Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 159520512
RIO :: Zobacz temat - Zlecenie spółce gminnej zadań własnych gminy
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Czw Maj 19, 2011 2:28 pm Temat postu: Zlecenie spółce gminnej zadań własnych gminy
Chciałem rozpocząć dyskusję nt. zlecenia przez organ stanowiący zadań z zakresu zadań własnych gminy gminnej spółce komunalnej ze 100 % udziałem gminy.
Jaki artykuł PZP stanowi zwolnienie ze stosowania wspomnianej ustawy??
Wynika to z art. 2 pkt. 13.
A żeby nie zaśmiecać. Rozwiać wątpliwości powinien poniższy cytat i podane źródło, które łatwo odnaleźć w internecie. Pozdrawiam.
Cytat:
Utworzenie przez gminę spółki prawa handlowego w celu wykonywania zadań własnych jest jedną z podstawowych i dopuszczonych prawem form wykonywania zadań gminy w sferze użyteczności publicznej.
Decyzja o powierzeniu tworzonej spółce prawa handlowego
wykonywania zadań publicznych materializuje się w stosownej uchwale organu gminy (arg. z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o gospodarce komunalnej) oraz w akcie erekcyjnym spółki (akt założycielski spółki z o.o., statut spółki akcyjnej).
Podjęcie takiej uchwały przez organ stanowiący gminy nie stanowi
jednak udzielenia zamówienia publicznego w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy PZP. Tytułem do wykonywania przez spółkę określonych zadań komunalnych jest uchwała organu gminy oraz akt o jej utworzeniu (akt założycielski albo statut). W takim przypadku gmina nie nabywa od spółki
żadnych usług, dostaw, czy też robót budowlanych, a więc nie następuje żadne przysporzenie na rzecz gminy.
Relacje prawne powstające pomiędzy gminą a spółką nie mają w żadnym razie charakteru umowy dwustronnie zobowiązującej, na mocy której każda ze stron ma uzyskać
określone przysporzenie. Relacje te mają natomiast charakter stosunków właścicielskich. Tak też wykonywanie zadań własnych gminy przez utworzoną w tym celu własną jednostkę organizacyjną
wyposażoną w osobowość prawną (spółkę prawa handlowego) nie stanowi zamówienia
publicznego .
Pełne źródło: Zlecanie spółkom komunalnym
przez jednostki samorządu terytorialnego
wykonywania zadań własnych www.uzp.gov.pl
Jest orzecznictwo sądów administracyjnych, jest beletrystyka z dwóch lat temu - i nic się nie zmieniło.
Nie da się zlecić (zamówić) w Spółce JST realizacji tego co jest jej zadaniem statutowym - przejętym wraz z mieniem i wpływami z usługi od macierzystej JST.
Zakładowi budżetowemu można dawać dotację przedmiotową - dopłatę do róznicy między kosztem a wpływem z opłaty, jednak taka dotacja (na usługę tak samo deficytową) nie została przewidziana w przypadku relacji JST i spółka.
Wyjątek stanowią "zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków" (jest dopłata z ustawy źródłowej)
- albo ogólna konstukcja "dopłat" dopuszczalnia w odniesieniu do spółek z o.o. - przewidziana w kodeksie spółek handlowych.
Reasumujac: Usługa deficytowa w zakładzie komunalnym (dotowanym), jest tak samo deficytowa, gdy zakład "przekształcimy" w spółkę. Jednak spółce trudniej wyrównywać róznicę między obiektywnymi kosztami a wpływami od korzystającego z usługi -brak przepisów o dotacjach przedmiotowych dla spółek - sygnalizowany przeze mnie - od dawna.
Braki w przepisach (oczywistych i koniecznych) dowodzi tylko, że na szczeblu centralnym występuje lobby, którego zamiarem jest prywatyzacja usług komunalnych, którego dowodem działania jest wprowadzenie limitów na dotacje dla zakładów budżetowych (50%) i blokowanie przepisów zakładających dotacje przedmiotowe do spółek komunalnych.
Jeśli określona usługa komunalna będzie wykonywania przez podmiot sektora prywatnego (a także "nie" przez spółkę JST) - to w prosty sposób będzie możliwe zapisem ustawy nowelizującej (coś skreślić), czyli wyeliniować usługę poza sferę "zadń władzy publicznej". I z tym momentem będziemy mieli "Tanie Państwo".
Nie jest to jednak "patent" w pełni przemyślany.
Dopóki JST w zakresie usług publicznych nie korzystają z PPP, z kontraktów z podmiotami prywatnymi, ale nadal trudzą się z problemem finansowania usługi w formule "własnej spółki", zakładu lub jednostki budżetowej - tak pomyślana "prywatyzacja" nie jest możliwa.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach