Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 156576492
RIO :: Zobacz temat - należności w rb 27s
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Wysłany: Czw Cze 14, 2018 12:28 pm Temat postu: Re: należności w rb 27s
Anonymous napisał:
witam. wprowadzono centralizacę vat. do tej pory księgowałam vat należny przez konto 221 z klasyfikacją budżetową. do rb 27s przyjmowałam należności pomniejszone o vat. ale sprawozdania nie są zgodne z ewidencją ksiegową. jak z tego wybrnąć?
Rozumiem. Czyli zmienic zasady ewidencji vat. Ksiegowac vat bez klasyfikacji.
Proszę zauważyć że nie cały VAT należny, lecz nadwyżka VAt należny nad naliczonym jest zobowiązaniem JST jako podatnika VAT.
Na koncie 221 należności początkowe i na koncie 130 dochody kasowo zrezlizowane powinny być z paragrafem np. 083 wpływy z usług w kwocie NOMINALNEJ.
PAragraf 453 nie może być używany do faktur zakupowych czyli do VAT naliczony, lecz do nadyżki VAT należny nad VAT naliczony.
Zgodnie z art 249u3 UOFP paragraf 453 musi wystąpić w planie urzędu, gdzie po zebrani deklaracji cząstkowych VAT ustalone zostanie czy mamy nadyżkę należnego nad naliczonym i ile zobowiązań jest na patagrafie 453 i ile wydatków finansowanych z środków na wydatki a nie ze zbieranwgo od jesdnostek VAT.
Sprawozdanie Rb-27S jest sprawozdaniem z wykonania planu dochodów budżetowych, zatem należności wykazywane w tym sprawozdaniu powinny być wykazywane w tej części których zaplata stanowi dochód budżetu czyli kwot netto. Podatek należny VAT nie stanowi dochodu i nie jet objęty planem finansowym.
Cała należność jest wyceniana w kwocie wymagającej zapłaty a w sprawozdaniu wykazujemy tylko część dochodową.
Zasady finansów publicznych określa UOFP. Jest w niej zasada kasowa. To co opisujesz to łamanie zasady kasowej oraz źródeł dochodów JST okreśłonych ustawami. Dochody te ujmuje się nomonalnie, podobnie jak należnośco i nieprawdą jest, że cały VAT należny jest dochodem BP. Jest nim jedynie nadyżka należnego nad naliczonym. A zatem w aby ją ustalić i rozliczyć należy zastosować art 249 ustęp 3 UOPF, gdyż w przeciwnym razie:
należności i dochody w RB27s masz zaniżone o vat
wydatki zaangażowania, zobowiązania masz zaniżone o podlegający odliczeniu VAt lu zależnie od sposobu księgowania masz zaniżony o nadwyżkę należnego na naliczonym
USTAWA
z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych
Art. 1. Ustawa określa:
1) zakres i zasady działania oraz organizację jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych;
(...)
Art. 5. 1. Środkami publicznymi są:
1) dochody publiczne;
(...)
2. Dochodami publicznymi są:
1) daniny publiczne, do których zalicza się: podatki, składki, opłaty, wpłaty z zysku przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz banków państwowych, a także inne świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia na rzecz państwa, jednostek samorządu terytorialnego, państwowych funduszy celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych wynika z odrębnych ustaw;
2) inne dochody budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych należne na podstawie odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych;
3) wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług świadczonych przez jednostki sektora finansów publicznych;
4) dochody z mienia jednostek sektora finansów publicznych, do których zalicza się w szczególności:
a) wpływy z umów najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,
b) odsetki od środków na rachunkach bankowych,
c) odsetki od udzielonych pożyczek i od posiadanych papierów wartościowych,
d) dywidendy z tytułu posiadanych praw majątkowych;
5) spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej na rzecz jednostek sektora finansów publicznych;
6) odszkodowania należne jednostkom sektora finansów publicznych;
7) kwoty uzyskane przez jednostki sektora finansów publicznych z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji;
icon_cool.gif dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw, niestanowiące przychodów w rozumieniu ust. 1 pkt 4 lit. a i b.
(...)
Art. 11. 1. Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
(...)
Art. 40. 1. Jednostki sektora finansów publicznych prowadzą rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem zasad określonych w niniejszej ustawie.
(...)
1) dochody i wydatki ujmuje się w terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu, którego dotyczą;
....jak wynika z powyższych przepisów, Metoda brutto i kasowe wykonanie budżetu nie może być łamane.
A już jest łamane, bo dochody wykazujecie netto a wydatki bez podlegającego odliczeniu VAT, a zatem wszystkie plany wydatków, zaangażowania i zobowiązania są nierzetelne.
. Nic sie nie martw... sprawozdanie nie ma sie zgadzac z księgami tylko z ewidencją
Uprzejmie przypominam:
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW
z dnia 9 stycznia 2018 r.
w sprawie sprawozdawczości budżetowej
§ 8. 1. Dane wykazywane w sprawozdaniach:
1) jednostkowych - wyraża się w złotych i groszach stosownie do zasad obowiązujących przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, z wyjątkiem sprawozdań jednostkowych placówek, w których dane wyraża się w walucie, w jakiej jest prowadzona rachunkowość;
§ 9. 1. Kierownicy jednostek, kierownicy jednostek obsługujących i naczelnicy urzędów skarbowych są obowiązani sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.
2. Kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
3. Jednostki otrzymujące sprawozdania są obowiązane sprawdzić je pod względem formalno-rachunkowym.
USTAWA
z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych
Art. 40. 1. Jednostki sektora finansów publicznych prowadzą rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem zasad określonych w niniejszej ustawie.
USTAWA
z dnia 29 września 1994 r.
o rachunkowości
Art. 3. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
25) aktywach pieniężnych - rozumie się przez to aktywa w formie krajowych środków płatniczych, walut obcych i dewiz.(...)
Art. 28. 1. Aktywa i pasywa wycenia się nie rzadziej niż na dzień bilansowy w sposób następujący:
1) środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne - według cen nabycia lub kosztów wytworzenia (...)
2) środki trwałe w budowie - w wysokości ogółu kosztów pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem, pomniejszonych o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości;
6) rzeczowe składniki aktywów obrotowych - według cen nabycia lub kosztów wytworzenia(...)
7) należności i udzielone pożyczki - w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem zasady ostrożności, z zastrzeżeniem pkt 7a;
zobowiązania - w kwocie wymagającej zapłaty, z zastrzeżeniem pkt 8a;
10) kapitały (fundusze) własne, z wyjątkiem udziałów (akcji) własnych, oraz pozostałe aktywa i pasywa - w wartości nominalnej.
2. Cena nabycia, o której mowa w ust. 1, to cena zakupu składnika aktywów, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, bez podlegających odliczeniu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, (...)
8. Cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym również:
1) niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy;(...)
11. Na dzień nabycia lub powstania ujmuje się w księgach rachunkowych nabyte lub powstałe:
1) zapasy rzeczowych składników aktywów obrotowych - według cen nabycia lub kosztów wytworzenia;
2) należności i zobowiązania, w tym również z tytułu pożyczek - według wartości nominalnej.
A ZATEM:
W RB27S
NALEŻNOŚCI NA MOMENT POCZĄTKOWY - NOMINALNIE A NIE NETTO
DOCHODY CZYLI AKTYWA PIENIĘŻNE - NOMINALNIE A NIE NETTO
NALEŻNOŚCI NA MOMENT KOŃCOWY - W KWOCIE WYMAGANEJ ZAPŁATY A NIE NETTO
W RB28S
ZAANGAŻOWANIE - NOMINALNIE BO TO ZOBOWIĄZANIA NA MOMENT POCZĄTKOWY A NIE BEZ PODLEGAJĄCEGO ODLICZENIU VAT, CZYLI NIE W CENIE NABYCIA
WYDATKI CZYLI AKTYWA PIENIĘŻNE - NOMINALNIE A NIE BEZ PODLEGAJĄCEGO ODLICZENIU VAT, CZYLI NIE W CENIE NABYCIA
ZOBOWIĄZANIA NA MOMENT KONCOWY - W KWOCIE WYMAGAJĄCEJ ZAPŁATY A NIE BEZ PODLEGAJĄCEGO ODLICZENIU VAT, CZYLI NIE W CENIE NABYCIA
ŚRODKI TRWAŁE, INWESTYCJE MATERIAŁY - W CENIE NABYCIA
W całej Polsce naruszane są zasady wyceny i wszystkie sprawozdania 2017/2018 są nierzetelne.
Widać, że gość "wojtania" nie bardzo wie kiedy stosuje się zasady wyceny należności. Należności jak wiadomo wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem zasady ostrożności. Zachowanie ostrożności to nic innego jak uwzględnienie prawdopodobieństwa zapłaty należności i konieczność dokonywania odpisów aktualizacyjnych. Nijak ma się to do sposobu wyznaczenia wartości kolumny "należności" w Rb-27S.
Wg instrukcji sporządzania Rb27S:
2) w kolumnie "Należności" wykazuje się: salda początkowe (należności pozostałych do zapłaty zmniejszone o nadpłaty), powiększone o kwoty przypisów należności z tytułu dochodów budżetowych, po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów; jeżeli kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę należności pozostałych do zapłaty i przypisów, to różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną. W kolumnie "Należności" nie wykazuje się należności długoterminowych;
Widać, że gość "wojtania" nie bardzo wie kiedy stosuje się zasady wyceny należności. Należności jak wiadomo wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem zasady ostrożności. Zachowanie ostrożności to nic innego jak uwzględnienie prawdopodobieństwa zapłaty należności i konieczność dokonywania odpisów aktualizacyjnych. Nijak ma się to do sposobu wyznaczenia wartości kolumny "należności" w Rb-27S.
Wg instrukcji sporządzania Rb27S:
2) w kolumnie "Należności" wykazuje się: salda początkowe (należności pozostałych do zapłaty zmniejszone o nadpłaty), powiększone o kwoty przypisów należności z tytułu dochodów budżetowych, po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów; jeżeli kwota nadpłat i odpisów przewyższa kwotę należności pozostałych do zapłaty i przypisów, to różnicę wykazuje się jako liczbę ujemną. W kolumnie "Należności" nie wykazuje się należności długoterminowych;
Czy ty człowieku stosujesz zasadę ostrożności do VAT?
Proszę zauważyć że nie cały VAT należny, lecz nadwyżka VAt należny nad naliczonym jest zobowiązaniem JST jako podatnika VAT.
Nic bardziej mylnego. Wystarczy sięgnąć do Ordynacji podatkowej
Art. 21.
§ 1. Zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem:
1) zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania;
§ 2. Jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają
na podatnika obowiązek złożenia deklaracji, a zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób określony w § 1 pkt 1, podatek wykazany w deklaracji jest podatkiem do zapłaty,
Obowiązek podatkowy z tytułu VAT należnego powstaje zgodnie z przepisami Działu IV ustawy o VAT i powinien zostać ujęty w księgach rachunkowych jako zobowiązanie względem US. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstające zgodnie z przepisami Działu IX ustawy VAT powinno zostać ujęte w księgach rachunkowych jako należność od US. Kwota podatku do zapłaty lub zwrotu powstaje wskutek rozliczenia podatku VAT należnego i VAT naliczonego podlegającego odliczeniu.
Ujęcie w księgach rachunkowych nadwyżki VAT należnego nad naliczonym jako zobowiązania jak to proponuje gość "wojtania" jest błędem, oznacza bowiem kompensatę aktywów i pasywów i jest naruszeniem Art. 7 ust 3 ustawy o rachunkowości. Ponadto trzeba mieć na uwadze, że podatnikowi istniejące prawo do obniżenia VAT należnego może przysługiwać nie w miesiącu bieżącym lecz dopiero w miesiącu następnym.
....a który przepis OP stosuje się do VAT, a raczej do ustalenia zobowiązania podatkowego podatnika: zaistnienie zdarzenia czy złożenie deklaracji? Czy deklarację sporządza się na podstawie ksiąg podatkowych? Czy księgi podatkowe oprócz rejestrów obejmują również księgi rachunkowe?
Od kiedy to cały VAT należny jest zobowiązaniem podatnika? Co z VAT naliczonym podlegającym odliczeniu? I co ma wspólnego taka a nie inna redakcja ustawy VAT z rozliczeniami podanika VAT i powstaniem obowiązku podatkowego?
Gdzie niby jest naruszenie zasady zakazu kompensat skoro VAT naliczony z prawem do odliczenia pomniejsza VAT należny w rozliczeniach z KAS ?
...ciekawią mnie odpowiedzi na powyższe pytania, bo chyba gość zapomiał o zasadach wyceny. Zerknij sobie gości do definicji zobowiązań i do zasad ich wyceny na moment początkowy i na dzień bilansowy oraz do definicji okresu sprawozdawczego.
No i chyba trzeba zerknąć do tytułu tego postu. Dotyczy on należności a nie zobowiązań.
A należności na moment ich powstania zawsze wycenia się NOMINALNIE.
Przecież nawet zgodnie z ustawą o cenach, cena jest kwotą brutto.
Pytania świadczą o słabej znajomości zagadnienia u pytającego jak i o braku praktyki.
Powstanie zobowiązania z tytułu VAT należnego powstaje u podatnika wraz z powstaniem obowiązku podatkowego np. wykonano usługę. To czy podatnik sporządzi deklarację czy też jej nie sporządzi nie ma wpływu na fakt powstania zobowiązania z tytułu VAT należnego od tej czynności.
Podatnik rozlicza się z US w okresach miesięcznych łącznie ze wszystkich zdarzeń powodujących powstawanie zobowiązań i należności związanych z VAT. Deklaracja zawiera obliczenie podatku do zapłaty lub kwoty zwrotu za dany okres rozliczeniowy na które to składają się: rozliczenie podatku należnego i rozliczenie podatku naliczonego.
Jak wcześniej napisano zasada wyceny aktywów nie ma zastosowania do wyznaczenia wartości w kolumnie "należności" w Rb-27S. Sposób wyznaczenia tej wartości określa instrukcja sporządzania tego sprawozdania.
Ujmując w księgach rachunkowych takie zdarzenie jak np. wykonanie usługi należy na koncie "vat należny do rozliczenia" ująć kwotę podatku VAT należny od tej czynności w kwocie pełnej.
Ordynacja podatkowa
Art.4.
Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nie skonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.
Art. 5.
Zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłace nia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego.
Art.6.
Podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa) Idź do strony Poprzedni1, 2, 3Następny
Strona 2 z 3
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach