Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 861 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 160723227
 

RIO :: Zobacz temat - Komisja Śledcza -VAT w GMINACH
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

Komisja Śledcza -VAT w GMINACH
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> VAT w sferze budżetowej
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Sob Lut 23, 2019 7:28 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A wracając do te,aktu postu.....od jakiegoś czasu słychać o chęci powołania podkomisji przy sejmowej komisji VAT, która zajęłaby się tym co się dzieje w tym temacie w Polsce. Bo jest coś co łączy te tematy i uzasadnia powołanie podkomisji.....pewna firma wymieniana w pracach komisji vat.

Ciekawe co się będzie działo. Dziś ruszyła kampania wyborcza....i będzie gorąco icon_wink.gif
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Nie Lut 24, 2019 8:16 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ale na forum ds Vat zamęt pierwszy sieje.... 😆😆😆😆😆 twierdząc iż Vat się nie zajmuje
... Jak polityk... co chwilę kłamstwo
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Nie Lut 24, 2019 8:39 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Racja ten Szcypior udaje ze go nie ma forum a sam zamęt sieje ciagle.
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Nie Lut 24, 2019 8:40 am    Temat postu: Re: Komisja Śledcza -VAT w GMINACH Odpowiedz z cytatem

Anonymous napisał:
VAT w gminach – kiedy następna Komisja Śledcza?


Zamieszanie, jakie wywołuje podatek VAT w gminach z każdym rokiem staje się coraz większe i obejmuje zasięgiem kolejne obszary działalności gmin.
Pogłębiający się chaos w indywidualnych interpretacjach prowadzi w prostej linii do problemów finansowych, z jakimi zmierzą się gminy w najbliższych latach. Zarzuty stawiane przez kontrole skarbowe mogą dotyczyć nieprawidłowego (nadmiernego) odliczania podatku VAT od realizowanych inwestycji, czyli uszczuplenia dochodów budżetu państwa. Natomiast brak starań o możliwość odliczenia, jak najwyższej kwoty podatku VAT, będzie uznany przez Regionalne Izby Obrachunkowe za zaniechanie dochodów własnych gmin. Może nadszedł czas, na refleksje w sprawie stosowania podatku VAT w gminach i uproszczenie przepisów?

PONIŻEJ DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU

Czytaj także: VAT w gminie: spóźnione decyzje nie pozbawiają samorządów prawa do odliczenia

SYTUACJA OGÓLNA
W przystępny sposób, bez zawiłych sformułowań prawniczych zostaną przedstawione problemy, z jakimi spotykają się gminy w zakresie podatku VAT.

Sytuacja wygląda tak: odliczanie podatku VAT od zakupów, zwłaszcza w przypadku realizacji inwestycji, zależy od sprytu gminy i właściwego sytuowania przedsięwzięć w strukturze gminy. Wysokość odliczenia podatku, jest uzależniona od tego, czy zrealizowane przedsięwzięcie powierzy się w zarządzanie jednostce budżetowej (JB); zakładowi budżetowemu (ZB); czy może urzędowi obsługujący gminę(UG); lub od tego co wynika z indywidualnej interpretacji podatkowej. Zwróćmy uwagę na subtelność nazewnictwa „powierzy w zarządzanie". Przecież nie powiemy, że odliczenie zależy od tego, która z jednostek realizuje inwestycje, ponieważ bez względu na dalsze losy przedsięwzięcia, zawsze podatnikiem jest tylko gmina. Inaczej sytuacja wygląda, jeśli inwestycje realizuje spółka komunalna – tu nie obowiązują przepisy narzucone gminom, nazwanym w stosownym rozporządzeniu: „niektórymi podatnikami".

Inaczej sytuacja wygląda, jeśli inwestycje realizuje spółka komunalna – tu nie obowiązują przepisy narzucone gminom, nazwanym w stosownym rozporządzeniu: „niektórymi podatnikami".

Tylko w przypadku inwestycji wodociągowych i kanalizacyjnych, wartości procentowe odliczenia podatku VAT w różnych gminach, wahają się od kilu procent np. 9% do 100%. Przy milionowych inwestycjach są to ogromne rozbieżności, a wodociąg pełni taką samą funkcję w każdej gminie. Czy zatem VAT, jest podatkiem jednakowym dla wszystkich podatników, czy też VAT jest dla sprytnych i operatywnych, z dobrymi doradcami i prawnikami.

Obowiązkowa centralizacja podatku VAT objęła gminy z dniem 1 stycznia 2017 r. Dla wszystkich gmin była to ogromna rewolucja. Jedne gminy nie były w ogóle czynnym podatnikiem VAT, inne traktowały każdą swoją jednostkę i siebie, jako urząd za odrębnych podatników. Okres wdrażania zmian gminy mają już za sobą, ale praktyka pokazuje, że pytań jest coraz więcej, a odpowiedzi są niezrozumiałe i zawiłe.

ODLICZANIE VAT W GMINACH
Ustawodawca dopuszcza możliwość częściowego odliczenia podatku VAT od „nabyć", jeśli zakupione dobra służą zarówno działalności gospodarczej, jak i działalności gminy, jako organu władzy. W przepisach są wymienione przykładowe cztery sposoby liczenia wskaźnika częściowego odliczenia podatku. Przykładowe, bo poprzedzone zwrotem: „w szczególności", co oznacza, że nie jest to katalog zamknięty.

W celu identyfikacji – ile jest działalności gospodarczej w działalności ogółem gminy, wydano rozporządzenie określające zasady i sposób liczenia wskaźników dla poszczególnych jednostek gminy. W rozporządzeniu zdefiniowano wzory odrębnie dla JB, ZB oraz UG. Tym sposobem każda gmina, jako jeden podatnik, ma tyle wskaźników, ile liczy jednostek plus interpretacje indywidualne dla inwestycji. Wysokość tych wskaźników jest bardzo różna i zależy od zadań, jakie realizowane są w danej jednostce gminy. Najwyższe wskaźniki są w ZB: od 70% do 99%. W JB prowadzących działalność gospodarczą, wskaźniki nie przekraczają 50%. Są też gminy, które sprzedają usługi z poziomu UG. W takich przypadkach wskaźniki dla urzędu wynoszą mniej więcej od 9% do 37%. Rozbieżności między wskaźnikami są dość spore. Pytanie: Czy jest jakaś inna ścieżka do obliczania wskaźników? Jest, ale trzeba o to „zawalczyć" w sądach WSA i NSA. W ustawie VAT jest zapis, że podatnik może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określania proporcji, którą posłuży się przy odliczaniu podatku VAT. Jednak w wielu gminach dominuje pogląd, że boją się podatku VAT, w związku z tym wolą płacić VAT, wolą nie odliczać podatku, żeby tylko nie mieć kłopotów ze „skarbówką. Jest tylko pytanie – Ile ten strach kosztuje i kto płaci?

GOSPODARKA WODOCIĄGOWA I KANALIZACYJNA
Główne inwestycje w zakresie gospodarki wod.-kan. to: sieci wodociągowe i kanalizacyjne, oczyszczalnie ścieków i ujęcia wody. Są to na ogół wielomilionowe przedsięwzięcia, obarczone stawką 23% VAT. Gmina ma prawo wykonywać swoje zadania sama lub powierzając je: JB, ZB, spółkom komunalnym. JB i ZB są objęte obowiązkową centralizacja i stanowią z gminą jednego podatnika, a spółki komunalne są odrębnym podatnikiem. Oznacza to, że spółki dostarczając wodę i odbierając ścieki od urzędu i wszystkich jednostek: szkół, przedszkoli, ośrodków pomocy społecznej, itd., wystawiają fakturę i jest to sprzedaż usług. Zatem spółka sprzedaje 100% usług i ma prawo do odliczenia podatku VAT od zrealizowanych inwestycji w całości. Natomiast te same usługi świadczone przez JB, ZB czy bezpośrednio przez urząd, są traktowane, jako zużycie na potrzeby własne podatnika, czyli nie podlegające podatkowi VAT. Rozliczenia finansowe między jednostkami nie są traktowane, jako sprzedaż, a dokumentem rozliczeniowym jest nota obciążeniowa. Oznacza to, że nie można w całości odliczyć podatku VAT od zakupów. Pytanie jest proste: To ile można odliczyć tego podatku? Niestety odpowiedź jest już o wiele trudniejsza, bo wymaga zadania kilku dodatkowych pytań. Pytanie pierwsze: Która z jednostek ma powierzone zadanie obsługi gospodarki wod.-kan.? Pytanie drugie: A może gmina ma interpretację indywidualną dla danej inwestycji?

INTERPRETACJE INDYWIDUALNE
Tylko w tym roku w Systemie Interpretacji podatkowych wyświetla się ponad 12 tysięcy orzeczeń ze słowem VAT. Jest to wyjątkowo ponury dowód na to, że powinno się uprościć przepisy podatku VAT. Wracając do interpretacji z zakresu gospodarki wod.-kan. w gminach, warto zwrócić uwagę na argumenty zawarte w tych orzeczeniach. Gmina w swoim wniosku o interpretację proponuje zastosowanie wskaźnika odliczenia podatku VAT opartego na kwantyfikowanym zużyciu wody czy odbiorze ścieków. Wiadomo, że odpłatność za zużycie wody wynika ze wskazań liczników pomiaru zużywanej wody. Liczniki mają wszyscy odbiorcy wody: zarówno mieszkańcy, osoby prawne, jak i urząd i jednostki gminy. Jeśli przyjąć, że zużycie wody przez wszystkich stanowi 100%, to nie trudno jest ustalić, jaki procent stanowi w tych wartościach zużycie wody przez gminę i jej jednostki. U większości gmin, jest to wartość na poziomie od 1% do 5%. Wniosek jest zatem taki: gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od inwestycji wod.-kan. na poziomie np.: od 95% do 99%. Wskaźnik obliczony dla działalności urzędu wg wspomnianego rozporządzenia wynosi od 9% do 37%. Zakupy związane z inwestycjami są łatwe do zdefiniowania i wyodrębnienia spośród innych kosztów funkcjonowania urzędu. Nie jest zasadnym, aby wydatki związane z gospodarką wod.-kan. były wymieszane wspólnie z wydatkami na utrzymanie dróg, oświetlenia ulicznego, ochotniczych straży czy Urzędu Stanu Cywilnego, traktowanych wyłącznie, jako działalność pozagospodarczą. W związku z tym, gminy w przeświadczeniu, że mają prawo zaproponować inny, bardziej reprezentatywny sposób określania proporcji dla danego przedsięwzięcia, wskazały we wnioskach o interpretację – propozycję wskaźnika opartego na m3 zużywanej wody i odprowadzanych ścieków.

W odpowiedzi na wnioski gmin, przychodzą interpretacje, gdzie Organ nakazuje gminom stosowanie wskaźników opartych na wspomnianym już rozporządzeniu, wbrew ustawowym zapisom o prawie do wskazania innego, bardzie reprezentatywnego wskaźnika. Argumenty Organu są zadziwiające, ponieważ z jednej strony uznaje, że podatnik ma prawo do samookreślania się, tu cytat:

„Wskazać bowiem należy, że ustawodawca na mocy art. 86 ust. 2h ustawy, daje podatnikom, w tym urzędom obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego możliwość zastosowania innego sposobu określenia proporcji niż wskazują przepisy art. 86 ust. 22 ustawy, jednak tylko w sytuacji, gdy wybrany sposób jest bardziej reprezentatywny. Zatem podatnik może zastosować inną metodę tylko i wyłącznie, gdy wybrana przez niego metoda jest bardziej reprezentatywna i tym samym najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności".

Natomiast z drugiej strony Organ podważa zasady prostych matematycznych wyliczeń. Podatnik wykazał, iż gdyby zastosował wskaźnik oparty na ust. 22, to mógłby odliczyć tylko np.: 9% do 37% wartości podatku VAT od inwestycji; a jeśli gmina zastosuje wskaźnik oparty na pomiarze zużytej wody, to odliczenie podatku wyniesie np.: 95% czy nawet 99%. Stwierdzenie Organu jest następujące:

„W ocenie organu, przedstawiony przez Gminę sposób określenia proporcji nie może zostać uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez nią działalności i dokonywanych nabyć, bowiem założenia przyjęte przy obliczaniu wysokości współczynnika przez Gminę budzą wątpliwości"

Może gmina popełniła zaniechanie przy składaniu wniosku – nie załączyła opinii autorytetu z dziedziny matematyki, który potwierdziłby tezę, że 99% to więcej niż 9%. Dopiero na etapie rozpoznania sprawy przez WSA dostrzega się, że to może być prawdziwa teza.

Podsumowując. Zamieszanie z prawidłowym stosowaniem podatku VAT, jest w gminach coraz większe i będzie rosło z każdą kolejną interpretacją i nowym odkryciem, nowych zjawisk, np.: w jednych interpretacjach posiłki w szkołach: to działalność gospodarcza, objęta zwolnieniem podatkowym, a w innych: to działalność niepodlegająca podatkowi VAT.

(...)

https://www.rp.pl/Finanse/301189894-VAT-w-gminach--kiedy-nastepna-Komisja-Sledcza.html
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Nie Lut 24, 2019 8:41 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

U na już są.
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Nie Lut 24, 2019 11:31 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Myślę, że Pan Szczypiór ma swoje zdanie o Panu TW wyrobione i jest ono zapewne zbieżne z Naszym zdaniem...

Myślicie, że Pani Rogala Wojdowski i Szczypiór wchodzą na to forum? Ja myślę, że lekceważą Pana wpisy Panie TW tak samo jak Pan Najuch ze Skierniewic . Myślę, że dał się Pan wkręcić co niektórym i co z tego wychodzi ? To, że im więcej Pan pisze i nadaje na Pana Szczypióra i innych traci Pan Nas bezpowrotnie...
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Nie Lut 24, 2019 1:48 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

....ciekawie, ciekawie....uuuuu.... ale ich zabolało, że maja poważną konkurencję w osobie samego Profesora Modzelewskiego i renomowanego ISP.

O widzę o co chodzi:

https://isp-modzelewski.pl/szkolenia/lodz-26-lutego-2019-r-2/

bo to cały cykl szkoleń jest. Fajnie. Mam wybór. Po różnych miastach.

Ba co więcej widzę, że idzie też seria szkoleń z "Czasu pracy" https://isp-modzelewski.pl/szkolenia/czestochowa-11-marca-2019-r/

Jest wybór. Koniec ery szkoleń PE w budżecie.
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Lut 25, 2019 8:24 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ISP konkurencja ? dla kogo ? Suprema Lex Platforma Edukacyjna Bdo Deloitte KPMG ERNST ?Wolne żarty. Ktoś ma humor dobry.....

I o czym prof na szkoleniach mówi ? byłam kilka lat temu... Udawanie wielkiego znawcy tematu. Szkoda czasu
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Lut 25, 2019 8:52 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

byłem w Poznaniu na szkoleniu ISP . Szkoda słów. Sposób prowadzenia dramat. Wiedza przydatna dla jst żadna. Mówienie o swoich sukcesach ... sorry nie ta bajka . Kasa stracona
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Lut 25, 2019 10:24 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ja słyszałem jak Rogala mówiła w oświacie VAT zwolniony a teraz Szczypiór mówi VAT niepodlegający. Oba szkolenia w PE.

I CO MAM KU...WA TERAZ Z TYM ZROBIĆ????
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Lut 25, 2019 6:54 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

powiesić się ....
albo zacząć Dyrektywę czytać i słuchać tych co o np mówią
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Wto Lut 26, 2019 8:41 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Tyko kogo tego co mowi vat zwolniony czy tego co niepodlegajacy?

Ludzie ale ta platforma se skierniewic namieszala. Koszmar
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Wto Lut 26, 2019 11:44 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

najbardziej miesza TW . Sam mówi źe na Vat się nie zna ale siedzi na forum RIO i bzdury pisze 😅😅😅😅😅 a dlaczego ? bo na forum rachunkowość odbiorców brak....
😅😅😅😅
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Sro Lut 27, 2019 6:46 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

u mnie w Gminie mamy zakaz chodzenia na szkolenia Pana TW ....
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Sro Lut 27, 2019 8:26 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Córa z bardziej intrygują mnie szkolenia w ISP. Musiał Profesor w czuły punkt trafić, ze trolle z platformy takie głupoty piszą. Czegoś się boja. Profesora?

No bo pomyślcie o tym co wczoraj w Rzeszowie mówił TW.

Jeśli jeden wykładowca platformy mówi VAT zwolniony a dugi niepodlegający to ktoś z platformy wprowadza gminy w błąd.

Celowo czy któryś z nich jest niekompetentny?

A jeśli racje ma ten co mówi ze VAT niepodlegający to i on popełnia wielka gafę.

A jaka?

No bo jak coś jest poza VAT to niepodlega pod specustawę i jest należnością z art 60pkt 7 UOFP. A zatem jednostka budżetowa np. Szkoła za duplikaty nie powinna wystawiać dokumentów źródłowych z NIP gminy....lecz szkoły.

A zatem i drugi wykładowca popełnił błąd. A wszystkie Dokumenty źródłowe z VAT NP na NIP gminy są błędne.....powinnismy je mieć na NIP szkoły.

A zatem od strony księgowej mamy niezły bajzel a skierniewicka platforma jest totalnie skompromitowana.

Kazda fakturę mam złe po szkoleniach w platformie edukacyjnej.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> VAT w sferze budżetowej Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następny
Strona 2 z 9

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź