Wyrok NSA w Warszawie z dnia 16 lipca 2003 r. (Sygn. akt III SA 731/03)
Data Thursday, 30 September - 22:37:01
Temat: Orzecznictwo


Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie
po rozpoznaniu w dniu 3 lipca 2003 r. sprawy ze skargi Gminy Olecko na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 5 lutego 2003 r. Nr V/83/2003 w przedmiocie badania zgodności z prawem uchwały Nr III/18/02 Rady Miejskiej w Olecku z dnia 30 grudnia 2002r. w sprawie opłaty administracyjnej:

1) uchyla zaskarżoną uchwałę,

2) zasądza od Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie na rzecz strony skarżącej kwotę 200 (dwieście) zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.



Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie

po rozpoznaniu w dniu 3 lipca 2003 r. sprawy ze skargi Gminy Olecko na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 5 lutego 2003 r. Nr V/83/2003 w przedmiocie badania zgodności z prawem uchwały Nr III/18/02 Rady Miejskiej w Olecku z dnia 30 grudnia 2002r. w sprawie opłaty administracyjnej:

1) uchyla zaskarżoną uchwałę,

2) zasądza od Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie na rzecz strony skarżącej kwotę 200 (dwieście) zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.



UZASADNIENIE

Uchwałą Nr V/83/2003 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 5 lutego 2003r. unieważniło § 1 ust. 2 uchwały Nr III/18/02 Rady Miejskiej w Olecku z dnia 30 grudnia 2002r. w sprawie opłaty administracyjnej (ustalający opłatę administracyjną za wydanie kopii dokumentów za 1 stronę A-4 w wysokości 0,60 zł) i stwierdziło naruszenie prawa w § 1 ust. 1 tej uchwały. W uzasadnieniu uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej stwierdziło, że w § 1 ust. 2 uchwały Nr III/18/02 Rada Miejska w Olecku ustaliła opłatę administracyjną za wydanie kopii za jedną stronę A-4 w wysokości 0,60 zł.

Natomiast stosownie do art. 18 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002r. Nr 9, poz. 84 ze zm.) Rada Gminy może wprowadzić opłatę administracyjną za czynności urzędowe wykonywane przez organy gminy, jeżeli czynności te nie są objęte przepisami o opłacie skarbowej.
Tak więc, aby opłata administracyjna mogła być wprowadzona, muszą być spełnione łączne trzy warunki:
  • musi być to czynność urzędowa, to znaczy taka, która stanowi dopełnienie czynności przewidzianej w przepisach prawa materialnego,
  • czynność ta nie może być objęta przepisami o opłacie skarbowej,
  • czynność taka jest podejmowana w zakresie zadań własnych gminy.
Zapis § 1 pkt 1 uchwały Rady Gminy jest więc sprzeczny z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. "b" ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 86, poz. 960 ze zm.) stanowiącym, że opłacie skarbowej podlegają czynności urzędowe dokonywane na podstawie zgłoszenia lub na wniosek zainteresowanego, gdy uwzględnić, że w załączniku do tej ustawy - szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, część III (zaświadczenia) w ust.5 wyszczególniono, że opłata skarbowa od poświadczeń zgodności duplikatów, odpisów, wyciągów, wypisów lub kopii, dokonanych przez organy samorządowe, od każdej pełnej lub zaczętej strony wynosi 3 zł.

Ponadto w § 1 ust. 1 uchwały zapisano opłaty od wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego jedną jednostkę bilansową, jeden symbol jednostki bilansowej i jeden numer ewidencyjny gruntów.

Kolegium wskazało zaś, że zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 1999r. Nr 15, poz. 139 ze zm.) opłatę administracyjna pobiera się za wydanie wypisów i wyrysów z planu zagospodarowania przestrzennego. Uzależnienie wysokości tej opłaty od ilości jednostek bilansowych nie ma podstawy prawnej. W uchwale Rady Gminy brakuje też odwołania się do powołanego przepisu ustawy o planowaniu przestrzennym.

W skardze na tę uchwałę zarzucono, że narusza ona:
  • art.18 ustawy z dnia 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych przez niewłaściwe przyjęcie, że § 1 ust.2 uchwały, wprowadzający opłatę administracyjną za wydanie kopii dokumentu za jedną stronę A-4 w wysokości 0,60 zł jest sprzeczny z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit b ustawy z dnia 9.09.2000r. o opłacie skarbowej w sytuacji, gdy sprzeczność ta nie zachodzi, a ponadto przepis ustawy o opłacie skarbowej dotyczy zaświadczeń tzw. „pozostałych", które nie naruszają regulacji uchwały Rady Miejskiej w Olecku,
  • art. 15 ustawy z dnia 16.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198), zgodnie z którym, jeżeli w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze sposobem, udostępnienia, to może nastąpić pobranie opłaty odpowiadającej skalkulowanym kosztom (§ 1 ust.2 uchwały Rady Miejskiej w Olecku jest uszczegółowieniem § 2 tej uchwały),
  • art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 7.07.1994r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 1994r. Nr 15, poz. 139 ze zm.) wyrażające się w przyjęciu, że uzależnienie wysokości opłaty administracyjnej od ilości jednostek bilansowych nie ma podstawy prawnej oraz że brak jest w uchwale odwołania się do wskazanego przepisu ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym w sytuacji, gdy § 1 ust. 1 uchwały Rady Miejskiej w Olecku nie narusza tych przepisów (nie przekracza stawek opłaty), punkty „a" i „b" dotyczą odpłatności za więcej niż jeden symbol planu lub nr ewidencyjny gruntu, w pkt „c" chodzi o pojedynczy numer ewidencyjny punktu a w podstawie prawnej powołano art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8.03.1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591) dający ogólną delegację do określania opłaty administracyjnej „w sprawach określonych w odrębnych ustawach".

Odpowiadając na skargę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie wniosło o jej oddalenie podtrzymując stanowisko prezentowane w zaskarżonej uchwale.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył co następuje:

Skarga zasługuje na uwzględnienie.

Uszło uwadze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie że określona w załączniku do ustawy z dnia 9.09.2000r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 86 poz. 960 ze zm.) - szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej część III (zaświadczenia) ust.5 wysokość opłaty skarbowej dotyczy opłaty od poświadczeń (podkreślenie Sądu) zgodności duplikatów, odpisów, wyciągów, wypisów lub kopii dokonanych przez organy administracji rządowej lub samorządowej lub archiwum państwowe a nie od wydania kopii dokumentów.

W tej sytuacji zarzucana sprzeczność przepisu § 1 ust. 2 uchwały Nr III/18/02 Rady Miejskiej w Olecku z dnia 30.12.2002r. nie ma miejsca.

Zauważyć też trzeba, że zarzucając sprzeczność rozwiązania przyjętego w § 1 ust. 1 uchwały Rady Miejskiej w Olecku z przepisem art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 7.07.1994r. o zagospodarowaniu przestrzennym - Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie w uzasadnieniu zaskarżonej uchwały nie wykazało, na czym w istocie sprzeczność ta polega.
Mając to na uwadze, na podstawie art. 24 ust. 2 i art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 11.05.1995r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz.U. Nr 74, poz.368 ze zm.) orzeczono jak w sentencji.


Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=693