Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z 8 listopada 2001 r. (Sygn. akt I SA/Po 873/01)
Data Thursday, 24 October - 15:29:53
Temat: Orzecznictwo


Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 08 listopada 2001 r. sprawy ze skargi Rady Miejskiej w Pile na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 24 stycznia 2001 r. Nr 131/2001 w przedmiocie nieważności uchwały organu gminy w sprawie stawek dotacji przedmiotowych oddala skargę.


Wyrok NSA Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z 08 listopada 2001 r.

Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu
po rozpoznaniu w dniu 08 listopada 2001 r. sprawy ze skargi Rady Miejskiej w Pile na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 24 stycznia 2001 r. Nr 131/2001 w przedmiocie nieważności uchwały organu gminy w sprawie stawek dotacji przedmiotowych oddala skargę.


U Z A S A D N I E N I E

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu uchwałą z dnia 24 stycznia 2001 r. oznaczoną numerem 131/2001 jako organ nadzorczy orzekł nieważność § 1 ust. 1 lit. "b" uchwały Rady Miejskiej w Pile nr XXXII/316/2000 z dnia 19 grudnia 2000 r. zmieniającej uchwałę nr XIII/104/99 Rady Miejskiej w Pile w sprawie dotacji przedmiotowych przyjmuje, że jest sprzeczna z art. 69 ust 4 pkt. 3 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. W uzasadnieniu swej uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu podniosło, że zgodnie z art. 69 ust. 4 pkt. 3 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (DZ.U. nr 155 poz. 1014 ze zm.) dotacjami przedmiotowymi są, podlegające szczegółowym zasadom rozliczenia, wydatki budżetu przeznaczone na dopłaty do określonych wyrobów lub usług. Z przedłożonych przez Prezydenta Miasta wyjaśnień wynika, że sprawa dotyczy zlecenia przez Miasto Piła własnemu zakładowi budżetowemu Miejskiemu Zakładowi Oczyszczania wykonanie zadania polegającego na nadzorowaniu niwelacji terenu celem jego przygotowania pod przyszłe inwestycje przewidziane w planie zagospodarowania przestrzennego. Natomiast nie dotyczy to statutowych zadań Miejskiego Zakładu Oczyszczania. W tej sytuacji brak jest podstaw prawnych do finansowania wymienionego zadania poprzez przyznanie dotacji przedmiotowej dla zakładu budżetowego. Realizacja tego zadania, a mianowicie niwelacja terenu nad rzeką Gwdą winna być finansowana z budżetu w formie zapłaty za wykonanie zleconych usług. Powyższą uchwałę zaskarżyła Rada Miejska w Pile zarzucając naruszenie prawa materialnego przez błędną jego interpretację i podkreśliła, że przedmiotowa dotacja spełnia przesłanki z art. 69 ust. 4 pkt. 3 ustawy o finansach publicznych, gdyż jest to wydatek budżetu przeznaczony na dopłatę do określonego rodzaju usługi kalkulowanej według stawek jednostkowych, a katalogu usług ustawodawca nie wymienia. Polemizuje z poglądem Regionalnej Izby Obrachunkowej odnośnie zadań Miejskiego Zakładu Oczyszczania w Pile i stwierdza, że zlecone zakładowi zadanie polegające na nadzorowaniu składowania gruzu i ziemi, a także niwelacji terenu nad rzeką Gwdą jest nierozerwalnie związane z zadaniami statutowymi zakładu. W konsekwencji Rada Miejska w Pile wyraża pogląd, że rozstrzygnięcie Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu narusza kompetencje Rady Miejskiej w Pile, gdyż uniemożliwia stosowanie dla Zakładu budżetowego dotacji zgodnie z wolą Rady Miejskiej i dlatego domaga się uchylenia w całości zaskarżonej uchwały z dnia 24 stycznia 2001 r.
W odpowiedzi na skargę Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu nie znajduje podstaw do zmiany swego stanowiska i wnosi o oddalenie skargi, jednocześnie podkreśla, że Rada Miejska w skardze twierdzi, że dotacja dla zakładu dotyczy zadania realizowanego przez Miejski Zakład Oczyszczania polegającego na nadzorowaniu składowania gruzu i ziemi, a także niwelacji terenu nad: rzeką Gwda. Powyższe stwierdzenie w części odnoszącej się do zlecenia nadzorowania i składowania odpadów na "terminowym" wysypisku, nie zasługuje na uwzględnienie, albowiem pozostaje w sprzeczności z wyjaśnieniem Prezydenta Miasta zawartym w piśmie z dnia 21 stycznia 2001 r. Wynika z niego jednoznacznie, że "dotacja dla zakładu budżetowego Miejskiego Zakładu Oczyszczania dotyczy zleconego temu zakładowi zadania polegającego na nadzorowaniu niwelacji terenu nad rzeką Gwda".

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Rady Miejskiej w Pile jakoby zaskarżona uchwała wydana została z naruszeniem prawa. Uchwałą z 19 grudnia 2000 r. nr XXXII/316/2000 Rada Miejska w Pile ustaliła stawki dotacji przedmiotowej dla Miejskiego Zakładu Oczyszczania w Pile 2,33 za 1m2 gruzu i ziemi przyjętej na składowisko przy ul. Dąbrowskiego. Spór w sprawie sprowadza się do zagadnienia, czy Rada Miejska ustalając powyższą dotację przedmiotową zachowała wymogi ustawowe wynikające z ustawy o finansach publicznych. Sąd podkreśla, że dotacje zajmują szczególne miejsce w wydatkach budżetu jednostki samorządu terytorialnego i dlatego ustawodawca dał temu wyraz w przepisach ustawy o finansach publicznych. W myśl art. 69 ust. 4 pkt. 3 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155 poz. 1014 ze zm.) dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych zwane dalej "dotacjami przedmiotowymi". Należy zaznaczyć, że ustawa o finansach publicznych pozbawiła organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego w pewnym sensie decyzyjności, bowiem zasady na jakich mogą być przyznane dotacje przedmiotowe dla zakładów budżetowych wynikają z odpowiednich przepisów tej ustawy między innymi z art. 117 ust. 1 i 3 ustawy o finansach publicznych. Słusznie podkreśla Regionalna Izba Obrachunkowa w odpowiedzi na skargę, że punktem odniesienia dla Rady Miejskiej w Pile ustalającej zgodnie z art. 117 ust. 1 i 3 wyżej cyt. ustawy stawki dotacji przedmiotowych dla Zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, powinny być szczegółowo oznaczone rodzaje usług świadczonych przez te jednostki lub wytworzone przez te jednostki wyroby. Z zebranego w sprawie materiału dowodowego i z pisma Prezydenta m. Piły z 22 stycznia 2001 r. wynika, że "dotacja dla Miejskiego Zakładu Oczyszczania w Pile dotyczy zleconemu temu Zakładowi zadania polegającego na nadzorowaniu niwelacji terenu nad rzeką Gwdą". Z § 2 ust. 2 Statutu Miejskiego Zakładu Oczyszczania wysypisko w Pile wynika, że przedmiotem jego działania jest świadczenie usług w zakresie przyjmowania i składowania odpadów komunalnych na Wysypisku Miejskim. Przyznana uchwałą z dnia 19 grudnia 2000 r. nr XXXII/316/2000 dotacja przedmiotowa dotyczy zadań nie związanych z zadaniami statutowymi Miejskiego Zakładu Oczyszczania w Pile albowiem zadaniem tego zakładu jest przyjmowanie i składowanie odpadów komunalnych na wysypisku miejskim. Wszelkie inne usługi (w tym jak nadzorowanie niwelacji terenu) odbiegające od zadań statutowych Miejskiego Zakładu Oczyszczania w Pile winne być finansowane w formie zapłaty za wykonanie zleconych usług, jak to przyjęła w uchwale nr 131/2001 Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu.
Z tych przyczyn i wobec stwierdzenia, że zaskarżona uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z 24 stycznia 2001 r. nie narusza prawo materialne, Sąd na zasadzie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz.U. Nr 74, poz. 368 ze zm.) orzekł jak w sentencji wyroku.


Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=95