Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 631 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 159336326
 

 
 

Skrócony kwestionariusz ws. informacji dotyczącej środków pomocowych obowiązujących w dniu 1 maja 2004 (pomoc istniejąca)

1. Informacje ogólne

 

Państwo:

Polska

 

Tytuł środka pomocowego:

Odraczanie terminu, rozkładanie na raty oraz umarzanie należności publicznoprawnych

 

Podstawa prawna (szczegółowe odniesienie):

  1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - art. 48 i 67 ustawy,
    Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) - art. 49 ustawy (odsyłający do art. 48 i 67 ustawy Ordynacja podatkowa,

  2. Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 ze zm.) - art. 28 i 29 ustawy oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad umarzania należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne (Dz. U. Nr 141, poz.1365),

  3. Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 968 ze zm.) - art. 64e i 64f ustawy.

Ministerstwo lub inny organ administracji odpowiedzialny za ten środek i jego implementację:

  1. Minister Finansów oraz inne organy właściwe w sprawie poboru należności publicznoprawnych, w tym Minister Polityki Społecznej oraz Prezes Zarządu Państwowego Funduszu Ochrony i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w odniesieniu do wpłat na PFRON,

  2. Zakład Ubezpieczeń Społecznych,

  3. organy administracji publicznej.

Osoba do kontaktu:

Katarzyna Wajrach

Nr tel.:+4822 55 60 149

e-mail: kwajrach@uokik.gov.pl

 

Poziom, na którym środek ten jest administrowany (administracja centralna, regionalna, inna)?

Administracja centralna, regionalna i lokalna

 

Kiedy środek wszedł w życie?

  1. 1 stycznia 1998 r. - dzień wejścia w życie ustawy Ordynacja podatkowa,

  2. 25 listopada 1998 r. - dzień wejścia w życie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych,

  3. 30 listopada 2001 r. - dzień wejścia w życie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz. 1368).

Jaki jest czas trwania tego środka (data wygaśnięcia)?

Czas obowiązywania programu nie jest ograniczony.

 

2. Opis środka

 

Który sektor transportu jest uprawniony (kolej, lotnictwo, żegluga, itd.)?

Każdy sektor transportu.

 

Jakie są główne cele i założenia pomocy?

Stosowanie środków pomocowych ze względu na:

  1. ważny interes publiczny lub ważny interes przedsiębiorcy,

  2. względy gospodarcze, inne przyczyn zasługujące na uwzględnienie albo ważny interes osoby zobowiązanej do opłacenia należności z tytułu składek,

  3. ważny interes publiczny lub ważny interes zobowiązanego.

Forma środka (program pomocowy, ad hoc, indywidualny)

Pogram pomocowy

 

Jakie są instrumenty (lub formy) pomocy, np.:

-  odroczenie terminu płatności (zapłaty) należności,

-  rozłożenie na raty zapłaty należności,

-  umorzenie całości lub części należności.

 

Dla każdego z wymienionych instrumentów pomocy, proszę podać krótki opis warunków mających do nich zastosowanie.

A. Organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym może:

-  odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,

-  odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę,

-  umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

W przypadku wydania decyzji o odroczeniu terminu płatności (zapłaty) lub rozłożeniu na raty zapłaty należności, nowym terminem płatności jest dzień, w którym, zgodnie z decyzją, powinna nastąpić zapłata odroczonego podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę albo poszczególnych rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę (nowy termin płatności).

Jeżeli w terminie określonym w decyzji podatnik nie dokonał zapłaty odroczonego podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub nie zapłacił którejkolwiek z rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę, terminem płatności podatku lub zaległości podatkowej objętej odroczeniem lub ratą staje się termin sprzed podjęcia decyzji o odroczeniu lub rozłożeniu na raty zapłaty należności (restytucja terminu ustawowego).

W przypadku wydania decyzji o odroczeniu terminu płatności (zapłaty) lub rozłożeniu na raty zapłaty należności, dotyczącej podatków stanowiących dochód budżetu państwa, organ podatkowy ustala opłatę prolongacyjną od kwoty podatku lub zaległości podatkowej. Stawka opłaty prolongacyjnej wynosi 50% stawki odsetek za zwłokę. Wysokość opłaty prolongacyjnej oblicza się przy zastosowaniu stawki opłaty prolongacyjnej obowiązującej w dniu wydania decyzji. Opłata prolongacyjną wpłacana jest w nowych terminach płatności.

Nie ustala się opłaty prolongacyjnej, gdy przyczyną wydania decyzji były klęska żywiołowa lub wypadek losowy.

Organ podatkowy może odstąpić od ustalenia opłaty prolongacyjnej, jeżeli wydanie decyzji następuje w związku z postępowaniem układowym lub na podstawie odrębnych ustaw.

W przypadku wydania decyzji o odroczeniu terminu płatności (zapłaty) lub rozłożeniu na raty zapłaty należności, dotyczącej podatków stanowiących dochód budżetu samorządu terytorialnego, rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa może wprowadzić opłatę prolongacyjną - w wysokości nie większej niż 50% stawki odsetek za zwłokę.

B. Ze względów gospodarczych lub innych przyczyn zasługujących na uwzględnienie ZUS może na wniosek dłużnika odroczyć termin płatności należności z tytułu składek oraz rozłożyć należność na raty, uwzględniając możliwości płatnicze dłużnika oraz stan finansów ubezpieczeń społecznych. W tym przypadku ustalana jest opłatę prolongacyjna na zasadach i w wysokości przewidzianej w ustawie - Ordynacja podatkowa dla podatków stanowiących dochód budżetu państwa (w wysokości 50% stawki odsetek za zwłokę). Odroczenie terminu płatności może dotyczyć jedynie należności finansowanej przez płatnika składek.

Odroczenie terminu płatności należności z tytułu składek oraz rozłożenie należności na raty następuje w formie umowy.

Od składek, które rozłożono na raty, nie nalicza się odsetek za zwłokę począwszy od następnego dnia po dniu wpływu wniosku o udzielenie tych ulg. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie ustalonych przez ZUS rat, pozostała kwota staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami za zwłokę.

Należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne ubezpieczonych będących równocześnie płatnikami składek na te ubezpieczenia mogą być w uzasadnionych przypadkach umarzane pomimo braku ich całkowitej nieściągalności. ZUS może umorzyć należności z tytułu składek, jeżeli zobowiązany wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić tych należności, ponieważ pociągnęłoby to zbyt ciężkie skutki dla zobowiązanego i jego rodziny, w szczególności w przypadku:

-  gdy opłacenie należności z tytułu składek pozbawiłoby zobowiązanego i jego rodzinę możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych;

-  poniesienia strat materialnych w wyniku klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia powodujących, że opłacenie należności z tytułu składek mogłoby pozbawić zobowiązanego możliwości dalszego prowadzenia działalności.

Umorzenie składek powoduje także umorzenie odsetek za zwłokę, kosztów upomnienia i dodatkowej opłaty.

C. Organ egzekucyjny może umorzyć w całości lub w części przypadające na jego rzecz koszty egzekucyjne, jeżeli:

-  stwierdzono nieściągalność od zobowiązanego dochodzonego obowiązku lub gdy zobowiązany wykaże, że nie jest w stanie ponieść kosztów egzekucyjnych bez znacznego uszczerbku dla swojej sytuacji finansowej,

- za umorzeniem przemawia ważny interes publiczny,

- ściągnięcie tylko kosztów egzekucyjnych spowodowałoby niewspółmierne wydatki

egzekucyjne.

Koszty egzekucyjne powstałe w egzekucji należności pieniężnych mogą być umorzone w przypadku gdy stwierdzono nieściągalność od zobowiązanego dochodzonego obowiązku lub gdy zobowiązany wykaże, że nie jest w stanie ponieść kosztów egzekucyjnych bez znacznego uszczerbku dla swojej sytuacji finansowej, jeżeli obciążenie wierzyciela obowiązkiem uiszczenia tych kosztów byłoby gospodarczo nieuzasadnione. W przypadku częściowego umorzenia kosztów egzekucyjnych umarza się przede wszystkim opłaty za czynności egzekucyjne.

Organ egzekucyjny z urzędu umarza koszty z tytułu opłat za dokonane czynności egzekucyjne i opłaty manipulacyjnej z tytułu zwrotu wydatków za wszystkie czynności manipulacyjne związane ze stosowaniem środków egzekucyjnych, jeżeli opłaty te nie mogą być ściągnięte od zobowiązanego i powstały w zgodnie z prawem wszczętym i prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym na podstawie tytułu wykonawczego wystawionego przez organ wykonujący.

Organ egzekucyjny, ze względu na ważny interes zobowiązanego, może rozłożyć na raty zapłatę przypadających na jego rzecz kosztów egzekucyjnych.

 

Budżet: proszę podać ogólny budżet przeznaczony na ten środek (w walucie krajowej i w Euro).

Brak danych

 

Czy budżet przyjmowany jest rocznie? Jeśli tak, proszę podać jego średnią roczną wysokość.

Nie

 

Proszę wyszczególnić uprawnionych beneficjentów (np. ich rodzaj oraz szacunkową ilość)

Przedsiębiorcy prowadzący działalność w różnych sektorach gospodarki, w tym w sektorze transportu.

 

Czy pomoc jest przyznawana na zasadach niedyskryminujących, otwartych dla wszystkich beneficjentów, niezależnie od narodowości?

Tak

 

Jakie są koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą?

Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą różnią się w zależności od przyjętego przeznaczenia pomocy.

 

Jaka jest maksymalna intensywność pomocy?

 

Proszę wymienić kryteria, według których wysokość pomocy lub/i intensywność pomocy została skalkulowana.

Kryteria różnią się w zależności od przyjętego przeznaczenia pomocy.

 

Czy środek przewiduje "pomoc operacyjną"? Jeśli tak, proszę podać szczegóły.

W ramach programu może być udzielana pomoc operacyjna, bowiem - w przypadku gdy pomoc nie jest przeznaczona na inny cel - dochodzi wyłącznie do zmniejszenia bieżących kosztów ponoszonych przez przedsiębiorcę.

 

Jeśli środek dotyczy usług ogólnego interesu ekonomicznego lub obowiązków świadczenia usług publicznych, proszę wymienić, w jaki sposób to zadanie zostało powierzone danemu przedsiębiorstwu i jak kalkulowana jest kompensata.

Przepisy przedmiotowych ustaw nie wykluczają możliwości wprowadzenia ulg dotyczących usług ogólnego interesu publicznego lub obowiązków świadczenia usług publicznych.

 

Czy pomoc może być kumulowana z innymi środkami pomocowymi, które już funkcjonują, a jeśli tak, czy środek przewiduje warunki ograniczające kumulowanie się pomocy?

Pomoc udzielana w ramach omawianego środka może być kumulowana z pomocą z innych środków. Środek nie przewiduje warunków

ograniczających kumulowanie pomocy.

 

Czy środek pomocy podlega istniejącym przepisom lub wytycznym umożliwiającym stosowanie wyłączeń? Jeśli tak, proszę podać szczegóły.

Właściwe organy mogą uzależnić udzielenie pomocy od określenia jej przeznaczenia oraz warunków, zgodnie ze wspólnotowymi przepisami o pomocy publicznej. Przykładowo, pomoc dla przedsiębiorcy w trudnej sytuacji ekonomicznej może być uzależniona od spełnienia warunków określonych w Wytycznych Wspólnotowych dotyczących pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców w trudnościach (Dz. Urz. WE C 288,9.10.1999).

 
 


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź