Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 553 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 156492675
 

 
 

Skrócony kwestionariusz informacyjny w sprawie środków pomocowych obowiązujących w dniu 1 maja 2004 (pomoc istniejąca)

 

1. Informacje ogólne

 

Państwo:

Polska

 

Tytuł środka pomocowego:

Dotacje na sfinansowanie inwestycji w transporcie zbiorowym.

 

Podstawa prawna (szczegółowe oznaczenie):

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43, z późn. zm.).

Ustawa z dnia 12 maja 2000r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 48, poz. 550 późn. zm.), zastąpiona przez ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206)).

Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2000r. w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na lata 2001-2003 (Dz. U. z 2001 r. Nr 122, poz. 1326)

Rozporządzenie Rady Ministrów z 16 marca 2004r. w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na rok 2004 (Dz. U. z 2004r. Nr 56, poz. 542)

 

Ministerstwo lub inny organ administracji odpowiedzialny za ten środek i jego implementację:

Ministerstwo Gospodarki i Pracy oraz Samorząd Województwa.

 

Osoba do kontaktów:

Aneta Kubasiak

Nr tel.:+48 22 55 60 135

e-mail: akubasiak@uokik.gov.pl

 

Poziom, na którym środek ten jest administrowany (administracja centralna, regionalna, inna)?

Administracja centralna, regionalna i lokalna;

 

Kiedy środek wszedł w życie?

14 lipca 2000 - data wejścia w życie ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego, której kontynuacją jest ustawa z 20 kwietnia 2004. o Narodowym Planie Rozwoju;

 

Jaki jest czas obowiązywania tego środka (data wygaśnięcia)?

Dla Kontraktów Wojewódzkich w latach 2001-2004 czas obowiązywania środka był tożsamy z czasem realizacji programów wsparcia. Od roku 2005 czas obowiązywania środka jest tożsamy z okresem realizacji Narodowego Planu Rozwoju, czyli do końca 2008 r.

 

2. Opis środka

 

Który sektor transportu jest uprawniony (kolej, lotnictwo, żegluga, itd.)?

Lokalny transport zbiorowy organizowany przez gminy, ich związki oraz ich jednostki organizacyjne, realizowany w formie usług transportu autobusowego, trolejbusowego i szynowego.

 

Jakie są główne cele i założenia pomocy?

Obserwuje się znaczne zapóźnienie w poziomie świadczonych usług zbiorowego transportu lokalnego, co spowodowało objęcie tego sektora wsparciem ze środków Budżetu Państwa poprzez Kontrakty Wojewódzkie oraz ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z przeznaczeniem na rozwój infrastruktury oraz sprzętu (w tym taboru). Głównym celem jest wzrost atrakcyjności Polski jako miejsca do lokowania zagranicznych inwestycji, rozwoju społeczono-gospodarczego regionów poprzez rozwój systemu transportu publicznego jak również zmniejszenie zatłoczenia na drogach oraz poprawa stanu środowiska naturalnego.

 

Forma środka (program pomocowy, ad hoc, indywidualny)

Pogram pomocowy

 

Jakie są instrumenty (lub formy) pomocy, np.: dotacja bezpośrednia, kredyt preferencyjny (wraz ze szczegółami, jak kredyt jest zabezpieczony), dopłaty do oprocentowania, ulga podatkowa, gwarancja, inne (proszę wyszczególnić).

Dotacje inwestycyjne;

 

Dla każdego z wymienionych instrumentów pomocy, proszę podać krótki opis warunków mających do nich zastosowanie.

Zgodnie z ustawą o zasadach wspierania rozwoju regionalnego zostały opracowane zasady wdrażania programów wsparcia. Opierają się one na procesie programowania realizowanym przez samorządową administrację regionalną (urzędy marszałkowskie), selekcję wniosków o udzielenie wsparcia, zatwierdzanie projektów przez samorządową administrację regionalną we współdziałaniu z administracją rządową.

Wybór wniosków o udzielenie wsparcie jest przeprowadzony w drodze konkursu projektów w oparciu o ustalone wcześniej kryteria.

 

Budżet: proszę podać ogólny budżet przeznaczony na ten środek (w walucie krajowej i w Euro).

W ramach Kontraktów Wojewódzkich w latach 2001-2004 przeznaczono ok. 746 min zł, co stanowi 166,8 min euro.*

 

* średni kurs walut obcych ogłaszany przez Narodowy Bank Polski na dzień 20 sierpnia 2004 r. (Tabela kursów nr 163/A/NBP/2004 z dnia 2004-08-20) - 1 EUR = 4.4725 PLN;


Czy budżet przyjmowany jest rocznie? Jeśli tak, proszę podać jego średnią roczną wysokość.

Pomoc została zatwierdzona na poziomie regionalnym na następujące okresy: 2001-2003, 2004, 2004-2008.

W ramach kontraktów wojewódzkich średnia roczna wysokość wsparcia w latach 2001-2004 wynosiła 186,5 min zł (41,7 min euro*).

 

* średni kurs walut obcych ogłaszany przez Narodowy Bank Polski na dzień 20 sierpnia 2004 r. (Tabela kursów nr 163/A/NBP/2004 z dnia 2004-08-20) - 1 EUR = 4.4725 PLN;

 

Proszę wyszczególnić uprawnionych beneficjentów (np. ich rodzaj oraz szacunkową ilość)

Przedmiotowy środek skierowany jest do gmin i ich jednostek organizacyjnych, związków gmin oraz przedsiębiorców działających na zasadzie umowy z gminą, związkiem gmin lub ich jednostkami organizacyjnymi na wykonywanie usług lokalnego transportu zbiorowego. Jedynie w tym ostatnim przypadku środek ten powinien podlegać przepisom o pomocy publicznej. Świadczenie usług zbiorowego transportu lokalnego bezpośrednio przez gminy, ich związki lub jednostki organizacyjne należy traktować jako realizację zadań własnych, nie zaś działalność gospodarczą.

 

Czy pomoc jest przyznawana na zasadach niedyskryminacyjnych, otwartych dla wszystkich beneficjentów, niezależnie od narodowości?

Środek ten jest przeznaczony dla wszystkich przedsiębiorców posiadających umowę z gminą, związkiem gmin lub ich jednostkami organizacyjnymi na wykonywanie lokalnego transportu zbiorowego. Instrument ten stosowany jest na zasadach niedyskryminacyjnych.

 

Jakie są koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą?

1) Prace przygotowawcze, w tym:

-  przygotowanie  projektu  dotyczącego  infrastruktury  transportu  publicznego (przeprowadzenie prac studialnych, ekspertyz, badań geologicznych i archeologicznych),

-  przygotowanie dokumentacji technicznej: koncepcja budowlana, projekt budowany, projekt wykonawczy,

-  przygotowanie studium wykonalności, raportu oddziaływania na środowisko,

-  prace projektantów, architektów,

-  wykup niezabudowanych gruntów nierozerwalnie związanych z realizacją projektu,

-  przygotowanie dokumentacji przetargowej,

-  koszt przygotowania przetargu, w tym publikacji ogłoszeń przetargowych,

-  badania związane z urbanistyką, krajobrazem, architekturą i/lub budownictwem, jeśli to niezbędne.

2) Prace inwestycyjne i związane z procesem inwestycyjnym, w tym:

-  przygotowanie terenu pod budowę, w tym roboty pomiarowe,

-  prace ziemne, włączając przygotowanie terenu pod zabudowę,

-  prace instalacyjne i montażowe,

-  prace rozbiórkowe,

-  prace wykończeniowe i wzmocnieniowe,

-  zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia (w tym taboru) w zakresie transportu publicznego i realizacji projektu,

-  zakup wyposażenia nierozerwalnie związanego z funkcjonowaniem inwestycji,

-  nadzór inżynierski,

-  koszty informacji i promocji projektu integralnie związane z realizacją działania.

 

Jaka jest maksymalna intensywność pomocy?

Do 100 % kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą w przypadku Kontraktów Wojewódzkich.

 

Proszę wymienić kryteria, według których wysokość pomocy lub/i intensywność pomocy została obliczona.

Wysokość oraz intensywność pomocy została ustalona zgodnie z obowiązującym Programem Wsparcia (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2000r. w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na lata 2001-2003 (Dz. U. z 2001 r. Nr 122, poz. 1326) oraz, Rozporządzenie Rady Ministrów z 16 marca 2004 r. w sprawie przyjęcia Programu Wsparcia na rok 2004 (Dz. U. z 2004 r. Nr 56, poz. 542)).

 

Czy środek przewiduje "pomoc operacyjną"? Jeśli tak, proszę podać szczegóły.

Nie.

 

Jeśli środek dotyczy usług ogólnego interesu ekonomicznego lub obowiązków świadczenia usług publicznych, proszę wymienić w jaki sposób to zadanie zostało powierzone danemu przedsiębiorstwu i jak obliczana jest rekompensata.

Celem opisywanego środka jest zaspokojenie potrzeb społeczności gminnej w zakresie powszechnego dostępu do środków transportu zbiorowego. Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym świadczenie usług lokalnego transportu zbiorowego jest zadaniem własnym gminy. Gmina realizując to zadanie, może powierzyć jego wykonanie osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, w drodze umowy. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej powierzenie tych zadań następuje w drodze umowy cywilnoprawnej.

 

Czy przedmiotowa pomoc może być kumulowana z innymi środkami pomocowymi, które są stosowane, a jeśli tak, czy środek przewiduje przepisy ograniczające możliwość kumulowania pomocy?

Tak, może podlegać kumulacji z innymi środkami pomocowymi, w szczególności ze środkami wspólnotowymi (fundusze strukturalne).

 

Czy środek pomocy podlega istniejącym rozporządzeniom lub wytycznym umożliwiającym stosowanie wyłączeń? Jeśli tak, proszę podać jakim.

 
 


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź