Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z dnia 18 maja 2000 r. (Sygn. akt I SA/Po 1900/99)
Data Wednesday, 23 October - 11:36:05
Temat: Orzecznictwo


Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2000 r. sprawy ze skargi Rady Miejskiej Ślesina na rozstrzygnięcie nadzorcze Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 11 sierpnia 1999 r. Nr 3448/99 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały oddala skargę.


Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z dnia 18 maja 2000 r.

Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2000 r. sprawy ze skargi Rady Miejskiej Ślesina na rozstrzygnięcie nadzorcze Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 11 sierpnia 1999 r. Nr 3448/99 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały oddala skargę.

UZASADNIENIE

Uchwałą z dnia 30.VI.1999 r. nr 70/X/99 Rada Miejska w Ślesinie, na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. "e" i art. 58 ust. 1 ustawy z 8.III.1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 1996 r. nr 13 poz. 74 z późn. zm.) uchwaliła, że udziela Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych Oddział Zachodni w Poznaniu pomocy finansowej z przeznaczeniem na budowę obejścia miasta Ślesina w ciągu drogi krajowej nr 25 Inowrocław-Konin, oraz że ogólny koszt inwestycji określa się na kwotę 13.800.0000,- zł w tym udział gminy Ślesin 5.600.000,- zł i środki finansowe pochodzić będą z pozycji podatek od nieruchomości od osób prawnych. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu uchwałą z 11.VIII.1999 r. oznaczoną numerem 3448/99 jako organ nadzorczy, orzekł nieważność uchwały nr 70/X/99 Rady Miejskiej w Ślesinie z 30.VI.1999 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych Oddz. Zachodni w Poznaniu na budowę obejścia miasta Ślesina w ciągu drogi krajowej nr 25 Inowrocław-Konin. W uzasadnieniu swej uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu podniosło, że powołane w uchwale jako podstawa prawna przepisy art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. "e" i art. 58 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym nie dają gminie podstawy do udzielenia pomocy finansowej państwowej jednostce organizacyjnej jaką jest Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych Oddz. Zachodni w Poznaniu. Powyższą uchwałę zaskarżyła Rada Miejska w Ślesinie działając przez Zarząd Miasta z siedzibą w Ślesinie skargą do Naczelnego Sądu Administracyjnego w której domaga się uchylenia zaskarżonej uchwały jako niezgodnej z prawem oraz zasądzenie kosztów zastępstwa procesowego wg norm przypisanych. W uzasadnieniu skargi twierdzi, że stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu jest niesłuszne i narusza art. 91 ustawy z 8.III. 1990 r. o samorządzie gminnym. Podejmując uchwałę z 30.VI.1999 roku Rada Miejska miała na uwadze liczne wnioski obywateli gminy Ślesin żądających zlikwidowania niedogodności istniejących w związku z wzmożonym ruchem tranzytowym środków transportu odbywającym się główną ulicą miasta Ślesina. Fakt powołania się przez organ gminy w uchwale na niewłaściwe przepisy nie stanowi przesłanki do uznania, że uchwała jest sprzeczna z prawem, ponieważ z przytoczonych okoliczności wynika, że organ gminy mógł podjąć przedmiotową uchwałę mając do tego podstawę prawną w innym przepisie.
W odpowiedzi na skargę Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu nie znajduje podstaw do zmiany swego stanowiska i podtrzymuje zarzut braku podstawy prawnej do udzielenia przez gminę pomocy finansowej udzielonej w uchwale z 30.VI.1999 r.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
W sprawie bezspornym jest, że uchwała Rady Miejskiej w Ślesinie z 30.VI.1999r. nr 70/X/99 została podjęta z naruszeniem prawa. Rada Miejska w Ślesinie działająca przez Zarząd Miejski w Ślesinie w skardze do NSA przyznaje, że uchwała narusza prawo, ale jej zdaniem naruszenie to nie stanowi podstawy do stwierdzenia nieważności uchwały, ponieważ organ gminy mógł podjąć przedmiotową uchwałę mając do tego podstawę w innym przepisie. Słusznie zauważa Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu, że przepis art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. "e" ustawy z dnia 8.III.1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 1996 r. nr 13 poz. 74 z późn. zm.) stanowi, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę gminy. Z treści podjętej uchwały nie wynika postanowienie dotyczące zobowiązań związanych z podejmowaniem przez gminę realizacji inwestycji i remontów. Przytoczony art. 18 cyt. ustawy nie zawiera możliwości udzielania przez gminę pomocy finansowej państwowej jednostce organizacyjnej jaką jest Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych Oddz. Zachodni w Poznaniu. Powołany również w uchwale art. 58 ust. 1 cyt. ustawy nie zawiera takiej możliwości, ponieważ tylko określa, że uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskażą źródła dochodów z których te zobowiązania zostaną pokryte. Wprawdzie w uchwale jest zawarte stwierdzenie, że środki finansowe pochodzić będą z pozycji podatek od nieruchomości od osób prawnych ale art. 58 ust. 1 ustawy nie stanowi podstawy do przeznaczenia tych środków na rzecz państwowej jednostki organizacyjnej. Należy podkreślić, że przytoczone w zaskarżonej uchwale przepisy nie dają jednostkom samorządu terytorialnego podstawy do wydatkowania z budżetu tych jednostek środków na dofinansowanie zadań państwowych. W świetle powyższych ustaleń - okazał się bezzasadny zarzut naruszenia przez organ nadzoru przepisu art. 91 ustawy o samorządzie gminnym.
Skoro uchwała nr 70/X/99 z dnia 30.VI.1999 r. narusza obowiązujące prawo, orzeczono na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym jak w sentencji.


Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=82