Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie z dnia 5 marca 2003 r. (Sygn. akt SA/Sz 1302/02)
Data Monday, 04 October - 21:39:55
Temat: Orzecznictwo


Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie
po rozpoznaniu w dniu 5 marca 2003r. sprawy ze skargi Rady Miasta Świnoujścia na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 16 maja 2002r. Nr XII/47/S/2002 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie absolutorium dla Zarządu Miasta Świnoujścia za 2001 r. - oddala skargę.


Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie
po rozpoznaniu w dniu 5 marca 2003r. sprawy ze skargi Rady Miasta Świnoujścia na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 16 maja 2002r. Nr XII/47/S/2002 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie absolutorium dla Zarządu Miasta Świnoujścia za 2001 r. - oddala skargę.

UZASADNIENIE

          Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie uchwałą nr XII/47/S/2002 z 16.05.2002r. stwierdziło nieważność uchwały nr LXV/419/2002 Rady Miasta Świnoujścia z 25.04.2002r. w sprawie absolutorium dla Zarządu Miasta za rok 2001.

         Jak wynika z uzasadnienia uchwała Rady Miasta Świnoujścia z 25.04.2002r. w sprawie absolutorium dla Zarządu Miasta za rok 2001 została przekazana do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie 8.05.2002r.

         W § 1 uchwały określono, iż "po rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu oraz przeprowadzonego głosowania jawnego imiennego nad projektem uchwały w sprawie absolutorium zgodnie z wnioskiem Komisji Rewizyjnej (11 głosów za, 16 przeciw i 3 głosy wstrzymujące się) Rada nie udziela absolutorium dla Zarządu Miasta za rok 2001".

         Skład orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie uchwałą z 18.04.2002r. pozytywnie zaopiniował sprawozdanie Zarządu Miasta Świnoujścia z wykonania budżetu w 2001 r. i stwierdził, iż sprawozdanie zostało sporządzone zgodnie z art. 136 ust. 1 ustawy z 26.11.1998r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm.).

         Komisja Rewizyjna Rady Miasta Świnoujścia, zgodnie z art. 18a ust. 3 ustawy z 8.03.1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. nr 142 poz. 1591 ze zm.), pozytywnie z uwagami zaopiniowała wykonanie budżetu Miasta oraz wystąpiła do Rady Miasta z wnioskiem z 16.04.2002r. o udzielenie absolutorium Zarządowi Miasta za 2001r. Uwagi zawarte w uzasadnieniu do wniosku dotyczyły:
- zaniepokojenia Komisji wystąpieniem na koniec 2001r. dużych kwot zobowiązań w Zakładzie Gospodarki Odpadami i Zakładzie Gospodarki Mieszkaniowej,
- odroczonej spłaty raty zadłużenia wobec NFOŚiGW,
- wystąpienia zobowiązań wymagalnych na dzień 31.12.2001 r.,
- naruszenia przez Zarząd art. 11 ust. 4 ustawy z 26 X 1983r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. nr 35 poz. 230 ze zm.) przez rozłożenie na raty opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych a także nie wykazania przez Zarząd należytej staranności w przygotowaniu i przeprowadzeniu procedury przetargowej na dzierżawę i zagospodarowanie Basenu Północnego.

         Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie uchwałą nr XLVI/157/2002 z 18.04.2002r. pozytywnie zaopiniował wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Świnoujścia w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi z tytułu wykonania budżetu w 2001 r.

         Rada Miasta Świnoujścia na sesji w dniu 25.04.2002r. rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania budżetu za 2001 r. i po wysłuchaniu Prezydenta Miasta, Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i przedstawicieli poszczególnych komisji oraz po przedstawieniu opinii RIO w sprawie sprawozdania Zarządu Miasta i wniosku Komisji Rewizyjnej, radni podjęli uchwałę o nieudzieleniu absolutorium.

         Po analizie sprawozdań budżetowych Miasta Świnoujścia za 2001 r. oraz wysłuchaniu przedstawicieli Zarządu i Rady Miasta Świnoujścia Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej stwierdziło nieważność uchwały z 25.04.2002r. w sprawie nieudzielenia absolutorium Zarządowi Miasta.

         W skardze do Naczelnego Sądu Administracyjnego Rada Miasta Świnoujścia podniosła, że Regionalna Izba Obrachunkowa niesłusznie przyjęła, że zaniedbania ze strony Zarządu Miasta Świnoujścia nie skutkowały bezpośrednio nieprawidłowym wykonaniem budżetu.

         Zdaniem Rady wysokie kwoty zadłużeń budżetu na koniec 2001 r. to objaw niegospodarności.

         Rada nie zgadza się też na przyjęcie, że naruszenie dyscypliny finansowej w przypadku stosowania ustawy o wychowaniu w trzeźwości i ... nie spowodowało uszczupleń w finansach publicznych.

         W odpowiedzi na skargę Regionalna Izba Obrachunkowa podtrzymała dotychczasowe stanowisko w sprawie.

Naczelny Sad Administracyjny uznał co następuje:

Sądowa kontrola zaskarżonej uchwały prowadzona w oparciu o art. 21 i 51 ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym wykazała, że skarga nie jest zasadna.

         Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z 8.03.1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 ze zm.), a także art. 136 ust. 2 ustawy z 26 XI 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155 poz. 1014 ze zm.) podstawą udzielenia bądź nieudzielania absolutorium Zarządowi jest ocena wykonania budżetu.

         Uchwała Składu Siedmiu Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17.02.1997r. FPS 8/96 (publ. ONSA 1997/2/52) stanowi, że "rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu bez zastrzeżeń nie pozbawia rady gminy prawa do podjęcia uchwały o nieudzieleniu absolutorium z tego tytułu zarządowi, chyba, że sprawozdanie takie wykazuje zgodność budżetu wykonanego z budżetem uchwalonym".

         Przepis art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie terytorialnym przewiduje, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy "uchwalenie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdanie z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu".

         Komisja rewizyjna zgodnie z art. 18a ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi.

         Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.

Ocena sprawozdania z wykonania budżetu pod kątem jego rzetelności i zgodności z prawem jest wstępną przesłanką oceny wykonania budżetu.

         Sprawozdanie uznane za rzetelne, ujawniające pełną zgodność budżetu wykonanego z budżetem uchwalonym w rozumieniu art. 51 ustawy o samorządzie gminnym, wyłącza możliwość nieudzielenia absolutorium.

         Zdaniem Sądu trafne jest stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie, że u podstaw nieudzielenia absolutorium Zarządowi Miasta Świnoujścia za 2001r. legły względy pozamerytoryczne, niezwiązane z oceną wykonania budżetu.

         Komisja Rewizyjna Rady Miasta Świnoujścia przedstawiła ostatecznie wniosek o udzielenie absolutorium i poparła go pozytywną oceną wykonania budżetu.

         Dopiero na sesji absolutoryjnej, większość członków Komisji głosowała przeciw złożonemu wnioskowi o udzielenie absolutorium. Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie uchwałą nr XLVI/157/2002 z 18.04.2002r. pozytywnie zaopiniowała wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Świnoujścia w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi z tytułu wykonania budżetu w 2001 r. i w ocenie Sądu przedstawione wykonanie budżetu jest zgodne z budżetem uchwalonym.

         Zarzuty podnoszone w skardze do Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczą zdaniem Sądu prowadzenia działalności gospodarczej przez władze samorządowe Świnoujścia bądź wręcz nawiązują do uchybień formalnych związanych np. z procedurą przetarg ową na dzierżawę i zagospodarowanie "Basenu Północnego", a nie stricte sprawy wykonania budżetu.

         Sąd zwraca uwagę, że rada ma inne możliwości wyrażenia swojego stosunku wobec zarządu i przepisy ustawy o samorządzie gminnym zawierają w tej materii stosowne regulacje.

         W związku z zarzutem skargi, że uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z 16.05.2002r. w sprawie nieważności uchwały Rady Miasta Świnoujścia z 25.04.2002r. w sprawie absolutorium dla Zarządu Miasta za 2001 r. została podpisana jednoosobowo przez Przewodniczącego Kolegium RIO, Sąd nie podziela tego poglądu (p. także wyrok Sąd Najwyższy Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z 6.07.2001 r. sygn.akt III RN 114/00 opubl. Finanse Komunalne 2001/6).

         Zebrany w sprawie materiał dowodowy pozwala na stwierdzenie, że w trakcie głosowania nad absolutorium dla Zarządu Miasta Świnoujścia za 2001 r. decydowały względy nie mające bezpośredniego związku z oceną wykonania budżetu.

         Jak wynika z budżetowych sprawozdań statystycznych Miasta Świnoujścia za 2001 r. wykonanie dochodów w stosunku do planu wyniosło 100% a wykonanie wydatków w stosunku do planu wyniosło 97,4 %, a nadto poziom zadłużenia obniżył się z 63,6% w 2002r. do 49,6 w 2001 r.

         Z tych względów Sąd na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z 11.05.1995r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym oddalił skargę jako bezzasadną.

Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=701