Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Krakowie z dnia 30 marca 2000 r. (Sygn. akt SA/Kr 1072/99)
Data Saturday, 28 June - 12:09:28
Temat: Orzecznictwo


Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Krakowie
po rozpoznaniu w dniu 16 marca 2000r. sprawy ze skargi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie na uchwałę Zarządu Powiatu Gorlickiego z dnia 19.04.1999 Nr. 11/28/99 w przedmiocie uchwały w sprawie układu wykonawczego - stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dz. 31 rozdz. 3992 § 18 w kwocie 75.556 zł.


Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Krakowie z dnia 30 marca 2000 r.
Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Krakowie
po rozpoznaniu w dniu 16 marca 2000r. sprawy ze skargi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie na uchwałę Zarządu Powiatu Gorlickiego z dnia 19.04.1999 Nr. 11/28/99 w przedmiocie uchwały w sprawie układu wykonawczego - stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dz. 31 rozdz. 3992 § 18 w kwocie 75.556 zł.

UZASADNIENIE

Uchwałę Zarządu Powiatu Gorlickiego Nr 11/28/99 z dnia 19 kwietnia 1999r przekazano do badania nadzorczego RIO Kraków - Zespół w Nowym Sączu w dniu 23 kwietnia 1999r.
Prowadząc badanie nadzorcze Kolegium w dniu 11 maja 1999r uchwałą Nr KI-00571/229/99 postanowiło o wszczęciu postępowania w przedmiocie częściowego stwierdzenia jej nieważności.
Jako okoliczności kwestionowane podano wskazanie w układzie wykonawczym dochodów budżetu Powiatu Gorlickiego dotacji z Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym w kwocie 75.556 zł (dział 31 rozdz. 3992 paragraf 18). Wyznaczając termin posiedzenia na 26 maja 1999r Kolegium zawiadomiło równocześnie o możliwości wzięcia w nim udziału przedstawicieli Zarządu Powiatu. W wyznaczonym posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele Zarządu składając uprzednio wyjaśnienia zawarte w piśmie z dnia 25.05.1999r. Złożone wyjaśnienia wskazały na to, że dokonane w uchwale Zarządu postanowienia co do układu wykonawczego były wynikiem podjętej wcześniej uchwały budżetowej Rady Powiatu.
Z uwagi na wcześniej podjętą decyzję o konieczności zaskarżenia uchwały rady Powiatu dot. budżetu (Nr VI/97/99 z 30.03.1999r) postanowiono z powodów analogicznych jak te, które podniesiono w uchwale Kolegium Nr I z dnia 11 maja 1999r. zaskarżając ww. uchwałę dotyczącą układu wykonawczego.
W odpowiedzi na skargę strona przeciwna podtrzymała swoje stanowisko i wniosła o jej oddalenie.
Podkreślono, iż rozchodami Funduszu są wydatki związane z usługami w zakresie prowadzenia, utrzymania, uzupełniania i udostępniania Państwowego Zasobu Geodezyjno - Kartograficznego świadczonymi przez te ośrodki dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej . W powiecie gorlickim usługi te świadczą pracownicy Starostwa Powiatowego.
W tym stanie rzeczy Zarząd Powiatu utrzymuje, iż środki funduszu są wydatkowane prawidłowo zgodnie z przeznaczeniem. Rozwiązanie takie jest mniej kontrowersyjne od przyjęcia formy organizacyjnej gospodarstwa pomocniczego nie wypracowującego żadnych przychodów . Stanowisko takie wydaje się być zbieżne z wyjaśnieniem Ministerstwa Finansów zawartym w piśmie FS 1-31/85/2064/99 z dnia 15 kwietnia 1999r.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:


Skarga jest uzasadniona.
Podzielić należy bowiem zapatrywanie Regionalnej Izby Obrachunkowej, iż finansowanie zadań w zakresie gromadzenia i prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w zakresie zasobów powiatowych odbywać się powinno z dwóch niezależnych od siebie źródeł tj. z budżetu i ewentualnie z Funduszu.
Stanowisko powyższe znajduje oparcie w rozdzielności środków budżetowych od środków Funduszu.
Wszak po to się tworzy fundusze by wyodrębniać środki z budżetu. Bezcelowe byłoby tworzenie funduszy, gdyby ich środki włączono do budżetu.
Ani prawo budżetowe, ani przepisy regulujące gospodarowanie środkami Funduszu nie przewiduje takiego sposobu finansowania zadań z zakresu geodezji i kartografii.
Należy więc przyjąć, iż zastosowanie ma zasada ogólna odrębności ich źródeł finansowania z Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Zbieżność celu, na który mogą być przeznaczone środki Funduszu (związanego z zadaniami Starosty w zakresie geodezji i kartografii) nie uzasadnia dotowania budżetu, czyli wprowadzania jedności środków.
Względy celowościowe - podnoszone przez Starostę Gorlickiego - nie mogą być przez Sąd brane pod uwagę przy badaniu legalności zaskarżonego aktu.
Wobec braku podstaw prawnych do włączenia dotacji z Funduszu do budżetu powiatu, należało stwierdzić nieważność zaskarżonego aktu.
Z powyższego wynika, że zaskarżony akt jest niezgodny z prawem.
Wobec stwierdzenia, że zaskarżony akt jest niezgodny z prawem Naczelny Sąd Administracyjny na podstawie art.22 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995r o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74 poz.368 ) orzekł jak w sentencji.


Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=313