Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z dnia 22 października 2002 r. (Sygn. akt I SA/Po 1930/02)
Data Thursday, 24 April - 12:16:22
Temat: Orzecznictwo


Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 22 października 2002 r. sprawy ze skargi Powiatu Pilskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 3 lipca 2002 r. Nr 669/2002 w przedmiocie stwierdzenia wydania z naruszeniem prawa uchwały organu powiatu o zmianach w planie dochodów i wydatków budżetu na 2002 rok - oddala skargę.


Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z dnia 22 października 2002 r.
Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 22 października 2002 r. sprawy ze skargi Powiatu Pilskiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 3 lipca 2002 r. Nr 669/2002 w przedmiocie stwierdzenia wydania z naruszeniem prawa uchwały organu powiatu o zmianach w planie dochodów i wydatków budżetu na 2002 rok - oddala skargę.

UZASADNIENIE

Zarząd Powiatu w Pile zaskarżył do Naczelnego Sądu Administracyjnego rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu zawarte w uchwale Nr 669/2002 z dnia 3 lipca 2002 r.
W uchwale tej wskazano, że uchwała Nr 524/02 Zarządu Powiatu w Pile z dnia 23 maja 2002 r. w sprawie zmian w planie dochodów i wydatków budżetu powiatu na rok 2002 w części obejmującej postanowienia § 1 ust. 2 wraz z załącznikiem Nr 3 do uchwały została podjęta z nieistotnym naruszeniem przepisów art. 124 ust. 1 pkt. 9 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014 ze zm.).
Zarząd Powiatu w Pile dokonał w.w. uchwałą zmian w budżecie powiatu polegających na zmianach w planie dochodów i wydatków z tytułu zwiększenia o 15.000 zł dotacji zbudzeni państwa przekazanych Powiatowi na realizację zadań z zakresu administracji rządowej, zleconych ustawami, a także zmian w planie wydatków w wyniku w wyniku rozdysponowania rezerw celowych utworzonych na finansowanie wydatków oświatowych oraz w wyniku przeniesień na kwotę 25.124 zł.

Zdaniem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej uchwała budżetowa, w myśl art. 124 ust. 1 pkt. 9 ustawy o finansach publicznych, określa także dochody i wydatki związane z realizacją zadań administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego ustawami. Zmian w uchwale budżetowej nie odniesiono jednak do treści uchwały budżetowej i załączników do niej. W uchwale budżetowej Powiatu, na rok 2002 dochody z tytułu przyznanych Powiatowi z budżetu Państwa dotacji celowych jak i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej przedstawione zostały w załączniku Nr 8 opatrzonym tytułem "Dochody i wydatki na zadania z zakresu administracji rządowej", a po zmianach budżetu dokonanych przez Radę Powiatu w dniu 25 kwietnia 2002 r. uchwałą Nr XLVI/374/02 tytułem tym opatrzny został załącznik Nr 5 do uchwały zmieniającej. Załącznik Nr 8 do uchwały budżetowej, po zmianach dokonanych przez Zarząd Powiatu, określa plan wydatków o 15.000 zł wyższy od dochodów uzyskanych przez Powiat Pilski z budżetu państwa na finansowanie tych wydatków, co narusza przepis art. 124 ust. 1 pkt. 9 ustawy o finansach publicznych. Naruszenie to ma charakter nieistotny, tym nie mniej obowiązek przestrzegania prawa przesądza o konieczności usunięcia tegoż naruszenia prawa przez Zarząd Powiatu w trybie zmiany uchwały.

Zarząd Powiatu w Pile, wnosząc w skardze o uchylenie tegoż rozstrzygnięcia nadzorczego m.in. podnosi, że jest ono niezgodne z postanowieniami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. Skarżący uważa bowiem, że przepis art. 124 ust. 1 pkt. 9 ustawy z 26 listopada 1998 r., na który powołuje się Kolegium RIO, nie został naruszony, skoro uchwała Zarządu Powiatu określiła dochody i wydatki związane z realizacją określonych w niej zadań, a także w załącznikach Nr 1 i 3 do uchwały wskazała szczegółową klasyfikację dokonanych zmian dochodów i wydatków na w.w. cel.
Regionalna Izba Obrachunkowa w odpowiedzi na skargę wnosi ojej oddalenie i podnosi m.in., że przepis art. 128 ust. 1 pkt. 1 ustawy o finansach publicznych upoważnia Zarząd do jednoczesnego dokonywania zmian zarówno w planie dochodów jak i w planie wydatków w przypadku, gdy w trakcie roku budżetowego dochodzi do zmiany kwot dotacji celowych przekazywanych Powiatowi z budżetu Państwa. Tymczasem Zarząd Powiatu dokonał zmian jedynie w planie wydatków na zadania z zakresu administracji rządowej. Skutkiem tego określona w załączniku Nr 5 do uchwały budżetowej, po dokonanych przez Zarząd zmianach dokonanych zakwestionowaną uchwałą, określa plan dochodów o 15.000 zł niższy od kwoty dotacji uzyskanych z budżetu Państwa.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej zakwestionowało prawidłowość uchwały Zarządu Powiatu w Pile z dnia 23 maja 2002 r. wobec nie odniesienia dokonanych tą uchwałą zmian w dochodach i wydatkach powiatu do treści uchwały budżetowej Rady Powiatu w Pile z dnia 28 grudnia 2001 r. i załączników do tejże uchwały. Uchybienie to RIO uznała za mające charakter nieistotnego naruszenia prawa tj. art. 124 ust. 1 pkt. 9 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014 ze zm.). Stanowisko to uznać należy za uzasadnione.

W myśl art. 128 ust. 1 tejże ustawy Zarząd Powiatu mógł dokonać w toku roku budżetowego zmian w planie dochodów i wydatków budżetu tej jednostki samorządu terytorialnego i tego uprawnienia skarżącego Regionalna Izba Obrachunkowa nie kwestionuje. Wskazuje jedynie na uchybienia redakcyjne kwestionowanej uchwały Nr 524/02 Zarządu Powiatu w Pile, w związku z czym wobec różnego oznaczenia numeracji załączników do tejże uchwały niż to miało miejsce w uchwale budżetowej i różnych tytułów załączników do tej uchwały niż załączników do uchwały Zarządu Powiatu, plan wydatków jest o 15.000 zł wyższy od dochodów uzyskanych z budżetu Państwa przez Powiat Pilski na finansowanie wydatków na cele dotyczące zadań z zakresu administracji rządowej. Zwrócić bowiem należy uwagę na fakt, że Rada Powiatu w Pile uchwałą z dnia 25 kwietnia 2002 r. Nr XLVII/374/02 zmieniła swą wcześniejszą uchwałę budżetowana rok 2002 m.in. co do § 9 dotyczącego zadań z zakresu administracji rządowej i określiła, że załącznik Nr 8 do Uchwały z dnia 28 grudnia 2001 r. otrzymuje brzmienie określone w załączniku Nr 5 do Uchwały z dnia 25 kwietnia 2002 r. noszącym tytuł "dochody i wydatki na zadania z zakresu administracji rządowej". Z tegoż załącznika Nr 5 wynika, że kwoty dochodów odpowiadają kwocie wydatków. Tymczasem załącznik Nr 3 do kwestionowanej Uchwały Zarządu Powiatu dotyczy jedynie zmiany w planie wydatków.
W tej sytuacji zmiana w planie dochodów budżetu powiatu określona w Załączniku Nr 1 do w.w. Uchwały Zarządu Powiatu nie odpowiada układowi treści załączników do Uchwał Rady Powiatu.

Powyższe rozbieżności nie stanowią podstawy do stwierdzenia nieważności Uchwały Zarządu Powiatu, uzasadniaj ą jednak - zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych z dnia 7 października 1992 r. (Dz.U. Nr 85, poz. 428 ze zm.) - stwierdzenie, że została ona - jak stwierdziła Regionalna Izba Obrachunkowa - wydana z nieistotnym naruszeniem przepisów, w tym przypadku art. 124 ust. 1 pkt. 9 ustawy o finansach publicznych.

Z tych względów, skoro zaskarżona uchwała nie narusza prawa, na podstawie art.27 ust. 1 ustawy z 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz.U. nr 74, poz. 368 ze zm.) orzeczono jak w sentencji.

Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=224