Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 5 czerwca 2002 r. (Sygn. akt SA/Rz 483/02)
Data Friday, 08 November - 17:24:25
Temat: Orzecznictwo


Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie
po rozpoznaniu w dniu 5 czerwca 2002 r. sprawy ze skargi Gminy Ustrzyki Dolne na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 5 lutego 2002 r. Nr V/884/2002 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miejskiej w Ustrzykach Dolnych Nr LIII/383/2001 z dnia 28.12.2001r. w części dotyczącej dotacji przedmiotowych dla zakładów budżetowych - oddala skargę.


Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 5 czerwca 2002 r.

Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie
po rozpoznaniu w dniu 5 czerwca 2002 r. sprawy ze skargi Gminy Ustrzyki Dolne na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 5 lutego 2002 r. Nr V/884/2002 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miejskiej w Ustrzykach Dolnych Nr LIII/383/2001 z dnia 28.12.2001r. w części dotyczącej dotacji przedmiotowych dla zakładów budżetowych - oddala skargę.

UZASADNIENIE

Przedmiotem skargi jest uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 5.02.2002 r. Nr V/884/2002 stwierdzająca nieważność uchwały Rady Miejskiej w Ustrzykach Dolnych z dnia 28.12.2001 r. Nr LIII/383/2001 w sprawie budżetu gminy na 2002 r. w części dotyczącej zaplanowania dotacji przedmiotowej w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa, rozdział 70004 - Różne jednostki obsługi gospodarki mieszkaniowej w kwocie 100.000 zł dla Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej oraz dotacji przedmiotowej w dziale 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdział 92195 - Pozostała działalność w kwocie 68.000 zł dla Gazety Bieszczadzkiej działających w formie zakładów budżetowych oraz ustalająca budżet Gminy Ustrzyki Dolne w części dotkniętej nieważnością poprzez:
1) określenie w dziale 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdział 90095 - Pozostała działalność wydatków bieżących w kwocie 150.100 zł w tym wynagrodzenia i pochodne w kwocie 35.000 zł, pozostałe wydatki bieżące w kwocie 15.100 zł;
2) określenie w dziale 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdział 92195 - Pozostała działalność, pozostałe wydatki bieżące w kwocie 68.000 zł,
3) określenie przychodów Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej na kwotę 2.200.000 zł oraz wydatków na kwotę 2.184.000 zł;
4) określenie przychodów "Gazety Bieszczadzkiej" na kwotę 70.000 zł oraz wydatków na kwotę 74.000 zł.

Jako podstawę prawną przedstawionej uchwały powołano art. 11 ust. 1 pkt 2 oraz art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7.10.1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych /Dz.U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577/ oraz § 4 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14.01.2000 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania /Dz.U. Nr 3, poz. 34/. W uzasadnieniu uchwały przytoczono, że Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie badając w trybie nadzoru uchwałę Rady Miejskiej w Ustrzykach Dolnych Nr LIII/383/2001 r., podjęło w dniu 22.01.2002 r. uchwałę Nr III/526/2002 r., w której wskazało Radzie Miejskiej nieprawidłowości stanowiące istotne naruszenie prawa, polegające na zaplanowaniu w budżecie gminy na 2002 rok dotacji przedmiotowej dla zakładów budżetowych t.j. Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej oraz Gazety Bieszczadzkiej bez określenia zakresu powyższych dotacji. Zgodnie z przepisem art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. Nr 15, poz. 1014 z późn. zm./, z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielone dotacje, przedmiotowe dla zakładów budżetowych. W świetle tego przepisu kwoty i zakres dotacji przedmiotowych określa się w uchwale budżetowej. W badanej uchwale Rada Miejska w Ustrzykach Dolnych nie określiła zakresu dotacji przedmiotowych dla w/w zakładów budżetowych, czym naruszyła w sposób istotny przepis art. 117 ust. 2 o finansach publicznych Kolegium Izby w swojej uchwale Nr III/526/2002r. wskazało Radzie Miejskiej w Ustrzykach Dolnych sposób i termin usunięcia stwierdzonej nieprawidłowości. Rada Miejska nie usunęła wskazanych przez Kolegium nieprawidłowości i w związku z tym stwierdzono nieważność badanej uchwały w zakresie określonym w sentencji.

W skardze wniesionej do Naczelnego Sądu Administracyjnego, skarżąca Gmina Ustrzyki Dolne wniosła o uchylenie zaskarżonego rozstrzygnięcia nadzorczego i podniosła następujące zarzuty:
Przepis art. 117 ustawy o finansach publicznych ustala warunki udzielania dotacji przedmiotowych dla zakładów budżetowych przez radę gminy. Zgodnie z nim z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych, kalkulowane według stawek jednostkowych. Kwoty i zakres dotacji określa uchwała budżetowa, natomiast stawki ustala organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Uchwała Rady Miejskiej w Ustrzykach Dolnych Nr LIII/393/2001 spełnia te wymogi.
Ponadto w uchwale tej Rada ustaliła stawki dotacji przedmiotowych dla zakładów budżetowych na rok 2002 kalkulowane według stawek jednostkowych: Gazety Bieszczadzkiej w wysokości 2.720 zł do każdego wydania i Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej w wysokości 33.333,33 zł na każdy z trzech budynków.
Objęte dotacją powyższe zakłady budżetowe zajmują się wydawaniem gazety oraz pracami remontowymi, a więc usługami w dosłownym tego słowa znaczeniu, a zatem jak najbardziej spełniaj ą kryteria określone ustawą. Regionalna Izba Obrachunkowa uchwałą z dnia 21.12.2001 r., Nr VII/74/2001 pozytywnie zaopiniowała budżet Gminy Ustrzyki Dolne na rok 2002. W punkcie 9 tej uchwały zasygnalizowano, że z treści załącznika Nr 7 uchwały budżetowej Gminy Ustrzyki Dolne wynika, że zaplanowano dotację przedmiotową dla Gazety Bieszczadzkiej oraz dla Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej, natomiast stosowna uchwała Rady Miejskiej w Ustrzykach Dolnych Nr XXXVIII/289/2001 z dnia 15.03.2001 w sprawie jednostkowych stawek dotacji przedmiotowych od w/w zakładów budżetowych podjęta na podstawie art. 117 ust. 3 ustawy o finansach publicznych dotyczy tylko 2001 roku. Stosując się do sugestii zawartych w powyższej uchwale RIO, Rada Miejska podjęła analogiczną jak w roku 2001 uchwałę w sprawie budżetu gminy na 2002 r. w zakresie dotacji przedmiotowych dla w/w zakładów budżetowych. Na podkreślenie zasługuje fakt, że w 2001 roku została podjęta przez Radę Miejska w Ustrzykach Dolnych identyczna uchwała w sprawie budżetu gminy w zakresie dotacji przedmiotowych, która nie była kwestionowana przez RIO, przy braku jakichkolwiek zmian stanu prawnego, w tym zakresie zmieniła się "jedynie" wykładnia prawa stosowana przez Kolegium.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie wniosła o oddalenie skargi i podtrzymała swoje stanowisko zaprezentowane w zaskarżonej uchwale.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Skarga nie jest zasadna.

W uchwale budżetowej na rok 2002, Rada Miejska w Ustrzykach Dolnych zaplanowała dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych tj. dla Gazety Bieszczadzkiej w kwocie 68.000 zł i dla Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej w kwocie 100.000 zł. Wynika to z § 6 uchwały oraz z załączników do tej uchwały oznaczonych numerami 3 /wydatki z budżetu/ i 7 /wykaz dotacji z budżetu gminy/. W uchwale tej nie określono zakresu powyższych dotacji przedmiotowych, wskazano tylko kwoty. Z tego właśnie powodu Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie, po uprzednim wskazaniu nieprawidłowości oraz sposobu i terminu ich usunięcia /uchwała z dnia 22.01.2002 r. Nr III/526/2002r./ podjęło kolejną uchwałę z dnia 5.02.2002 r. Nr V/884/2002 stwierdzającą nieważność uchwały budżetowej Rady Miejskiej w Ustrzykach Dolnych w części dotyczącej dotacji przedmiotowych i stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 7.10.1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych /tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm./ ustaliło budżet w części dotkniętej nieważnością. Zdaniem Sądu zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze jest zgodne z prawem. Stosownie do art. 91 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym /obecnie tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591/, organ nadzorczy stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały organu gminy tylko w przypadku istotnego naruszenia prawa /tzw. naruszenie kwalifikowane/. Pojęcie dotacji przedmiotowej określa art. 69 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych /Dz.U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm./ wedle którego jest to dopłata do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych. Natomiast art. 117 ust. 2 i 3 powołanej ustawy stanowi, iż kwotę i zakres dotacji przedmiotowych dla zakładów budżetowych określa uchwała budżetowa, zaś stawki dotacji przedmiotowych mogą być ustalone przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w odrębnej uchwale. Z powyższych przepisów wynika konkluzja, że z budżetu gminy mogą być udzielone dotacje przedmiotowe kalkulowane według stawek jednostkowych. Zadaniem rady gminy jest zatem ustalenie zakresu dotacji oraz stawek dla których punktem odniesienia powinny być poszczególne rodzaje usług świadczone przez dotowane zakłady budżetowe. Uchwała budżetowa Rady Miejskiej w Ustrzykach Dolnych Nr LIII/383/2001 z dnia 28.12.2001 nie określa zakresu przedmiotowych dotacji zatem narusza art. 117 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Jest to zdaniem Sądu naruszenie istotne uzasadniające oddalenie skargi. W skardze podniesiono, że stawki dotacji przedmiotowych określa osobna uchwała Rady Miejskiej w Ustrzykach Dolnych Nr LIII/393/2001 zdnia28.12.1991 r. Powołana uchwała jest również przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia nadzorczego, które również zostało zaskarżone przez Gminę Ustrzyki Dolne do Naczelnego Sądu Administracyjnego /sygn. akt SA/Rz 482/02/. Z tego względu zarzuty skarżącej podniesione w przedmiotowej sprawie, dotyczące stawek dotacji wykraczają poza przedmiot rozstrzygnięcia nadzorczego, które stwierdziło nieważność uchwały budżetowej w zakresie dotacji. Zarzut skarżącej, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie nie kwestionowała budżetu gminy na rok 2001, w którym postanowienia odnośnie dotacji przedmiotowych były tak samo określone, jak w uchwale budżetowej na rok 2002, nie ma znaczenia w sprawie, gdyż Naczelny Sąd Administracyjny kontroluje tylko zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze i tym samym uchwałę rady gminy objętej takim rozstrzygnięciem. W związku z tym Sąd nie jest władny wypowiadać się co do zgodności z prawem innej uchwały rady gminy, ani też odpowiadać na pytanie dlaczego organ nadzorczy nie kwestionował uchwały budżetowej na rok 2001.

Z przedstawionych względów i na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11.05.1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. Nr 74, poz. 368 ze zm./. Sąd orzekł jak w sentencji wyroku.


Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=142