Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 6 czerwca 2001 r. (Sygn. akt SA/Rz 600/01)
Data Friday, 08 November - 17:37:52
Temat: Orzecznictwo


Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie
po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2001 r. sprawy ze skargi Gminy Sanok na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 13 lutego 2001 r. Nr VII/1871/2001 w przedmiocie podatku od nieruchomości - uchyla zaskarżoną uchwałę.



Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 6 czerwca 2001 r.

Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie
po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2001 r. sprawy ze skargi Gminy Sanok na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 13 lutego 2001 r. Nr VII/1871/2001 w przedmiocie podatku od nieruchomości - uchyla zaskarżoną uchwalę

UZASADNIENIE

Uchwałą nr VII/1871/2001 z dnia 13.02.2001 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7.10.1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. nr 85 poz. 428 ze zm.) w zw. z art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8.03.1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. nr 13 z 1996r. poz. 74 ze zm.) oraz § 4 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14.01.2000r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegiów i trybu postępowania (Dz.U. nr 3 poz. 34) stwierdziło nieważność uchwały nr XXV/220/2000 Rady Gminy Sanok z dnia 30.12.2000r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, w części dotyczącej zwolnienia od podatku od nieruchomości nieużytków wykazanych w ewidencji gruntów jako nieużytki. Uzasadniając uchwałę Kolegium wskazało na § 2 uchwały rady gminy, gdzie zwolniono od podatku od nieruchomości - m.in. nieużytki, wykazane w ewidencji gruntów jako nieużytki. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. nr 9 poz. 31 ze zm.) opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości podlegają grunty nie objęte przepisami o podatku rolnym lub leśnym. Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15.11.1984r. o podatku rolnym (Dz.U. nr 94 z 1993r. poz. 431 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym nie podlegają grunty stanowiące nieużytki. W świetle tego nieużytki są objęte przepisami wymienionej wyżej ustawy. Wobec powyższego skoro grunty stanowiące nieużytki są objęte ustawą o podatku rolnym, to nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Tym samym brak jest podstaw do wprowadzenia zwolnienia przez radę gminy w trybie art. 7 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Na uchwałę tą skargę wniosła Gmina Sanok wnosząc o jej uchylenie. Wskazując na konieczność ścisłego interpretowania przepisów podatkowych Gmina wywodziła, że art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych odnosi się tylko i wyłącznie do określenia obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości. Zaistnienie natomiast obowiązku podatkowego w podatku rolnym czy też w podatku od nieruchomości zależne jest od powierzchni gruntu będącego przedmiotem opodatkowania. I tak zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15.11.1984r. o podatku rolnym, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają szczegółowo wskazane grunty o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub o powierzchni użytków rolnych przekraczające 1 ha przeliczeniowych, natomiast grunty o powierzchni do 1 ha podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Wymienione ustawy zawierają oddzielne regulacje dotyczące zwolnień od obowiązku zapłaty podatku. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku rolnym opodatkowaniu tym podatkiem nie podlegają grunty stanowiące nieużytki. Zwolnienie to odnosi się tylko i wyłącznie do nieużytków wchodzących w skład gospodarstw rolnych. Natomiast nie ma zastosowania do podatku od nieruchomości. Ustawowe zwolnienia od obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości zostały uregulowane w art. 7 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a w ust. 2 przewidziano wprowadzenie innych zwolnień przez radę gminy. Wobec braku ustawowego zwolnienia w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych nieużytków od obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości istniała podstawa do wprowadzenia takiego zwolnienia w oparciu o art. 7 ust. 2 ostatnio wskazanej ustawy. Pogląd taki wyrażony został również w wyroku z dnia 18.11.1992r. sygn. SA/Ka 1038/92.

Odpowiadając na skargę Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie wniosła o oddalenie twierdząc, że grunty stanowiące nieużytki bez względu na ich powierzchnię nie podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym. To zaś, że nieużytki objęte są ustawą o podatku rolnym wynika z art. 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku rolnym, skoro nieużytki nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego i objęte są przepisami tej ustawy. Natomiast art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stwierdza, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają grunty nie objęte przepisami o podatku rolnym lub leśnym. W świetle powyższego objęcie nieużytków przepisami ustawy o podatku rolnym oznacza, że grunty te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości bez względu na ich powierzchnię. Zatem bezprzedmiotowe jest zwolnienie nieużytków od podatku od nieruchomości.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Skarga jest uzasadniona.

Spór sprowadza się do rozstrzygnięcia zakresu przedmiotowego dwóch ustaw: ustawy z dnia 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. nr 9 poz. 31 ze zm.) i ustawy z dnia 15.11.1984r. o podatku rolnym (Dz.U. nr 94 z 1993 r. poz. 431 ze zm.), przy czym w konkretnym przypadku chodzi o nieużytki i związany z nimi - lub nie - obowiązek podatkowy.
Unormowania dotyczące podatku od nieruchomości zawarte zostały w ustawie z dnia 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. nr 9 poz. 31 ze zm.). Materii tej dotyczy Rozdział 2 ustawy, zatytułowany "Podatek od nieruchomości". Z art. 3 ust. 1 pkt 3 wynika, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają grunty nie objęte przepisami o podatku rolnym lub leśnym (...). Ustawa nie precyzuje, jak należy rozumieć zwrot "grunty nie objęte". Zatem w pierwszej kolejności należy stwierdzić, jakie grunty są objęte podatkiem rolnym. Stosownie do przepisu art. 1 ustęp 1 ustawy o podatku rolnym, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają określone w ustawie grunty gospodarstw rolnych. Normatywną definicję gospodarstwa rolnego zawiera ustęp 2 który stanowi, że za gospodarstwo rolne dla celów podatku rolnego uważa się obszar użytków rolnych, gruntów pod stawami oraz, sklasyfikowanych w operatach ewidencyjnych jako użytki rolne, gruntów pod zabudowaniami związanymi z prowadzeniem tego gospodarstwa o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub o powierzchni użytków rolnych przekraczającej l ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej lub osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej.
Gospodarstwem rolnym są więc grunty, które łącznie spełniają następujące warunki:
1. są użytkami rolnymi,
2. ich łączna powierzchnia przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.
Brak któregokolwiek z tych elementów skutkuje, że nie mamy do czynienia z gospodarstwem rolnym w rozumieniu ustawy, a co za tym idzie - brak jest podstaw do opodatkowania takich gruntów podatkiem rolnym. Ustawa określając gospodarstwo rolne w sposób wyżej wskazany zawiera jednocześnie wyłączenia przedmiotowo - podmiotowe z opodatkowania podatkiem rolnym stanowiąc w art. 2 ustęp 1 pkt 3, że nie podlegają opodatkowaniu, z zastrzeżeniem ust. 2, grunty stanowiące nieużytki (...). Wyłączenie objęte wskazanym wyżej przepisem dotyczy jednak gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zatem ma zastosowanie wyłącznie do opodatkowania podatkiem rolnym. Natomiast w sytuacji, gdy grunty należące do podatnika nie tworzą gospodarstwa rolnego, podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.
Na tle wskazanych powyżej rozwiązań ustawowych, jeśli chodzi o grunty, można sformułować następujące uogólnienia:
1) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają wyłącznie użytki rolne o powierzchni przekraczającej 1 ha fizyczny lub 1 ha przeliczeniowy;
2) pozostałe użytki rolne podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości;
3) nieużytki nie wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, jako grunty, podlegają podatkowi od nieruchomości.


W świetle powyższych rozważań stwierdzić należy, że Rada Gminy Sanok w oparciu o art. 7 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, była władna zwolnić z podatku od nieruchomości nieużytki, skoro ta kategoria gruntów podlega w sytuacjach wyżej wymienionych opodatkowaniu tym podatkiem. Końcowe należy nadmienić, że orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczące indywidualnych spraw podatkowych sprowadza się do jednolitej tezy, iż zaistnienie obowiązku podatkowego w podatku rolnym czy w podatku od nieruchomości zależne jest od powierzchni gruntu będącego przedmiotem opodatkowania (wyrok z dnia 29.01.1994r. sygn. IIISA 663/93, MP 1994 nr 5 str. 143, czy też z dnia 18.05.1994r. sygn. IIISA 1438/93 .Wspólnota 1994 nr 39, str. 14). Natomiast w wyroku z dnia 18.11.1992r. sygn. SA/Ka 1038/92 NSA wprost stwierdził, że nieużytki nie zostały wyłączone z opodatkowania podatkiem od nieruchomości (POP 1996/2/65).

Z tych przyczyn Sąd orzekł jak w wyroku, w oparciu o przepis art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 11.05.1995r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 ze zm.).


Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=144