Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 628 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 159343000
 

 
 

Skrócony kwestionariusz informacyjny w sprawie środków pomocowych obowiązujących w dniu 1 maja 2004 (pomoc istniejąca)

 

1. Informacje ogólne

 

Państwo:

Polska

 

Tytuł środka pomocowego:

A. Poprawa infrastruktury w portach morskich.

B. Poprawa infrastruktury zapewniającej dostęp do portów morskich od strony morza.

 

Podstawa prawna (szczegółowe oznaczenie):

Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 967 z późn. zm.), w tym między innymi:

A. art. 10 ust. 3 oraz art. 15116

B. art. 10 ust. 1 oraz art. 23 ust. 3

Powyższą ustawę przekazuję w załączeniu (zał. 1).

 

Ministerstwo lub inny organ administracji odpowiedzialny za ten środek i jego implementację:

Ministerstwo Infrastruktury

 

Osoba do kontaktu:

Mr. Michał Kaczmarzyk,

Phone number: +48 22 55 60 134

e-mail: mkaczmarzyk@uokik.gov.pl

 

Poziom, na którym środek ten jest administrowany (administracja centralna, regionalna, inna)?

Administracja centralna, regionalna i lokalna

 

Kiedy środek wszedł w życie?

20/06/1997 - wejście w życie ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich

 

Jaki jest czas obowiązywania tego środka (data wygaśnięcia)?

Obowiązywanie programu nie jest ograniczone w czasie

 

2. Opis środka

 

Który sektor transportu jest uprawniony do korzystania z przedmiotowego środka (kolej, lotnictwo, żegluga, itd.)?

Transport morski

 

Jakie są główne cele i założenia pomocy?

Rozwój infrastruktury portowej i infrastruktury zapewniającej dostęp do portów morskich od strony morza.

 

Forma środka (program pomocowy, ad hoc, indywidualny)

Pogram pomocowy

 

Jakie są instrumenty (lub formy) pomocy, np.: dotacja bezpośrednia, kredyt preferencyjny (wraz ze szczegółami, jak kredyt jest zabezpieczony), dopłaty do oprocentowania, ulga podatkowa, gwarancja, inne (proszę wyszczególnić)

Dotacja, przekazanie gruntów do nieodpłatnego korzystania

 

Dla każdego z wymienionych instrumentów pomocy, proszę podać krótki opis warunków mających do nich zastosowanie.

A. Budowa, modernizacja i utrzymanie infrastruktury portowej znajdującej się na gruntach, którymi gospodaruje podmiot zarządzający, oraz utrzymanie akwenów portowych są finansowane ze środków podmiotu zarządzającego oraz mogą być dofinansowane ze środków budżetu państwa.

Do zarządzania portami morskimi o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej zostały powołane, na podstawie ustawy o portach i przystaniach morskich, podmioty zarządzające. Zostały utworzone 3 takie podmioty: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Podmioty te działają w formie spółek i mają charakter użyteczności publicznej. Przedmiot działalności podmiotu zarządzającego obejmuje, w szczególności:

1) zarządzanie gruntami i infrastrukturą portową,

2) prognozowanie, programowanie i planowanie rozwoju portu,

3) budowę, rozbudowę, utrzymywanie i modernizację infrastruktury portowej,

4) pozyskiwanie gruntów na potrzeby rozwoju portu,

5) świadczenie usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej,

6) zapewnienie dostępu do portowych urządzeń odbiorczych odpadów ze statków w celu przekazania ich do odzysku lub unieszkodliwiania. Przedmiotem działalności podmiotu zarządzającego nie może być prowadzenie innej działalności gospodarczej niż ta, o której mowa w pkt 1, 5 i 6. Właściwy wojewoda, na wniosek ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, wniesie do spółek, o których mowa powyżej, grunty Skarbu Państwa nieoddane w użytkowanie wieczyste i położone w granicach portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, celem pokrycia akcji tych spółek obejmowanych przez Skarb Państwa. Grunty, które nie zostaną wniesione do spółek, właściwy wojewoda przekaże w drodze umowy nieodpłatnie tym spółkom do nieodpłatnego użytkowania. Właściwy wojewoda przekaże, w drodze umowy, nieodpłatnie, na własność gminom obejmującym udziały w ww. spółkach, grunty Skarbu Państwa nieoddane w użytkowanie wieczyste, położone w granicach portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, jeżeli grunty stanowiące mienie komunalne, położone w granicach tych portów, nie wystarczają na uzupełnienie pokrycia, przewidzianego w ustawie o portach i przystaniach morskich udziału gminy w kapitale akcyjnym spółki. Grunty te gminy są obowiązane wnieść na pokrycie kapitału akcyjnego spółek, o których mowa powyżej.

B. Budowa, modernizacja i utrzymanie infrastruktury zapewniającej dostęp do portów morskich finansowana jest ze środków budżetu państwa, w wysokości określonej w ustawie budżetowej.

 

Budżet: proszę podać ogólny budżet przeznaczony na ten środek (w walucie krajowej i w Euro).

A. Kwota dotychczas przeznaczona na przedmiotowy środek jest trudna do oszacowania. Przewiduje się, że w ciąg kolejnych kilku lat zostanie przekazane na rozwój infrastruktury portowej z budżetu państwa kwota ok. 35 mln. euro. W części kwota ta może zostać przeznaczona na wsparcie realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego -Transport.

B. Brak danych

 

Czy budżet przyjmowany jest rocznie? Jeśli tak, proszę podać jego średnią wysokość.

-

 

Proszę wyszczególnić uprawnionych beneficjentów (np. ich rodzaj oraz szacunkową ilość)

A. Uprawnionymi beneficjentami są podmioty zarządzające portami morskimi o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Są to 3 podmioty, które zarządzają portami w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.

B. Uprawnionymi beneficjentami są właściwe organy administracji morskiej. Własność akwenów portowych oraz infrastruktury zapewniającej dostęp do portów lub przystani morskich przysługuje Skarbowi Państwa i jest wyłączona z obrotu.

 

Czy pomoc jest przyznawana na zasadach niedyskryminacyjnych, otwartych dla wszystkich beneficjentów, niezależnie od narodowości?

A. Pomoc jest przeznaczona dla wszystkich podmiotów zarządzających portami morskimi uznanymi za porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki polskiej. B. Pomoc uzyskują jedynie właściwe jednostki organizacyjne Skarbu Państwa, które są właścicielem akwenów portowych i infrastruktury zapewniającej dostęp do portów lub przystani morskich.

Zarówno w przypadku A, jak i B z infrastruktury mogą korzystać wszystkie podmioty na niedyskryminacyjnych warunkach.

 

Jakie są koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą?

Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą zaliczyć należy koszty budowy, modernizacji i utrzymania infrastruktury portowej, infrastruktury zapewniającej dostęp do portów lub przystani morskich oraz koszty utrzymania akwenów portowych.

 

Jaka jest maksymalna intensywność pomocy?

Maksymalna intensywność pomocy nie przekracza kosztów wskazanych powyżej.

 

Proszę wymienić kryteria, według których wysokość pomocy lub/i intensywność pomocy została obliczona.

 

Czy środek przewiduje "pomoc operacyjną"? Jeśli tak, proszę podać szczegóły.

Środek nie przewiduje pomocy operacyjnej.

 

Jeśli środek dotyczy usług ogólnego interesu gospodarczego lub obowiązków świadczenia usług publicznych, proszę wymienić w jaki sposób to zadanie zostało powierzone danemu przedsiębiorstwu i jak obliczana jest rekompensata.

Opisane powyżej środki odnoszą się do infrastruktury portowej, której rozwój należy traktować jako działanie w ogólnym interesie publicznym, biorąc pod uwagę jej znaczenie dla rozwoju Polski oraz spójności społecznej i gospodarczej Unii Europejskiej. Wsparcie dla podmiotów zarządzających infrastrukturą portową oraz organów administracji morskiej zapewniających dostęp do portów, umożliwia im wykonanie powierzonych przez państwo zadań oraz zapewnia środki niezbędne do utrzymania i rozwoju infrastruktury portowej. Ponadto, zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o portach i przystaniach morskich, wszystkie podmioty zarządzające portami morskimi o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej mają charakter użyteczności publicznej.

 

Czy pomoc może być kumulowana z innymi środkami pomocowymi, które są stosowane, a jeśli tak, czy środek przewiduje przepisy ograniczające możliwość kumulowania pomocy?

Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich nie przewiduje warunków ograniczających kumulowanie pomocy.

 

Czy środek pomocy podlega istniejącym rozporządzeniom lub wytycznym umożliwiającym stosowanie wyłączeń? Jeśli tak, proszę podać jakim.

Commission communication C(2004) 43 - Community guidelines on State aid to maritime transport (2004/C 13/03).

Zgodnie z wytycznymi wspólnotowymi, inwestycje publiczne w infrastrukturę portową nie stanowią pomocy publicznej w rozumieniu art. 87 ust 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, jeżeli zapewniony jest do niej swobodny i równy dostęp dla wszystkich korzystających z infrastruktury. Środki opisane powyżej, zdaniem władz polskich, nie stanowią pomocy publicznej w rozumieniu art. 87 Traktatu WE. Są to środki o charakterze generalnym, skierowane do wszystkich podmiotów zarządzających portami morskimi o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej oraz organów administracji morskiej odpowiedzialnych za odpowiedni dostęp do portów i przystani morskich.

Podmioty zarządzające portami zostały powołane przez państwo do świadczenia usług o charakterze użyteczności publicznej. Są one zobowiązywane do przeznaczania przychodów na cele określone w art. 7 ust. 2 ustawy o portach i przystaniach morskich. Należy przy tym podkreślić, iż katalog podmiotów uprawnionych do zarządzania portami morskimi o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej został określony ustawowo i ma on charakter zamknięty.

Organom administracji morskiej, będącym jednostkami organizacyjnymi Skarbu Państwa, powierzano zadania związane z budową i utrzymywaniem obiektów infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich oraz zadania związane z zarządzaniem infrastrukturą portową nie mającą podstawowego znaczenia dla gospodarki narodowej. Poza wykonywaniem powyższych zadań do obowiązków organów administracji morskiej należy zapewnienie m.in.:

- bezpieczeństwa żeglugi morskiej;

- ochrony portów morskich i żeglugi morskiej, w tym związane z wykonywaniem zadań obronnych oraz zadań o charakterze niemilitarnym, w szczególności zapobieganie aktom terroru oraz likwidacji skutków zaistniałych zdarzeń;

- korzystania z dróg morskich oraz portów i przystani morskich;

- bezpieczeństwa związanego z badaniami, rozpoznawaniem i eksploatacją zasobów mineralnych dna morskiego;

- ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczeniem wskutek korzystania z morza oraz przez zatapianie odpadów i innych substancji w zakresie nieuregulowanym przepisami prawa geologicznego i górniczego;

- ratowania życia, prowadzenia prac podwodnych i wydobywania mienia z morza;

- nadzoru przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich oraz morskich portach i przystaniach;

- uzgadnianie decyzji w sprawie wydawania pozwoleń wodnoprawnych i pozwoleń budowlanych na obszarze pasa technicznego, morskich portów i przystani, morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego, jak również wszelkich innych decyzji dotyczących zagospodarowania tego pasa;

- budowy, utrzymywania i ochrony umocnień brzegowych, wydm i zalesień ochronnych w pasie technicznym;

- wyznaczania dróg morskich, kotwicowisk i badania warunków ich żeglowności;

- oznakowania nawigacyjnego dróg morskich i kotwicowisk w portach i przystaniach morskich oraz na wybrzeżu;

- zarządzania portami niemającymi podstawowego znaczenia dla gospodarki narodowej i przystaniami morskimi, w których nie powołano podmiotu zarządzającego w trybie przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 967, Nr 166, poz. 1361 i Nr 200, poz. 1683), w zakresie przewidzianym w tych przepisach;

- monitorowania i informowania o ruchu statków;

- ewidencji ładunków i pasażerów.

Organy te nie prowadzą działalności gospodarczej.

 

 


 

Załącznik:

Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 967 z późn. zm.)

 
 


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź