Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 236 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 156510511
 

 
 

Skrócony  kwestionariusz  informacyjny  w  sprawie  środków  pomocowych obowiązujących w dniu 1 maja 2004 (pomoc istniejąca)

 

1. Informacje ogólne

 

Państwo:

Polska

 

Tytuł środka pomocowego:

Wsparcie dla przedsiębiorców wykonujących przewozy pasażerskie w transporcie lokalnym związane z realizacją zadań o charakterze użyteczności publicznej.

 

Podstawa prawna (szczegółowe oznaczenie):

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43, z późn. zm.).

 

Ministerstwo lub inny organ administracji odpowiedzialny za ten środek i jego implementację:

Samorządy gminne.

 

Osoba do kontaktu:

Aneta Kubasiak

numer telefonu: +48 22 55 60 135

e-mail: akubasiak@uokik.gov.pl

 

Poziom, na którym środek ten jest administrowany (administracja centralna, regionalna, inna)?

Administracja samorządowa (gminy).

 

Kiedy środek wszedł w życie?

27.05.1990 - wejście w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

19.02.1997 r. - wejście w życie ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej.

 

Jaki jest czas obowiązywania tego środka (data wygaśnięcia)?

Czas obowiązywania programu nie jest ograniczony.

 

2. Opis środka

 

Który sektor transportu jest uprawniony (kolej, lotnictwo, żegluga, itd.)?

Lokalny transport zbiorowy organizowany przez gminy, ich związki oraz jednostki organizacyjne, realizowany w formie usług transportu autobusowego, trolejbusowego i szynowego.

 

Jakie są główne cele i założenia pomocy?

Gmina udzielając wsparcia dla przedsiębiorców wykonujących przewozy pasażerskie w ramach transportu lokalnego zapewnia lokalnej społeczności dostęp do środków transportu, w tym funkcjonowanie nierentownych połączeń.

 

Forma środka (program pomocowy, ad hoc, indywidualny)

Pogram pomocowy.


Jakie są instrumenty (lub formy) pomocy, np.: dotacja bezpośrednia, kredyt preferencyjny (wraz ze szczegółami, jak kredyt jest zabezpieczony), dopłaty do oprocentowania, ulga podatkowa, gwarancja, inne (proszę wyszczególnić)

Katalog form pomocy nie jest zamknięty. Pomoc ta może być udzielana m.in. w postaci:

a) rekompensaty za świadczenie usług publicznych,

b) nieodpłatnego, bądź na preferencyjnych warunkach udostępnienia taboru oraz infrastruktury przedsiębiorcom (np. zajezdni autobusowych),

c) dokapitalizowania przedsiębiorstw gotówką, bądź majątkiem rzeczowym,

d) gwarancji spłaty zobowiązań

e) dotacje.

 

Dla każdego z wymienionych instrumentów pomocy, proszę podać krótki opis warunków mających do nich zastosowanie.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gmin należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym także w zakresie transportu lokalnego. Ponadto, jak wynika z art. 4 ustawy o gospodarce komunalnej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wyborze sposobu prowadzenia i formy gospodarki komunalnej, jak również określają wysokość cen i opłat albo sposób ustalenia cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. W celu realizacji swoich zadań, gmina może powierzyć ich wykonanie osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej powierzenie tych zadań następuje w drodze umowy cywilnoprawnej.

 

Budżet: proszę podać ogólny budżet przeznaczony na ten środek (w walucie krajowej i w Euro).

Brak danych.

 

Czy budżet przyjmowany jest rocznie? Jeśli tak, proszę podać jego średnią roczną wysokość.

Budżet gminy ustalany jest corocznie zgodnie z obowiązującą ustawą o finansach publicznych. Stąd też budżet programu, w odniesieniu do poszczególnych gmin, ich związków i jednostek organizacyjnych zazwyczaj ma roczny charakter. Brak danych dotyczących średniorocznej wysokości budżetu.

 

Proszę wyszczególnić uprawnionych beneficjentów (np. ich rodzaj oraz szacunkową ilość)

Przedsiębiorcy wykonujący przewozy pasażerskie w ramach transportu lokalnego, z którymi gmina, związek gmin lub jej jednostki organizacyjne zawarły umowę na wykonywanie tych usług.

Świadczenie usług zbiorowego transportu lokalnego bezpośrednio przez gminy, ich związki lub jednostki organizacyjne gmin, należy traktować jako realizację zadań własnych, nie zaś działalność gospodarczą, stąd też nie podlegają one przepisom o pomocy publicznej.

 

Czy pomoc jest przyznawana na zasadach niedyskryminacyjnych, otwartych dla wszystkich beneficjentów, niezależnie od narodowości?

Środek ten jest przeznaczony dla wszystkich przedsiębiorców posiadających umowę z gminą, związkiem gmin lub jej jednostkami organizacyjnymi na wykonywanie usług pasażerskiego transportu lokalnego.

 

Jakie są koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą?

Koszty związane z wykonywaniem zadania o charakterze użyteczności publicznej, polegającego na zapewnieniu lokalnej społeczności powszechnego dostępu do środków komunikacji.

 

Jaka jest maksymalna intensywność pomocy?

Kwota pomocy niezbędna do prawidłowej realizacji usług przez przedsiębiorców wykonujących przewozy pasażerskie w transporcie lokalnym.

 

Proszę wymienić kryteria, według których wysokość pomocy lub/i intensywność pomocy została obliczona.

Opisano powyżej.

 

Czy środek przewiduje "pomoc operacyjną"? Jeśli tak, proszę podać szczegóły.

Nie.

 

Jeśli środek dotyczy usług ogólnego interesu ekonomicznego lub obowiązków świadczenia usług publicznych, proszę wymienić w jaki sposób to zadanie zostało powierzone danemu przedsiębiorstwu i jak obliczana jest rekompensata.

Celem opisywanego środka jest zaspokojenie potrzeb społeczności gminnej w zakresie powszechnego dostępu do środków transportu lokalnego. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, gmina realizując to zadanie, może powierzyć jego wykonanie osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, w drodze umowy na zasadach ogólnych - z uwzględnieniem przepisów o finansach publicznych lub przepisów o zamówieniach publicznych.

Udzielenie wsparcia ze środków publicznych na rzecz przedsiębiorców wykonujących przewozy pasażerskie w transporcie lokalnym, ma na celu zapewnienie funkcjonowania nierentownych połączeń oraz właściwego poziomu świadczonych usług. Przykładowo wsparcie to może przybierać postać dotacji, umożliwiających zrekompensowanie utraconych przychodów z tytułu stosowania przez przedsiębiorców wykonujących przewozy pasażerskie w transporcie lokalnym ulgowych biletów na przejazdy. Ponadto celem dofinansowania (np. w formie dotacji, czy też dekapitalizowania) tych przedsiębiorców może być pozyskanie nowego taboru bądź też jego modernizacja. Pomoc może polegać również na oddaniu przedsiębiorcom w bezpłatne użytkowanie gruntów i budynków, stanowiących własność gminy (np. zajezdni autobusowych) - w załączeniu przekazany został kwestionariusz informacyjny dotyczący środka pomocowego w postaci nieodpłatnego oddania do użytkowania terenów zajezdni autobusowych (grunty wraz z zabudowaniami), stosowanego przez Prezydenta Miasta Warszawa.

 

Czy przedmiotowa pomoc może być kumulowana z innymi środkami pomocowymi, które są stosowane, a jeśli tak, czy środek przewiduje przepisy ograniczające możliwość kumulowania pomocy?

Tak, przedmiotowa pomoc może podlegać kumulacji z innymi środkami pomocowymi. Powołane wyżej ustawy, nie przewidują przepisów ograniczających możliwość kumulowania pomocy. Jednakże w praktyce organy udzielające pomocy w określaniu jej wysokości biorą pod uwagę dostępność innych środków pomocowych.

 

Czy środek pomocy podlega istniejącym rozporządzeniom lub wytycznym umożliwiającym stosowanie wyłączeń? Jeśli tak, proszę podać jakim.

Przedmiotowe wsparcie nie stanowi pomocy publicznej w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, jeżeli spełnione są kryteria określone w orzeczeniu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 24 lipca 2003 r. sprawie ALTMARK - sprawa C-280/00 ECR 2003, str. 1-07747.

 


 

Załącznik:

kwestionariusz informacyjny dotyczący środka pomocowego w postaci nieodpłatnego oddania do użytkowania terenów zajezdni autobusowych (grunty wraz z zabudowaniami), stosowanego przez Prezydenta Miasta Warszawa.


 


 

ENCLOSURE

SUMMARY INFORMATION SHEET ON AID MEASURES IN FORCE ON 1st MAY 2004 (EXISTING AID)

 

1.      GENERAL ASPECTS

 

Country:

Poland

 

Title of the aid measure (English):

Free-of-charge making available for use of bus depot facilities (land and buildings) owned by the City of Warsaw.

 

Title of the aid measure (Original language):

Nieodpłatne oddanie do użytkowania terenów zajezdni autobusowych (grunty wraz z zabudowaniami), należących do Miasta Warszawa.

 

Legal basis (precise reference):

The Article 710 of the CMI Code (Journal of Law No 16, item 93, of 1971 No 27, item 252, of 1976 No 19, item 122, of 1982 No 11, item 81, No 19, item 147 and No 30, item 210, of 1984 No 45, item 242, of 1985 No 22, item 99, of 1989 No 3, item 11, of 1990 No 34, item 198, No 55, item 321 and No 79, item 464, of 1991 No 107, item 464 and No 115, item 496, of 1993 No 17, item 78, of 1994 No 27, item 96, No 85, item 388 and No 105, item 509, of 1995 No 83, item 417, of 1996 r. No 114, item 542, No 139, item 646 and No 149, item 703, of 1997 No 43, item 272, No 115, item 741, No 117, item 751 and No 157, item 1040, of 1998 r. No 106, item 668 and No 117, item 758, of 1999 No 52, item 532, of 2000 No 22, item 271, No 74, item 855 and 857, No 88, item 983 and No 114, item 1191, of 2001 r. No 11, item 91, No 71, item 733, No 130, item 1450 and No 145, item 1638, of 2002 r. No 113, item 984 and No 141, item 1176, of 2003 No 49, item 408, No 60, item 535, No 64, item 582, No 124, item 1151, and of 2004, No 91, item 870, No 96, item 959).

 

Ministry or other administrative body responsible for the measure and its implementation:

President of the City of Warsaw

 

Person(s) to contact:

Aneta Kubasiak

telephone number: 48 22 55 60 135

e-mail: akubasiak@uokik.gov.pl

 

Level at which the measure is administered (central government, regional, other)?

This measure is administrated by the local administrative authority - the President of the City of Warsaw.

 

When did the measure enter into effect?

The measure entered into effect on the 1st of January 2003.

 

What is the duration of the measure (expiry date)?

The measure is planned to be in force not longer than until 31st December 2006.

 

2.      DESCRIPTION OF THE MEASURE

 

Which transport sector is eligible (rail, aviation, maritime, etc.)?

This measure is addressed to an enterprise conducting its activity in the bus transport sector. The beneficiary is a local bus operator, Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o., based in Warsaw.

 

What are the main aim(s) and objectives of the aid?

This aid was first granted by the President of the City of Warsaw directly after the transformation of a budgetary entity of the City into a company owned by the City of Warsaw, Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o.. The City of Warsaw is the sole shareholder of this company. This transformation was conducted under the Law of 15 March 2002 on the constitution of the capital city of Warsaw (Journal of Law No 41, item 361). At that time, the President of the City of Warsaw City did not contribute towards the share capital any lands or buildings used by the former budgetary entity as a bus depot, this because the President wanted to consider all lands used by the budgetary entity and to select that which would be necessary for conducting activity by Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o..

The conditions of using the lands and buildings by Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o. and the aid granted under the contract between the City of Warsaw and Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o. constitute a transitional measure before taking a definitive decision on increasing the share capital of this company via contribution of appropriate land and buildings.

Making available for use the community land and buildings without payment allows Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o. to continue its activity on similar condition as the budgetary entity before it. The temporary aid granted to Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o. is aimed at reducing current expenses which did not exist prior to the transformation process, when its activity was conducted as a budgetary entity.

The indirect objective of granting aid is the stabilisation of prices paid by Warsaw residents for bus transport services.

 

Form of the measure (scheme, ad hoc, individual)

The state aid is granted as an individual measure based on a one-off civil law contract executed by and between the President of the City of Warsaw and the beneficiary.

 

What are the instruments (or forms) of aid, ex.:

- direct grant

- soft loan (including details of how the loan is secured)

- interest subsidy

- tax relief

- guarantee

- other (specify)

The notified aid measure is granted in the form of waiver by the President of the City of Warsaw of payment which would normally be due in consideration for use of the land and buildings by the beneficiary.

 

For each instrument of aid please give a short description of the conditions applying to the instrument.

The beneficiary is exempted from the obligation to pay for using the depot premises, apart from the land tax and the cost of insuring the buildings. This measure is a typical instrument regulated by civil law in connection with the ownership of real estate and using this right. The aid in the described form is the consequence of the necessity to guarantee for Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o. the ability to continue providing services of general economic interest in Warsaw.

 

Budget: give the overall budget made available for the measure (in local currency and Euros)

The estimated overall budget for this measure is about 49.873.652 PLN (11.408.531 Euros). The budget consist of non-received payment from beneficiary (total for four years - 60.312.117 PLN, or 13.796.348 Euros) minus quotas of land tax and cost of insurance for buildings.

 

Is the budget adopted annually? If yes, what is the average annual budget?

The budget for the notified measure is not adopted annually. This budget was assessed before entering into effect the contract on making available for use the territories of depots, as executed between the President of the City of Warsaw and the beneficiary.

 

Specify the eligible beneficiaries (i.a. their character and estimated number).

This aid is destined for one beneficiary: Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o.. The beneficiary provides bus transport services for inhabitants of Warsaw as the successor of the community budgetary entity.

 

Is the aid available on non-discriminatory basis, open to all potential beneficiaries, irrespective of nationality?

This aid is available only for Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o., which is the only operator in the bus transport sector owned by Warsaw City.

 

What are the eligible costs?

The notified measure constitutes operating aid, so there are no typical eligible costs.

 

What is the maximum aid intensity?

Not applicable to this aid measure.

 

Specify the criteria according to which the amount of aid and/or the aid intensity has been calculated.

Not applicable to this aid measure.

 

Does the measure provide "operating aid"? If "Yes", please provide details.

The aid is granted as operating aid.

Since 1st January 2003, Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o. has used the premises of seven bus depots located in Warsaw at: ul. Włościańska, ul. Redutowa, ul. Szulborska, ul. Woronicza, ul. Chełmska, ul. Ostrobramska, and ul. Stalowa. The combined area of these plots is 378 533 m2, and combined area of the buildings situated thereon is 112 401.59 m2. Miejskie Zakłady Autobusowe Spółka z o.o. does not pay any rent for using them, but it is obligated to remit the land tax and costs of insurance for buildings, ie the expenses normally covered by an owner of real estate.

 

If the measure relates to services of general economic interest or public service obligations, please specify by what means this task has been entrusted to the undertaking and how compensation is calculated.

The notified measure does not relate to services of general economic interest or public service obligations.

 

May the aid in question be cumulated with any other aid measures in operation and if so, does the measure contain provisions limiting the cumulation of aid?

The notified aid can not be cumulated with any other aid measures.

 

Does the aid measure fall within existing exemption regulations or guidelines? If so, please specify.

The notified aid measure does not fall within any existing exemption regulations or guidelines.

 
 


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź