Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 162265205
RIO :: Zobacz temat - zamówienia publiczne - podmioty uprawnione do kontroli
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Czw Lis 09, 2006 9:03 am Temat postu: zamówienia publiczne - podmioty uprawnione do kontroli
"Rzeczpospolita z dnia 8 listopada 2006 r. napisała:
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Skarbówka bada, jak gminy wydają własne pieniądze
Urzędy kontroli skarbowej sprawdzają przetargi prowadzone przez gminy i powiaty. Ministerstwo Finansów twierdzi, że mają do tego prawo
Kontrole przeprowadzone przez Urząd Zamówień Publicznych w 2005 r.
Dotychczas wydawało się, że kontrolą procedur przetargowych w jednostkach samorządowych zajmują się przede wszystkim regionalne izby obrachunkowe. Dodatkowo mogą je przeprowadzać Urząd Zamówień Publicznych i Najwyższa Izba Kontroli. Jeśli zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa, to wkraczają również organy ścigania.
Okazuje się jednak, że sprawdzaniem poprawności zamówień zajęły się również urzędy kontroli skarbowej. Zielonogórska skarbówka przeprowadziła m.in. w Urzędzie Miejskim w Żarach kontrolę "przestrzegania przepisów o zamówieniach publicznych w 2004 r.".
- Objęto nią zamówienia z całego roku. Nie miało znaczenia, czy były udzielane ze środków własnych gminy czy też z innych - mówi Irena Bartkowiak, sekretarz miasta Żary.
Bo to środki publiczne
Pojawia się pytanie, czy skarbówka ma prawo kontrolować przetargi przeprowadzane w jednostkach samorządowych. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o kontroli skarbowej celem takich kontroli jest ochrona interesów i praw majątkowych Skarbu Państwa oraz zapewnienie skuteczności wykonywania zobowiązań podatkowych i innych należności stanowiących dochód budżetu państw lub państwowych funduszy celowych.
Czy zatem środki własne gminy i powiatu również mogą interesować organy kontroli skarbowej? Ministerstwo Finansów twierdzi, że tak.
- Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o kontroli skarbowej do zakresu kontroli skarbowej należy m.in. kontrola celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi. Z treści art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wynika zaś, że sektor finansów publicznych tworzą gminy, powiaty i samorząd województwa oraz ich związki - wyjaśnia Marek Hajbos, p.o. zastępcy dyrektora Biura Ministra Finansów.
Liczy się przecinek
Nie wszyscy prawnicy zgadzają się jednak z tą opinią. Prof. Michał Kulesza z Uniwersytetu Warszawskiego, współtwórca reformy samorządowej, zwraca uwagę na pełne brzmienie art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o kontroli skarbowej. Mówi on o kontroli "celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi oraz środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej i międzynarodowych instytucji finansowych podlegającymi zwrotowi".
- Ważne jest tu umiejscowienie przecinka. Znajduje się on przed zwrotem "podlegającymi zwrotowi". A to oznacza, że organy kontroli skarbowej mogą kontrolować tylko gospodarowanie środkami, które takiemu zwrotowi podlegają. Środki własne jednostek samorządu terytorialnego, a także wykorzystanie subwencji nie powinny ich już interesować - wyjaśnia prof. Kulesza. - Konstytucja wprost ogranicza ingerencję administracji rządowej w sferę samodzielności samorządu wyłącznie do działań opartych na kryterium zgodności z prawem, z wykluczeniem oceny celowości. Celowość w samorządzie jest ustalana włącznie przez własne organy samorządu: radę (sejmik) lub organ wykonawczy i nie wyobrażam sobie, aby organ kontroli skarbowej lub jakikolwiek inny organ administracji publicznej mógł w to ingerować z zewnątrz - dodaje.
Wyniki kontroli
Dariusz Malinowski, doradca podatkowy w spółce KPMG, choć zgadza się, że przecinek może wskazywać, że chodzi wyłącznie o środki podlegające zwrotowi, to odwołuje się do wykładni celowościowej. - Organy kontroli skarbowej istnieją m.in. po to, aby sprawdzać, w jaki sposób prowadzona jest gospodarka środkami publicznymi. Nie mam wątpliwości, że środki własne gmin czy powiatów zalicza się do środków publicznych, dlatego ich wydawanie również podlega kontroli - przekonuje. Kontrola w Żarach nie wykryła nieprawidłowości. Co jednak by się stało, gdyby kontrolerzy na takie się natknęli?
- Wyniki są przekazywane samej kontrolowanej jednostce oraz organowi nadrzędnemu. Jeśli zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa, urząd kontroli skarbowej powinien również poinformować o tym organy ścigania - wyjaśnia Malinowski.
SŁAWOMIR WIKARIAK
Podyskutuj o tym artykule z autorem e-mail: s.wikariak@rp.pl
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach