Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 163584520
RIO :: Zobacz temat - Split payment-rozwiązania dla jst
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Jeśli kontrahent ma płacić na konta rozliczeniowe należność za "usługi" jednostek budżetowych to albo musisz mieć rachunek VAT do każdej jednostki albo jeden dla gminy jako posiadacza. Sęk w tym, że problem jest z definicją posiadacza rachunku a przepisami UOFP i zasadami tworzenia rachunków dla jednostek budżetowych.
TEGO SIĘ NIE DA DOBRZE ZROBIĆ...NIE DA...i tyle...koniec kropka i cześć.
Bo centralizację VAT ktoś źle przeprowadził i zaprojektował.
Gruza tak Marszalkowi Kuchcinskiemu odpowiedzial. Przewiduja zatem taka sytuacje. Prosze zatem bajek nie pisac ze nie bedzie problemu bo gminy maja po kilka czy nawet kilkaset jednostek organizacyjnych i normy prawne funkcjonowania w firmie jednostki budzetowej.
Spieprzyliscie centralizacje vat a teraz czujecie jaka afera zaraz wybuchnie....
Gruza tak Marszalkowi Kuchcinskiemu odpowiedzial. Przewiduja zatem taka sytuacje. Prosze zatem bajek nie pisac ze nie bedzie problemu bo gminy maja po kilka czy nawet kilkaset jednostek organizacyjnych i normy prawne funkcjonowania w firmie jednostki budzetowej.
Spieprzyliscie centralizacje vat a teraz czujecie jaka afera zaraz wybuchnie....
Pan
Marek Kuchciński
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
PT8.054.2.2018.LWW.2E
Warszawa, dnia 15 stycznia 2018 r.
(...)
Co do stosowania split payment przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe
informuję, że państwowe jednostki budżetowe dysponują środkami zgromadzonymi na
rachunkach VAT na podstawie ustawy o finansach publicznych wyłącznie w zakresie
rachunków VAT prowadzonych dla rachunków rozliczeniowych, o których mowa w art. 196 ust.
1 pkt 2 i 5 ustawy o finansach publicznych czyli rachunków bieżących państwowych jednostek
budżetowych, z wyodrębnieniem rachunków dochodów i wydatków oraz rachunków
pomocniczych. Natomiast w zakresie innych rachunków VAT państwowych jednostek
budżetowych tak jak w przypadku rachunków jednostek samorządu terytorialnego zastosowanie
znajdą generalne zasady tzw. uwalniania środków.
Jeżeli zatem w wyniku ograniczenia celów na jakie mogą być dysponowane środki zgromadzone
na rachunku VAT będzie dochodziło do odkładania się środków pieniężnych na tym rachunku to
posiadacz rachunku będzie miał możliwość ich „uwolnienia” (przekazania ich na rachunek
rozliczeniowy w celu swobodnego dysponowania). Uwolnienie środków zgromadzonych na
rachunku VAT będzie możliwe po uzyskaniu zgody naczelnika urzędu skarbowego. Zgoda
naczelnika urzędu skarbowego będzie wydawana w drodze postanowienia w terminie 60 dni od
dnia otrzymania wniosku od podatnika.
W zakresie proponowanego przez Urząd Miejski w Gliwicach oraz Związek Miast Polskich
wyłączenia samorządów jako sprzedawców z mechanizmu podzielonej płatności i nakazanie
stosowania tego mechanizmu przy rozliczeniach w zakresie nabywanych towarów i usług
informuję, że przyjęcie takiego rozwiązania nie jest możliwe, gdyż prowadziłoby do asymetrii
i tworzyło wyłom w przyjętej koncepcji. Należy pamiętać, że jednostki samorządowe powinny
móc płacić w metodzie podzielonej płatności, co wskazuje na konieczność uwzględnienia ich w
tym systemie.
Ponadto tak jak wspomniałem na początku - mechanizm podzielonej płatności to rozwiązanie
dobrowolne i jednostka samorządu terytorialnego nie ma obowiązku jego stosowania.
Jednakże w mojej ocenie jednostki samorządu terytorialnego jako administracja państwowa
powinny jak najczęściej korzystać z tego mechanizmu, płacąc w podzielonej płatności i odegrać
znaczną rolę w propagowaniu takiej formy rozliczeń jako metody korzystnej i bezpiecznej.
Przy czym mechanizm podzielonej płatności jest mechanizmem nowym i jako taki będzie
podlegał bacznej obserwacji, jak wygląda jego stosowanie w praktyce i jaki wpływ wywiera na
poszczególne grupy podatników. Mechanizm ten będzie mógł być w przyszłości nowelizowany
w celu jego ulepszenia, jeżeli faktycznie zajdzie taka konieczność.
Z poważaniem
Z upoważnienia Ministra Finansów
Paweł Gruza
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Szanowni Państwo, problemem jest znajomośc prawa przez tych którzy je tworzą i kontrolują podatników czy też wydają decyzje dlatego zacytuję fragment z odpowiedzi ministra: "Podkreślić należy,że wprowadzany ww.ustawą mechanizm podzielonej płatności(split payment) będzie narzędziem dobrowolnym i o jego zastosowaniu będzie każdorazowo decydował nabywca. Narzędzie to ma bowiem chronić nabywcęm.in.przed uwikłaniem go w proceder wyłudzeń VAT typu znikający podatnik oraz przed innymi rodzajami oszustw oraz niezamierzonymi pomyłkami ze strony sprzedawcy. Przyjęcie takiego rozwiązania nie oznacza jednak,że sprzedawca nie będzie mógł zastrzec w umowie, że nie chce stosować takiej formy rozliczeń.Kontrahenci mają w tym zakresie swobodę i sami decydują w jaki sposób dokonują rozliczeń przeprowadzanych transakcji." Co myslicie o przedostatnim zdaniu czy aby minister na prewno wie o czym i co mówi czy ktoś mu przygotowała "głupi" tekst. Bo dobrowolność w stosowaniu mechanizmu podzielonej płatności split payment odnosi się do uprawnienia nabywcy, dlatego wspomniane zastrzeżenie umowne nie będzie skuteczne. Nabywca zawsze będzie miał swobodę wyboru, w jaki sposób dokonać płatności.
Jest jeszcze jedno ciekawe zdanie na końcu odpowiedzi MF:
"Jednakże w mojej ocenie jednostki samorządu terytorialnego jako administracja państwowa powinny jak najczęściej korzystać z tego mechanizmu, płacąc w podzielonej płatności i odegrać
znaczną rolę w propagowaniu takiej formy rozliczeń jako metody korzystnej i bezpiecznej."
Jak widać jest chyba jakiś problem z rozróżnieniem pojęć:
jednostka samorządu terytorialnego i administracja państwowa.
Tym bardziej, że jednostki państwowe zgodnie z art. 108b ust.6 ustawy po zmianach mogą dysponować środkami, a niestety takiego zapisu dla jst BRAK.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach