Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 541 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 156536827
 

 
  Realizacja inwestycji własnych przez jednostki samorządowe
Wysłany dnia 20 Mar, 2003 - 12:20 przez Adam Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Wyniki kontroli NIK W marcu 2003 r. na stronach internetowych NIK w dziale "Wyniki kontroli" została opublikowana "Informacja o wynikach kontroli realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego inwestycji własnych (Nr ewid. 187/2002)".

W naszym serwisie prezentujemy skrót prasowy tej informacji natomiast pełny jej tekst można pobrać ze stron NIK.


"Informacja o wynikach kontroli realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego inwestycji własnych (Nr ewid. 187/2002)".
(skrót prasowy)

Najwyższa Izbę Kontroli z własnej inicjatywy przeprowadziła w II i III kwartale 2002 r. kontrolę realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego inwestycji własnych. Przeprowadzono ją w 10 urzędach wojewódzkich, 10 urzędach marszałkowskich, 5 starostwach powiatowych, 46 urzędach miejskich, miejsko-gminnych i gminnych, 27 samorządowych jednostkach organizacyjnych i 4 jednostkach pełniących funkcję inwestorów zastępczych.

Celem kontroli było zbadanie i ocena realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego inwestycji własnych, a także dokonanie oceny wywiązywania się przez wojewodów z obowiązku ustalenia zasad i kryteriów podziału dotacji celowych na dofinansowanie tych oraz prawidłowości wykorzystania i rozliczenia środków z budżetu państwa przeznaczonych na ten cel (z wyłączeniem środków przekazanych na zadania ujęte w kontraktach wojewódzkich).

Spośród 10 wojewodów objętych kontrolą, 5 udzieliło ponad połowę dotacji (58,5 %) celowych bez spełnienia wymogów określonych ustawą o dochodach j.s.t. w latach 1999- 2002. Polegało to na udzielaniu dotacji na podstawie zasad i kryteriów opracowanych lecz nie przedłożonych do opiniowania, lub udzielaniu dotacji bez udokumentowanych zasad i kryteriów ich podziału.

Wykonywane przez siedmiu wojewodów działania kontrolne w zakresie wykorzystania dotacji miały ograniczony zakres, a w niektórych przypadkach dotyczyły one wyłącznie efektów rzeczowych realizowanych inwestycji, bądź polegały w znacznej mierze na formalnym rozliczeniu dotacji (na podstawie przedkładanych dokumentów). Powyższy sposób sprawowania kontroli nie sprzyjał ujawnianiu i eliminowaniu występujących nieprawidłowości w zakresie realizacji, finansowania i rozliczania dotowanych inwestycji.

Kontrolą objęto 331 zadań inwestycyjnych: 48 w województwach samorządowych, 32 w powiatach i 251 w gminach. Na dofinansowanie kontrolowanych zadań inwestycyjnych j.s.t. otrzymały z budżetu państwa dotacje celowe w łącznej kwocie 40.046 tys. zł, stanowiącej 14,6 % poniesionych nakładów.

Spośród 75 skontrolowanych jednostek prowadzących inwestycje, 40 nie przestrzegało wymogów realizacji inwestycji określonych w ustawie Prawo budowlane.

Na skontrolowanych 331 zadań inwestycyjnych, 71 inwestycji (21,5 %) realizowano z naruszeniem Prawa budowlanego. Naruszenia przepisów ustawy - w różnym zakresie - występowały na etapie przygotowania inwestycji, realizacji oraz przekazywania jej do użytkowania. Ich skala i rodzaj świadczy o dość powszechnym nieprzestrzeganiu (lub wręcz lekceważeniu) prawa budowlanego, jak również o braku skutecznego nadzoru i kontroli nad realizacją inwestycji ze strony organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego.

Najczęściej stwierdzonymi przypadkami nieprawidłowości w tym zakresie było niewłaściwe przygotowanie inwestycji pod względem prawno-dokumentacyjnym, rozpoczynanie i prowadzenie robót budowlanych bez uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, realizowanie inwestycji niezgodnie z projektem budowlanym i wydanymi pozwoleniami na budowę, brak dzienników budów lub niewłaściwe ich prowadzenie, przekazywanie obiektów budowlanych do użytkowania bez zawiadomienia o zakończeniu budowy właściwego organu oraz niezapewnienie należytego nadzoru inwestorskiego, w tym między innymi: brak inspektorów nadzoru, powierzenie ich obowiązków osobom bez kwalifikacji.

Spośród 331 skontrolowanych zadań inwestycyjnych, w 45 przypadkach (13,6 %) stwierdzono występowanie nieprawidłowości w zakresie udzielania zamówień publicznych, które świadczyły o naruszaniu zasad, form i trybu udzielania zamówień publicznych określonych w ustawie. Nieprawidłowości te stanowiły również naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Do najczęściej występujących nieprawidłowości zaliczono:
  • udzielanie zamówień bez stosowania przepisów ustawy,
  • nieprawidłowe dokumentowanie przebiegu postępowań o udzielenie zamówień publicznych,
  • stosowanie niewłaściwego trybu udzielania zamówień publicznych, bądź dzielenie zamówienia na części,
  • nieprzestrzeganie obowiązku odrzucenia oferty w przypadkach określonych ustawą,
  • udzielanie zamówień, pomimo istnienia przesłanek powodujących konieczność unieważnienia postępowania,
  • naruszanie wymogów poszczególnych trybów zamówień publicznych,
  • zmienianie zakresu przedmiotowego i terminów realizacji umów,
  • niepobieranie od wykonawców zabezpieczenia należytego wykonania umowy lub pobieranie zabezpieczenia w wysokości niższej niż przewiduje umowa,
  • zawieranie umów w terminie krótszym niż 7 dni od dnia ogłoszenia informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty.

Objęte kontrolą województwa oraz ich jednostki organizacyjne przestrzegały obowiązujących zasad gospodarowania środkami budżetowymi, w tym otrzymanymi z dotacji celowych budżetu państwa. Jednostkowe przypadki nieprawidłowości w tym zakresie występowały w powiatach. Natomiast w gminach (52,2 % objętych kontrolą) ujawniono nieprawidłowości w dużym zakresie. Dotyczyły one głównie rozpoczynania inwestycji bez stosownych uchwał organów stanowiących, niepełnego zabezpieczenia środków finansowych, wykorzystywania niezgodnie z przeznaczeniem przyznanych dotacji i nierzetelnym ich rozliczaniu, niewystarczającą dbałością o interesy gminy przy zawieraniu umów z wykonawcami robót.

Notatka: Informacja pochodzi z serwisu internetowego Najwyższej Izby Kontroli http://www.nik.gov.pl
 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź