Skrócony kwestionariusz informacyjny w
sprawie środków pomocowych obowiązujących w dniu 1 maja 2004 (pomoc
istniejąca)
1. Informacje ogólne
Państwo:
Polska
Tytuł środka pomocowego:
Wsparcie dla przedsiębiorców wykonujących
przewozy pasażerskie w transporcie lokalnym związane z realizacją zadań o
charakterze użyteczności publicznej.
Podstawa prawna (szczegółowe oznaczenie):
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce
komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43, z późn. zm.).
Ministerstwo lub inny organ administracji
odpowiedzialny za ten środek i jego implementację:
Samorządy gminne.
Osoba do kontaktu:
Aneta Kubasiak
numer telefonu: +48 22 55 60 135
e-mail: akubasiak@uokik.gov.pl
Poziom, na którym środek ten jest
administrowany (administracja centralna, regionalna, inna)?
Administracja samorządowa (gminy).
Kiedy środek wszedł w życie?
27.05.1990 - wejście w życie ustawy z dnia 8
marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
19.02.1997 r. - wejście w życie ustawy z dnia 20
grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej.
Jaki jest czas obowiązywania tego środka
(data wygaśnięcia)?
Czas obowiązywania programu nie jest
ograniczony.
2. Opis środka
Który sektor transportu jest uprawniony
(kolej, lotnictwo, żegluga, itd.)?
Lokalny transport zbiorowy organizowany przez
gminy, ich związki oraz jednostki organizacyjne, realizowany w formie usług
transportu autobusowego, trolejbusowego i szynowego.
Jakie są główne cele i założenia pomocy?
Gmina udzielając wsparcia dla przedsiębiorców
wykonujących przewozy pasażerskie w ramach transportu lokalnego zapewnia
lokalnej społeczności dostęp do środków transportu, w tym funkcjonowanie
nierentownych połączeń.
Forma środka (program pomocowy, ad hoc,
indywidualny)
Pogram pomocowy.
Jakie są instrumenty (lub
formy) pomocy, np.: dotacja bezpośrednia, kredyt preferencyjny (wraz ze
szczegółami, jak kredyt jest zabezpieczony), dopłaty do oprocentowania, ulga
podatkowa, gwarancja, inne (proszę wyszczególnić)
Katalog form pomocy nie jest zamknięty. Pomoc ta
może być udzielana m.in. w postaci:
a) rekompensaty za świadczenie usług
publicznych,
b) nieodpłatnego, bądź na preferencyjnych
warunkach udostępnienia taboru oraz infrastruktury przedsiębiorcom (np.
zajezdni autobusowych),
c) dokapitalizowania przedsiębiorstw gotówką,
bądź majątkiem rzeczowym,
d) gwarancji spłaty zobowiązań
e) dotacje.
Dla każdego z wymienionych instrumentów
pomocy, proszę podać krótki opis warunków mających do nich zastosowanie.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o
samorządzie gminnym, do zadań własnych gmin należy zaspakajanie zbiorowych
potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym także w zakresie transportu lokalnego.
Ponadto, jak wynika z art. 4 ustawy o gospodarce komunalnej, organy stanowiące
jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wyborze sposobu prowadzenia
i formy gospodarki komunalnej, jak również określają wysokość cen i opłat albo
sposób ustalenia cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności
publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
W celu realizacji swoich zadań, gmina może powierzyć ich wykonanie osobom
fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym
osobowości prawnej. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej
powierzenie tych zadań następuje w drodze umowy cywilnoprawnej.
Budżet: proszę podać ogólny budżet
przeznaczony na ten środek (w walucie krajowej i w Euro).
Brak danych.
Czy budżet przyjmowany jest rocznie? Jeśli
tak, proszę podać jego średnią roczną wysokość.
Budżet gminy ustalany jest corocznie zgodnie z
obowiązującą ustawą o finansach publicznych. Stąd też budżet programu, w
odniesieniu do poszczególnych gmin, ich związków i jednostek organizacyjnych
zazwyczaj ma roczny charakter. Brak danych dotyczących średniorocznej
wysokości budżetu.
Proszę wyszczególnić uprawnionych
beneficjentów (np. ich rodzaj oraz szacunkową ilość)
Przedsiębiorcy wykonujący przewozy pasażerskie w
ramach transportu lokalnego, z którymi gmina, związek gmin lub jej jednostki
organizacyjne zawarły umowę na wykonywanie tych usług.
Świadczenie usług zbiorowego transportu
lokalnego bezpośrednio przez gminy, ich związki lub jednostki organizacyjne
gmin, należy traktować jako realizację zadań własnych, nie zaś działalność
gospodarczą, stąd też nie podlegają one przepisom o pomocy publicznej.
Czy pomoc jest przyznawana na zasadach
niedyskryminacyjnych, otwartych dla wszystkich beneficjentów, niezależnie od
narodowości?
Środek ten jest przeznaczony dla wszystkich
przedsiębiorców posiadających umowę z gminą, związkiem gmin lub jej
jednostkami organizacyjnymi na wykonywanie usług pasażerskiego transportu
lokalnego.
Jakie są koszty kwalifikujące się do objęcia
pomocą?
Koszty związane z wykonywaniem zadania o
charakterze użyteczności publicznej, polegającego na zapewnieniu lokalnej
społeczności powszechnego dostępu do środków komunikacji.
Jaka jest maksymalna intensywność pomocy?
Kwota pomocy niezbędna do prawidłowej realizacji
usług przez przedsiębiorców wykonujących przewozy pasażerskie w transporcie
lokalnym.
Proszę wymienić kryteria, według których
wysokość pomocy lub/i intensywność pomocy została obliczona.
Opisano powyżej.
Czy środek przewiduje "pomoc operacyjną"?
Jeśli tak, proszę podać szczegóły.
Nie.
Jeśli środek dotyczy usług ogólnego interesu
ekonomicznego lub obowiązków świadczenia usług publicznych, proszę wymienić w
jaki sposób to zadanie zostało powierzone danemu przedsiębiorstwu i jak
obliczana jest rekompensata.
Celem opisywanego środka jest zaspokojenie
potrzeb społeczności gminnej w zakresie powszechnego dostępu do środków
transportu lokalnego. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej,
gmina realizując to zadanie, może powierzyć jego wykonanie osobom fizycznym,
osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości
prawnej, w drodze umowy na zasadach ogólnych - z uwzględnieniem przepisów o
finansach publicznych lub przepisów o zamówieniach publicznych.
Udzielenie wsparcia ze środków publicznych na
rzecz przedsiębiorców wykonujących przewozy pasażerskie w transporcie
lokalnym, ma na celu zapewnienie funkcjonowania nierentownych połączeń oraz
właściwego poziomu świadczonych usług. Przykładowo wsparcie to może przybierać
postać dotacji, umożliwiających zrekompensowanie utraconych przychodów z
tytułu stosowania przez przedsiębiorców wykonujących przewozy pasażerskie w
transporcie lokalnym ulgowych biletów na przejazdy. Ponadto celem
dofinansowania (np. w formie dotacji, czy też dekapitalizowania) tych
przedsiębiorców może być pozyskanie nowego taboru bądź też jego modernizacja.
Pomoc może polegać również na oddaniu przedsiębiorcom w bezpłatne użytkowanie
gruntów i budynków, stanowiących własność gminy (np. zajezdni autobusowych) -
w załączeniu przekazany został kwestionariusz informacyjny dotyczący środka
pomocowego w postaci nieodpłatnego oddania do użytkowania terenów zajezdni
autobusowych (grunty wraz z zabudowaniami), stosowanego przez Prezydenta
Miasta Warszawa.
Czy przedmiotowa pomoc może być kumulowana z
innymi środkami pomocowymi, które są stosowane, a jeśli tak, czy środek
przewiduje przepisy ograniczające możliwość kumulowania pomocy?
Tak, przedmiotowa pomoc może podlegać kumulacji
z innymi środkami pomocowymi. Powołane wyżej ustawy, nie przewidują przepisów
ograniczających możliwość kumulowania pomocy. Jednakże w praktyce organy
udzielające pomocy w określaniu jej wysokości biorą pod uwagę dostępność
innych środków pomocowych.
Czy środek pomocy podlega istniejącym
rozporządzeniom lub wytycznym umożliwiającym stosowanie wyłączeń? Jeśli tak,
proszę podać jakim.
Przedmiotowe wsparcie nie stanowi pomocy
publicznej w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę
Europejską, jeżeli spełnione są kryteria określone w orzeczeniu Europejskiego
Trybunału Sprawiedliwości z dnia 24 lipca 2003 r. sprawie ALTMARK - sprawa
C-280/00 ECR 2003, str. 1-07747.
Załącznik:
kwestionariusz
informacyjny dotyczący środka pomocowego w postaci nieodpłatnego oddania do
użytkowania terenów zajezdni autobusowych (grunty wraz z zabudowaniami),
stosowanego przez Prezydenta Miasta Warszawa.
ENCLOSURE
SUMMARY INFORMATION SHEET ON AID
MEASURES IN FORCE ON 1st MAY 2004 (EXISTING AID)
1.
GENERAL ASPECTS
Country:
Poland
Title of the aid measure
(English):
Free-of-charge making
available for use of bus depot facilities (land and buildings) owned by the
City of Warsaw.
Title of the aid measure
(Original language):
Nieodpłatne oddanie do użytkowania terenów
zajezdni autobusowych (grunty wraz z zabudowaniami), należących do Miasta
Warszawa.
Legal basis (precise
reference):
The Article 710 of the CMI
Code (Journal of Law No 16, item 93, of 1971 No 27, item 252, of 1976 No 19,
item 122, of 1982 No 11, item 81, No 19, item 147 and No 30, item 210, of 1984
No 45, item 242, of 1985 No 22, item 99, of 1989 No 3, item 11, of 1990 No 34,
item 198, No 55, item 321 and No 79, item 464, of 1991 No 107, item 464 and No
115, item 496, of 1993 No 17, item 78, of 1994 No 27, item 96, No 85, item 388
and No 105, item 509, of 1995 No 83, item 417, of 1996 r. No 114, item 542, No
139, item 646 and No 149, item 703, of 1997 No 43, item 272, No 115, item 741,
No 117, item 751 and No 157, item 1040, of 1998 r. No 106, item 668 and No
117, item 758, of 1999 No 52, item 532, of 2000 No 22, item 271, No 74, item
855 and 857, No 88, item 983 and No 114, item 1191, of 2001 r. No 11, item 91,
No 71, item 733, No 130, item 1450 and No 145, item 1638, of 2002 r. No 113,
item 984 and No 141, item 1176, of 2003 No 49, item 408, No 60, item 535, No
64, item 582, No 124, item 1151, and of 2004, No 91, item 870, No 96, item
959).
Ministry or other
administrative body responsible for the measure and its implementation:
President of the City of
Warsaw
Person(s) to contact:
Aneta Kubasiak
telephone number: 48 22 55 60
135
e-mail: akubasiak@uokik.gov.pl
Level at which the measure
is administered (central government, regional, other)?
This measure is administrated
by the local administrative authority - the President of the City of Warsaw.
When did the measure enter
into effect?
The measure entered into
effect on the 1st of January 2003.
What is the duration of
the measure (expiry date)?
The measure is planned to be
in force not longer than until 31st December 2006.
2. DESCRIPTION OF THE MEASURE
Which transport sector is
eligible (rail, aviation, maritime, etc.)?
This measure is addressed to
an enterprise conducting its activity in the bus transport sector. The
beneficiary is a local bus operator, Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka
z o.o., based in Warsaw.
What are the main aim(s)
and objectives of the aid?
This aid was first granted by
the President of the City of Warsaw directly after the transformation of a
budgetary entity of the City into a company owned by the City of Warsaw,
Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o.. The City
of Warsaw is the sole shareholder of this company. This transformation was
conducted under the Law of 15 March 2002 on the constitution of the capital
city of Warsaw (Journal of Law No 41, item 361). At that time, the President
of the City of Warsaw City did not contribute towards the share capital any
lands or buildings used by the former budgetary entity as a bus depot, this
because the President wanted to consider all lands used by the budgetary
entity and to select that which would be necessary for conducting activity by
Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o..
The conditions of using the
lands and buildings by Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o.
and the aid granted under the contract between the City of Warsaw and
Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o. constitute a
transitional measure before taking a definitive decision on increasing the
share capital of this company via contribution of appropriate land and
buildings.
Making available for use the
community land and buildings without payment allows Miejskie Zakłady
Autobusowe Spółka z o.o. to continue its activity on
similar condition as the budgetary entity before it. The temporary aid granted
to Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o. is
aimed at reducing current expenses which did not exist prior to the
transformation process, when its activity was conducted as a budgetary entity.
The indirect objective of
granting aid is the stabilisation of prices paid by Warsaw residents for bus
transport services.
Form of the measure
(scheme, ad hoc, individual)
The state aid is granted as
an individual measure based on a one-off civil law contract executed by and
between the President of the City of Warsaw and the beneficiary.
What are the instruments
(or forms) of aid, ex.:
- direct grant
- soft loan (including
details of how the loan is secured)
- interest subsidy
- tax relief
- guarantee
- other (specify)
The notified aid measure is
granted in the form of waiver by the President of the City of Warsaw of
payment which would normally be due in consideration for use of the land and
buildings by the beneficiary.
For each instrument of aid
please give a short description of the conditions applying to the instrument.
The beneficiary is exempted
from the obligation to pay for using the depot premises, apart from the land
tax and the cost of insuring the buildings. This measure is a typical
instrument regulated by civil law in connection with the ownership of real
estate and using this right. The aid in the described form is the consequence
of the necessity to guarantee for Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z
o.o. the ability to continue providing services of general
economic interest in Warsaw.
Budget: give the overall
budget made available for the measure (in local currency and Euros)
The estimated overall budget
for this measure is about 49.873.652 PLN (11.408.531 Euros). The budget
consist of non-received payment from beneficiary (total for four years -
60.312.117 PLN, or 13.796.348 Euros) minus quotas of land tax and cost of
insurance for buildings.
Is the budget adopted
annually? If yes, what is the average annual budget?
The budget for the notified
measure is not adopted annually. This budget was assessed before entering into
effect the contract on making available for use the territories of depots, as
executed between the President of the City of Warsaw and the beneficiary.
Specify the eligible
beneficiaries (i.a. their character and estimated number).
This aid is destined for one
beneficiary: Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o..
The beneficiary provides bus transport services for inhabitants of Warsaw as
the successor of the community budgetary entity.
Is the aid available on
non-discriminatory basis, open to all potential beneficiaries, irrespective of
nationality?
This aid is available only
for Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o., which
is the only operator in the bus transport sector owned by Warsaw City.
What are the eligible
costs?
The notified measure
constitutes operating aid, so there are no typical eligible costs.
What is the maximum aid
intensity?
Not applicable to this aid
measure.
Specify the criteria
according to which the amount of aid and/or the aid intensity has been
calculated.
Not applicable to this aid
measure.
Does the measure provide
"operating aid"? If "Yes", please provide details.
The aid is granted as operating
aid.
Since 1st January 2003,
Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o. has used the
premises of seven bus depots located in Warsaw at: ul. Włościańska, ul.
Redutowa, ul. Szulborska, ul. Woronicza, ul. Chełmska, ul. Ostrobramska,
and ul. Stalowa. The combined area
of these plots is 378 533 m2, and combined area of the buildings
situated thereon is 112 401.59 m2. Miejskie Zakłady Autobusowe
Spółka z o.o. does not pay any rent for using them, but it is
obligated to remit the land tax and costs of insurance for buildings, ie the
expenses normally covered by an owner of real estate.
If the measure relates to
services of general economic interest or public service obligations, please
specify by what means this task has been entrusted to the undertaking and how
compensation is calculated.
The notified measure does not
relate to services of general economic interest or public service obligations.
May the aid in question be
cumulated with any other aid measures in operation and if so, does the measure
contain provisions limiting the cumulation of aid?
The notified aid can not be
cumulated with any other aid measures.
Does the aid measure fall
within existing exemption regulations or guidelines? If so, please specify.
The notified aid measure does
not fall within any existing exemption regulations or
guidelines.
|