Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 545 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 159699112
 

RIO :: Zobacz temat - dotacja dla stowarzyszenia na prowadzenie gimnzajum
Witamy na stronach forum dyskusyjnego
prowadzonego przez Regionalne Izby Obrachunkowe.


Treści publikowane w tym forum przez pracowników Izb są ich indywidualnymi opiniami i nie mogą być traktowane jako stanowisko Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane.
Niniejsze forum nie jest biurem ogłoszeń - posty reklamowe będą usuwane.
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  ProfilProfil   
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości
RIO Forum News

dotacja dla stowarzyszenia na prowadzenie gimnzajum

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Kontrola i audyt
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość






PostWysłany: Pią Lut 15, 2008 2:10 pm    Temat postu: dotacja dla stowarzyszenia na prowadzenie gimnzajum Odpowiedz z cytatem

dotację udzielono dla stowarzyszenia na prowadzenie gimnazjum
Czy możecie mi doradzić:
co w tym temacie sprawdzic?
jakie przepisy prawa przeglądnąć?
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pią Lut 15, 2008 2:11 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Witam. Rozumiem, że dotacja ma charakter podmiotowy i została udzielona niepublicznemu podmiotowi. Sprawy te normuje ustawa
o systemie oświaty. Zawarto w niej upoważnienie dla organu stanowiącego jst do ustalenia zasad udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych, dla których organem prowadzącym są jednostki nie zaliczane do sektora fp oraz szkołom niepublicznym o uprawnieniach szkół publicznych. W tym zakresie sprawdzeniu podlegąć mogą:
- zapisy Regulaminu Organizacyjnego w powiązaniu zakresami czynności,
- ustalenie powyższych zasad przez Radę jst oraz i zgodnośc z prawem (pod wzgledem udzielania i rozliczania dotacji),
- cały proces ewidencyjno-zgłoszeniowy szkół i placówek prowadzonych przez uprawnione podmioty,
- prawidłowość i terminowość udzielania dotacji,
- zgodność danych o liczbie uczniów przedstawianych przez dany podmiot organowi udzielającemu dotację z dokumentacją danej szkoły (dzienniki lekcyjne oraz księgi uczniów) - bo tylko taka kontrola w zakresie udzielonej dotacji może być przeprowadzona. Kontrolujący nie mają uprawnien do sprawdzenia na co zostały wydakowane środki. (zachęcam do przeczytania wyroku sadu administrcyjnego w opolu z dnia 19 lipca 2007 r. sygn. akt I SA/Op 219/07
- kontroli mozna poddac również współprace i wymianę informacji odpowiednich słuzb merytorycznych z Kuratorium Oświaty pod kątem prowadzenia nadzoru nad danymi szkołami.
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pią Lut 15, 2008 2:11 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Właśnie przeglądam wiadomości w tej sprawie w necie( znalazłam prot. kontroli NIK, RIO). Stwierdziłam uchwałę Rady w temacie ale bardzo ubogą w samej treści niż ta która niebawem ma wejść w życie. Mój przełożonych chce się dowiedzieć więcej co robiło się z dotacją udzielona na rok 2007, ale nie wiem jak mu mam przetłumaczyć, że ta kontrola może dotyczyć tylko:
- czy złożono rozliczenie/sprawozdanie
-stan faktyczny liczby uczniów (tak jak piszesz z dziennikami klas, informacją przedkładaną w ciągu roku przez stowarzyszenie itp.).
Cała sprawa wynikła z faktu, wczorajszego reportażu w TV dot. Gminy Piekiełko i tego, że stowarzyszenie nie odprowadzało zusu od wynagrodzeń nauczycieli.
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pią Lut 15, 2008 2:56 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

czekam na opinie innych osób jaki zakres kontroli może obejmować taką dotację
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pią Lut 15, 2008 3:38 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Uprawnienia
kontrolne wynikaj¹ce z art. 90 ustawy o systemie
ooewiaty s¹ bardzo ograniczone. Za ca³kowicie
zasadny nale¿y uznaæ pogl¹d, ¿e „jednostka
samorz¹du terytorialnego nie jest
upowa¿niona do szczegó³owego ingerowania
w sposób wydatkowania dotacji”, tak wiêc
niedopuszczalne jest ¿¹danie udzielenia „informacji
o sposobie wydatkowania dotacji
oraz przeprowadzanie kontroli w zakresie merytorycznego
i finansowego wydatkowania
przekazanej dotacji”
16
. Zaakceptowanie powy¿-
szego stanowiska musi prowadziæ do uznania
za niezgodne z przepisami prawa zobowi¹zanie
beneficjenta dotacji do udzielenia jakichkolwiek
informacji poza liczb¹ s³uchaczy.
A zatem, s³uszne jest stanowisko wyra¿one
w uchwale Kolegium Regionalnej IzbyObrachunkowej
w Krakowie z 20 lutego 2002 r., i¿
„rozliczenie dotacji, którego tryb ustala, na
podstawie art. 90 ust. 4 ustawy o systemie
ooewiaty, organ stanowi¹cy jednostki samorz¹du
terytorialnego, mo¿e dotyczyæ wy³¹cznie faktycznej
liczby uczniów lub wychowanków. Bez
umocowania prawnego jest natomiast ¿¹danie
od szko³y i placówki niepublicznej przedstawienia
wykorzystania dotacji, z podaniem rodzajów
poniesionych z nich wydatków”
17
.
Podsumowuj¹c, obowi¹zuj¹c¹ regulacjê
prawn¹ w przedmiocie zasad udzielania i rozliczania
dotacji dla szkó³ i placówek niepublicznych
nale¿y uznaæ za w³aoeciw¹. Obowi¹zuj
¹ce przepisy prawa przy zachowaniu funkcji
gwarancyjnych umo¿liwiaj¹ dostosowanie
technicznych zasad przekazywania dotacji do
realiów lokalnych, spe³niaj¹c tym samym zasadê
decentralizacji i samostanowienia jednostek
samorz¹du terytorialnego. Stwierdzane
w praktyce uchybienia wynikaj¹ zasadniczo
z b³êdnej wyk³adni obowi¹zuj¹cych przepisów
ustawy o systemie ooewiaty. B³êdy te, moim
zdaniem, wynikaj¹ z nieznajomooeci orzecznictwa
Naczelnego S¹du Administracyjnego,
wojewódzkich s¹dów administracyjnych oraz
regionalnych izb obrachunkowych, które
wprawdzie nie tworz¹ prawa precedensowego,
aczkolwiek stanowi¹ bardzo wyraŸny sygna
³ skierowany do uchwa³odawcy samorz¹dowego,
b¹dŸ stanowi¹ wyraz celowych dzia³añ
organów uchwa³odawczych zmierzaj¹cych do
ograniczenia wysokooeci wyp³acanych dotacji.
88 SAMORZ¥DTERYTORIALNYNR7–8
Artur Olszewski jest doktorantem na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Bia³ymstoku oraz aplikantem
s¹dowym.
15
Uchwa³a Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Poznaniu z 29 grudnia 2004 r., nr 1074/2004,
OwSS 2005, nr 2, poz. 53.
16
Uchwa³a Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
wWarszawie z 18 lutego 2004 r., nr 36/K/04, OwSS
2004, nr 3, poz. 76; zob. te¿: Rozstrzygniêcie Nadzorcze
Wojewody Dolnooel¹skiego z 30 lipca 1999 r.,
nr PN.II.0914/68/99, OwSS 2000, nr 2, poz. 48 „Zakres
upowa¿nienia z art. 90 ust. 4 nie dotyczy mo¿liwooeci,
w uchwale podjêtej na jego podstawie, ³¹czenia kwestii
przekazywania dotacji z prowadzeniem nadzoru nad
szko³ami i placówkami publicznymi”.
17
Uchwa³a Kolegium Regionalnej Izby ObrachunkowejwKrakowie
z 20 lutego 2002 r., nr KI 00571/100/02,
OwSS 2002, nr 3, poz. 80; zob. te¿: uchwa³ê Kolegium
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze
z 31 marca 2004 r., nr 76/04, OwSS 2005, nr 1, poz. 28;
uchwa³ê Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Krakowie z 3 stycznia 2001 r., nr KI-00571/14/00,
OwSS 2001,
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pią Lut 15, 2008 3:40 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Uprawnienia
kontrolne wynikaj¹ce z art. 90 ustawy o systemie
ooewiaty s¹ bardzo ograniczone. Za ca³kowicie
zasadny nale¿y uznaæ pogl¹d, ¿e „jednostka
samorz¹du terytorialnego nie jest
upowa¿niona do szczegó³owego ingerowania
w sposób wydatkowania dotacji”, tak wiêc
niedopuszczalne jest ¿¹danie udzielenia „informacji
o sposobie wydatkowania dotacji
oraz przeprowadzanie kontroli w zakresie merytorycznego
i finansowego wydatkowania
przekazanej dotacji”
16
. Zaakceptowanie powy¿-
szego stanowiska musi prowadziæ do uznania
za niezgodne z przepisami prawa zobowi¹zanie
beneficjenta dotacji do udzielenia jakichkolwiek
informacji poza liczb¹ s³uchaczy.
A zatem, s³uszne jest stanowisko wyra¿one
w uchwale Kolegium Regionalnej IzbyObrachunkowej
w Krakowie z 20 lutego 2002 r., i¿
„rozliczenie dotacji, którego tryb ustala, na
podstawie art. 90 ust. 4 ustawy o systemie
ooewiaty, organ stanowi¹cy jednostki samorz¹du
terytorialnego, mo¿e dotyczyæ wy³¹cznie faktycznej
liczby uczniów lub wychowanków. Bez
umocowania prawnego jest natomiast ¿¹danie
od szko³y i placówki niepublicznej przedstawienia
wykorzystania dotacji, z podaniem rodzajów
poniesionych z nich wydatków”
17
.
Podsumowuj¹c, obowi¹zuj¹c¹ regulacjê
prawn¹ w przedmiocie zasad udzielania i rozliczania
dotacji dla szkó³ i placówek niepublicznych
nale¿y uznaæ za w³aoeciw¹. Obowi¹zuj
¹ce przepisy prawa przy zachowaniu funkcji
gwarancyjnych umo¿liwiaj¹ dostosowanie
technicznych zasad przekazywania dotacji do
realiów lokalnych, spe³niaj¹c tym samym zasadê
decentralizacji i samostanowienia jednostek
samorządu terytorialnego. Stwierdzane
w praktyce uchybienia wynikaj¹ zasadniczo
z b³êdnej wyk³adni obowi¹zuj¹cych przepisów
ustawy o systemie ooewiaty. B³êdy te, moim
zdaniem, wynikaj¹ z nieznajomooeci orzecznictwa
Naczelnego S¹du Administracyjnego,
wojewódzkich s¹dów administracyjnych oraz
regionalnych izb obrachunkowych, które
wprawdzie nie tworz¹ prawa precedensowego,
aczkolwiek stanowi¹ bardzo wyraŸny sygna
³ skierowany do uchwa³odawcy samorz¹dowego,
b¹dŸ stanowi¹ wyraz celowych dzia³añ
organów uchwa³odawczych zmierzaj¹cych do
ograniczenia wysokooeci wyp³acanych dotac
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Nie Lut 17, 2008 11:08 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wszystko pięknie i ładnie, ale każda dotacja, a zatem również dotacja podmiotaowa (na działalność bieżącą ustawowo wskazanego podmiotu) - powinna zostać rozliczona - w tym przypadku: dowodami poniesienia kosztów adekwatnych do jej "przeznaczenia"

Było fajnie, wg. ww orzecznictwa, że "dotację rozlicza się na gębę (tj. ilość uczniów) - gdy tymczasem "ilość udzniów" decyduje o kwocie dotacji należnej, a nie o jej "wykorzystaniu".

Dlatego w noweli do ustawie o systemie oświaty, jaka weszła w życie z dniem 24.05.2007 r. - organ stanowiący zobowiązany został do wskazania danych dla rozliczenia wykorzystania dotacji.
.

W konsekwencji, o ile subwencję oświatową i dotację podmiotową z art. 80 i 90 ww. ustawy - szacuje się na gębę -o tyle dotację rozlicza się "poniesionymi kosztami" - co wynika z art. 106 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. Dlatego niewykorzystania "superata" z dotacji powinna podlegać zwrotowi do budżetu samorządu. icon_lol.gif icon_lol.gif
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Lut 18, 2008 9:43 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ale czy to też dotyczy przypadku dotacji udzielonej na 2007 r. kiedy w uchale rady nie mam mowy o kontroli wykorzytsania dotacji?
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Pon Lut 18, 2008 3:35 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Przeznaczenie środków budżetowych
Art. 106. 1. Wydatki budżetu państwa dzielą się na:
1) dotacje i subwencje;
2) świadczenia na rzecz osób fizycznych;
3) wydatki bieżące jednostek budżetowych;
4) wydatki majątkowe;
5) wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa;
6) wpłaty środków własnych Unii Europejskiej.
2. Dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na:
1) finansowanie lub dofinansowanie:
a) zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
b) ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
c) bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
d) zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135), zwanym dalej "organizacjami pozarządowymi",
e) kosztów realizacji inwestycji
- zwane dalej "dotacjami celowymi";
2) dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dalej "dotacjami podmiotowymi";



szczególne zasady rozliczenia tzn.? jeśli zgodnie z uchwałą rady maja przedłożyćsprawodzania półroczne i roczne wg wzoru to jak się ma do tego uprawnienie kontroli wykorzystania wydatkowania tych środków?
Powrót do góry
Gość






PostWysłany: Sro Lut 20, 2008 1:08 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Anonymous napisał:
jeśli zgodnie z uchwałą rady maja przedłożyćsprawodzania półroczne i roczne wg wzoru to jak się ma do tego uprawnienie kontroli wykorzystania wydatkowania tych środków?


Rozliczenie dotacji jest niewątpliwie swego rodzaju "kontrolą"- jednak nie oznacza możliwości ustanawiania w tym trybie kontroli beneficjenta, na miejscu, w jego siedzibie, przez organ dotujący. Było już na ten temat orzecznictwo WSA...

Rozliczając dotację dochodzi więc do sprawdzenia (kontroli):
(1) poprawności naliczonej kwoty dotacji rocznej (tj. ilość uczniów i ostateczna wielkość "podstawy dotacji" uzależnionej ustawą od wydatków bieżących poniesionych na ucznia gminnego lub od subwencji w przeliczeniu na ucznia gminnego)
(2) zgodności sald - kwota przekazana - kwota otrzymana wykazywana przez szkołę prowadzoną przez osobę prywatną;
(3) rozliczenie wykorzystania dotacji (wg. danych określonych przez radę gminy) - tj. czy dotacja została w całości przeznaczona na działalność bieżacą szkoły - tj. na działalność statutową: dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą.

Dotacja pobrana w nadmiernej wysokości - tj. niewykorzystana w danym roku, jest należnością budżetu (do zwrotu), w stosunku do której uchwała z art. 80 ust. 4 i 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty - w części dotyczącej "trybu rozliczania dotacji" - może postanowić o jej "potrąceniu" z dotacji naleznej na rok następny.

JST nie może więc kontrolować szkoły na miejscu, choć uchwały niektórych wielkich miast, temu zaprzeczają. Kontrolawać może RIO, NIK, UKS i kurator.
Różni to model dotacji podmiotowych z ustawy o systemie oświaty np. od modelu dotacji z ustawy o działalności pożytku publicznego, gdzie dotacja na zadanie zlecone przez gminę organizacji pozarządowej - jak i samo zadanie - podlegają kontroli na miejscu u beneficjenta - jako "kontrola wykonywania zadania".
icon_idea.gif icon_arrow.gif
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RIO Strona Główna -> Kontrola i audyt Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB 2.0.1 © 2001, 2002 phpBB Group


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź