Wyrok NSA w Warszawie z dnia 2001.11.09 (Sygn. akt III SA 1170/01)
Data Tuesday, 22 October - 16:21:55
Temat: Orzecznictwo


Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie
po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 2001 r. sprawy ze skargi Zarządu Powiatu Olsztyńskiego na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 22 marca 2001 r. nr IX/154/2001 w przedmiocie stwierdzenia wydania z naruszeniem prawa uchwały Rady Powiatu Olsztyńskiego o określeniu zasad udzielania dotacji z budżetu Powiaty publicznym szkołom i placówkom opiekuńczo-wychowawczym prowadzonym przez osoby fizyczne lub prawne oddala skargę.


Wyrok NSA w Warszawie z dnia 2001.11.09

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie
po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 2001 r. sprawy ze skargi Zarządu Powiatu Olsztyńskiego na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 22 marca 2001 r. nr IX/154/2001 w przedmiocie stwierdzenia wydania z naruszeniem prawa uchwały Rady Powiatu Olsztyńskiego o określeniu zasad udzielania dotacji z budżetu Powiaty publicznym szkołom i placówkom opiekuńczo -wychowawczym prowadzonym przez osoby fizyczne lub prawne oddala skargę.

Uzasadnienie
Zaskarżoną do Naczelnego Sądu Administracyjnego uchwałą Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z 22 marca 2001 r., nr IX/154/2001, w sprawie badania zgodności uchwały nr XXII/277/2001 Rady Powiatu w O. z 23 lutego 2001 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji z budżetu Powiatu publicznym szkołom i placówkom opiekuńczo-wychowawczym prowadzonym przez osoby fizyczne lub prawne, na podstawie art. 18 ust. 1 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 4 i ust. 3 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85, poz. 428 z późn. zm.) oraz art. 79 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578 z późn. zm.), orzekło o nieważności badanej uchwały, w części dotyczącej zdania pierwszego § 2, oraz stwierdziło naruszenie prawa w § 6, w którym został określony termin jej wejścia w życie na dzień podjęcia, a moc obowiązująca uchwały została wprowadzona z datą wsteczną, od dnia 1 stycznia 2001 roku, aby zapewnić możliwość przekazywania tych dotacji placówkom w roku budżetowym 2001. W skardze na wymienione rozstrzygnięcie nadzorcze strona skarżąca wniosła o jego uchylenie w części dotyczącej § 6 uchwały. Podała, że zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych, rada stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze powiatu. Oznacza to, w ocenie strony, że nie każda podjęta przez radę uchwała jest aktem prawa miejscowego. Rada podejmuje bowiem także inne uchwały, które można określić jako akty wewnętrzne, które nie są aktami zawierającymi przepisy powszechnie obowiązujące na terenie powiatu. Zakwalifikowanie danej uchwały do aktów prawa miejscowego jest możliwe wówczas, gdy podjęty akt będzie obowiązywał powszechnie na obszarze powiatu, czyli będzie dotyczył podmiotów, mieszkańców powiatu, będzie do nich kierowany, będzie regulował w sposób bezpośredni ich prawa, obowiązki, będzie kształtował ich sytuację prawną. W przypadku uchwały dotacyjnej, odnosi się ona do kilku placówek i szkół, regulując tylko i wyłącznie ich sytuację finansową, dlatego też nie może być uznana za akt prawa miejscowego, który dla swojego bytu prawnego wymaga ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym i wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jego ogłoszenia.
W odpowiedzi na skargę, podtrzymując swoje dotychczasowe stanowisko zawarte w zaskarżonej uchwale, Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie wniosła o jej oddalenie.
Izba stwierdziła, że stanowienie prawa miejscowego w powiecie należy do kompetencji rady powiatu i podejmowane jest w formie uchwał. Akty te mogą być stosowane jako przepisy wykonawcze oraz przepisy porządkowe. Przedmiotowa uchwała zalicza się do przepisów wykonawczych, uchwalanych na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym. Uchwała ta obowiązuje na terenie Powiatu O. i dotyczy wszystkich publicznych szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz zainteresowanych taką formą prowadzenia oświaty, a nie konkretnego adresata.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Sąd administracyjny sprawuje kontrolę legalności, a więc zgodności z prawem rozstrzygnięć wydanych przez organy administracji publicznej, stosownie do przepisu art. 21 ustawy z 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 z późn. zm.). Oznacza to, że względy celowościowe przy rozpatrywaniu sprawy w zakresie zgodności aktu z prawem nie mają znaczenia. A więc określenie w § 6 uchwały, że wchodzi ona w życie z dniem podjęcia, z datą wsteczną od dnia 1 stycznia 2001 roku, w celu zapewnienia możliwości przekazywania dotacji w roku budżetowym 2001 placówkom, o których mowa w treści uchwały, nie może mieć znaczenia. Uchwała Rady Powiatu z 22 marca 2001 r., nr XXII/277/2001, zawiera przepisy powszechnie obowiązujące na jego terenie i dotyczy podmiotów w niej określonych. Należy ona zatem do kategorii przepisów prawa miejscowego, stanowionego przez powiat w rozumieniu art. 40 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 578 z późn. zm.).
Mając na uwadze ustawę z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718 z późn. zm.), na mocy której skreślono art. 43 ust. 1, 3 i 4 ustawy o samorządzie powiatowym, a art. 44 otrzymał brzmienie, iż zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego (...) określa ustawa z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu (...), należy stwierdzić, iż zamieszczone w treści uchwały sformułowanie, że wchodzi ona w życie z dniem podjęcia (...), narusza art. 4 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym przepisy prawa miejscowego wchodzą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy. Należy przypomnieć, że według art. 88 ust. 1 Konstytucji RP, warunkiem wejścia w życie ustaw, rozporządzeń oraz aktów prawa miejscowego jest ich ogłoszenie. Oznacza to, że przepis prawa nie ogłoszony nie wchodzi w życie, a data ogłoszenia przepisu jest datą początkową, od której może on wejść w życie.
Wobec powyższego, Naczelny Sąd Administracyjny, stwierdziwszy, iż zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze nie narusza prawa, na mocy art. 27 ust. 1 ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym, oddalił skargę.


Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=79