Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie z dnia 25 września 2000 r. (Sygn. akt SA/ Rz 420/000)
Data Tuesday, 15 October - 10:23:05
Temat: Orzecznictwo


Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie po rozpoznaniu w dniu 25 września 2000 r. sprawy ze skargi Rady Powiatu K. na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 9 lutego 2000 r. Nr X/2075/2000 w przedmiocie zasad udzielenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oddala skargę.



Sygn. akt SA/ Rz 420/000

WYROK Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 września 2000 r.

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Rzeszowie po rozpoznaniu w dniu 25 września 2000 r. sprawy ze skargi Rady Powiatu K. na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 9 lutego 2000 r. Nr X/2075/2000 w przedmiocie zasad udzielenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli oddala skargę


UZASADNIENIE

Uchwałą Nr X/2075/2000 z dnia 9.02.2000r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie po rozpoznaniu uchwały nr X/83/99 Rady Powiatu K.1 z dnia 28.12.1999r. w sprawie zasad udzielania pomocy zdrowotnej dla nauczycieli, działając na podstawie art. 11 ust. , art. 18 ust. l pkt. l ustawy z dnia 7.10.1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych i art.79 ust. l i 3 ustawy z dnia 5.06.1998r. o samorządzie powiatowym oraz § 4 ust. l rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14.01.2000r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania - stwierdziło nieważność przedmiotowej uchwały w całości.
W uzasadnieniu stwierdzone zostało, że uchwałą nr X/83/99 Rada Powiatu K. uchwaliła zasady udzielania pomocy zdrowotnej nauczycielom i uchwałą ta wpłynęła do RIO w dniu 14.01.2000r. Uchwałą nr VIII/17/71/2000 z dnia 2.02.2000r. Kolegium RIO wszczęło postępowanie nadzorcze w sprawie przedmiotowej uchwały. Uchwała podjęta została przez Radę Powiatu w oparciu o art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5.06.1998r. o samorządzie powiatowym w zw. z art. 72 ust. l ustawy z dnia 26 .01.1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 56 z 1997r. póz. 357 ze zm.). Kolegium RIO stwierdziło, że przedmiotowa uchwała podjęta została z naruszeniem podanych w niej przepisów. Zgodnie z postanowieniami art. 12 ustawy o samorządzie powiatowym określone zostały wyraźnie kompetencje rady powiatu. Ustalenie zasad udzielania pomocy zdrowotnej dla nauczycieli wykracza poza zakres kompetencji wynikający z ustawy o samorządzie powiatowym. Podstawy takiej nie stanowi również art. 72 ust. l Karty Nauczyciela, bowiem przepis ten upoważnia organy prowadzące szkoły do przeznaczenia corocznie w budżetach odpowiednich środków finansowych z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej. Na podstawie tego przepisu organy prowadzące szkoły mają zabezpieczyć w budżetach odpowiednie środki z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli.
Na uchwałę tą skargę wniosła Rada Powiatu K. i zarzucając jej naruszenie art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 72 ust. l Karty Nauczyciela, wniosła o jej uchylenie. Zdaniem skarżącej kwestie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli regulowały uprzednio wytyczne Ministra Oświaty i Wychowania. Wytyczne te nie znalazły się w wykazie obowiązujących aktów prawnych, a do art. 72 ust. l Karty Nauczyciela nie ma innych aktów wykonawczych. Rada Powiatu wobec tego określiła w swojej uchwale wysokość środków finansowych, jaka będzie przeznaczana corocznie w budżecie na pomoc zdrowotną. Zgodnie z zapisem § 4 uchwały, szczegółowe zasady przyznawania pomocy zdrowotnej określą regulaminy opracowane w szkołach i placówkach po uzgodnieniu z organem prowadzącym. W tej sytuacji uchwała nr X/83/99 prawa nie narusza.
Odpowiadając na skargę Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie wniosła o jej oddalenie wskazując na przedmiot rozstrzygnięcia wynikający z uchwały. Izba konkludowała, że postanowienia zawarte w tej uchwale naruszają art. 12 pkt. 11 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 72 ust. l Karty Nauczyciela, które nie określają właściwości Rady Powiatu w tym przedmiocie. Część postanowień uchwały wynika bowiem wprost z art. 91 b ust. l Karty Nauczyciela , a część dotyczy funkcji dyrektora szkoły. Skoro zatem ustawodawca wskazuje, kogo dotyczy ochrona zdrowia oraz kto jest zobowiązany do jej zabezpieczenia, to nie można uznać za dopuszczalne stanowienia tych kwestii w drodze zapisu uchwały. Materia rozstrzygnięta uchwałą w zakresie wskaźnika procentowego i podstawy, od której ma być ustalana kwota środków, nie jest tożsama z ustaleniem w rocznym budżecie odpowiedniej ilości środków finansowych z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną nauczycieli, do czego zobowiązana jest Rada.

Skarga jest nieuzasadniona.

Uchwałą z dnia 28.12.1999r. Nr X/83/99 Rada Powiatu K. postanowiła:

§ 1) uchwała dotyczy nauczycieli zatrudnionych co najmniej w połowie obowiązującego wymiaru godzin zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz nauczycieli emerytów i rencistów korzystających z opieki zdrowotnej.
§ 2) dla nauczycieli o których mowa w § 1 przeznacza się corocznie w budżecie powiatu środki Finansowe w wysokości 0,2% rocznego limitu wynagrodzeń osobowych czynnych nauczycieli.
§ 3) środkami finansowymi o których mowa w § 2 dysponować będą bezpośrednio szkoły i placówki przyznając komisyjnie zasiłki pieniężne.
§ 4) szczegółowego zasady przyznawania pomocy zdrowotnej oraz tryb składania wniosków określą regulaminy opracowane w szkołach i placówkach po uzgodnieniu z programem prowadzącym.
§ 5) wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu K.
§ 6) uchwałą wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Jako podstawę prawną uchwały Rada wskazała art. 12 pkt. 11 ustawy z dnia 5.06.1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. nr 91 póz. 598 z późn. zm.) oraz art. 72 ust. l ustawy z dnia 26.01.1982r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. Nr 56 z 1997r. póz. 357 z póź .zm.)
Stosownie do przepisu art. 12 pkt. 11 ustawy o samorządzie powiatowym, do wyłącznej właściwości rady powiatu należy podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu. Tego typu regulacja stanowi odesłanie do innych ustaw, bowiem wyliczenie wszystkich kompetencji rady powiatu nie jest możliwe. Wobec tego przepisy prawa materialnego rozstrzygają o właściwości rady. W konkretnym przypadku Rada wskazuje na art.72 ust. 1 Karty Nauczyciela który stanowi, że niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do korzystania z opieki lekarskiej i środków leczniczych na zasadach określonych w przepisach o ubezpieczeniu społecznym, organy prowadzące szkoły przeznaczą corocznie w budżetach odpowiednie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej.
Z przepisu tego, wbrew stanowisku skarżącej, wynika jedynie obowiązek spoczywający na organie prowadzącym szkołę, który sprowadza się do zabezpieczenia corocznie w budżetach odpowiednich środków finansowych dla realizacji ochrony zdrowia nauczycieli. Nie wynika natomiast w żaden sposób uprawnienie dla rady powiatu w zakresie regulowania kwestii ochrony zdrowia nauczycieli w drodze odrębnej uchwały. Skoro tak, to wysokość środków przeznaczona na ochronę zdrowia winna określać uchwała budżetowa, zaś pozostałe zagadnienia, w tym wskazywanie kręgu podmiotów uprawnionych do świadczeń, pozostaje poza zakresem kompetencji rady powiatu. Zresztą co się tyczy ostatnio wskazanej kwestii, to krąg osób uprawnionych do ochrony zdrowia, wynika wprost z ustawy.
Reasumując stwierdzić należy, że rada powiatu, jako organ prowadzący szkołę, nie jest uprawniona do podejmowania uchwały w przedmiocie wysokości i zasad udzielenia pomocy zdrowotnej dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej. Jest natomiast obowiązana do przeznaczania odpowiednich środków finansowych na ten cel w budżecie (art.72 ust. 1 Kary Nauczyciela).

Z tych przyczyn skarga podlega oddaleniu, w oparciu o przepis art.27 ust. l ustawy z dnia 11 maja 1995r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. nr 74, poz.368, ze zm.).

Źródło: OWSS 2/2001
Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=25