Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 4 listopada 1999 r. (Sygn. akt SA/Rz 2201/98)
Data Tuesday, 19 November - 11:50:33
Temat: Orzecznictwo


Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie
po rozpoznaniu w dniu 4 marca 1999 r. sprawy ze Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie na uchwałę Rady Gminy Białobrzegi z dnia 18 czerwca 1998 r. Nr XXX/161/98 w przedmiocie zaciągnięcia kredytu - stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.


Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 4 listopada 1999 r.

Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie
po rozpoznaniu w dniu 4 marca 1999 r. sprawy ze Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie na uchwałę Rady Gminy Białobrzegi z dnia 18 czerwca 1998 r. Nr XXX/161/98 w przedmiocie zaciągnięcia kredytu - stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.

UZASADNIENIE

Rada Gminy Białobrzegi działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. c i art. 46 ustawy z dnia 8.03.1990 o samorządzie terytorialnym (t. jedn. Dz.U. Nr 13 poz. 74 z 1996 r. z późn.zm.) w dniu 18.06.1998 r. podjęła uchwałę nr XXX/161/98 w przedmiocie zobowiązania Zarządu Gminy Białobrzegi do zaciągnięcia kredytu w Banku Ochrony Środowiska Oddział w Rzeszowie, mocą której zobowiązała Zarząd Gminy do zaciągnięcia kredytu w wysokości 50.000 zł z przeznaczeniem na budowę modernizację c.o w Szkole Podstawowej w Woli Dalszej, określając formę jego zabezpieczenia w postaci nieodwołalnego pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem bankowym podstawowym prowadzonym przez Bank Spółdzielczy w Białobrzegach oraz wekslu własnego "in blanco", zobowiązując jednocześnie Wójta Gminy i członka Zarządu Kazimierza Cebulaka do zawarcia umowy z Bankiem i powierzając nadzór nad wykonaniem przedmiotowej uchwały Komisji Rewizyjnej Rady Gminy i Komisji Rozwoju Gospodarczego, Finansów, Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Powyższa uchwała została doręczona organowi nadzoru tj. Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Rzeszowie w dniu 2.07.1998 r., a zatem po upływie 7 dniowego terminu od dnia jej podjęcia określonego w art. 90 ust. 2 w zw. z ust. 1 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie terytorialnym. W związku z powyższym Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie uchwałą nr XXXV/2238/98 z dnia 26.08.1998 r. działając w oparciu o art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie terytorialnym oraz art. 18 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 11 pkt 6 ustawy z dnia 7.10.1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. Nr 85 poz. 428 z późn.zm.) postanowiło wnieść skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego na wymienioną wyżej uchwałę Rady Gminy Białobrzegi z dnia 18.06.1998 r. W dalszej kolejności Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie wystąpiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego ze skargą na uchwałę nr XXX/161/98 z dnia 18.06.1998 r. Rady Gminy Białobrzegi podjętą w sprawie zaciągnięcia kredytu w Banku Ochrony Środowiska Oddział w Rzeszowie kwestionując ją w całości i wnosząc o stwierdzenie jej nieważności. Uzasadniając swoje żądanie skarżąca wywodzi, iż zakwestionowana uchwała nie zawiera wskazania źródeł dochodu, z których mające być zaciągnięte zobowiązanie zostanie pokryte oraz okresu na które zostanie ono zaciągnięte, co narusza art. 58 ust. 1 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie terytorialnym. Przywołany przepis prawa stanowi, iż w takim przypadku organ gminy zobowiązany jest określić źródła dochodu tj. ich rodzaj, z których to dochodów nastąpi pokrycie zaciągniętego przez gminę zobowiązania, a nadto taka uchwała powinna charakteryzować elementy zobowiązania, które określają jego skutki dla gospodarki finansowej gminy, a w szczególności zakres obciążenia wskazanych źródeł dochodu. W przypadku wieloletnich zobowiązań finansowych takim elementem jest m.innymi okres na jaki zobowiązania tego typu zostają zaciągnięte. Co się tyczy kwestii proceduralnych skarżąca zauważa, iż przedmiotowa uchwała została jej doręczona w dniu 2.07.1998 r. tj. po upływie kadencji gmin, wobec zaś braku od dnia 20.07.1998 r. organu gminy uprawnionego do usunięcia opisanych nieprawidłowości oraz niemożności realizacji przez nią uprawnień wynikających z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 7.10.1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych wystąpienie ze skargą okazuje się być konieczne i uzasadnione. W związku ze skargą Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie na przedmiotową uchwałę Sąd przekazując jej odpis jednocześnie z zarządzeniem doręczonym Radzie Gminy w Białobrzegach w dniu 8.09.1998 r. wezwał tę Radę do złożenia w terminie 30 dni odpowiedzi na skargę i nadesłania w tym terminie całości akt sprawy. Pomimo upływu nakreślonego terminu Rada Gminy Białobrzegi nie przedstawiła Sądowi akt sprawy, ani też nie wystąpiła z odpowiedzią na skargę.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

W zaistniałym stanie rzeczy, wobec nienadesłania przez organ odpowiedzi na skargę i nie przedstawienia akt sprawy w nakreślonym terminie opierając się na zapisie zawartym w art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 11.05.1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz.U. Nr 74 poz. 368 z późn.zm.) Sąd przyjął za wykazane, iż w dniu 18.06.1998 r. Rada Gminy Białobrzegi podjęła uchwałę oznaczoną nr XXX/161/98 w przedmiocie zobowiązania Zarządu Gminy do zaciągnięcia kredytu w Banku Ochrony Środowiska Oddział w Rzeszowie w wysokości 50.000 zł z przeznaczeniem na modernizację centralnego ogrzewania w Szkole Podstawowej w Woli Dalszej, określając formę jego zabezpieczenia w postaci nieodwołalnego pełnomocnictwa do dysponowania rachunkiem bankowym podstawowym prowadzonym przez Bank Spółdzielczy w Białobrzegach oraz weksla "in blanco" i podzielił stanowisko skarżącej, iż materia regulowana wymienioną uchwałą mieści się w katalogu kompetencji Izby uprawniającym ją do badania zgodności z prawem uchwał organów gmin (art. 11 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 7.10.1972 r. o regionalnych izbach obrachunkowych) i wbrew postanowieniom zawartym w art. 58 ust. 1 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie terytorialnym zaskarżona uchwała nie wskazuje źródeł dochodu, z których zobowiązanie to zostanie pokryte w przyszłości, a nadto nie określiła ona czasookresu na jakie zobowiązanie to miało być zaciągnięte. W tym zatem kształcie zaskarżona uchwała w sposób istotny mija się z obowiązującym porządkiem prawnym. Z uwagi zaś na to, że od dnia doręczenia przedmiotowej uchwały Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Rzeszowie t.j. od dnia 2.07.1998 r. minęło 30 dni, a więc okres czasu, z upływem którego organ nadzoru stosownie do zapisu zawartego w art. 93 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 8.03.1990 r. nie może we własnym zakresie orzec o nieważności uchwały, wniesienie skargi znajduje umocowanie we wskazanych przepisach prawa. Wobec jednakże doręczenia zaskarżonej uchwały organowi nadzoru po upływie 7 dni od daty jej podjęcia, w okolicznościach sprawy w związku z wyżej powołanymi przepisami prawa zaistniały przesłanki przewidziane w art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie terytorialnym do stwierdzenia jej nieważności. Tak również orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 9.09.1993 r. sygn. akt III ARN 42/93 (OSNC nr 4 poz. 71 z 1994 r.)
W tym stanie rzeczy działając na podstawie wymienionych przepisów prawa należało orzec jak w sentencji


Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=166