Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj
Wizyt w serwisie: 159687655
RIO :: Zobacz temat - rachunkowość gminnej biblioteki publicznej
Witamy na stronach forum dyskusyjnego prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
Mam zapytanie odnośnie zasad rachunkowości obowiązujących w samorządowej instytucji kultury, jaką jest biblioteka publiczna.
Do półrocza 2005 roku biblioteka ta funkcjonowała w ramach budżetu gminy. W odpowiedzi na zalecenia pokontrolne RIO począwszy od 1 stycznia 2006 r. biblioteka ta została wyodrębniona z budżetu gminy i przeszła na własny rozrachunek. Jak należy zorganizować rachunkowość tej jednostki? Czy obowiazują ją takie same zasady jak jednostek budżetowych? Gdzie mogę znaleźć informacje na temat sposobu organizacji zasad rachunkowości instytucji kultury?
Z góry dziekuję za wszelką pomoc w temacie.
Aśka
Najpierw musi Pani chyba zacząć od ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 roku Nr 13 poz. 123). Wcześniej RAda Gminy musi oczywyiscie uchwalić Statut Gminnej Biblioteki PUblicznej.
RAchunkowość instytucji kultury opiera się na zasadach określonych w ustawie o rachunkowości z uwzględnieniem pewnych zasad ustawy o finansach publicznych (w szczzególności dotyczących sprawozdawczości budżetowej - sporządzamy tylko sprawozdanie o stanie należności i zobowiązań wg wzoru ściągniętego ze stron internetowych RIO, takie, które dołącza się do pozostałej sprawozdawczości gminy Rb-Z i Rb-N) oraz w zakresie naliczania odsetek od należności i zobowiązań. Ale nie tylko. DZiałamy w oparciu o plan finansowy tworzony według podziałek klasyfikacji budżetowej zatwierdzony przez kierownka (dyrektora) instytucji kultury. Plan ten nie podlega zatwierdzeniu przez RAdę Gminy ani Wójta.
Odrębnie dla instytucji kultury muszą być opracowane takie dokumenty jak struktura organizacyjna, zasady rachunkowości (okreśłenie roku obrotowego, metody wyceny aktywów i pasywów, opis sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych itd. zgodnie z ustawą o rachunkowości), instrukcja inwentaryzacyjna, instrukcja obiegu i kotroli dokumentów, procedury kontroli finansowej i inne o których w tej chwili zapomniałam.
Do wynagrodzeń pracowników mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 10 listopada 2004 oku (Dz. U. Nr 255 poz. 2561 z późn. zm.). Nie ma u nas trzynastek.
Głównym źródłem przychodów (w instytucjach kultury są przychody i koszty) jest dotacja podmiotowa z budżetu gminy (par. 248) i u mnie odsetki od środków na rachunku. Z dotacji nie musimy się rozliczać. Niewykorzystanych środków na koniec roku tez nie zwracamy.
Jak coś istotnego mi się przypomni to się odezwę. W razie czego proszę pytać, chociaż sama jestem jeszcze początkująca, ale może uda mi sie coś podpowiedzieć.
Pozdrawiam,
Anna[/img]
Wysłany: Czw Lip 20, 2006 2:15 pm Temat postu: Agnieszka
Jetem księgową w jednostkach kultury i z tego co wiem to na koniec roku należy rozliczyć się z dotacji podmiotowej a środki na rachunku bankowym wyzerować.
ps. Napomiast plan finansowy jest zatwierdzany.
Być może Pani instytucja kultury została przekształcona z jednostki budżetowej, stąd to zerowanie środków.
Zgodnie z rozdizałem 3 ustawy o organizowani i prowadzeniu działalnosci kulturalnej Instytucja kultry gospodaruje samodzielnie przydzielonąi nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania. (art. 27 ust. 1)
art. 27 ust. 3. Podstawą gospodarki finansowej instytucji kultury jest plan działalności instytucji zatwierdzony przez dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji organizatora.
Ale podejrzewam, że organ stanowiący może zażadać przedkładania planu finansowego do zatwierdzenia. U mnie plan finansowy zatwierdza kierownik instytucji kultury, ale jeden egzemplarz zanoszę do Gminy. Bardziej do wiadomości niż do zatwierdzenia.
Ponadto art. 29 ust. 3 mówi, że Fundusz instytucji kultury zwiększa się o: m. in. - zysk pozostający w dyspozycji instytucji kultury.
Najczęściej przecież zysk odpowiada stanowi środków pieniężnych pozostających w danym roku do dyspozycji.
No może trochę niefortunnie się wyraziłam w ostatnim zdaniu, bo akurat u mnie tak wychodzi, jako, że nie mam najczęściej ani zobowiązań, ani nie prowadzę rozliczenia międzyokresowego kosztów, ani amortyzacji środków trwałych itd.
Chciałabym się dowiedzieć, jak wyglądają u Państwa rozliczenia biblioteki z urzędem skarbowym. U nas biblioteka otrzymuje dotację z ug ale księgowość prowadzona jest w urzędzie. Jakie deklaracje należy składać i w jakim terminie?.
Ja też powadzę księgowość biblioteki z urzędu gminy, do końca marca należy złożyć CIT-8 (do tego jeszcze ja składam CIT/0 - prowadzimy tylko działalność statutową polegającaą oczywiście na promocji czytelnictwa i nic poza tym, tak więc nasze dochody są wolne od podatku i tą kwotę wykazuję w CIT/0). POnadto z urzędem skarbowym to jeszcze mnie łączą PITY od wynagrodzeń pracowników. I do końca stycznia każdego roku składam takie oświadczenie, iż nasze dochody na podstawie art. 17 ust. 4 uopdop(o ile dobrze pamiętam) są zwolnione z podatku jesteśmy też zwolnieni ze skladania comiesięcznego CIT 2.
Jeżeli ktoś mógłby mi przesłać plan kont z opisem funkconowania ich - dla gminnej biblioteki publicznej - bardzo bym była wdzięczna.
Mój adres:
mea30@interia.pl
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach