Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 904 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 160887991
 

RIO :: Zobacz temat - projekt ustawy o dochodach jst
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

projekt ustawy o dochodach jst

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Czw Sie 07, 2003 9:23 am    Temat postu: projekt ustawy o dochodach jst Odpowiedz z cytatem

Na stronie www.sejm.gov.pl opublikowano dokument nr 1732 zawierający projekt ustawy o dochodach jst.


USTAWA
z dnia 2003 r.

o dochodach jednostek samorz±du terytorialnego

Rozdział 1
Przepisy ogólne

Art. 1.
Ustawa okre¶la:
1) Ľródła dochodów jednostek samorz±du terytorialnego oraz zasady ustalania
i gromadzenia tych dochodów;
2) zasady ustalania i przekazywania subwencji ogólnej oraz dotacji celowych.

Art. 2.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) jednostkach samorz±du terytorialnego - rozumie się przez to gminy,
powiaty i województwa;
2) roku budżetowym - rozumie się przez to rok, na który jest uchwalana
ustawa budżetowa;
3) roku bazowym - rozumie się przez to rok poprzedzaj±cy rok budżetowy;
4) liczbie mieszkańców - rozumie się przez to liczbę mieszkańców faktycznie
zamieszkałych na obszarze danej jednostki samorz±du terytorialnego lub
obszarze kraju, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzaj±cego rok
bazowy, ustalon± przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
5) ogólnej kwocie wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych - rozumie
się przez to 100% wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych, przy
czym przez wpływy rozumie się wpłaty pomniejszone o dokonane zwroty;
6) ogólnej kwocie wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych – rozumie
się przez to 100% wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych, przy
czym przez wpływy rozumie się wpłaty pomniejszone o dokonane zwroty;
7) nowych jednostkach samorz±du terytorialnego - rozumie się przez to
jednostki samorz±du terytorialnego, które zostały utworzone lub których
granice uległy zmianie po dniu 31 grudnia roku poprzedzaj±cego rok bazowy;
icon_cool.gif reprezentacji jednostek samorz±du terytorialnego - rozumie się przez to
przedstawicieli samorz±du terytorialnego w Komisji Wspólnej Rz±du i
Samorz±du Terytorialnego;
9) produkcie krajowym brutto (PKB) na jednego mieszkańca - rozumie się przez
to ¶redni± warto¶ć produktu krajowego brutto na jednego mieszkańca
ogłoszon± przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok
poprzedzaj±cy o 3 lata rok bazowy;
10) stopie bezrobocia i liczbie bezrobotnych - rozumie się przez to stopę
bezrobocia i liczbę bezrobotnych ustalone przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzaj±cego rok
bazowy;
11) gęsto¶ci zaludnienia – rozumie się przez to liczbę mieszkańców
przypadaj±cych na jeden kilometr kwadratowy danej jednostki samorz±du
terytorialnego lub kraju, ustalon± przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzaj±cego rok
bazowy;
12) powierzchni dróg – rozumie się przez to, wynikaj±c± z ewidencji dróg, o
której mowa w art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach
publicznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 z póĽn. zm.)[1], powierzchnię
wydzielonych pasów terenu przeznaczonych do ruchu lub postoju pojazdów
oraz do ruchu pieszych, wraz z poboczami oraz z leż±cymi w ich ci±gu
obiektami inżynierskimi, placami, zatokami postojowymi oraz znajduj±cymi
się w wydzielonych pasach terenu chodnikami i ¶cieżkami rowerowymi -
wykazan± przez ministra wła¶ciwego do spraw transportu;
13) przewodnicz±cym zarz±du jednostki samorz±du terytorialnego – rozumie się
przez to również wójta, burmistrza (prezydenta miasta).

Art. 3.
1. Dochodami jednostek samorz±du terytorialnego s±:
1) dochody własne;
2) subwencja ogólna;
3) dotacje celowe z budżetu państwa.
2. W rozumieniu ustawy dochodami własnymi jednostek samorz±du terytorialnego s±
również udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z
podatku dochodowego od osób prawnych.
3. Dochodami jednostek samorz±du terytorialnego mog± być:
1) ¶rodki pochodz±ce ze Ľródeł zagranicznych niepodlegaj±ce zwrotowi;
2) ¶rodki pochodz±ce z budżetu Unii Europejskiej;
3) inne ¶rodki okre¶lone w odrębnych przepisach.

Rozdział 2
¬ródła dochodów jednostek samorz±du terytorialnego

Art. 4.
1. ¬ródłami dochodów własnych gminy s±:
1) wpływy z podatków:
a) od nieruchomo¶ci,
b) rolnego,
c) le¶nego,
d) od ¶rodków transportowych,
e) dochodowego od osób fizycznych, opłacanego w formie karty podatkowej,
f) od posiadania psów,
g) od spadków i darowizn,
h) od czynno¶ci cywilnoprawnych;
2) wpływy z opłat:
a) skarbowej,
b) targowej,
c) miejscowej,
d) administracyjnej,
e) eksploatacyjnej - w czę¶ci okre¶lonej w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r.
- Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. Nr 27, poz. 96 z póĽn. zm.)[2],
f) innych stanowi±cych dochody gminy, uiszczanych na podstawie odrębnych
przepisów;
3) dochody uzyskiwane przez gminne jednostki budżetowe gminy oraz wpłaty od
gminnych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych gminnych
jednostek budżetowych;
4) dochody z maj±tku gminy;
5) spadki, zapisy i darowizny na rzecz gminy;
6) dochody z kar pieniężnych i grzywien okre¶lonych w odrębnych przepisach;
7) 5,0% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w zwi±zku z
realizacj± zadań z zakresu administracji rz±dowej oraz innych zadań
zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowi± inaczej;
icon_cool.gif odsetki od pożyczek udzielanych przez gminę, o ile odrębne przepisy nie
stanowi± inaczej;
9) odsetki od nieterminowo przekazywanych należno¶ci stanowi±cych dochody
gminy;
10) odsetki od ¶rodków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych
gminy, o ile odrębne przepisy nie stanowi± inaczej;
11) dotacje z budżetów innych jednostek samorz±du terytorialnego;
12) inne dochody należne gminie na podstawie odrębnych przepisów.
2. Wysoko¶ć udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, od
podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze gminy wynosi 41,40%.

Art. 5.
1. ¬ródłami dochodów własnych powiatu s±:
1) wpływy z opłat stanowi±cych dochody powiatu, uiszczanych na podstawie
odrębnych przepisów;
2) dochody uzyskiwane przez powiatowe jednostki budżetowe powiatu oraz
wpłaty od powiatowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych
powiatowych jednostek budżetowych;
3) dochody z maj±tku powiatu;
4) spadki, zapisy i darowizny na rzecz powiatu;
5) dochody z kar pieniężnych i grzywien okre¶lonych w odrębnych przepisach;
6) 5,0% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w zwi±zku z
realizacj± zadań z zakresu administracji rz±dowej oraz innych zadań
zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowi± inaczej;
7) odsetki od pożyczek udzielanych przez powiat, o ile odrębne przepisy nie
stanowi± inaczej;
icon_cool.gif odsetki od nieterminowo przekazywanych należno¶ci stanowi±cych dochody
powiatu;
9) odsetki od ¶rodków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych
powiatu, o ile odrębne przepisy nie stanowi± inaczej;
10) dotacje z budżetów innych jednostek samorz±du terytorialnego;
11) inne dochody należne powiatowi na podstawie odrębnych przepisów.
2. Wysoko¶ć udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, od
podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze powiatu wynosi 10,63%.

Art. 6.
1. ¬ródłami dochodów własnych województwa s±:
1) dochody uzyskiwane przez wojewódzkie jednostki budżetowe oraz wpłaty od
wojewódzkich zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych wojewódzkich
jednostek budżetowych;
2) dochody z maj±tku województwa;
3) spadki, zapisy i darowizny na rzecz województwa;
4) dochody z kar pieniężnych i grzywien okre¶lonych w odrębnych przepisach;
5) 5,0% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w zwi±zku z
realizacj± zadań z zakresu administracji rz±dowej oraz innych zadań
zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowi± inaczej;
6) odsetki od pożyczek udzielanych przez województwo, o ile odrębne przepisy
nie stanowi± inaczej;
7) odsetki od nieterminowo przekazywanych należno¶ci stanowi±cych dochody
województwa;
icon_cool.gif odsetki od ¶rodków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych
województwa, o ile odrębne przepisy nie stanowi± inaczej;
9) dotacje z budżetów innych jednostek samorz±du terytorialnego;
10) inne dochody należne województwu na podstawie odrębnych przepisów.
2. Wysoko¶ć udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, od
podatników tego podatku, posiadaj±cych siedzibę na obszarze województwa,
wynosi 18,40%.

Art. 7.
1. Subwencja ogólna składa się z czę¶ci:
1) dla gmin:
a) wyrównawczej,
b) równoważ±cej;
2) dla powiatów:
a) wyrównawczej,
b) równoważ±cej;
3) dla województw:
a) wyrównawczej,
b) regionalnej;
4) o¶wiatowej - dla gmin, powiatów i województw.
2. Jednostki samorz±du terytorialnego dokonuj±, na zasadach okre¶lonych w
ustawie, wpłat do budżetu państwa.
3. O przeznaczeniu ¶rodków otrzymanych z tytułu subwencji ogólnej decyduje
organ stanowi±cy jednostki samorz±du terytorialnego.

Art. 8.
1. Dochodami jednostek samorz±du terytorialnego z tytułu dotacji mog± być
dotacje celowe z budżetu państwa na:
1) zadania z zakresu administracji rz±dowej oraz na inne zadania zlecone
ustawami;
2) zadania realizowane przez jednostki samorz±du terytorialnego na mocy
porozumień zawartych z organami administracji rz±dowej;
3) usuwanie bezpo¶rednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porz±dku
publicznego, skutków powodzi i osuwisk ziemnych oraz skutków innych klęsk
żywiołowych;
4) finansowanie lub dofinansowanie zadań własnych;
5) realizację zadań wynikaj±cych z umów międzynarodowych.
2. Dochodami powiatu z tytułu dotacji s± także dotacje celowe z budżetu państwa
na realizację zadań straży i inspekcji, o których mowa w ustawie z dnia 5
czerwca 1998 r. o samorz±dzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z
póĽn. zm.)[3].
3. Dochodami jednostek samorz±du terytorialnego mog± być ¶rodki z funduszy
celowych, pozyskiwane na podstawie odrębnych przepisów.
4. Dochodami jednostek samorz±du terytorialnego mog± być ¶rodki pochodz±ce z
budżetu Unii Europejskiej oraz ¶rodki pochodz±ce ze Ľródeł zagranicznych
niepodlegaj±ce zwrotowi.

Rozdział 3
Zasady ustalania i gromadzenia dochodów własnych jednostek
samorz±du terytorialnego

Art. 9.
1. Kwotę udziału gminy we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych,
stanowi±cego dochód budżetu państwa, ustala się mnoż±c ogóln± kwotę wpływów z
tego podatku przez wskaĽnik 0,4140, z zastrzeżeniem art. 88, i wskaĽnik równy
udziałowi należnego w roku poprzedzaj±cym rok bazowy podatku dochodowego od
osób fizycznych zamieszkałych na obszarze gminy, w ogólnej kwocie należnego
podatku w tym samym roku, ustalonego na podstawie złożonych do dnia 30
czerwca roku bazowego zeznań podatkowych o wysoko¶ci osi±gniętego dochodu
oraz rocznego obliczenia podatku dokonanego przez płatników.
2. Kwotę udziału powiatu we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych
stanowi±cego dochód budżetu państwa, ustala się mnoż±c ogóln± kwotę wpływów z
tego podatku przez wskaĽnik 0,1063, z zastrzeżeniem art. 89 ust. 2, i
wskaĽnik równy udziałowi należnego w roku poprzedzaj±cym rok bazowy podatku
dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na obszarze powiatu, w ogólnej
kwocie należnego podatku w tym samym roku, ustalonego na podstawie złożonych
do dnia 30 czerwca roku bazowego zeznań podatkowych o wysoko¶ci osi±gniętego
dochodu oraz rocznego obliczenia podatku dokonanego przez płatników.

Art. 10.
1. Jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład
(oddział) położony na obszarze województwa innego niż wła¶ciwe dla jego
siedziby, to czę¶ć dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest
przekazywana do budżetu województwa, na którego obszarze znajduje się ten
zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na
podstawie umowy o pracę, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku podatkowej grupy kapitałowej przepis ust. 1 stosuje się
odpowiednio do spółek wchodz±cych w skład podatkowej grupy kapitałowej, oraz
zakładów (oddziałów) tych spółek.
3. W rozumieniu ustawy, za zakład (oddział) rozumie się, okre¶lone w umowie o
pracę, miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze województwa innego,
niż województwo wła¶ciwe dla siedziby podatnika.
4. Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych s± obowi±zani do sporz±dzania
i przekazywania informacji składanych do urzędów skarbowych, zawieraj±cych
wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy
o pracę, ¶wiadcz±cych pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze
wskazaniem województw, na których terenie s± położone.
5. Minister wła¶ciwy do spraw finansów publicznych okre¶li, w drodze
rozporz±dzenia:
1) tryb rozliczeń dochodów z tytułu udziałów województw we wpływach z
podatku dochodowego od osób prawnych, od podatników posiadaj±cych zakłady
(oddziały), położone na obszarze województwa innego niż województwo
wła¶ciwe dla siedziby podatnika, przyjmuj±c za podstawę tych rozliczeń
informacje, o których mowa w ust. 4, z uwzględnieniem sposobu zwrotu
nadpłaty dochodów wynikaj±cej z rozliczenia rocznego wpływów z tego
podatku;
2) wzór informacji, o której mowa w ust. 4.

Art. 11.
1. ¦rodki stanowi±ce dochody jednostek samorz±du terytorialnego, które na
podstawie odrębnych przepisów pobieraj± urzędy skarbowe, s± odprowadzane na
rachunek budżetu wła¶ciwej jednostki samorz±du terytorialnego w terminie 14
dni od dnia, w którym wpłynęły na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem
ust. 2.
2. ¦rodki stanowi±ce dochody jednostek samorz±du terytorialnego z tytułu
udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych podlegaj±
przekazaniu z centralnego rachunku bież±cego budżetu państwa na rachunki
budżetów wła¶ciwych jednostek samorz±du terytorialnego w terminie do 10 dnia
miesi±ca następuj±cego po miesi±cu, w którym podatek wpłyn±ł na rachunek
urzędu skarbowego.

Art. 12.
Urz±d skarbowy przekazuje jednostkom samorz±du terytorialnego, na wniosek
przewodnicz±cego zarz±du jednostki samorz±du terytorialnego, kwartalne
informacje o stanie i terminach realizacji dochodów, o których mowa w art. 11
ust. 1.

Art. 13.
Jeżeli dochody pobrane przez urzędy skarbowe na rzecz jednostek samorz±du
terytorialnego nie zostan± przekazane w terminach, o których mowa w art. 11,
jednostce samorz±du terytorialnego przysługuj± odsetki w wysoko¶ci ustalonej jak
dla zaległo¶ci podatkowych.

Art. 14.
1. Wpływy z opłaty skarbowej:
1) z punktów sprzedaży znaków opłaty skarbowej i urzędowych blankietów
wekslowych s± przekazywane na rachunek budżetu gminy, w siedzibie której
znajduj± się te punkty, a z pozostałych punktów sprzedaży - na rachunek
budżetu gminy, na obszarze której znajduj± się te punkty;
2) uiszczanej gotówk±, s± wpłacane na rachunek budżetu gminy, na obszarze
której ma siedzibę podmiot, który przyj±ł podanie, dokonał czynno¶ci
urzędowej albo wydał za¶wiadczenie lub zezwolenie, z zastrzeżeniem ust. 2;
3) pobieranej przez płatnika, s± wpłacane przez płatnika na rachunek budżetu
gminy, na obszarze której płatnik ma siedzibę;
4) w pozostałych przypadkach s± wpłacane na rachunek budżetu gminy, na
obszarze której jest położony wła¶ciwy miejscowo organ podatkowy.
2. Jeżeli podmiotem, który przyj±ł podanie, dokonał czynno¶ci urzędowej albo
wydał za¶wiadczenie lub zezwolenie, jest przewodnicz±cy zarz±du gminy lub
upoważniony przez niego podmiot, wpływy z opłaty skarbowej uiszczanej gotówk±
s± wpłacane na rachunek budżetu tej gminy.

Art. 15.
Wpływy z podatku od spadków i darowizn s± przekazywane:
1) w przypadku pobranego przez płatnika podatku od spadków i darowizn z
tytułu nabycia, w drodze darowizny, własno¶ci nieruchomo¶ci, prawa
użytkowania wieczystego, spółdzielczego własno¶ciowego prawa do lokalu
mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikaj±cych
z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego i prawa do
lokalu w małym domu mieszkalnym - na rachunek budżetu gminy, na obszarze
której jest położona nieruchomo¶ć; jeżeli nieruchomo¶ć ta jest położona na
obszarze różnych gmin lub darowizna obejmuje przedmioty położone na
obszarze różnych gmin – na rachunek budżetu gminy, na obszarze której ma
miejsce zamieszkania (siedzibę) darczyńca w dniu przyjęcia darowizny przez
obdarowanego, a jeżeli darczyńca nie ma miejsca zamieszkania (siedziby) w
kraju – na rachunek budżetu gminy wła¶ciwej ze względu na miejsce
zamieszkania obdarowanego;
2) w przypadku pobranego przez płatnika podatku od spadków i darowizn z
tytułu nabycia, w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasno¶ci,
przedmiotów, o których mowa w pkt 1 – na rachunek budżetu gminy, na
obszarze której jest położona nieruchomo¶ć, a jeżeli nieruchomo¶ć jest
położona na obszarze różnych gmin – na rachunek budżetu gminy, na obszarze
której ma miejsce zamieszkania nabywca w dniu powstania obowi±zku
podatkowego, a jeżeli nabywca nie ma miejsca zamieszkania w kraju – na
rachunek budżetu gminy wła¶ciwej ze względu na miejsce zamieszkania
(siedziby) zbywcy;
3) w przypadku darowizny innych rzeczy lub innych praw maj±tkowych, niż
wymienione w pkt 1 - na rachunek budżetu gminy, na obszarze której ma
miejsce zamieszkania lub siedzibę darczyńca w dniu przyjęcia darowizny
przez obdarowanego, a jeżeli darczyńca nie ma miejsca zamieszkania
(siedziby) w kraju - na rachunek budżetu gminy, wła¶ciwej ze względu na
miejsce zamieszkania obdarowanego;
4) w przypadku nieodpłatnego zniesienia współwłasno¶ci innych rzeczy lub
innych praw maj±tkowych, niż wymienione w pkt 1 - na rachunek budżetu
gminy, na obszarze której w chwili powstania obowi±zku podatkowego ma
miejsce zamieszkania nabywca, a jeżeli nabywca nie ma miejsca zamieszkania
w kraju - na rachunek budżetu gminy, wła¶ciwej ze względu na miejsce
zamieszkania zbywcy;
5) z tytułu spadku lub zachowku - na rachunek budżetu gminy, na obszarze
której s± położone przedmioty spadku, a jeżeli przedmioty spadku s±
położone na obszarze różnych gmin - na rachunek budżetu gminy wła¶ciwej ze
względu na ostatnie miejsce zamieszkania (pobytu) spadkodawcy; jeżeli
spadkodawca nie miał miejsca zamieszkania w kraju - na rachunek budżetu
gminy, na terenie której ma miejsce zamieszkania spadkobierca;
6) z tytułu zasiedzenia, jeżeli:
a) przedmiotem zasiedzenia jest własno¶ć nieruchomo¶ci lub służebno¶ć
gruntowa - na rachunek budżetu gminy, na obszarze której jest położona
nieruchomo¶ć,
b) przedmiotem zasiedzenia jest nieruchomo¶ć położona na obszarze różnych
gmin lub rzeczy ruchome - na rachunek budżetu gminy, na obszarze której
ma miejsce zamieszkania nabywca;
7) w pozostałych przypadkach - na rachunek miasta stołecznego Warszawy.

Art. 16.
Wpływy z podatku od czynno¶ci cywilnoprawnych s± przekazywane:
1) od czynno¶ci cywilnoprawnych, których przedmiotem jest przeniesienie
własno¶ci nieruchomo¶ci, prawa użytkowania wieczystego, własno¶ciowego
spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do
lokalu użytkowego oraz wynikaj±cych z przepisów prawa spółdzielczego:
prawa do domu jednorodzinnego i prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym -
na rachunek budżetu gminy wła¶ciwej ze względu na miejsce położenia
nieruchomo¶ci;
2) od umowy spółki - na rachunek budżetu gminy, na obszarze której spółka ma
siedzibę;
3) od czynno¶ci cywilnoprawnych, których przedmiotem jest przeniesienie
własno¶ci rzeczy ruchomych i praw maj±tkowych, nie wymienionych w pkt 1 -
na rachunek budżetu gminy wła¶ciwej ze względu na miejsce zamieszkania lub
siedzibę nabywcy, a jeżeli:
a) jedynie zbywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w kraju - na
rachunek budżetu gminy wła¶ciwej ze względu na miejsce zamieszkania lub
siedzibę zbywcy,
b) żadna ze stron nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w kraju – na
rachunek budżetu gminy wła¶ciwej ze względu na miejsce dokonania
czynno¶ci;
4) od umowy sprzedaży przedsiębiorstwa albo jego zorganizowanej czę¶ci - na
rachunek budżetu gminy, na obszarze której znajduje się siedziba tego
przedsiębiorstwa albo jego zorganizowana czę¶ć;
5) od pozostałych czynno¶ci cywilnoprawnych - na rachunek budżetu gminy, na
obszarze której ma siedzibę wła¶ciwy miejscowo urz±d skarbowy.

Art. 17.
1. Organ podatkowy potr±ca z bież±cych wpływów należnych gminie, kwoty
przekazanego jej podatku od spadków i darowizn lub podatku od czynno¶ci
cywilnoprawnych, wypłacone podatnikom tytułem zwrotu nadpłaty, wraz z jej
oprocentowaniem, lub tytułem zwrotu podatku.
2. Kwoty wypłacone podatnikom tytułem zwrotu nadpłaty, wraz z jej
oprocentowaniem, w przekazanej gminie opłacie skarbowej, do której maj±
zastosowanie przepisy ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o opłacie skarbowej
(Dz. U. Nr 4, poz. 23 z póĽn. zm.)[4], a także tytułem zwrotu tej opłaty,
organ podatkowy potr±ca z bież±cych wpływów z opłaty skarbowej, a w przypadku
ich braku - z bież±cych wpływów z podatku od czynno¶ci cywilnoprawnych.
3. W przypadku braku ¶rodków, z których może nast±pić potr±cenie, o którym mowa
w ust. 1 i 2, organ podatkowy dokonuje potr±cenia z kolejnych wpływów
należnych gminie z danego podatku.

Art. 18.
1. Do udzielania ulg podatkowych, umarzania, rozkładania na raty i odraczania
terminów płatno¶ci należno¶ci z tytułu podatków i opłat stanowi±cych dochody
jednostek samorz±du terytorialnego, a także zwalniania z obowi±zku pobrania
b±dĽ ograniczenia poboru tych należno¶ci maj± zastosowanie przepisy ustawy z
dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z
póĽn. zm.)[5], zwanej dalej "Ordynacj± podatkow±".
2. W przypadku pobieranych przez urz±d skarbowy podatków i opłat stanowi±cych w
cało¶ci dochody jednostek samorz±du terytorialnego, urz±d ten może umarzać,
odraczać termin zapłaty lub rozkładać na raty należno¶ci oraz zwalniać
płatnika z obowi±zku pobrania b±dĽ ograniczać pobór należno¶ci wył±cznie na
wniosek lub za zgod± przewodnicz±cego zarz±du jednostki samorz±du
terytorialnego.
3. Wniosek lub zgoda, o którym mowa w ust. 2, s± wydawane w formie
postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 2, urz±d skarbowy przekazuje jednostce
samorz±du terytorialnego informacje o wydanych decyzjach w terminie 10 dni po
upływie każdego kwartału.

Rozdział 4
Zasady ustalania subwencji ogólnej i wpłat dla jednostek
samorz±du terytorialnego

Art. 19.
Kwoty przeznaczone na czę¶ci subwencji ogólnej dla jednostek samorz±du
terytorialnego, o których mowa w art. 7 ust. 1, oraz kwoty wpłat, o których mowa
w art. 7 ust. 2, odpowiednio dla gmin, powiatów i województw okre¶la ustawa
budżetowa.

Art. 20.
1. Czę¶ć wyrównawcz± subwencji ogólnej dla gmin stanowi suma kwoty podstawowej
oraz, z zastrzeżeniem ust. 9, kwoty uzupełniaj±cej.
2. Kwotę podstawow± otrzymuje gmina, w której wskaĽnik dochodów podatkowych na
jednego mieszkańca w gminie, zwany dalej "wskaĽnikiem G", jest mniejszy niż
92% wskaĽnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin, zwanego dalej
"wskaĽnikiem Gg".
3. Przez dochody podatkowe, o których mowa w ust. 2, rozumie się ł±czne dochody
z tytułu:
1) podatku od nieruchomo¶ci;
2) podatku rolnego;
3) podatku le¶nego;
4) podatku od ¶rodków transportowych;
5) podatku od czynno¶ci cywilnoprawnych;
6) podatku od osób fizycznych, opłacanego w formie karty podatkowej;
7) wpływów z opłaty skarbowej;
icon_cool.gif wpływów z opłaty eksploatacyjnej;
9) udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.
4. WskaĽnik G oblicza się dziel±c kwotę dochodów podatkowych gminy, uzyskanych
w roku poprzedzaj±cym rok bazowy, przez liczbę mieszkańców gminy.
5. WskaĽnik Gg oblicza się dziel±c sumę dochodów podatkowych wszystkich gmin,
uzyskanych w roku poprzedzaj±cym rok bazowy, przez liczbę mieszkańców kraju.
6. Wysoko¶ć należnej gminie kwoty podstawowej oblicza się dla gmin, w których:
1) wskaĽnik G jest równy lub niższy od 40% wskaĽnika Gg - mnoż±c liczbę
mieszkańców gminy przez liczbę stanowi±c± sumę:
a) liczby stanowi±cej 90% różnicy między 40% wskaĽnika Gg i wskaĽnikiem G,
b) liczby stanowi±cej 40,75% wskaĽnika Gg;
2) wskaĽnik G jest wyższy od 40% i nie wyższy od 75% wskaĽnika Gg – mnoż±c
liczbę mieszkańców gminy przez liczbę stanowi±c± sumę:
a) liczby stanowi±cej 80% różnicy między 75% wskaĽnika Gg i wskaĽnikiem G,
b) liczby stanowi±cej 12,75% wskaĽnika Gg;
3) wskaĽnik G jest wyższy od 75% i niższy od 92% wskaĽnika Gg – mnoż±c
liczbę mieszkańców gminy przez liczbę stanowi±c± 75% różnicy między 92%
wskaĽnika Gg i wskaĽnikiem G.
7. Kwotę uzupełniaj±c± otrzymuje gmina, w której gęsto¶ć zaludnienia jest
niższa od ¶redniej gęsto¶ci zaludnienia w kraju.
8. Wysoko¶ć należnej gminie kwoty uzupełniaj±cej oblicza się jako iloczyn:
1) 17% wskaĽnika Gg;
2) liczby mieszkańców gminy;
3) ilorazu różnicy ¶redniej gęsto¶ci zaludnienia w kraju i gęsto¶ci
zaludnienia w gminie do ¶redniej gęsto¶ci zaludnienia w kraju.
9. Jeżeli w gminie, o której mowa w ust. 7, wskaĽnik G jest wyższy od 140%
wskaĽnika Gg, gmina ta nie otrzymuje kwoty uzupełniaj±cej. Kwota
uzupełniaj±ca, wyliczona w sposób okre¶lony w ust. 8, zwiększa czę¶ć
równoważ±c± subwencji ogólnej dla gmin.

Art. 21.
1. Czę¶ć równoważ±c± subwencji ogólnej dla gmin ustala się w wysoko¶ci
stanowi±cej sumę ł±cznej kwoty wpłat gmin okre¶lonych w art. 29, oraz
ł±cznej kwoty uzupełniaj±cej czę¶ci wyrównawczej subwencji ogólnej, o której
mowa w art. 20 ust. 9.
2. Czę¶ć równoważ±c± subwencji ogólnej dzieli się między gminy w celu
uzupełnienia dochodów w zwi±zku ze zmian± finansowania zadań - w sposób
okre¶lony na podstawie ust. 3.
3. Minister wła¶ciwy do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii
reprezentacji jednostek samorz±du terytorialnego okre¶li, w drodze
rozporz±dzenia, szczegółowy sposób podziału czę¶ci równoważ±cej subwencji
ogólnej dla gmin, uwzględniaj±c sytuację finansow± gmin, a w szczególno¶ci
kieruj±c się wysoko¶ci± wydatków zwi±zanych z realizacj± zadań z zakresu
pomocy społecznej, w tym wydatków zwi±zanych z wypłat± dodatków
mieszkaniowych.

Art. 22.
1. Czę¶ć wyrównawcz± subwencji ogólnej dla powiatów stanowi suma kwoty
podstawowej oraz kwoty uzupełniaj±cej.
2. Kwotę podstawow± otrzymuje powiat, w którym wskaĽnik dochodów podatkowych na
jednego mieszkańca w powiecie, zwany dalej "wskaĽnikiem P", jest mniejszy
niż wskaĽnik dochodów podatkowych dla wszystkich powiatów, zwany dalej
"wskaĽnikiem Pp".
3. Przez dochody podatkowe, o których mowa w ust. 2, rozumie się dochody z
tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz
dochody z tytułu opłat pobranych przez powiat na podstawie ustawy z dnia 20
czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515).
4. WskaĽnik P oblicza się dziel±c kwotę dochodów podatkowych powiatu,
uzyskanych w roku poprzedzaj±cym rok bazowy, przez liczbę mieszkańców
powiatu.
5. WskaĽnik Pp oblicza się dziel±c sumę dochodów podatkowych wszystkich
powiatów, uzyskanych w roku poprzedzaj±cym rok bazowy, przez liczbę
mieszkańców kraju.
6. Wysoko¶ć należnej powiatowi kwoty podstawowej ustala się mnoż±c liczbę
stanowi±c± 80% różnicy między wskaĽnikiem Pp a wskaĽnikiem P przez liczbę
mieszkańców danego powiatu.
7. Kwotę uzupełniaj±c± otrzymuje powiat, w którym wskaĽnik bezrobocia w
powiecie, obliczony jako iloraz stopy bezrobocia w powiecie i stopy
bezrobocia w kraju, zwany dalej "wskaĽnikiem B", jest wyższy od 1,10.
8. Wysoko¶ć należnej powiatowi kwoty uzupełniaj±cej, oblicza się:
1) dla powiatów, w których wskaĽnik B jest nie większy niż 1,25 – mnoż±c
różnicę między wskaĽnikiem B a liczb± 1,10 przez liczbę stanowi±c± 10%
wskaĽnika Pp i przez liczbę mieszkańców tego powiatu;
2) dla powiatów, w których wskaĽnik B jest większy niż 1,25 i nie większy
niż 1,40 – mnoż±c różnicę między wskaĽnikiem B a liczb± 1,25 przez liczbę
stanowi±c± 25% wskaĽnika Pp, powiększon± o 1,50% wskaĽnika Pp, i przez
liczbę mieszkańców tego powiatu;
3) dla powiatów, w których wskaĽnik B jest większy niż 1,40 – mnoż±c różnicę
między wskaĽnikiem B a liczb± 1,40 przez liczbę stanowi±c± 40% wskaĽnika
Pp, powiększon± o 5,25% wskaĽnika Pp, i przez liczbę mieszkańców tego
powiatu.

Art. 23.
1. Czę¶ć równoważ±c± subwencji ogólnej dla powiatów ustala się w wysoko¶ci
ł±cznej kwoty wpłat powiatów okre¶lonych w art. 30.
2. Czę¶ć równoważ±c± subwencji ogólnej dzieli się między powiaty w celu
uzupełnienia dochodów w zwi±zku ze zmian± finansowania zadań - w sposób
okre¶lony na podstawie ust. 3.
3. Minister wła¶ciwy do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii
reprezentacji jednostek samorz±du terytorialnego okre¶la, w drodze
rozporz±dzenia, sposób podziału czę¶ci równoważ±cej subwencji ogólnej dla
powiatów, uwzględniaj±c sytuację finansow± powiatów, a w szczególno¶ci
kieruj±c się wysoko¶ci± wydatków zwi±zanych z realizacj± zadań z zakresu
pomocy społecznej oraz zróżnicowaniem sieci dróg powiatowych.

Art. 24.
1. Czę¶ć wyrównawcz± subwencji ogólnej dla województw stanowi suma kwoty
podstawowej oraz kwoty uzupełniaj±cej.
2. Kwotę podstawow± otrzymuje województwo, w którym wskaĽnik dochodów
podatkowych na jednego mieszkańca w województwie, zwany dalej "wskaĽnikiem
W", jest mniejszy niż wskaĽnik dochodów podatkowych dla wszystkich
województw, zwany dalej "wskaĽnikiem Ww".
3. Przez dochody podatkowe, o których mowa w ust. 2, rozumie się dochody z
tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.
4. WskaĽnik W oblicza się dziel±c kwotę dochodów podatkowych województwa,
uzyskanych w roku poprzedzaj±cym rok bazowy, przez liczbę mieszkańców
województwa.
5. WskaĽnik Ww oblicza się dziel±c sumę dochodów podatkowych wszystkich
województw, uzyskanych w roku poprzedzaj±cym rok bazowy, przez liczbę
mieszkańców kraju.
6. Wysoko¶ć należnej województwu kwoty podstawowej ustala się mnoż±c liczbę
stanowi±c± 70% różnicy między wskaĽnikiem Ww a wskaĽnikiem W przez liczbę
mieszkańców województwa.
7. Kwotę uzupełniaj±c± otrzymuje województwo, w którym liczba mieszkańców nie
przekracza 3 milionów.
8. Wysoko¶ć kwoty uzupełniaj±cej należnej województwu oblicza się mnoż±c liczbę
stanowi±c± 9% wskaĽnika Ww przez przeliczeniow± liczbę mieszkańców, ustalon±
dla województw o liczbie mieszkańców:
1) nie większej niż 2 miliony – jako sumę 2 milionów mieszkańców i 50%
liczby mieszkańców powyżej 1 miliona;
2) większej niż 2 miliony ale nie większej niż 2,5 miliona – jako sumę 2,5
miliona mieszkańców i 50% liczby mieszkańców powyżej 2 milionów;
3) większej niż 2,5 miliona ale nie większej niż 3 miliony – jako sumę 2,75
miliona mieszkańców i 50% liczby mieszkańców ponad 2,5 miliona.

Art. 25.
1. Czę¶ć regionaln± subwencji ogólnej dla województw ustala się w wysoko¶ci
ł±cznej kwoty wpłat województw okre¶lonych w art. 31.
2. Kwotę stanowi±c± 20 % czę¶ci regionalnej, o której mowa w ust. 1, dzieli się
między województwa, w których stopa bezrobocia jest wyższa niż 110% ¶redniej
stopy bezrobocia w kraju.
3.Wysoko¶ć należnej województwu kwoty, o której mowa w ust. 2, oblicza się w
następuj±cy sposób:
1) ustala się województwa, w których stopa bezrobocia jest wyższa od 110%
¶redniej stopy bezrobocia w kraju;
2) oblicza się - dla kraju - procentowy udział w ogólnej liczbie
bezrobotnych liczby bezrobotnych w następuj±cych przedziałach wiekowych:
a) przedział I - do 24 lat,
b) przedział II - 25-34 lat,
c) przedział III - 35-44 lat,
d) przedział IV - 45-54 lat,
e) przedział V - 55 i więcej lat
- zwanych dalej "przedziałami";
3) oblicza się - dla każdego z województw ustalonych zgodnie z pkt 1 -
procentowy udział w ogólnej liczbie bezrobotnych w tym województwie liczby
bezrobotnych w poszczególnych przedziałach;
4) ustala się - dla każdego z województw ustalonych zgodnie z pkt 1 -
przedziały, w których procentowy udział liczby bezrobotnych w okre¶lonym
wieku w ogólnej liczbie bezrobotnych jest większy niż ustalony dla kraju,
odrębnie dla każdego przedziału, udział procentowy bezrobotnych w danym
przedziale w ogólnej liczbie bezrobotnych,
5) ustala się – dla każdego z województw ustalonych zgodnie z pkt 1 –
przeliczeniow± liczbę bezrobotnych w województwie dla przedziałów
ustalonych zgodnie z pkt 4:
a) dla przedziału I – obliczona jako iloczyn wskaĽnika 1,75 i liczby
bezrobotnych w tym przedziale w województwie,
b) dla przedziału II - obliczon± jako iloczyn wskaĽnika 1,65 i liczby
bezrobotnych w tym przedziale w województwie,
c) dla przedziału III - obliczon± jako iloczyn wskaĽnika 1,45 i liczby
bezrobotnych w tym przedziale w województwie,
d) dla przedziału IV - obliczon± jako iloczyn wskaĽnika 1,25 i liczby
bezrobotnych w tym przedziale w województwie,
e) dla przedziału V - równ± liczbie bezrobotnych w tym przedziale w
województwie;
6) ustala się - dla każdego z województw ustalonych zgodnie z pkt 1 -
ogóln± przeliczeniow± liczbę bezrobotnych, stanowi±c± sumę
przeliczeniowych liczb bezrobotnych w przedziałach, ustalonych zgodnie z
pkt 4;
7) ustala się - dla województw ustalonych zgodnie z pkt 1 - ł±czn±
przeliczeniow± liczbę bezrobotnych, stanowi±c± sumę ogólnych
przeliczeniowych liczb bezrobotnych;
icon_cool.gif ustala się - dla każdego z województw ustalonych zgodnie z pkt 1 -
współczynnik udziału ogólnej przeliczeniowej liczby bezrobotnych w ł±cznej
przeliczeniowej liczbie bezrobotnych;
9) współczynnik udziału obliczony dla danego województwa, mnoży się przez
wskaĽnik 0,20 i ł±czn± kwotę czę¶ci regionalnej, o której mowa w ust. 1.
4. Kwotę stanowi±c± 40 % czę¶ci regionalnej, o której mowa w ust. 1, dzieli się
między województwa, w których powierzchnia dróg wojewódzkich, w przeliczeniu
na jednego mieszkańca województwa jest wyższa od powierzchni dróg
wojewódzkich w kraju, w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju.
5. Wysoko¶ć należnej województwu kwoty, o której mowa w ust. 4, oblicza się w
następuj±cy sposób:
1) oblicza się – dla kraju – wskaĽnik równy ilorazowi powierzchni dróg
wojewódzkich i liczby mieszkańców kraju;
2) oblicza się dla danego województwa wskaĽnik równy ilorazowi powierzchni
dróg wojewódzkich w województwie i liczby mieszkańców tego województwa;
3) ustala się województwa, dla których wskaĽnik okre¶lony w pkt 2, jest
wyższy od wskaĽnika okre¶lonego w pkt 1;
4) oblicza się - dla województw ustalonych zgodnie z pkt 3 - sumę
wskaĽników, o których mowa w pkt 2;
5) wylicza się - dla każdego z województw ustalonych zgodnie z pkt 3 -
współczynnik udziału wskaĽnika, o którym mowa w pkt 2, w sumie wskaĽników
obliczonej zgodnie z pkt 4;
6) współczynnik udziału obliczony dla danego województwa mnoży się przez
wskaĽnik 0,40 i ł±czn± kwotę czę¶ci regionalnej, o której mowa w ust.1.
6. Kwotę stanowi±c± 10% czę¶ci regionalnej, o której mowa w ust. 1, dzieli się
między województwa, w których PKB w województwie, w przeliczeniu na jednego
mieszkańca województwa, jest niższy od 75% PKB w kraju w przeliczeniu na
jednego mieszkańca kraju.
7. Wysoko¶ć należnej województwu kwoty, o której mowa w ust. 6, oblicza się w
następuj±cy sposób:
1) ustala się województwa, w których PKB w województwie, w przeliczeniu na
jednego mieszkańca województwa, jest niższy od 75% PKB w kraju, w
przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju;
2) oblicza się - dla każdego z województw ustalonych zgodnie z pkt 1 -
różnicę pomiędzy 75% PKB w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca
kraju a PKB w województwie w przeliczeniu na jednego mieszkańca
województwa;
3) oblicza się - dla województw ustalonych zgodnie z pkt 1 - sumę różnic, o
której mowa w pkt 2;
4) oblicza się - dla każdego z województw ustalonych zgodnie z pkt 1 -
współczynnik udziału różnicy, o której mowa w pkt 2, w sumie różnic
obliczonej zgodnie z pkt 3;
5) współczynnik udziału, obliczony dla danego województwa mnoży się przez
wskaĽnik 0,10 i ł±czn± kwotę czę¶ci regionalnej, o której mowa w ust. 1.
8. Kwotę stanowi±c± 30% czę¶ci regionalnej, o której mowa w ust. 1, dzieli się
między województwa w celu uzupełnienia dochodów w zwi±zku ze zmian±
finansowania zadań - w sposób okre¶lony na podstawie ust. 9.
9. Minister wła¶ciwy do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii
reprezentacji jednostek samorz±du terytorialnego, okre¶li, w drodze
rozporz±dzenia, sposób podziału kwoty, o której mowa w ust. 8, z
uwzględnieniem sytuacji finansowej województwa, a w szczególno¶ci wydatków
zwi±zanych z realizacj± zadań z zakresu regionalnych kolejowych przewozów
pasażerskich.

Art. 26.
1. W budżecie państwa tworzy się rezerwę subwencji ogólnej w wysoko¶ci 2,0%
sumy planowanych czę¶ci wyrównawczych subwencji ogólnej, ustalonych dla gmin,
powiatów oraz województw.
2. ¦rodki z rezerwy, o której mowa w ust. 1, przeznacza się na uzupełnienie
dochodów jednostek samorz±du terytorialnego, w szczególno¶ci na zadania
zwi±zane z pomoc± społeczn± oraz na wyrównywanie różnic w dochodach jednostek
samorz±du terytorialnego po zmianie systemu finansowania zadań. Rezerw± t±
dysponuje minister wła¶ciwy do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu
opinii reprezentacji jednostek samorz±du terytorialnego i wła¶ciwych
ministrów.

Art. 27.
Wielko¶ć czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorz±du
terytorialnego ustala corocznie ustawa budżetowa.

Art. 28.
1. Kwotę przeznaczon± na czę¶ć o¶wiatow± subwencji ogólnej dla wszystkich
jednostek samorz±du terytorialnego, ustala się w wysoko¶ci ł±cznej kwoty
czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej, przyjętej w ustawie budżetowej w roku
bazowym, skorygowanej o kwotę innych wydatków z tytułu zmiany realizowanych
zadań o¶wiatowych.
2. Od kwoty, o której mowa w ust. 1, odlicza się 0,6% na rezerwę czę¶ci
o¶wiatowej subwencji ogólnej.
3. Rezerw± czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej dysponuje minister wła¶ciwy do
spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii ministra wła¶ciwego do
spraw o¶wiaty i wychowania oraz reprezentacji jednostek samorz±du
terytorialnego.
4. Podział rezerwy czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej następuje nie póĽniej
niż do dnia 30 listopada każdego roku. ¦rodki z rezerwy czę¶ci o¶wiatowej
subwencji ogólnej przekazuje jednostkom samorz±du terytorialnego minister
wła¶ciwy do spraw finansów publicznych.
5. Czę¶ć o¶wiatow± subwencji ogólnej, po odliczeniu rezerwy, o której mowa w
ust. 2, dzieli się między poszczególne jednostki samorz±du terytorialnego,
bior±c pod uwagę zakres realizowanych przez te jednostki zadań o¶wiatowych, z
wył±czeniem zadań zwi±zanych z dowozem uczniów oraz zadań zwi±zanych z
prowadzeniem przedszkoli ogólnodostępnych i oddziałów ogólnodostępnych w
przedszkolach z oddziałami integracyjnymi - w sposób okre¶lony na podstawie
ust. 6.
6. Minister wła¶ciwy do spraw o¶wiaty i wychowania, po zasięgnięciu opinii
ministra wła¶ciwego do spraw finansów publicznych oraz reprezentacji
jednostek samorz±du terytorialnego, okre¶la w drodze rozporz±dzenia, sposób
podziału czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej między poszczególne jednostki
samorz±du terytorialnego, z uwzględnieniem w szczególno¶ci typów i rodzajów
szkół i placówek prowadzonych przez te jednostki, stopni awansu zawodowego
nauczycieli oraz liczby uczniów w tych szkołach i placówkach.

Art. 29.
1. Gminy, w których wskaĽnik G jest większy niż 140% wskaĽnika Gg, dokonuj±
wpłat do budżetu państwa, z przeznaczeniem na czę¶ć równoważ±c± subwencji
ogólnej dla gmin.
2. Kwotę rocznej wpłaty oblicza się mnoż±c liczbę mieszkańców gminy przez:
1) 20% nadwyżki wskaĽnika G ponad 140% wskaĽnika Gg - dla gmin, w których
wskaĽnik G jest nie większy niż 180% wskaĽnika Gg;
2) 8% wskaĽnika Gg, powiększon± o 30% nadwyżki wskaĽnika G ponad 180%
wskaĽnika Gg - dla gmin, w których wskaĽnik G jest większy niż 180% i nie
większy niż 220% wskaĽnika Gg ;
3) 20% wskaĽnika Gg, powiększon± o 40% nadwyżki wskaĽnika G ponad 220%
wskaĽnika Gg - dla gmin, w których wskaĽnik G jest większy niż 220%
wskaĽnika Gg .

Art. 30.
1. Powiaty, w których wskaĽnik P jest większy niż 110% wskaĽnika Pp, dokonuj±
wpłat do budżetu państwa, z przeznaczeniem na czę¶ć równoważ±c± subwencji
ogólnej dla powiatów.
2. Kwotę rocznej wpłaty oblicza się mnoż±c liczbę mieszkańców powiatu przez
kwotę wynosz±c±:
1) 80% nadwyżki wskaĽnika P ponad 110% wskaĽnika Pp - dla powiatów, w
których wskaĽnik P jest nie większy niż 120% wskaĽnika Pp;
2) 8% wskaĽnika Pp, powiększon± o 95% nadwyżki wskaĽnika P ponad 120%
wskaĽnika Pp - dla powiatów, w których wskaĽnik P jest większy niż 120% i
nie większy niż 125% wskaĽnika Pp;
3) 12,75% wskaĽnika Pp, powiększon± o 98% nadwyżki wskaĽnika P ponad 125%
wskaĽnika Pp - dla powiatów, w których wskaĽnik P jest większy niż 125%
wskaĽnika Pp.

Art. 31.
1.Województwa, w których wskaĽnik W jest większy od wskaĽnika Ww, dokonuj±
wpłat do budżetu państwa, z przeznaczeniem na czę¶ć regionaln± subwencji
ogólnej dla województw.
2. Kwotę rocznej wpłaty oblicza się mnoż±c liczbę mieszkańców województwa przez
kwotę wynosz±c±:
1) 95% nadwyżki wskaĽnika W ponad wskaĽnik Ww - dla województw, w których
wskaĽnik W jest nie większy niż 170% wskaĽnika Ww;
2) 66,5% wskaĽnika Ww, powiększon± o 85% nadwyżki wskaĽnika W ponad 170%
wskaĽnika Ww - dla województw, w których wskaĽnik W jest większy niż 170%
wskaĽnika Ww.

Art. 32.
1. Podstawę do wyliczenia wskaĽników G,Gg,P,Pp, W i Ww stanowi± dochody
wykazane, za rok poprzedzaj±cy rok bazowy, w sprawozdaniach jednostek
samorz±du terytorialnego, których obowi±zek sporz±dzania wynika z odrębnych
przepisów, z uwzględnieniem korekt, złożonych do wła¶ciwych regionalnych izb
obrachunkowych, w terminie do dnia 30 czerwca roku bazowego.
2. Dla ustalenia czę¶ci wyrównawczej subwencji ogólnej i wpłat przyjmuje się
dochody, które jednostka samorz±du terytorialnego może uzyskać z podatku
rolnego, stosuj±c do ich obliczenia ¶redni± cenę skupu żyta, a z podatku
le¶nego - ¶redni± cenę sprzedaży drewna, ogłoszone przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego, a w przypadku innych podatków, stosuj±c do ich
obliczenia górne granice stawek podatków obowi±zuj±ce w danym roku, bez
zwolnień, odroczeń, umorzeń oraz zaniechań poboru takich podatków.
3. Skutki finansowe wynikaj±ce z uchwał organów jednostek samorz±du
terytorialnego, okre¶laj±cych niższe stawki podatków niż stawki, o których
mowa w ust. 2, oraz skutki finansowe decyzji wydanych przez organy podatkowe,
nie stanowi± podstawy do zwiększenia czę¶ci wyrównawczej subwencji ogólnej
lub zmniejszenia wpłat.

Rozdział 5
Zasady i tryb przekazywania czę¶ci subwencji ogólnej

Art. 33.
1. Minister wła¶ciwy do spraw finansów publicznych informuje wła¶ciwe jednostki
samorz±du terytorialnego o:
1) rocznych planowanych kwotach czę¶ci subwencji ogólnej i planowanych
wpłatach, przyjętych w projekcie ustawy budżetowej, oraz o planowanej
kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób
fizycznych - w terminie do dnia 15 paĽdziernika roku bazowego;
2) rocznych kwotach czę¶ci subwencji ogólnej, wynikaj±cych z ustawy
budżetowej oraz o rocznych wpłatach, wynikaj±cych z ustawy budżetowej - w
terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej;
3) zmianach kwot czę¶ci subwencji ogólnej w wyniku podziału rezerwy tej
czę¶ci subwencji.
2. Jeżeli roczne kwoty czę¶ci subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek
samorz±du terytorialnego, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zostały ustalone w
innej wysoko¶ci niż kwoty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 – minister wła¶ciwy
do spraw finansów publicznych dokonuje rozliczenia ¶rodków należnych i
przekazanych:
1) w przypadku, gdy raty przekazane s± mniejsze od rat należnych -
zwiększaj±c kolejn± ratę o kwotę stanowi±c± różnicę między kwot± należn±
za dany okres, ustalon± na podstawie kwot, o których mowa w ust. 1 pkt 2,
a kwot± faktycznie przekazan±, wyliczon± w oparciu o kwoty, o których mowa
w ust. 1 pkt 1;
2) w przypadku, gdy raty przekazane s± większe od rat należnych –
zmniejszaj±c kolejn± ratę o kwotę stanowi±c± różnicę między kwot±
faktycznie przekazan±, wyliczon± w oparciu o kwoty, o których mowa w ust.
1 pkt 1, a kwot± należn± za dany okres, ustalon± na podstawie kwot, o
których mowa w ust. 1 pkt 2, a jeżeli różnica jest wyższa od jednej raty,
ustalonej na podstawie kwot, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - wstrzymuj±c
przekazywanie rat aż do zlikwidowania powstałej nadpłaty.
3 ostałe po dokonaniu rozliczenia zgodnie z ust. 2 raty czę¶ci subwencji
ogólnej wynosz± 1/12 kwot, o których mowa w ust. 1 pkt 2, a raty czę¶ci
o¶wiatowej subwencji ogólnej - 1/13 ( 2/13 za marzec) kwoty, o której mowa w
ust. 1 pkt 2.
4. Jeżeli roczne kwoty wpłat jednostek samorz±du terytorialnego, o których
mowa w ust. 1 pkt 2, zostały ustalone w innej wysoko¶ci niż kwoty, o których
mowa w ust. 1 pkt 1 – jednostka samorz±du terytorialnego dokonuje rozliczenia
¶rodków należnych i przekazanych:
1) w przypadku, gdy raty przekazane s± mniejsze od rat należnych -
zwiększaj±c kolejn± ratę o kwotę stanowi±c± różnicę między kwot± należn±
za dany okres, ustalon± na podstawie kwot, o których mowa w ust. 1 pkt 2,
a kwot± faktycznie przekazan±, wyliczon± w oparciu o kwoty, o których mowa
w ust. 1 pkt 1;
2) w przypadku, gdy raty przekazane s± większe od należnych - zmniejszaj±c
kolejn± ratę o kwotę stanowi±c± różnicę między kwot± faktycznie
przekazan±, wyliczon± w oparciu o kwoty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, a
kwot± należn± za dany okres ustalon± na podstawie kwot, o których mowa w
ust. 1 pkt 2, a jeżeli różnica jest wyższa od jednej raty, ustalonej na
podstawie kwot, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - wstrzymuj±c przekazywanie
rat aż do zlikwidowania powstałej nadpłaty.
5. Pozostałe po dokonaniu rozliczenia zgodnie z ust. 4 raty wpłat wynosz± 1/12
kwoty, o której mowa w ust. 1 pkt 2.

Art. 34.
1. Minister wła¶ciwy do spraw finansów publicznych przekazuje wła¶ciwym
jednostkom samorz±du terytorialnego:
1) czę¶ć o¶wiatow± subwencji ogólnej, w dwunastu ratach miesięcznych - w
terminie do 25 dnia miesi±ca, z tym że rata za marzec wynosi 2/13 ogólnej
kwoty czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej;
2) czę¶ć wyrównawcz± subwencji ogólnej, w dwunastu ratach miesięcznych - w
terminie do 15 dnia każdego miesi±ca;
3) czę¶ć równoważ±c± i regionaln± subwencji ogólnej, w dwunastu ratach
miesięcznych – w terminie do 25 dnia każdego miesi±ca.
2. Jednostkom samorz±du terytorialnego przysługuj± odsetki ustalone jak dla
zaległo¶ci podatkowych od kwoty subwencji nie przekazanej w terminach
okre¶lonych w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
3. W przypadku zmiany banku prowadz±cego obsługę budżetu jednostki samorz±du
terytorialnego lub zmiany numeru rachunku bankowego do obsługi budżetu
jednostki samorz±du terytorialnego, jednostka samorz±du terytorialnego jest
zobowi±zana do przekazania ministrowi wła¶ciwemu do spraw finansów
publicznych, w terminie 30 dni przed dniem zamknięcia rachunku
funkcjonuj±cego przed zmian±, informacji o nowym rachunku bankowym.
4. Jeżeli jednostka samorz±du terytorialnego nie dopełni obowi±zku, o którym
mowa w ust. 3, i minister wła¶ciwy do spraw finansów publicznych przy
przekazywaniu ¶rodków z tytułów, o których mowa w ust. 1, nie dotrzyma
terminów okre¶lonych w tym przepisie - jednostce samorz±du terytorialnego
nie przysługuj± odsetki, o których mowa w ust. 2.
5. Dodatkowe opłaty zwi±zane z niedopełnieniem przez jednostkę samorz±du
terytorialnego obowi±zku, o którym mowa w ust. 3, pobierane przez bank
prowadz±cy obsługę budżetu państwa obci±żaj± jednostkę samorz±du
terytorialnego, która niezwłocznie, bez wezwania, dokonuje zwrotu tych opłat.

Art. 35.
1. Jednostki samorz±du terytorialnego dokonuj± wpłat okre¶lonych w art. 29 - 31
na rachunek budżetu państwa w dwunastu równych ratach w terminie do 15 dnia
każdego miesi±ca. Od kwot nie wpłaconych w tym terminie nalicza się odsetki
ustalone jak dla zaległo¶ci podatkowych.
2. Jeżeli jednostka samorz±du terytorialnego, mimo ci±ż±cego na niej obowi±zku,
nie dokonała w terminie - w cało¶ci lub w czę¶ci - wpłat okre¶lonych w art.
29 - 31, minister wła¶ciwy do spraw finansów publicznych wydaje decyzję, w
której okre¶la wysoko¶ć zobowi±zania z tytułu wpłat wraz z odsetkami
ustalonymi jak dla zaległo¶ci podatkowych.
3. Do wpłat okre¶lonych w art. 29 – 31, stosuje się przepisy działu III
Ordynacji podatkowej, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Do wpłat okre¶lonych w art. 29 - 31, nie stosuje się przepisów Ordynacji
podatkowej dotycz±cych odraczania terminu płatno¶ci podatku lub zapłaty
zaległo¶ci podatkowej, rozkładania na raty podatku lub zapłaty zaległo¶ci
podatkowej a także umarzania zaległo¶ci podatkowej oraz odsetek za zwłokę.
5. Do egzekucji wpłat okre¶lonych w art. 29 – 31, stosuje się przepisy o
postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Art. 36.
1. W przypadku stwierdzenia, że jednostka samorz±du terytorialnego otrzymała
czę¶ć wyrównawcz±, równoważ±c± lub regionaln± subwencji ogólnej, w kwocie
wyższej od należnej lub dokonała wpłat okre¶lonych w art. 29 –31, w kwocie
niższej od należnej, minister wła¶ciwy do spraw finansów publicznych, w
drodze decyzji:
1) zmniejsza o odpowiednie kwoty lub wstrzymuje kolejne raty tej czę¶ci
subwencji ogólnej oraz zobowi±zuje do zapłaty odsetek ustalonych jak dla
zaległo¶ci podatkowych od nienależnie otrzymanych kwot – w zakresie
subwencji na rok budżetowy;
2) zobowi±zuje do zwrotu nienależnej kwoty czę¶ci subwencji ogólnej wraz z
odsetkami ustalonymi jak dla zaległo¶ci podatkowych, chyba że jednostka ta
dokonała wcze¶niej zwrotu nienależnie otrzymanych kwot wraz z odsetkami
ustalonymi jak dla zaległo¶ci podatkowych – w zakresie subwencji za lata
poprzedzaj±ce rok budżetowy;
3) zwiększa kwotę wpłat od jednostki samorz±du terytorialnego oraz
zobowi±zuje do zapłaty należnej kwoty wraz z odsetkami ustalonymi jak dla
zaległo¶ci podatkowych.
2. Decyzja, o której mowa w ust. 1 pkt 1, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
3. W przypadkach okre¶lonych w ust. 1, minister wła¶ciwy do spraw finansów
publicznych zawiadamia wła¶ciw± regionaln± izbę obrachunkow± o zmniejszeniu
kwoty czę¶ci subwencji ogólnej dla jednostki samorz±du terytorialnego lub
zwiększeniu kwoty jej wpłat.
4. Kwoty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, uzyskane nienależnie przez
jednostkę samorz±du terytorialnego:
1) ustalone za rok budżetowy - podlegaj± zwrotowi do budżetu państwa i
zwiększaj± rezerwę, o której mowa w art. 26 ust. 1;
2) za lata poprzedzaj±ce rok budżetowy - podlegaj± zwrotowi do budżetu
państwa i stanowi± wydatek budżetów jednostek samorz±du terytorialnego.
5. Kwoty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, podlegaj± wpłacie do budżetu państwa.
6. Odsetki od kwot, o których mowa w ust. 1, jednostka samorz±du terytorialnego
nalicza:
1) od dnia następnego po dniu, w którym obci±żono rachunek bankowy budżetu
państwa na podstawie polecenia przelewu z tytułu każdej kolejnej zawyżonej
raty odpowiedniej czę¶ci subwencji ogólnej, a w przypadku wpłat
okre¶lonych w art. 29-31 – od dnia następnego po dniu, w którym wpłata
powinna być dokonana w prawidłowej wysoko¶ci;
2) do dnia:
a) zwrotu na rachunek budżetu państwa nienależnej kwoty lub
b) potr±cenia nienależnej kwoty, lub
c) obci±żenia rachunku gminy na podstawie polecenia przelewu z tytułu
wpłaty.
7. Jeżeli jednostka samorz±du terytorialnego, z przyczyn od siebie
niezależnych, otrzymała czę¶ć wyrównawcz±, równoważ±c± lub regionaln±
subwencji ogólnej, w kwocie wyższej od należnej lub dokonała wpłat
okre¶lonych w art. 29 –31, w kwocie niższej od należnej odsetek, o których
mowa w ust. 1, nie nalicza się.
8. Decyzja o zwrocie nienależnej kwoty czę¶ci subwencji ogólnej nie może być
wydana po upływie 5 lat, licz±c od końca roku budżetowego, za który
sporz±dzono sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorz±du
terytorialnego, zawieraj±ce dane stanowi±ce podstawę do wyliczenia subwencji.
9. Decyzja zwiększaj±ca kwotę wpłat od jednostki samorz±du terytorialnego nie
może być wydana po upływie 5 lat, licz±c od końca roku budżetowego, za który
sporz±dzono sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorz±du
terytorialnego, zawieraj±ce dane stanowi±ce podstawę do wyliczenia wpłat.
10. W przypadku stwierdzenia, że jednostka samorz±du terytorialnego otrzymała
czę¶ć wyrównawcz±, równoważ±c± lub regionaln± subwencji ogólnej, w kwocie
niższej od należnej lub dokonała wpłat okre¶lonych art. 29 – 31, w kwocie
wyższej od należnej - jednostce tej nie przysługuje zwiększenie odpowiedniej
czę¶ci subwencji ogólnej lub zmniejszenie wpłat.

Art. 37.
1. W przypadku stwierdzenia, że jednostka samorz±du terytorialnego otrzymała
czę¶ć o¶wiatow± subwencji ogólnej, w kwocie wyższej od należnej, minister
wła¶ciwy do spraw finansów publicznych, w drodze decyzji:
1) zmniejsza o odpowiednie kwoty lub wstrzymuje kolejne raty tej czę¶ci
subwencji – w zakresie subwencji za rok budżetowy;
2) zobowi±zuje do zwrotu nienależnej kwoty tej czę¶ci subwencji, chyba że
jednostka ta dokonała wcze¶niej zwrotu nienależnie otrzymanych kwot – w
zakresie subwencji za lata poprzedzaj±ce rok budżetowy.
2. W przypadku okre¶lonym w ust. 1, minister wła¶ciwy do spraw finansów
publicznych zawiadamia wła¶ciw± regionaln± izbę obrachunkow± o zmniejszeniu
kwoty czę¶ci o¶wiatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorz±du
terytorialnego.
3. Kwoty, o których mowa w ust. 1, uzyskane nienależnie przez jednostkę
samorz±du terytorialnego:
1) ustalone na rok budżetowy - podlegaj± zwrotowi do budżetu państwa i
zwiększaj± kwotę rezerwy, o której mowa w art. 28 ust. 2;
2) za lata poprzedzaj±ce rok budżetowy - podlegaj± zwrotowi do budżetu
państwa i stanowi± wydatek budżetów jednostek samorz±du terytorialnego.
4. Jeżeli w sprawozdaniu, którego obowi±zek sporz±dzenia wynika z odrębnych
przepisów, zostały podane nieprawdziwe dane i jednostka samorz±du
terytorialnego otrzymała czę¶ć o¶wiatow± subwencji ogólnej w kwocie niższ
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Problemy ogólne finansów publicznych Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź