji zarządczej oraz uporządkowali to z czym mają problemy także w zakresie rachunkowości ...
RIO jest jednym z wielu uczestników projektów - o wiele ważniejszymi są reprezentanci samorządu terytorialnego wskazani przez stronę samorządową Komisji Wspólnej ...

Poza tym nie kto inny jak RIO przepytał JST o kształt zmian ... Wyniki owego badania ukażą się już wkrótce na łamach prasy ogólnopolskiej ...

wojtania napisał:
...i znowu sugeruje Pan, że informacja FK jest nieczytelna, niepotrzebna...niech Pan do tych skarbników z Panem tworzacych dokoptuje jeszcze kilku...zróbcie wiarygodne badania, a nie tylko widzimisię kolegów z nad Loary i dwóch skarbników...

Ja nie sugeruję ... JA TWIERDZĘ i będę tej tezy bronił na podstawie przeanalizowanych ankiet określających oczekiwania JST, iż obecna miesięczna informacja FK jest podawana w "niestrawny" sposób dla conajmniej połowy Zarządów JST (prostym testem jest przepytanie kilku wójtów z obowiązującej klasyfikacji budżetowej - obawiam się że nie będą w stanie podać znaczenia ekonomicznego najważniejszych podziałek ... np. wskazać dochodów podatkowych ).
Co do potrzeb - wykazałem kilka tematów jakie powinna wskazywać na pierwszy rzut oka ... więc nie rozumiem czemu sugeruje Pan, iż uznaję informację FK za niepotrzebną.

wojtania napisał:
...jeszcze raz przypominam: JST nie zarządza ani MF, ani RIO lecz Zarząd i Rada...i im nie ma Pan prawa ograniczać dostępu do informacji...

Znów Pan nie doczytał ... To właśnie mówiłem w poprzednim poście w tym wątku. Choć z drugiej strony MF ma bardzo poważny wpływ na zarządzanie finansami samorządowymi w skali makro ... choćby poprzez nowe zasady naliczania subwencji ... niestety znacznie mniej korzystne dla JST ...
Proszę pamiętać, iż to dzięki niezależności RIO od MF możemy pozostać obiektywni ... nie ulegając naciskom po linii podległości służbowej ...

wojtania napisał:
Pana wypowiedź jest dowodem, iż w RIO nie zajmujecie sie tym do czego Izbę powołano. Wy jestescie organem kontoli i wasze zadania definiuje ustawa o RIO.

No tak ... akty prawne wypada czytać do końca ... a nie tylko pierwszy artykuł ... proponuję lekturę art. 5-13 o działalności opiniodawczej, informacyjnej oraz tej związanej ze sprawozdawczością budżetową (art. 9a i 10a) ...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Maciej_Bak



Dołączył: 04 Mar 2004
Posty: 157
Skąd: ...

PostWysłany: Wto Wrz 14, 2004 12:05 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

wojtania napisał:

Odpowiadając koledze z RIO z Wrocławia w kwestii dotyczącej Pana J.Charytoniuka, z którym miałem kiedyś przyjemność rozmawiać i dyskutować a był On wówczas na kontroli w jednej z JST, autora podręcznika "Komentarz do planów kont..." na okładce czytamy: ....wieloletni pracownik instytucji kontrolno-skarbowych (aktualnie RIO).... Nie wiem zatem kto ma rację co do miejsca pracy autora owego podręcznika. Być może dziś już On w RIO nie pracuje ale ... naprawdę to nie ma znaczenia w tym poscie. Mój profesor powiadał tak: To, że można darzyć kogoś szacunkiem wcale nie oznacza, że zawsze ma on rację i że nie podlega on krytyce.


NO CÓŻ!
Oczywiście że nie ma znaczenia w tym poście!
ALE: chodzi mi o to, że jeżeli nie bardzo się w czymś orientuję - to się na ten temat nei wypowiadam - tak jest racjonalnie....
Panu proponuje to samo.

wojtania napisał:
- i doprowadził do comiesięcznego sporządania sprawozdań budżetowych.... zamiast pisać brednie proszę zerknąć do rozporządzenia MF...i je przeczytać a zauważy Pan kto w RP wprowadza obowiązki sprawozdawcze. Co do podręczników z podstaw prawa...namawiam do ich lektury na poziomie wyższym niż I semestr. W końcu zauważy Pan Konstytucję RP i obowiązujący w RP porządek prawa.

Pozdrawiam TWojtania


Drogi Panie Wojtania.
Przykro mi, że nie zrozumiał Pan mojej wypowiedzi.... icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif
Choć w sumie mnie to rozbawiło!!!

[Wiem, że Pan myśli że ma Pan wielką moc...
Na taki formu - najpopularniejszym w POLSCE całej!
Jest Pan jedymy głosem rozsądku!
I z tąd pomyślał Pan że ja też myślę, że Pan ma taką moc - i nawet obowiązki sprawozdawcze Pan może nakładać]

Chodzi mi o to, że nie ma o co się ciskać (czy to jest najważniejszy problem finansów publicznych w Polsce?).
Chodzi o to, żeby system funkcjonował!
A jak Pan mówi, że wójt czy burmistrz dowiaduje się po 3 miesiącach....
No to świadczy o nim!
Czy wie Pan że w JST prowadzi się ksiegowość?


A...

Pozdrawiam...

Maciej Bąk

PS: Przy okazji chciałem zauważyć - że jest Pan lekko niegrzeczny....
Ale to oczywiście Pana problem. Jednak na jedną drobną uwagę sobie pozwolę: poczytałem co Pan pisał na tym formu. Tak w ogóle.
I jedno jest pewne! Do końca to Pan poważny nie jest niestety.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email Odwiedź stronę autora
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Wto Wrz 14, 2004 8:48 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...PROSZĘ SAMEMU PRZECZYTAĆ TO CO PAN WYPISUJE...TA ŻENUJĄCA IRONIA WCALE PANU NIE POMAGA A ŚWIADCZY JEDYNIE, ŻE Z POZIOMU ARGUMENTÓW PAN BĄK ZSZEDŁ NA POZIOM BRUKU. OBAJ JESTEŚMY DLA SIEBIE NIEGRZECZNI...NO NIE...

Proszę spróbować wzorem Pana Adama zapanować nad swymi wypowiedziami i choć raz na jakiś czas włączyć się merytorycznie do naszych dyskusji. Zamiast wypisywać bzdury pod moim adresem proszę mieć odwagę odpowiedzieć na któryś z problemów zgłaszanych w innych postach, np. fundusz pracy, fundusz geodezyjny bilans skonsolidowany itd.itp.
Potrafi Pan?

Pozdrawiam TWojtania
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Wto Wrz 14, 2004 9:15 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

...po tej małej wymianie ciosów wracając do części merytorycznej tego postu... śmiem twierdzić, że nie uda się zaktywizować JST do Prac nad realizacją projektu Phare, gdyż problemem może być bariera psychologiczna (uraz do RIO) oraz planowane zmiany ustawy o finansach publicznych. Te dwa projekty, a szykuje się trzeci - obywatelski projekt uofp mówią jedno: czekać aż Sejm coś uchwali..no i szykują sie przecież wybory... nIKT NIC NOWEGO NIE BĘDZIE WDRAŻAŁ I NIKT NAD NICZYM NIE BĘDZIE MYŚLAŁ SKORO UOF MA AŻ TYLE ZMIENIAĆ.

Moim zdaniem nie ma żadnych szans na wdrożenie jednolitych systemów księgowosci budżetowej, wzorem systemu TREZOR dla rządówki gdyż niezależność JST i już funkcjonujące systemy w jst będa problemem. Projekt Phare i aktywność kolegów z zagranicy zatrważa mnie...kiedyś rządzili tu kolesie z Moskwy a teraz.... a sami tego nie możemy zrobić. Z jakimi ośrodkami akademickimi Państwo współpracujecie??? Co do problemów z klasyfikacją budżetową to dziękuję, że publicznie zauważył Pan jej nieczytelność. Skoro organ JST nie potrafi tego czytać...to co zrobiono by w normalnym państwie-pewnie zrezygnowano by z tego reliktu minionej epoki. Póki co to nie słyszałem jednak aby rozważano opcję rezygnacji z klasyfikacji. Tu trzeba zmienić filozofię myslenia. Skoro jednak przynajmniej na razie zmiany te sa niemożliwe muszę się przyznać, że na dniach rozpoczyna sie projekt w Fundacji Rozwoju szkoleń dla Wójtów z PSL - w zakresie zagadnień dot. finansów publicznych ...w tym czytania klasyfikacji budżetowej. Prawie 700 wójtów opanuje (mam nadzieję) złożoność problemów...i dlatego jak czytam Wasze wypowiedzi, że informacja jest im niepotrzebna to szlag mnie trafia. Opracowałem kiedyś (1997) projekt rachunkowości nie budżetowej...a zadaniowej. JST wykonują przeciez zadania publiczne i to one winny być poddane ekonomicznej ocenie. Namawiam zatem do rozważenia opcji rezygnacji z klasyfikacji budżetowej..a zatem namawiam do reformy rachunkowosci z budżetowej na zadaniową. Zacznijmy wreszcie liczyć koszty i wydatki zadań publicznych.

Pozdrawiam Twojtania
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Wto Wrz 14, 2004 3:05 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

W Pana wypowiedzi zainteresowały mnie dwa wątki: jeden dotyczący klasyfikacji budżetowej i zadaniowości budżetu.
Dla mnie osobiście przydatność obecneh klasyfikacji jest zadna, nie daje ona żadnej potrzebnej informacji począwszy od zarządów gmin kończywszy na MF. Jest to jakieś nieporozumienie. Jezeli juz ma byc jakiś sustem klasyfikacji to maksymalnie uproszcony do grup $
Jestem tez za tworzeniem w JST budżetow zadaniowych. Śmieszne jest to ze w bud żecie planuje się wydatki na par. anie na zadania. jakie ma znaczenie cvzy dane zadanie jest zrealizowane w 1 czy 3 paragr. Liczy się plan na te zadanie i wykonanie tego planu. Niezrozumiałe jest dla mnie np. podejście zespołu w Elblągu. Jezeli mam w budżecie zapisane wydatki na realizaję konkretnego zadania np w par. 4210, a realizacja w późniejszym czasie wymaga wydatkowania kwoty w par 4300- w ramach określonej kwoty (chodzi o klsayczne przeniesienie) i dokonam przeniesienia zarzadzeniem Burmistrza, jest ono kwestionowane w tej części. Przecie to paranoja.
Powrót do góry
wojtania



Dołączył: 30 Lis 2002
Posty: 3136

PostWysłany: Wto Wrz 14, 2004 4:10 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

W 100% zgadzam się , że przydatność informacyjna obecnej klasyfikacji w obecnych realiach już nie socjalistycznej (?) Polski jest żadna.

...małe wyjaśnienie: moje podejście jest inne niż wylansowane przez LGPP i dalekie jest od krakowskiego modelu. Ba kilka lat temu prezentowałem to ujęcie ekipie z LGPP jednakże zostało ono storpedowane za sprawą Pana Pakońskiego, który lansował model krakowski. Model ten praktykowany w Polsce do dziś jest moim zdaniem błędem i wypaczeniem a jego robudowana obsługa administracyjna wypacza ideę zadaniowości. Muszę przyznać, że dziwi mnie, że niektóre gminy ów model wdrożyły. To wszystko można było zrobić inaczej i taniej. Faktem jednak jest, że MF nie był skłonny do reform...no i wyszło jak wyszło, czyli ekipa z LGPP musiała pochwalić się że zrealizowała projekt aby Chemonics mógł skasować podobno 20mln USD, a MF nie za bardzo chciał tu amerykańskich rozwiązań. Wszyscy potem zaczęli udawać, ze dostosowano klasyfikację budżetową do zadań. Przykładowo gdy jakiś czas temu rozmawiałem z Panią Gilowską na temat zadaniowości to twierdziła ona, że przecież klasyfikacja budżetowa ma charakter zadaniowy... jednakże wszyscy praktycy wiemy, że to nieprawda. MF dostosował jedynie starą nomenklaturę do numerków i symboli PKD i w efekcie nadal pod rozdziałem mamy jednostkę a nie zadanie, czyli w nowych numerkach stare pomysły. Moim zdaniem problem można rozwiązać bardzo łatwo, sięgając do odpowiednich przepisów, można opracować katalog zadań realizowanych przez daną jednostkę i metodą "od zera" opracować budżet dla danych zadań.
Uważam również, że budżet winno się opracowywać jedynie jeden raz, bez poprawek, ale z analizą odchyleń tzn z prawem dla jednostki wykonującej budżet po uzyskaniu zgody zarządu jego odmiennego wykonania. Rada oceniałaby w ramach absolutorium owe zgody na odchylenia wydane przez zarząd, i decyzjami o jego udzieleniu lub nie kreowałaby politykę budżetową JST. No cóz ale to tylko pomysły...

Pozdrawiam TWojtania
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Gość






PostWysłany: Wto Wrz 14, 2004 7:09 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jestem skrabnikeim i częst rozmawiam z moimi koleżankami i kolegami po fachu na temat budżetu zadaniowego. tam gdzie wdrożono budżet zadaniowy oparty o koncepcje LGPP faktycznie nastąpił gwałtowny przyrost biurokracji aby spełnić wymagania konstruowania, i konntroli wykonania budżetu.
Co do pomysłu aby budżet raz uchwalony nie mógł być zmieniany mam kilka wątpliwości. jak rozumiem chodzi o zmiany w zakresie bardziej rzeczowym niz finansowym. jak Pan doskonale sobie zdaje sprawę budzety JST w ciagu roku zmieniają się np. po stronie dochodów i wydatków nie tylko ze względu np. na błędy w szacowaniu dichodów własnych. W tym roku mieliśmy doskoanły przykład z VAT. Objęcie podatkiem nowych sfer działalności samorządu istnie podraza koszty jego funkcjonowania, bo często odliczenie VAt jest nie możliwe. Pewnie niektóre pozyxcje można uzyskać, stosując zmiany organizacyjne w obrębie gminy. Uważamze największą przeszkodą dla takiego pomysłu jest przede wszystkinm bark stabilności fiansów publicznyc. Oparcie dochodów własnych na udziałach w podtku od osób fizycznych jest błędem czego skutkiem bedą p[roblemy z absorpcją funduszy unujnych. I w ten sposóbiedni bedą jeszcze biedniejsi, ale warszawka bedzie bogata - reszta do piachu.
Pozdrawiam
Powrót do góry
Adam
Site Admin


Dołączył: 26 Lip 2002
Posty: 3276

PostWysłany: Wto Wrz 14, 2004 10:11 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wow ... icon_eek.gif ... Patrzę i oczom nie wierzę ... wystarczyło zostawić to forum na jedną noc i poranek ... a posypało się jak z rogu obfitości icon_biggrin.gif
Panie Tomaszu - byłbym wdzięczny za udostępnienie tych materiałów, o których Pan wspominał na forum.
Co do czytania klasyfikacji (zamiana cyferek na tekst też nie wiele zmieni, zwłaszcza gdy sposoby klasyfikowania dochodów i wydatków są mocno nieczytelne ... Więc każda propozycja uzdrowienia tego systemu (nie wyłączając zbudowania jej od nowa) jest warta w tej chwili rozważenia ...

Co do projektu Phare ... JEST ON NIESTETY SKAZANY NA SUKCES KTÓRY MUSI ZOSTAĆ ogłoszony najpóźniej do września 2005 r. inaczej strona polska ponosi zbyt duże straty ... icon_sad.gif

Co do aktywizacji JST i psychologicznej bariery, o której Pan mówi ... Pozwolę się nie zgodzić, gdyż na spotkaniach w MF jasno było widać, w jakim kierunku idzie tok rozumowania RIO (okazało się, że RIO prezentuje stanowisko bliższe potrzebom JST niż potrzebom MF - przez co chyba znów nas nie lubią icon_wink.gif

Mam nadzieję, że w najbliższym czasie uda się także wreszcie odejść od konieczności dokonywania zaokrągleń danych sprawozdawczych przy sporządzaniu sprawozdań zbiorczych i łącznych ... (przecież w dobie systemów informatycznych kwestia wykonania zaokrągleń celem prezentacji danych nie stanowi problemu ...) - choć jeszcze nie przy okazji najbliższej zmiany rozporządzeń ...

PS. Panie Tomaszu - znów wraca temat zobowiązania w ujęciu księgowym a zobowiązania prawne wyrażone w pieniądzu icon_smile.gif ...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź