Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Krakowie z dnia 30 marca 2000r (Sygn.akt.I.SA.KR. 1073/99)
Data Friday, 18 October - 13:02:07
Temat: Orzecznictwo


po rozpoznaniu w dniu 16 marca 2000r sprawy ze skargi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie na uchwałę Rady Powiatu G. z dnia 30.03.1999 Nr VI/97/99 w przedmiocie uchwały budżetowej na 1999 rok
- stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dz. 31 rozdz. 3992 § 18 w kwocie 75.556zł

Sygn.akt. I.SA.KR. 1073/99

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 marca 2000r.
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie - Ośrodek Zamiejscowy w Krakowie po rozpoznaniu w dniu 16 marca 2000r sprawy ze skargi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie na uchwałę Rady Powiatu G. z dnia 30.03.1999 Nr VI/97/99 w przedmiocie uchwały budżetowej na 1999 rok - stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części dz. 31 rozdz. 3992 § 18 w kwocie 75.556zł

Uzasadnienie

Przedmiotowa uchwała budżetowa została przekazana do badania nadzorczego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie Zespół w Nowym Sączu w dniu 8 kwietnia 1999r.
Przeprowadzona ocena spowodowała w dniu 21.04.1999 r. wszczęcie postępowania w przedmiocie częściowego stwierdzenia jej nieważności.
Jako nieprawidłowość wskazano zaplanowanie w dochodach budżetu dotacji z Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobami Geodezyjnymi i Kartograficznymi (Dz. 31 rozdz.3992 § 18) oraz zaplanowania w wydatkach tego Funduszu dotacji do budżetu na dofinansowanie wynagrodzeń w kwocie 78.556 zł.
Zdaniem Kolegium nieprawidłowym jest planowanie z funduszu celowego jednostki samorządu terytorialnego dotacji do budżetu tej samej jednostki.
Wprawdzie art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i Kartograficzne stanowi, iż środki Funduszu Gospodarki Zasobami Geodezyjnymi i Kartograficznymi są przeznaczone na uzupełnienie środków budżetowych niezbędnych na finansowanie zadań związanych z aktualizacją i utrzymywaniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz zakupu urządzeń niezbędnych do prowadzenia tego zasobu - nie oznacza to jednak, że ze środków Funduszu powinny bądź mogą być przekazywane dotacje do budżetu.
„Uzupełnienie" środków budżetowych niezbędnych na finansowanie w/w zadań środkami Funduszu oznacza, że są one finansowane z dwóch niezależnych od siebie źródeł tj. budżetu i Funduszu.
Ponadto przepisy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 lipca 1997r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym nie przewidują przeznaczenia środków Funduszu na dotacje do budżetu, ani na dofinansowanie wynagrodzeń.
Wskazując nieprawidłowości wyznaczono termin ich usunięcia i określono termin rozpatrzenia sprawy na posiedzeniu Kolegium Izby. Rada Powiatu G. nie dokonała usunięcia nieprawidłowości, nie skorzystała również z możliwości wzięcia udziału w posiedzeniu Kolegium i ograniczyła się do nadesłania wyjaśnień dotyczących okoliczności kwestionowanych.
Poinformowano, że zadania z zakresu geodezji i kartografii, w tym sporządzanie mapy zasadniczej, map topograficznych, prowadzenie ewidencji gruntów i budynków oraz inne zadania określone w art. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i Kartograficzne, wykonywane są w Powiecie G. przy pomocy Wydziału Geodezji. Katastru i Gospodarki Nieruchomościami, wchodzącego w skład Starostwa Powiatowego finansowanego jako jednostka budżetowa wprost z Budżetu Powiatu. Wydział ten prowadzi również Ośrodek Dokumentacji Geodezyjno - Kartograficznej i pracuje pod nadzorem Geodety Powiatowego, działającego w imieniu organu administracji geodezyjnej i kartograficznej, którym jest Starosta.
Zgodnie z art. 6a ust.3 w/w ustawy, zadania te wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej. W związku z faktem, iż dotacja celowa z Budżetu Państwa jaką otrzymał Powiat G. nie zabezpiecza wykonania ustawowo określonego zakresu zadań, mając również na uwadze zapisy art.4 ust. 3 oraz art. 7d pkt l ustawy - Prawo geodezyjne i Kartograficzne, zaplanowano w dochodach Budżetu Powiatu na 1999 r. w dziale 31 Budownictwo i rozdziale 3992 - Prace geodezyjne i kartograficzne, dotacje z funduszu celowego jakim jest Powiatowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjno - Kartograficznym.
Środki tego Funduszu przekazane do Budżetu w formie dotacji przeznaczone są na wynagrodzenia dla osób wykonujących zadania których koszt zgodnie z ustawą pokrywa się
"z Budżetu Państwa oraz ze środków Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjno -Kartograficznym".
Ponadto Starostwa jako organ administracji geodezyjnej i kartograficznej posiada ustawowo określone prawo do dysponowania środkami Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjno -Kartograficznym.
Regulacje ustawowe, o których mowa powyżej zostały wprowadzone ustawą z dnia 27 lipca 1998r o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106 poz. 668), która dokonała również nowelizacji brzmienia art. 41 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne w oparciu o który wydane zostało Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 lipca 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjno - Kartograficznym. Ponadto nawet w myśl tegoż Rozporządzenia, rozchodami Funduszu są wydatki związane z usługami w zakresie prowadzenia, utrzymania, uzupełniania i udostępniania Państwowego Zasobu Geodezyjno - Kartograficznego, świadczonymi przez ośrodki dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej (§ 3 ust.2 pkt. l Rozporządzenia) a usługi te w Powiecie G. zgodnie z przyjętym rozwiązaniem organizacyjnym świadczą pracownicy Starostwa Powiatowego, w związku z czym środki funduszu wydatkowane są zgodnie z przeznaczeniem i przekazanie tych środków do Budżetu w formie dotacji z funduszu celowego jest rozwiązaniem mniej kontrowersyjnym od przyjmowanej formy organizacyjnej celem wykorzystania tych środków tj. formy gospodarstwa pomocniczego nie wypracowującego żadnych przychodów.
Przeznaczenie zgodnie z poleceniem RIO w Krakowie, części rezerwy ogólnej utworzonej w budżecie Powiatu na wydatki nieprzewidziane (w tym związane z ewentualnymi kryzysami), jest w trudnej sytuacji finansowej Powiatu rozwiązaniem drastycznym, pomijając już fakt, iż byłoby to dofinansowanie zadań rządowych przy niedoszacowaniu budżetu i braku środków na pełną realizację zadań własnych.
Kolegium po rozpatrzeniu powyższej argumentacji stwierdziło, iż nie daje ona podstaw do zmiany wcześniej wyrażanego poglądu i z uwagi na upływ czasu do stwierdzenia nieważności we własnym zakresie postanowiło wystąpić ze skargą do NSA.
Jako argumentację do wydania rozstrzygnięcia stwierdzającego częściową nieważność kwestionowanej uchwały przytoczono argumentację, która zawarta została w uzasadnieniu uchwały z dnia 11 maja 1999r.
W odpowiedzi na skargę strona przeciwna podtrzymała swoje stanowisko i wniosła ojej oddalenie.
Podkreślono, iż rozchodami Funduszu są wydatki związane z usługami w zakresie prowadzenia, utrzymania, uzupełniania i udostępniania Państwowego Zasobu Geodezyjno -Kartograficznego świadczonymi przez te odki dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej. W powiecie usługi te świadczą pracownicy Starostwa Powiatowego.
W tym stanie rzeczy Zarząd Powiatu utrzymuje, iż środki funduszu są wydatkowane prawidłowo zgodnie z przeznaczeniem. Rozwiązanie takie jest mniej kontrowersyjne od przyjęcia formy organizacyjnej gospodarstwa pomocniczego nie wypracowującego żadnych przychodów. Stanowisko takie wydaje się być zbieżne z wyjaśnieniem Ministerstwa Finansów zawartym w piśmie FS l -31 /85/2064/99 z dnia 15 kwietnia 1999r.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Skarga jest uzasadniona.


Podzielić należy bowiem zapatrywanie Regionalnej Izby Obrachunkowej, iż
finansowanie zadań w zakresie gromadzenia i prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w zakresie zasobów powiatowych odbywać się powinno w dwóch niezależnych od siebie źródeł tj. z budżetu i ewentualnie u Funduszu.
Stanowisko powyższe znajduje oparcie w rozdzielności środków budżetowych od środków Funduszu.
Wszak po to się tworzy fundusze by wyodrębniać środki z budżetu. Bezcelowe byłoby tworzenie funduszy, gdyby ich środki włączono do budżetu.
Ani prawo budżetowe, ani przepisy regulujące gospodarowanie środkami Funduszu nie przewiduje takiego sposobu finansowania zadań z zakresu geodezji i kartografii.
Należy więc przyjąć, iż zastosowanie ma zasada ogólna odrębności ich źródeł finansowania z Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Zbieżność celu, na który mogą być przeznaczone środki Funduszu (związanego z zadaniami Starosty w zakresie geodezji i kartografii) nie uzasadnia dotowania budżetu, czyli wprowadzania jedności środków.
Względy celowościowe - podnoszone przez Starostę G. - nie mogą być przez Sąd brane pod uwagę przy badaniu legalności zaskarżonego aktu.
Wobec braku podstaw prawnych do włączenia dotacji z Funduszu do budżetu powiatu, należało stwierdzić nieważność zaskarżonego aktu.
Z powyższego wynika, że zaskarżony akt jest niezgodny z prawem.
Wobec stwierdzenia, że zaskarżony akt jest niezgodny z prawem Naczelny Sąd Administracyjny na podstawie art. 22 ust. l ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74 poz. 368) orzekł jak w sentencji.

Źródło: OWSS 3/2001
Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=47