Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 589 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 158592426
 

 
  Zarządzanie środkami Phare w ramach Funduszu Małych Projektów przez stowarzyszenia samorządu terytorialnego w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 31 marca 2002 r.
Wysłany dnia 23 Maj, 2003 - 08:29 przez AnetaM Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Wyniki kontroli NIK W styczniu 2003 r. na stronach internetowych NIK w dziale "Wyniki kontroli" została opublikowana "Informacja o wynikach kontroli zarządzania środkami Phare w ramach Funduszu Małych Projektów przez stowarzyszenia samorządu terytorialnego w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 31 marca 2002 r. (Nr ewid. 179/2002)"

W naszym serwisie prezentujemy skrót prasowy tej informacji natomiast pełny jej tekst można pobrać ze stron NIK.


Celem kontroli, przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli z własnej inicjatywy, było dokonanie oceny prawidłowości zarządzania przez stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego publicznymi środkami finansowymi, przyznanymi na finansowanie małych projektów transgranicznych w ramach Programu Phare. Oceniono również adaptację i przestrzeganie unijnych procedur sporządzania wniosków, realizacji i rozliczenia projektów przez polskie organizacje i instytucje, a w szczególności jednostki samorządu terytorialnego, korzystające lub zamierzające korzystać ze środków pomocowych Phare.

Kontrolę przeprowadzono w 14 spośród 15 stowarzyszeń - nie poddano kontroli Euroregionu "Dobrawa", który - utworzony w styczniu 2001 r.- do czasu kontroli nie był objęty żadnym Programem Phare.

Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia zarządzanie środkami Phare w ramach Funduszu Małych Projektów (FMP) przez stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. FMP utworzony został w 1996 r. w ramach polsko-niemieckiego Programu Współpracy Przygranicznej Phare (Phare CBC) i rozszerzany był następnie na Programy Phare obejmujące pozostałe granice Polski. Dostęp do ww. środków pomocowych Unii Europejskiej był ważnym czynnikiem aktywizującym współpracę na obszarach przygranicznych. W ramach zakończonych Programów Phare: 1996, 1997 i 1998 wykorzystano całość przyznanych środków w kwocie ponad 8 mln euro. W trakcie realizacji pozostają dwa Programy Phare: “1999” – termin realizacji do końca 2003 r. i “2000” - termin realizacji do końca 2004 r. Nie stwierdzono zagrożeń nie wykorzystania przyznanych środków.

Ogółem na dofinansowanie (rozliczonych dotychczas) 1.849 małych projektów euroregionalnych ze środków Phare – poprzez Fundusz Małych Projektów – wydatkowano około 11 mln euro. Kwota dofinansowania jednego projektu stanowiła średnio 6.112 euro, a rozpiętość w kwotach dofinansowania jednego projektu wynosiła od kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy euro, z przewagą projektów o niższej kwocie dofinansowania.

W ramach Programu Phare 2000, w stowarzyszeniach prowadzone są prace o zróżnicowanym poziomie zaawansowania, związane z ustaleniem listy projektów, na realizację których Komisja Europejska przyznała kwotę 4,6 mln euro. W niektórych stowarzyszeniach dokonano już oceny części wniosków, w innych ogłoszono dopiero pierwsze zaproszenia do ich składania, albo ogłoszono kolejne zaproszenia. Dotychczas w 5 stowarzyszeniach na dofinansowanie 143 projektów objętych Programem 2000 przeznaczono 2,1 mln euro, tj. 45,6% ogólnej kwoty przyznanej na FMP objętej tym Programem.

Stowarzyszenia na ogół w sposób właściwy wypełniały zadania wyznaczone przez Komisję Europejską w Wytycznych FMP, tj. podejmowały kompleksowe działania w ramach zaproszenia do składania wniosków i pomocy wnioskodawcom w prawidłowym opracowaniu wniosków o dofinansowanie przedsięwzięcia (m.in. organizowały szkolenia i konferencje, ogłaszały w mediach i internecie informacje o naborze wniosków, wydawały publikacje informacyjne, a także wspomagały bezpośrednio wnioskodawców w opracowywaniu wniosków). Dofinansowaniem z FMP wspierane były projekty odpowiadające celom i priorytetom Funduszu. Połowa ogólnej liczby realizowanych projektów zaliczona została do priorytetu “wymiana kulturalna”. Były to m.in. festiwale, spotkania teatralne, targi i sympozja, organizowane przy udziale partnera zagranicznego.

Stwierdzono jednak przypadki naruszenia procedur określających sporządzenie wniosku o dofinansowanie z FMP, a także procedur związanych z dokonaniem oceny formalnej, technicznej i finansowej wniosku. Głównymi przyczynami odrzucania wniosków były: braki formalne w jego opracowaniu, nadmierna lub zbyt mała wartość wnioskowanego projektu, nie zachowanie procedur związanych ze sporządzeniem wniosku, brak partnera zagranicznego lub nie kwalifikujący się partner zagraniczny, a także brak środków własnych wnioskodawcy.

Znaczny przyrost liczby odrzuconych wniosków spowodowała zmiana w Programie 2000 procedur związanych z przyjmowaniem, rozpatrzeniem i oceną wniosków i to mimo szkoleń organizowanych dla wnioskodawców przez stowarzyszenia. Świadczy to o występujących jeszcze trudnościach w adaptacji procedur unijnych.


W stowarzyszeniach nie wypracowano dotychczas modelu sprawowania nadzoru nad realizacją projektów przez beneficjentów. Nie dokumentowano działań w zakresie nadzoru i monitoringu. Stwierdzono przypadki zamieszczania ogłoszeń o kolejnych zaproszeniach do składania wniosków – w ramach nie wykorzystanych środków FMP – co powodowało m. in. zwiększenie kosztów obsługi projektów. Dodać należy, że sekretariaty stowarzyszeń zatrudniają od 1 do 3 osób odpowiedzialnych za obsługę nawet powyżej 100, zróżnicowanych przedmiotowo i wartościowo projektów w ramach jednej edycji Programu.

Weryfikacja końcowych dokumentów rozliczeniowych projektów przedłożonych przez beneficjentów była na ogół rzetelna. Stwierdzono jednak nieprawidłowe rozliczenie dotacji pomiędzy Stowarzyszeniem “Nysa” i beneficjentami w ogólnej wysokości 9.470,9 euro, tj. 37.970 zł oraz wykorzystanie tej dotacji na finansowanie własnych potrzeb, a więc niezgodnie z przeznaczeniem. Natomiast w Stowarzyszeniu “Niemen”, na skutek niewystarczającego nadzoru w okresie realizacji projektu, zaakceptowano nieprawidłowe rozliczenie końcowe projektu. Beneficjentowi przekazano środki o równowartości 8.216,45 euro, tj. 32.940 zł, mimo naruszenia przez niego procedur wynikających z Wytycznych.

Stwierdzono także uchybienia w organizacji biur (sekretariatów) stowarzyszeń. Utworzenia biura (sekretariatu) nie regulowały statuty stowarzyszeń, chociaż w świetle Wytycznych Komisji Europejskiej, biura te uczestniczyły w zarządzaniu FMP. Uchybienia dotyczyły braku dokumentów organizacyjnych lub opóźnionego ich sporządzenia, braku zakresów czynności pracowników, nakładania się odpowiedzialności pracowników, nie ustalenia odpowiedzialności kierownika (dyrektora) biura, niezasadnego przejmowania przez kierownika biura kompetencji kierownika zakładu pracy. Uchybienia te nie spowodowały negatywnych skutków finansowych. We wszystkich kontrolowanych stowarzyszeniach stwierdzono naruszenia postanowień ustawy o rachunkowości, o zróżnicowanej skali nieprawidłowości.

Ustalenia kontroli były podstawą do sformułowania uwag i wniosków pokontrolnych kierowanych do stowarzyszeń, jak i wniosków ogólnych zmierzających do zwiększenia efektywności zarządzania środkami Funduszu Małych Projektów, dotyczących:
  • wprowadzenia przez stowarzyszenia, poza szkoleniami, skutecznych form współdziałania z wnioskodawcami, w celu zwiększenia liczby wniosków spełniających warunki konieczne do uzyskania dofinansowania projektu z FMP, tym bardziej, że jednostki samorządu terytorialnego są lub mogą być beneficjentami innych programów przedakcesyjnych Unii Europejskiej (np. SAPARD), a po spodziewanym przystąpieniu do UE, również programów akcesyjnych;
  • opracowania - przy udziale Władzy Wdrażającej - modelu sprawowania nadzoru nad realizacją projektów przez beneficjentów, usprawniającego zarządzanie środkami FMP; należałoby rozważyć możliwość wykorzystania do tego celu narzędzi informatycznych; model ten powinien zapewnić m. in. rejestrowanie przez beneficjenta i przekazywanie do stowarzyszenia okresowych informacji, w formie elektronicznej, o zaawansowaniu projektu i zgodności jego realizacji z harmonogramem;
  • dokonania zmian w organizacji stowarzyszeń, umożliwiających jednoznaczną identyfikację odpowiedzialności za zarządzanie środkami FMP; zmieniona organizacja powinna uwzględniać biuro (sekretariat) stowarzyszenia, jako ogniwo w strukturze organizacyjnej, którego pracownicy ponoszą taką odpowiedzialność.
Z treści uzyskanych odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne wynika m. in., że adresaci wystąpień zrealizowali dotychczas 17 wniosków Najwyższej Izby Kontroli, w tym dotyczących stwierdzonych naruszeń przepisów ustawy o rachunkowości. Natomiast niektóre stowarzyszenia, ze względu na konieczność podjęcia uchwał przez właściwe organy, zadeklarowały realizację pozostałych wniosków w okresie późniejszym.

Notatka: Informacja pochodzi z serwisu internetowego Najwyższej Izby Kontroli http://www.nik.gov.pl
 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź