Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Gdańsku z dnia 6 października 2000 r. (Sygn. akt SA/Gd 1382/00)
Data Thursday, 15 May - 08:58:00
Temat: Orzecznictwo


Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Gdańsku
po rozpoznaniu w dniu 6 października 2000r. sprawy ze skargi Gminy Miejskiej w Człuchowie na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 25 maja 2000r. Nr 139/2000 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie absolutorium z wykonania budżetu gminy za 1999 rok - oddala skargę.

Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Gdańsku z dnia 6 października 2000 r.
Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Gdańsku
po rozpoznaniu w dniu 6 października 2000r. sprawy ze skargi Gminy Miejskiej w Człuchowie na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 25 maja 2000r. Nr 139/2000 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie absolutorium z wykonania budżetu gminy za 1999 rok - oddala skargę.

UZASADNIENIE

Uchwałą Nr XVIII/150/2000 podjętą w dniu 25 kwietnia 2000r. Rada Miejsca w Człuchowie nie udzieliła Zarządowi Miasta absolutorium z wykonania budżetu za 1999 rok.

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, po zapoznaniu się z treścią powyższej uchwały, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996r. Nr 13, poz.74 z późn. zm.) w związku z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85, poz.428 z późn. zm.), podjęło w dniu 25 maja 2000r. uchwałę Nr 139/2000, którą stwierdzono nieważność opisanej powyżej uchwały Rady Miejskiej Człuchów w sprawie absolutorium dla Zarządu Miasta z wykonania budżetu gminy za 1999 rok.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej podniosło, że uchwała Rady Miejskiej w Człuchowie Nr XVIII/150/2000 z dnia 25 kwietnia 2000r. podjęta została z rażącym naruszeniem art. 14 ustawy o samorządzie gminnym. W ocenie Kolegium wniosek o udzielenie Zarządowi absolutorium przegłosowano skutecznie i pozytywnie w pierwszym głosowaniu, w którym przy równej liczbie głosujących za i przeciw, zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy rozstrzygał głos Przewodniczącego, a ten głosował za udzieleniem absolutorium. Dalej Kolegium podkreśliło, iż wyrazem tego, że udzielenie absolutorium nastąpiło, było ogłoszenie przez Przewodniczącego Rady faktu udzielenia absolutorium. Nie zaszły także - w ocenie Kolegium - żadne okoliczności faktyczne mogące stanowić przesłankę do uznania tego głosowania za nieważne. Takiej przesłanki nie stanowi - zdaniem Kolegium - różnica liczby radnych na liście obecności, a liczbą radnych uczestniczących w głosowaniu. Ważne jest - jak podkreśliło Kolegium - aby liczba radnych głosujących w danym konkretnym przypadku tworzyła quorum.

Nadto Kolegium wskazało, iż Przewodniczący Rady nie ogłosił głosowania za nieważne, nie zarządził również formalnej resumpcji głosowania. Tak więc dalsze głosowania, jakie przeprowadziła Rada w przedmiotowej sprawie, należało uznać za niezgodne z prawem i w konsekwencji uznanie, iż przejęta ostatecznie treść uchwały Nr XVIII/150/2000 z dnia 25 kwietnia 2000r. jest niezgodna z treścią rzeczywiście przyjętej tego dnia uchwały o udzielenie absolutorium Zarządowi Miasta Człuchów z tytułu wykonania budżetu za 1999 rok. Dodatkowo Kolegium podniosło, że z opisanego w protokole stanu faktycznego nie wynika aby postawiono Zarządowi merytoryczne zarzuty odnośnie wykonania budżetu za 1999 rok.

Komisja Rady, w tym Komisja Rewizyjna opowiedziały się jednogłośnie za udzieleniem Zarządowi absolutorium z wykonania budżetu. Podkreślono, iż dochody zrealizowano w 99,9%, zaś wydatki w 97,9%. Zadania inwestycyjne zrealizowane zostały zgodnie z planem. Kolegium uznało, iż przedstawione w trakcie dyskusji radnych nieprawidłowości nie miały zasadniczego wpływu na realizację budżetu i nie powinny stanowić wyłącznej podstawy do nieudzielenia Zarządowi absolutorium.

Na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku Gmina Miejska w Człuchowie, działając na podstawie uchwały Nr 160/2000 z dnia 5 czerwca 2000r., skierowała skargę do Sądu administracyjnego. Uzasadniając skargę Gmina Miejska podała, że radni podtrzymują zarzuty do sprawozdania z wykonania budżetu za 1999r., w tym zarzut uzyskania niższych dochodów budżetowych w 1999r. w porównaniu z rokiem 1998 oraz zarzut naruszenia art. 18 ust. 2 pkt 9 e ustawy o samorządzie gminnym przez wydatkowanie na remont gabinetu Burmistrza Miasta i sekretariatu kwoty wyższej niż przewidywana na ten cel w uchwale budżetowej i sfinansowanie tego zadania w części ze środków przeznaczonych w budżecie na utrzymanie Urzędu Miejskiego.

Zarzutów co do niezgodności z prawem zaskarżonej uchwały strona skarżąca nie przedstawiła w skardze.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku odpowiadając na skargę wniosła o jej oddalenie podkreślając, iż skarga nie zawiera żadnych zarzutów naruszenia przez Izbę przy podejmowaniu kwestionowanej uchwały prawa.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje.

Skargę należało uznać za nieuzasadnioną, albowiem zaskarżona uchwała nie narusza prawa. Zasadnie uznała Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku, iż uchwała Nr XVIII/150/2000 Rady Miejskiej Człuchów z dnia 25 kwietnia 2000r. w sprawie absolutorium dla Zarządu Miasta Człuchów z wykonania budżetu gminy za 1999 rok podjęta została z obrazą art. 14 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. z 1996r. nr 13, poz. 74) i z tej przyczyny należało stwierdzić jej nieważność. Powołany przepis stanowi, że uchwały organów gminy, w tym również wobec braku odmiennego uregulowania w ustawie, uchwały w przedmiocie absolutorium dla Zarządu z wykonania budżetu gminy, zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu. W przypadku zaś równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
Z protokołu nr XVIII/2000 obrad sesji Rady Miejskiej w Człuchowie z dnia 25 kwietnia,2000r. wynika, iż w sprawie absolutorium dla Zarządu z wykonania budżetu gminy za 1999r. przeprowadzono trzy głosowania, podczas gdy - jak podniosła to Regionalna Izba Obrachunkowa w uzasadnieniu zaskarżonej uchwały - kwestię absolutorium skutecznie rozstrzygnięto już w pierwszym głosowaniu.
Podczas tego głosowania na sali obecnych było 23 radnych. Udział w głosowaniu wzięło 21 radnych, w tym 9 radnych głosowało za udzieleniem Zarządowi absolutorium z wykonania budżetu gminy, 9 było przeciwko i 3 radnych wstrzymało się od głosowania. Z porównania wskazanych liczb wynika, iż mimo uczestnictwa w obradach Rady 2 radnych uchyliło się od głosowania. Ta okoliczność jednakże - wbrew stanowisku Rady - nie stanowiła podstawy do zarządzenia przeprowadzenia drugiego, a następnie trzeciego głosowania. Należy zauważyć, iż przepisy powoływanej ustawy o samorządzie terytorialnym nie nakładają na radnych - jak trafnie wywodzi to Regionalna Izba Obrachunkowa - bezwzględnego obowiązku głosowania pomimo uczestniczenia w obradach Rady. Dalej należy podnieść, iż Przewodniczący Rady, korzystając z uprawnienia określonego w art. 14 ust. 2 ustawy opowiedział się za udzieleniem Zarządowi absolutorium i w ten sposób rozstrzygnął kwestię równej liczby głosów "za" i "przeciw" w tym przedmiocie. Tak więc uwzględniając treść art. 14 ust. 1 cyt. ustawy należy stwierdzić, iż pierwsze głosowanie przeprowadzone na sesji Rady Miejskiej w Człuchowie w dniu 25 kwietnia 2000r. było ważne i wynik tego głosowania stanowić winien podstawę podjęcia przez Radę Uchwały w przedmiocie udzielenia Zarządowi absolutorium z wykonania budżetu gminy za 1999r.
Skoro zaś Rada Miejska, w Człuchowie przedmiotową uchwałę podjęła w sposób odmienny od powyżej opisanego, uchwałę tę - jako sprzeczną z prawem - należało uznać za nieważną.

Z tych też przyczyn Naczelny Sąd Administracyjny w oparciu o art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 1995r. o NSA (Dz. U. Nr 74, poz. 368 z późn. zm.) orzekł jak w wyroku.

Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=268