Skrócony kwestionariusz informacyjny w
sprawie środków pomocowych obowiązujących w dniu 1 maja 2004 (pomoc istniejąca)
1. Informacje ogólne
Państwo:
Polska
Tytuł środka pomocowego:
A. Poprawa infrastruktury w portach morskich.
B. Poprawa infrastruktury zapewniającej dostęp do
portów morskich od strony morza.
Podstawa prawna (szczegółowe oznaczenie):
Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i
przystaniach morskich (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 967 z późn. zm.), w tym
między innymi:
A. art. 10 ust. 3 oraz art. 15116
B. art. 10 ust. 1 oraz art. 23 ust. 3
Powyższą ustawę przekazuję w załączeniu (zał. 1).
Ministerstwo lub inny organ administracji
odpowiedzialny za ten środek i jego implementację:
Ministerstwo Infrastruktury
Osoba do kontaktu:
Mr. Michał Kaczmarzyk,
Phone number: +48 22 55 60 134
e-mail: mkaczmarzyk@uokik.gov.pl
Poziom, na którym środek ten jest
administrowany (administracja centralna, regionalna, inna)?
Administracja centralna, regionalna i lokalna
Kiedy środek wszedł w życie?
20/06/1997 - wejście w życie ustawy z dnia 20
grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich
Jaki jest czas obowiązywania tego środka (data
wygaśnięcia)?
Obowiązywanie programu nie jest ograniczone w
czasie
2. Opis środka
Który sektor transportu jest uprawniony do
korzystania z przedmiotowego środka (kolej, lotnictwo, żegluga, itd.)?
Transport morski
Jakie są główne cele i założenia pomocy?
Rozwój infrastruktury portowej i infrastruktury
zapewniającej dostęp do portów morskich od strony morza.
Forma środka (program pomocowy, ad hoc,
indywidualny)
Pogram pomocowy
Jakie są instrumenty (lub formy) pomocy, np.:
dotacja bezpośrednia, kredyt preferencyjny (wraz ze szczegółami, jak kredyt jest
zabezpieczony), dopłaty do oprocentowania, ulga podatkowa, gwarancja, inne
(proszę wyszczególnić)
Dotacja, przekazanie gruntów do nieodpłatnego
korzystania
Dla każdego z wymienionych instrumentów pomocy,
proszę podać krótki opis warunków mających do nich zastosowanie.
A. Budowa, modernizacja i utrzymanie
infrastruktury portowej znajdującej się na gruntach, którymi gospodaruje podmiot
zarządzający, oraz utrzymanie akwenów portowych są finansowane ze środków
podmiotu zarządzającego oraz mogą być dofinansowane ze środków budżetu państwa.
Do zarządzania portami morskimi o podstawowym
znaczeniu dla gospodarki narodowej zostały powołane, na podstawie ustawy o
portach i przystaniach morskich, podmioty zarządzające. Zostały utworzone 3
takie podmioty: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A., Zarząd Morskiego Portu
Gdynia S.A. oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Podmioty te
działają w formie spółek i mają charakter użyteczności publicznej. Przedmiot
działalności podmiotu zarządzającego obejmuje, w szczególności:
1) zarządzanie gruntami i infrastrukturą portową,
2) prognozowanie, programowanie i planowanie
rozwoju portu,
3) budowę, rozbudowę, utrzymywanie i modernizację
infrastruktury portowej,
4) pozyskiwanie gruntów na potrzeby rozwoju portu,
5) świadczenie usług związanych z korzystaniem z
infrastruktury portowej,
6) zapewnienie dostępu do portowych urządzeń
odbiorczych odpadów ze statków w celu przekazania ich do odzysku lub
unieszkodliwiania. Przedmiotem działalności podmiotu zarządzającego nie może być
prowadzenie innej działalności gospodarczej niż ta, o której mowa w pkt 1, 5 i
6. Właściwy wojewoda, na wniosek ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa,
wniesie do spółek, o których mowa powyżej, grunty Skarbu Państwa nieoddane w
użytkowanie wieczyste i położone w granicach portów o podstawowym znaczeniu dla
gospodarki narodowej, celem pokrycia akcji tych spółek obejmowanych przez Skarb
Państwa. Grunty, które nie zostaną wniesione do spółek, właściwy wojewoda
przekaże w drodze umowy nieodpłatnie tym spółkom do nieodpłatnego użytkowania.
Właściwy wojewoda przekaże, w drodze umowy, nieodpłatnie, na własność gminom
obejmującym udziały w ww. spółkach, grunty Skarbu Państwa nieoddane w
użytkowanie wieczyste, położone w granicach portów o podstawowym znaczeniu dla
gospodarki narodowej, jeżeli grunty stanowiące mienie komunalne, położone w
granicach tych portów, nie wystarczają na uzupełnienie pokrycia, przewidzianego
w ustawie o portach i przystaniach morskich udziału gminy w kapitale akcyjnym
spółki. Grunty te gminy są obowiązane wnieść na pokrycie kapitału akcyjnego
spółek, o których mowa powyżej.
B. Budowa, modernizacja i utrzymanie
infrastruktury zapewniającej dostęp do portów morskich finansowana jest ze
środków budżetu państwa, w wysokości określonej w ustawie budżetowej.
Budżet: proszę podać ogólny budżet przeznaczony
na ten środek (w walucie krajowej i w Euro).
A. Kwota dotychczas przeznaczona na przedmiotowy
środek jest trudna do oszacowania. Przewiduje się, że w ciąg kolejnych kilku lat
zostanie przekazane na rozwój infrastruktury portowej z budżetu państwa kwota
ok. 35 mln. euro. W części kwota ta może zostać przeznaczona na wsparcie
realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego -Transport.
B. Brak danych
Czy budżet przyjmowany jest rocznie? Jeśli tak,
proszę podać jego średnią wysokość.
-
Proszę wyszczególnić uprawnionych beneficjentów
(np. ich rodzaj oraz szacunkową ilość)
A. Uprawnionymi beneficjentami są podmioty
zarządzające portami morskimi o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.
Są to 3 podmioty, które zarządzają portami w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i
Świnoujściu.
B. Uprawnionymi beneficjentami są właściwe organy
administracji morskiej. Własność akwenów portowych oraz infrastruktury
zapewniającej dostęp do portów lub przystani morskich przysługuje Skarbowi
Państwa i jest wyłączona z obrotu.
Czy pomoc jest przyznawana na zasadach
niedyskryminacyjnych, otwartych dla wszystkich beneficjentów, niezależnie od
narodowości?
A. Pomoc jest przeznaczona dla wszystkich
podmiotów zarządzających portami morskimi uznanymi za porty o podstawowym
znaczeniu dla gospodarki polskiej. B. Pomoc uzyskują jedynie właściwe jednostki
organizacyjne Skarbu Państwa, które są właścicielem akwenów portowych i
infrastruktury zapewniającej dostęp do portów lub przystani morskich.
Zarówno w przypadku A, jak i B z infrastruktury
mogą korzystać wszystkie podmioty na niedyskryminacyjnych warunkach.
Jakie są koszty kwalifikujące się do objęcia
pomocą?
Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą
zaliczyć należy koszty budowy, modernizacji i utrzymania infrastruktury
portowej, infrastruktury zapewniającej dostęp do portów lub przystani morskich
oraz koszty utrzymania akwenów portowych.
Jaka jest maksymalna intensywność pomocy?
Maksymalna intensywność pomocy nie przekracza
kosztów wskazanych powyżej.
Proszę wymienić kryteria, według których
wysokość pomocy lub/i intensywność pomocy została obliczona.
Czy środek przewiduje "pomoc operacyjną"? Jeśli
tak, proszę podać szczegóły.
Środek nie przewiduje pomocy operacyjnej.
Jeśli środek dotyczy usług ogólnego interesu
gospodarczego lub obowiązków świadczenia usług publicznych, proszę wymienić w
jaki sposób to zadanie zostało powierzone danemu przedsiębiorstwu i jak
obliczana jest rekompensata.
Opisane powyżej środki odnoszą się do
infrastruktury portowej, której rozwój należy traktować jako działanie w ogólnym
interesie publicznym, biorąc pod uwagę jej znaczenie dla rozwoju Polski oraz
spójności społecznej i gospodarczej Unii Europejskiej. Wsparcie dla podmiotów
zarządzających infrastrukturą portową oraz organów administracji morskiej
zapewniających dostęp do portów, umożliwia im wykonanie powierzonych przez
państwo zadań oraz zapewnia środki niezbędne do utrzymania i rozwoju
infrastruktury portowej. Ponadto, zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o portach i
przystaniach morskich, wszystkie podmioty zarządzające portami morskimi o
podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej mają charakter użyteczności
publicznej.
Czy pomoc może być kumulowana z innymi środkami
pomocowymi, które są stosowane, a jeśli tak, czy środek przewiduje przepisy
ograniczające możliwość kumulowania pomocy?
Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i
przystaniach morskich nie przewiduje warunków ograniczających kumulowanie
pomocy.
Czy środek pomocy podlega istniejącym
rozporządzeniom lub wytycznym umożliwiającym stosowanie wyłączeń? Jeśli tak,
proszę podać jakim.
Commission communication
C(2004) 43 - Community guidelines on State aid to maritime transport (2004/C
13/03).
Zgodnie z wytycznymi wspólnotowymi, inwestycje
publiczne w infrastrukturę portową nie stanowią pomocy publicznej w rozumieniu
art. 87 ust 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, jeżeli zapewniony
jest do niej swobodny i równy dostęp dla wszystkich korzystających z
infrastruktury. Środki opisane powyżej, zdaniem władz polskich, nie stanowią
pomocy publicznej w rozumieniu art. 87 Traktatu WE. Są to środki o charakterze
generalnym, skierowane do wszystkich podmiotów zarządzających portami morskimi o
podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej oraz organów administracji
morskiej odpowiedzialnych za odpowiedni dostęp do portów i przystani morskich.
Podmioty zarządzające portami zostały powołane
przez państwo do świadczenia usług o charakterze użyteczności publicznej. Są one
zobowiązywane do przeznaczania przychodów na cele określone w art. 7 ust. 2
ustawy o portach i przystaniach morskich. Należy przy tym podkreślić, iż katalog
podmiotów uprawnionych do zarządzania portami morskimi o podstawowym znaczeniu
dla gospodarki narodowej został określony ustawowo i ma on charakter zamknięty.
Organom administracji morskiej, będącym
jednostkami organizacyjnymi Skarbu Państwa, powierzano zadania związane z budową
i utrzymywaniem obiektów infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i
przystani morskich oraz zadania związane z zarządzaniem infrastrukturą portową
nie mającą podstawowego znaczenia dla gospodarki narodowej. Poza wykonywaniem
powyższych zadań do obowiązków organów administracji morskiej należy zapewnienie
m.in.:
- bezpieczeństwa żeglugi morskiej;
- ochrony portów morskich i żeglugi morskiej, w
tym związane z wykonywaniem zadań obronnych oraz zadań o charakterze
niemilitarnym, w szczególności zapobieganie aktom terroru oraz likwidacji skutków
zaistniałych zdarzeń;
- korzystania z dróg morskich oraz portów i
przystani morskich;
- bezpieczeństwa związanego z badaniami,
rozpoznawaniem i eksploatacją zasobów mineralnych dna morskiego;
- ochrony środowiska morskiego przed
zanieczyszczeniem wskutek korzystania z morza oraz przez zatapianie odpadów i
innych substancji w zakresie nieuregulowanym przepisami prawa geologicznego i
górniczego;
- ratowania życia, prowadzenia prac podwodnych i
wydobywania mienia z morza;
- nadzoru przeciwpożarowego w polskich obszarach
morskich oraz morskich portach i przystaniach;
- uzgadnianie decyzji w sprawie wydawania pozwoleń
wodnoprawnych i pozwoleń budowlanych na obszarze pasa technicznego, morskich
portów i przystani, morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego, jak
również wszelkich innych decyzji dotyczących zagospodarowania tego pasa;
- budowy, utrzymywania i ochrony umocnień
brzegowych, wydm i zalesień ochronnych w pasie technicznym;
- wyznaczania dróg morskich, kotwicowisk i badania
warunków ich żeglowności;
- oznakowania nawigacyjnego dróg morskich i
kotwicowisk w portach i przystaniach morskich oraz na wybrzeżu;
- zarządzania portami niemającymi podstawowego
znaczenia dla gospodarki narodowej i przystaniami morskimi, w których nie
powołano podmiotu zarządzającego w trybie przepisów ustawy z dnia 20 grudnia
1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 967, Nr
166, poz. 1361 i Nr 200, poz. 1683), w zakresie przewidzianym w tych przepisach;
- monitorowania i informowania o ruchu statków;
- ewidencji ładunków i pasażerów.
Organy te nie prowadzą działalności gospodarczej.
Załącznik:
Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i
przystaniach morskich (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 967 z późn. zm.)
|