Skrócony kwestionariusz ws.
informacji dotyczącej środków pomocowych obowiązujących w dniu 1 maja 2004
(pomoc istniejąca)
1. Informacje ogólne
Państwo:
Polska
Tytuł środka pomocowego:
Odraczanie terminu,
rozkładanie na raty oraz umarzanie należności publicznoprawnych
Podstawa prawna
(szczegółowe odniesienie):
-
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja
podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - art. 48 i 67 ustawy,
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji i zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) - art. 49 ustawy
(odsyłający do art. 48 i 67 ustawy Ordynacja podatkowa,
-
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o
systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 ze zm.) - art. 28
i 29 ustawy oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 31 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad umarzania
należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne (Dz. U. Nr 141,
poz.1365),
-
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o
postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r.
Nr 110, poz. 968 ze zm.) - art. 64e i 64f ustawy.
Ministerstwo lub inny organ
administracji odpowiedzialny za ten środek i jego implementację:
-
Minister Finansów oraz inne organy
właściwe w sprawie poboru należności publicznoprawnych, w tym Minister
Polityki Społecznej oraz Prezes Zarządu Państwowego Funduszu Ochrony i
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w odniesieniu do wpłat na PFRON,
-
Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
-
organy administracji publicznej.
Osoba do kontaktu:
Katarzyna Wajrach
Nr tel.:+4822 55 60 149
e-mail: kwajrach@uokik.gov.pl
Poziom, na którym środek ten
jest administrowany (administracja centralna, regionalna, inna)?
Administracja centralna,
regionalna i lokalna
Kiedy środek wszedł w
życie?
-
1 stycznia 1998 r. - dzień wejścia w życie ustawy Ordynacja podatkowa,
-
25 listopada 1998 r. - dzień
wejścia w życie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych,
-
30 listopada 2001 r. - dzień
wejścia w życie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy o
postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
Nr 125, poz. 1368).
Jaki jest czas trwania tego
środka (data wygaśnięcia)?
Czas obowiązywania programu
nie jest ograniczony.
2. Opis środka
Który sektor transportu
jest uprawniony (kolej, lotnictwo, żegluga, itd.)?
Każdy sektor transportu.
Jakie są główne cele i
założenia pomocy?
Stosowanie środków pomocowych
ze względu na:
-
ważny interes publiczny lub ważny
interes przedsiębiorcy,
-
względy gospodarcze, inne przyczyn
zasługujące na uwzględnienie albo ważny interes osoby zobowiązanej do
opłacenia należności z tytułu składek,
-
ważny interes publiczny lub ważny
interes zobowiązanego.
Forma środka (program
pomocowy, ad hoc, indywidualny)
Pogram pomocowy
Jakie są instrumenty (lub
formy) pomocy, np.:
- odroczenie terminu płatności
(zapłaty) należności,
- rozłożenie na raty zapłaty
należności,
- umorzenie całości lub części
należności.
Dla każdego z wymienionych
instrumentów pomocy, proszę podać krótki opis warunków mających do nich
zastosowanie.
A. Organ podatkowy, na wniosek podatnika, w
przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym
może:
- odroczyć termin płatności podatku
lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
- odroczyć lub rozłożyć na raty
zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę,
- umorzyć w całości lub w części
zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
W przypadku wydania decyzji o odroczeniu terminu
płatności (zapłaty) lub rozłożeniu na raty zapłaty należności, nowym terminem
płatności jest dzień, w którym, zgodnie z decyzją, powinna nastąpić zapłata
odroczonego podatku lub zaległości podatkowej wraz z
odsetkami za zwłokę albo poszczególnych rat, na jakie został rozłożony podatek
lub zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę (nowy termin płatności).
Jeżeli w terminie określonym w decyzji podatnik nie dokonał zapłaty
odroczonego podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub
nie zapłacił którejkolwiek z rat, na jakie został rozłożony podatek lub
zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę, terminem płatności podatku lub
zaległości podatkowej objętej odroczeniem lub ratą staje się termin sprzed
podjęcia decyzji o odroczeniu lub rozłożeniu na raty zapłaty należności
(restytucja terminu ustawowego).
W przypadku wydania decyzji o odroczeniu terminu
płatności (zapłaty) lub rozłożeniu na raty zapłaty należności, dotyczącej
podatków stanowiących dochód budżetu państwa, organ podatkowy ustala opłatę
prolongacyjną od kwoty podatku lub zaległości podatkowej. Stawka opłaty
prolongacyjnej wynosi 50% stawki odsetek za zwłokę. Wysokość opłaty
prolongacyjnej oblicza się przy zastosowaniu stawki opłaty prolongacyjnej
obowiązującej w dniu wydania decyzji. Opłata prolongacyjną wpłacana jest w
nowych terminach płatności.
Nie ustala się opłaty prolongacyjnej, gdy
przyczyną wydania decyzji były klęska żywiołowa lub wypadek losowy.
Organ podatkowy może odstąpić od ustalenia
opłaty prolongacyjnej, jeżeli wydanie decyzji następuje w związku z
postępowaniem układowym lub na podstawie odrębnych ustaw.
W przypadku wydania decyzji o odroczeniu terminu
płatności (zapłaty) lub rozłożeniu na raty zapłaty należności, dotyczącej
podatków stanowiących dochód budżetu samorządu terytorialnego, rada gminy,
rada powiatu oraz sejmik województwa może wprowadzić opłatę prolongacyjną - w
wysokości nie większej niż 50% stawki odsetek za zwłokę.
B. Ze względów gospodarczych lub innych
przyczyn zasługujących na uwzględnienie ZUS może na wniosek dłużnika odroczyć
termin płatności należności z tytułu składek oraz rozłożyć należność na raty,
uwzględniając możliwości płatnicze dłużnika oraz stan finansów ubezpieczeń
społecznych. W tym przypadku ustalana jest opłatę prolongacyjna na zasadach i
w wysokości przewidzianej w ustawie - Ordynacja podatkowa dla podatków
stanowiących dochód budżetu państwa (w wysokości 50% stawki odsetek za
zwłokę). Odroczenie terminu płatności może dotyczyć jedynie należności
finansowanej przez płatnika składek.
Odroczenie terminu płatności należności z tytułu składek oraz rozłożenie
należności na raty następuje w formie umowy.
Od
składek, które rozłożono na raty, nie nalicza się odsetek za zwłokę począwszy
od następnego dnia po dniu wpływu wniosku o udzielenie tych ulg. Jeżeli
dłużnik nie spłaci w terminie ustalonych przez ZUS rat, pozostała kwota staje
się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami za zwłokę.
Należności z tytułu składek na
ubezpieczenia społeczne ubezpieczonych będących równocześnie płatnikami
składek na te ubezpieczenia mogą być w uzasadnionych przypadkach umarzane
pomimo braku ich całkowitej nieściągalności. ZUS może umorzyć należności z
tytułu składek, jeżeli zobowiązany wykaże, że ze względu na stan majątkowy i
sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić tych należności, ponieważ
pociągnęłoby to zbyt ciężkie skutki dla zobowiązanego i jego rodziny, w
szczególności w przypadku:
- gdy
opłacenie należności z tytułu składek pozbawiłoby zobowiązanego i jego rodzinę
możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych;
-
poniesienia strat materialnych w wyniku klęski żywiołowej lub innego
nadzwyczajnego zdarzenia powodujących, że opłacenie należności z tytułu
składek mogłoby pozbawić zobowiązanego możliwości dalszego prowadzenia
działalności.
Umorzenie składek powoduje także
umorzenie odsetek za zwłokę, kosztów upomnienia i dodatkowej opłaty.
C. Organ egzekucyjny może umorzyć w całości
lub w części przypadające na jego rzecz koszty egzekucyjne, jeżeli:
- stwierdzono nieściągalność od
zobowiązanego dochodzonego obowiązku lub gdy zobowiązany wykaże, że nie jest w
stanie ponieść kosztów egzekucyjnych bez znacznego uszczerbku dla swojej
sytuacji finansowej,
- za umorzeniem przemawia
ważny interes publiczny,
- ściągnięcie tylko kosztów
egzekucyjnych spowodowałoby niewspółmierne wydatki
egzekucyjne.
Koszty egzekucyjne powstałe w egzekucji należności pieniężnych mogą być umorzone
w przypadku gdy stwierdzono nieściągalność od zobowiązanego dochodzonego
obowiązku lub gdy zobowiązany wykaże, że nie jest w stanie ponieść kosztów
egzekucyjnych bez znacznego uszczerbku dla swojej sytuacji finansowej, jeżeli
obciążenie wierzyciela obowiązkiem uiszczenia tych kosztów byłoby gospodarczo
nieuzasadnione. W przypadku częściowego umorzenia kosztów egzekucyjnych umarza
się przede wszystkim opłaty za czynności egzekucyjne.
Organ egzekucyjny z urzędu umarza koszty z tytułu opłat za dokonane czynności
egzekucyjne i opłaty manipulacyjnej z tytułu zwrotu wydatków za wszystkie
czynności manipulacyjne związane ze stosowaniem środków egzekucyjnych, jeżeli
opłaty te nie mogą być ściągnięte od zobowiązanego i powstały w zgodnie z prawem
wszczętym i prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym na podstawie tytułu
wykonawczego wystawionego przez organ wykonujący.
Organ egzekucyjny, ze względu na
ważny interes zobowiązanego, może rozłożyć na raty zapłatę przypadających na
jego rzecz kosztów egzekucyjnych.
Budżet: proszę podać ogólny
budżet przeznaczony na ten środek (w walucie krajowej i w Euro).
Brak danych
Czy budżet przyjmowany jest
rocznie? Jeśli tak, proszę podać jego średnią roczną wysokość.
Nie
Proszę wyszczególnić
uprawnionych beneficjentów (np. ich rodzaj oraz szacunkową ilość)
Przedsiębiorcy prowadzący
działalność w różnych sektorach gospodarki, w tym w sektorze transportu.
Czy pomoc jest przyznawana na
zasadach niedyskryminujących, otwartych dla wszystkich beneficjentów,
niezależnie od narodowości?
Tak
Jakie są koszty
kwalifikujące się do objęcia pomocą?
Koszty kwalifikujące się do
objęcia pomocą różnią się w zależności od przyjętego przeznaczenia pomocy.
Jaka jest maksymalna
intensywność pomocy?
Proszę wymienić kryteria,
według których wysokość pomocy lub/i intensywność pomocy została skalkulowana.
Kryteria różnią się w
zależności od przyjętego przeznaczenia pomocy.
Czy środek przewiduje
"pomoc operacyjną"? Jeśli tak, proszę podać szczegóły.
W ramach programu może być udzielana pomoc
operacyjna, bowiem - w przypadku gdy pomoc nie jest przeznaczona na inny cel -
dochodzi wyłącznie do zmniejszenia bieżących kosztów ponoszonych przez
przedsiębiorcę.
Jeśli środek dotyczy usług ogólnego interesu
ekonomicznego lub obowiązków świadczenia usług publicznych, proszę wymienić, w
jaki sposób to zadanie zostało powierzone danemu przedsiębiorstwu i jak
kalkulowana jest kompensata.
Przepisy przedmiotowych ustaw
nie wykluczają możliwości wprowadzenia ulg dotyczących usług ogólnego interesu
publicznego lub obowiązków świadczenia usług publicznych.
Czy pomoc może być kumulowana z innymi środkami
pomocowymi, które już funkcjonują, a jeśli tak, czy środek przewiduje warunki
ograniczające kumulowanie się pomocy?
Pomoc udzielana w ramach
omawianego środka może być kumulowana z pomocą z innych środków. Środek nie
przewiduje warunków
ograniczających kumulowanie
pomocy.
Czy środek pomocy podlega
istniejącym przepisom lub wytycznym umożliwiającym stosowanie wyłączeń? Jeśli
tak, proszę podać szczegóły.
Właściwe organy mogą uzależnić udzielenie pomocy
od określenia jej przeznaczenia oraz warunków, zgodnie ze wspólnotowymi
przepisami o pomocy publicznej. Przykładowo, pomoc dla przedsiębiorcy w trudnej
sytuacji ekonomicznej może być uzależniona od spełnienia warunków określonych w
Wytycznych Wspólnotowych dotyczących pomocy publicznej na ratowanie i
restrukturyzację przedsiębiorców w trudnościach (Dz. Urz. WE C 288,9.10.1999).
|