Skrócony kwestionariusz informacyjny w
sprawie środków pomocowych obowiązujących w dniu 1 maja 2004 (pomoc
istniejąca)
1. Informacje ogólne
Państwo:
Polska
Tytuł środka pomocowego:
Dotacje na sfinansowanie inwestycji w
transporcie zbiorowym.
Podstawa prawna (szczegółowe oznaczenie):
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce
komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 12 maja 2000r. o zasadach
wspierania rozwoju regionalnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 48, poz. 550 późn. zm.),
zastąpiona przez ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju
(Dz. U. Nr 116, poz. 1206)).
Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach
publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia
2000r. w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na lata 2001-2003 (Dz. U. z 2001
r. Nr 122, poz. 1326)
Rozporządzenie Rady Ministrów z 16 marca 2004r.
w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na rok 2004 (Dz. U. z 2004r. Nr 56, poz.
542)
Ministerstwo lub inny organ administracji
odpowiedzialny za ten środek i jego implementację:
Ministerstwo Gospodarki i Pracy oraz Samorząd
Województwa.
Osoba do kontaktów:
Aneta Kubasiak
Nr tel.:+48 22 55 60 135
e-mail: akubasiak@uokik.gov.pl
Poziom, na którym środek ten jest
administrowany (administracja centralna, regionalna, inna)?
Administracja centralna, regionalna i lokalna;
Kiedy środek wszedł w życie?
14 lipca 2000 - data wejścia w życie ustawy o
zasadach wspierania rozwoju regionalnego, której kontynuacją jest ustawa z 20
kwietnia 2004. o Narodowym Planie Rozwoju;
Jaki jest czas obowiązywania tego środka
(data wygaśnięcia)?
Dla Kontraktów Wojewódzkich w latach 2001-2004
czas obowiązywania środka był tożsamy z czasem realizacji programów wsparcia.
Od roku 2005 czas obowiązywania środka jest tożsamy z okresem realizacji
Narodowego Planu Rozwoju, czyli do końca 2008 r.
2. Opis środka
Który sektor transportu jest uprawniony
(kolej, lotnictwo, żegluga, itd.)?
Lokalny transport zbiorowy organizowany przez
gminy, ich związki oraz ich jednostki organizacyjne, realizowany w formie
usług transportu autobusowego, trolejbusowego i szynowego.
Jakie są główne cele i założenia pomocy?
Obserwuje się znaczne zapóźnienie w poziomie
świadczonych usług zbiorowego transportu lokalnego, co spowodowało objęcie
tego sektora wsparciem ze środków Budżetu Państwa poprzez Kontrakty
Wojewódzkie oraz ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z
przeznaczeniem na rozwój infrastruktury oraz sprzętu (w tym taboru). Głównym
celem jest wzrost atrakcyjności Polski jako miejsca do lokowania zagranicznych
inwestycji, rozwoju społeczono-gospodarczego regionów poprzez rozwój systemu
transportu publicznego jak również zmniejszenie zatłoczenia na drogach oraz
poprawa stanu środowiska naturalnego.
Forma środka (program pomocowy, ad hoc,
indywidualny)
Pogram pomocowy
Jakie są instrumenty (lub formy) pomocy, np.:
dotacja bezpośrednia, kredyt preferencyjny (wraz ze szczegółami, jak kredyt
jest zabezpieczony), dopłaty do oprocentowania, ulga podatkowa, gwarancja,
inne (proszę wyszczególnić).
Dotacje inwestycyjne;
Dla każdego z wymienionych instrumentów
pomocy, proszę podać krótki opis warunków mających do nich zastosowanie.
Zgodnie z ustawą o zasadach wspierania rozwoju
regionalnego zostały opracowane zasady wdrażania programów wsparcia. Opierają
się one na procesie programowania realizowanym przez samorządową administrację
regionalną (urzędy marszałkowskie), selekcję wniosków o udzielenie wsparcia,
zatwierdzanie projektów przez samorządową administrację regionalną we
współdziałaniu z administracją rządową.
Wybór wniosków o udzielenie wsparcie jest
przeprowadzony w drodze konkursu projektów w oparciu o ustalone wcześniej
kryteria.
Budżet: proszę podać ogólny budżet
przeznaczony na ten środek (w walucie krajowej i w Euro).
W ramach Kontraktów Wojewódzkich w latach
2001-2004 przeznaczono ok. 746 min zł, co stanowi 166,8 min euro.*
* średni kurs
walut obcych ogłaszany przez Narodowy Bank Polski na dzień 20 sierpnia 2004 r.
(Tabela kursów nr 163/A/NBP/2004 z dnia 2004-08-20) - 1 EUR = 4.4725 PLN;
Czy budżet przyjmowany jest
rocznie? Jeśli tak, proszę podać jego średnią roczną wysokość.
Pomoc została zatwierdzona na poziomie regionalnym
na następujące okresy: 2001-2003, 2004, 2004-2008.
W ramach kontraktów wojewódzkich średnia roczna
wysokość wsparcia w latach 2001-2004 wynosiła 186,5 min zł (41,7 min euro*).
* średni kurs
walut obcych ogłaszany przez Narodowy Bank Polski na dzień 20 sierpnia 2004 r.
(Tabela kursów nr 163/A/NBP/2004 z dnia 2004-08-20) - 1 EUR = 4.4725 PLN;
Proszę wyszczególnić uprawnionych beneficjentów
(np. ich rodzaj oraz szacunkową ilość)
Przedmiotowy środek skierowany jest do gmin i ich
jednostek organizacyjnych, związków gmin oraz przedsiębiorców działających na
zasadzie umowy z gminą, związkiem gmin lub ich jednostkami organizacyjnymi na
wykonywanie usług lokalnego transportu zbiorowego. Jedynie w tym ostatnim
przypadku środek ten powinien podlegać przepisom o pomocy publicznej.
Świadczenie usług zbiorowego transportu lokalnego bezpośrednio przez gminy, ich
związki lub jednostki organizacyjne należy traktować jako realizację zadań
własnych, nie zaś działalność gospodarczą.
Czy pomoc jest przyznawana na zasadach
niedyskryminacyjnych, otwartych dla wszystkich beneficjentów, niezależnie od
narodowości?
Środek ten jest przeznaczony dla wszystkich
przedsiębiorców posiadających umowę z gminą, związkiem gmin lub ich jednostkami
organizacyjnymi na wykonywanie lokalnego transportu zbiorowego. Instrument ten
stosowany jest na zasadach niedyskryminacyjnych.
Jakie są koszty kwalifikujące się do objęcia
pomocą?
1) Prace przygotowawcze, w tym:
- przygotowanie
projektu dotyczącego infrastruktury transportu publicznego
(przeprowadzenie prac studialnych, ekspertyz, badań geologicznych i
archeologicznych),
- przygotowanie
dokumentacji technicznej: koncepcja budowlana, projekt budowany, projekt
wykonawczy,
- przygotowanie
studium wykonalności, raportu oddziaływania na środowisko,
- prace
projektantów, architektów,
- wykup
niezabudowanych gruntów nierozerwalnie związanych z realizacją projektu,
- przygotowanie
dokumentacji przetargowej,
- koszt
przygotowania przetargu, w tym publikacji ogłoszeń przetargowych,
- badania
związane z urbanistyką, krajobrazem, architekturą i/lub budownictwem, jeśli to
niezbędne.
2) Prace inwestycyjne i związane z procesem
inwestycyjnym, w tym:
- przygotowanie terenu pod budowę, w tym roboty
pomiarowe,
- prace ziemne, włączając przygotowanie terenu
pod zabudowę,
- prace instalacyjne i montażowe,
- prace rozbiórkowe,
- prace wykończeniowe i wzmocnieniowe,
- zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia (w tym
taboru) w zakresie transportu publicznego i realizacji projektu,
- zakup wyposażenia nierozerwalnie związanego z
funkcjonowaniem inwestycji,
- nadzór inżynierski,
- koszty informacji i promocji projektu
integralnie związane z realizacją działania.
Jaka jest maksymalna intensywność pomocy?
Do 100 % kosztów kwalifikujących się do objęcia
pomocą w przypadku Kontraktów Wojewódzkich.
Proszę wymienić kryteria, według których
wysokość pomocy lub/i intensywność pomocy została obliczona.
Wysokość oraz intensywność pomocy została ustalona
zgodnie z obowiązującym Programem Wsparcia (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia
28 grudnia 2000r. w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na lata 2001-2003 (Dz.
U. z 2001 r. Nr 122, poz. 1326) oraz, Rozporządzenie Rady Ministrów z 16 marca
2004 r. w sprawie przyjęcia Programu Wsparcia na rok 2004 (Dz. U. z 2004 r. Nr
56, poz. 542)).
Czy środek przewiduje "pomoc operacyjną"? Jeśli
tak, proszę podać szczegóły.
Nie.
Jeśli środek dotyczy usług ogólnego interesu
ekonomicznego lub obowiązków świadczenia usług publicznych, proszę wymienić w
jaki sposób to zadanie zostało powierzone danemu przedsiębiorstwu i jak
obliczana jest rekompensata.
Celem opisywanego środka jest zaspokojenie potrzeb
społeczności gminnej w zakresie powszechnego dostępu do środków transportu
zbiorowego. Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym świadczenie usług lokalnego transportu zbiorowego jest zadaniem własnym
gminy. Gmina realizując to zadanie, może powierzyć jego wykonanie osobom
fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym
osobowości prawnej, w drodze umowy. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce
komunalnej powierzenie tych zadań następuje w drodze umowy cywilnoprawnej.
Czy przedmiotowa pomoc może być kumulowana z
innymi środkami pomocowymi, które są stosowane, a jeśli tak, czy środek
przewiduje przepisy ograniczające możliwość kumulowania pomocy?
Tak, może podlegać kumulacji z innymi środkami
pomocowymi, w szczególności ze środkami wspólnotowymi (fundusze strukturalne).
Czy środek pomocy podlega istniejącym
rozporządzeniom lub wytycznym umożliwiającym stosowanie wyłączeń? Jeśli tak,
proszę podać jakim.
|