Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 635 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 156596627
 

 
  Finansowanie i dostęp do świadczeń zdrowotnych wykonywanych w ramach wysokospecjalistycznych procedur medycznych.
Wysłany dnia 23 Maj, 2003 - 09:34 przez AnetaM Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Wyniki kontroli NIK W listopadzie 2002 r. na stronach internetowych NIK w dziale "Wyniki kontroli" została opublikowana "Informacja o wynikach kontroli finansowania i dostępu do świadczeń zdrowotnych wykonywanych w ramach wysokospecjalistycznych procedur medycznych (Nr ewid. 181/2002)"

W naszym serwisie prezentujemy skrót prasowy tej informacji natomiast pełny jej tekst można pobrać ze stron NIK.




Reforma systemu opieki zdrowotnej, wprowadzona z początkiem 1999roku, zakładała finansowanie medycznych procedur wysokospecjalistycznych (PW) z budżetu państwa. Resort zdrowia wydatkował na ten cel w okresie objętym kontrolą prawie 2 mld. zł.
Nieprawidłowości stwierdzono:
1) na etapie formalno-prawnego przygotowania procesu realizacji PW;
2) w trakcie zawierania umów z zakładami opieki zdrowotnej na ich wykonanie;
3) podczas realizacji PW w szpitalach, gdzie popełniano błędy w zakresie dokumentowania ich wykonania oraz dokonywano nierzetelnych rozliczeń finansowych.

Kontrola ogólnopolska, koordynowana, podjęta z inicjatywy NIK objęła okres od początku 1999 r. do końca drugiego kwartału roku 2001. Rozpoczęto ją 1.08.2001r., a zakończono 3.01.2002r. Skontrolowano Ministerstwo Zdrowia oraz 27 publicznych ZOZ, w tym – Centrum Zdrowia Matki Polki oraz Centrum Zdrowia Dziecka oraz kilka szpitali klinicznych.


Najważniejsze ustalenia kontroli

Minister zdrowia wydał zbyt późno rozporządzenie w sprawie wykazu PW. To uniemożliwiało szpitalom wykonywanie procedur na podstawie terminowo (na początku roku) zawieranych umów z resortem a następnie opóźniało zawieranie kontraktów z kasami chorych. To z kolei wymagało korekty ustalonych wcześniej planów finansowych szpitali i kas chorych. Do czasu zawarcia umów szpitale realizowały procedury bez żadnych gwarancji prawnych co do możliwości ich sfinansowania ze środków budżetowych.

Resort szacował bez należytej staranności zapotrzebowanie na poszczególne procedury, co powodowało zarówno przypadki niewykorzystania limitów przez ZOZ-y jak też ograniczenia dostępności chorych do procedur.

Inspektorzy stwierdzili zasadniczą różnicę ocen przyczyn niewystarczającej współpracy resortu z kasami chorych. Ministerstwo zapewnia ( nie przedstawiło jednak żadnych dokumentów), iż prowadziło wszechstronne konsultacje i negocjacje z kasami chorych, zaś te zaprzeczają – nie były uprzedzone o liczbie i rodzaju PW. Nie otrzymały także informacji co do wielkości środków finansowych, jakie muszą zarezerwować na ich wykonanie. Kasy były zatem zmuszane do wygospodarowania środków finansowych kosztem innych świadczeń zdrowotnych.

Szpitale nieterminowo otrzymywały z resortu środki finansowe z tytułu rozliczeń określone umowami; opóźnienia w niektórych przypadkach sięgały kilku miesięcy, co przyczyniało się do powiększenia strat w działalności ZOZ - ów.

Kontrola wykazała, że resort przeprowadził zaledwie 8 kontroli w szpitalach realizujących PW zgodnie z 1528 zawartymi umowami na 1425 tys. procedur.

Inspektorzy ujawnili, iż czas oczekiwania na niektóre PW wynosił nawet do trzech lat. Tymczasem ministerstwo nie egzekwowało od szpitali ani wykazu pacjentów, którym udzielono wysokospecjalistycznych świadczeń, ani rejestru chorych oczekujących na nie, do czego ZOZ były zobowiązane przepisami.

Ministerstwo wadliwie skonstruowało umowy na realizację procedur – nie zabezpieczały one interesów dysponenta pieniędzy budżetowych, ponieważ nie regulowały spraw dotyczących m.in. zasadności wykonania świadczeń oraz ich jakości. Nie uregulowano także m.in. sposobu rozliczania procedur( których wykonanie nie zakończy się do 31 grudnia danego roku lub w okresie obowiązywania umowy), w tym także rozliczania leków i leczniczych środków technicznych zakupionych z pieniędzy budżetowych, a niewykorzystanych w okresie obowiązywania umowy.

Kontrola wykazała brak w ministerstwie takiej ewidencji rozliczeń PW, która umożliwiłaby szybkie ustalenie stanu zobowiązań i należności finansowych.

Resort dokonywał zakupu leków i leczniczych środków technicznych za pośrednictwem Zakładu Zamówień Publicznych i Instytutu Kardiologii, co było działaniem nielegalnym w świetle przepisów. Ponadto nie posiadał rzetelnych informacji do jakich zakładów, do jakich procedur i na jaką kwotę przekazywano leki; w ten sposób wydatkowano kwotę 103 mln. zł.

Kontrolerzy ujawnili, że ministerstwo wydatkowało kwotę 930,5 tys. zł. z naruszeniem przepisów i niezgodnie z przeznaczeniem na leczenie zagraniczne obywateli polskich.

Większość szpitali nie prowadziła obowiązkowej, odrębnej ewidencji księgowej dla PW; np. Centrum Zdrowia Dziecka nie wykorzystało i nie rozliczyło z resortem w 1999r. kwoty ponad 3 mln. 722 tys. zł. W roku następnym niewykorzystana i nierozliczona kwota wyniosła 6 mln. 431tys. zł.

Stwierdzono przypadki nierzetelnego prowadzenia przez ZOZ ewidencji księgowej wykonanych PW.

Ustalono, iż niektóre szpitale obciążały resort kosztami medykamentów i leczniczych środków technicznych otrzymanych nieodpłatnie jako darowiznę; np. warszawski Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny otrzymał w darze tzw. implant ślimakowy do leczenia całkowitej głuchoty i za wykorzystanie go w PW obciążył ministerstwo kwotą 65 tys. zł.


Wyniki kontroli pokazały, że obowiązujące rozporządzenie (mimo kolejnych jego nowelizacji) w dalszym ciągu nie precyzuje, które z PW mają być finansowane, a które tylko współfinansowane przez resort. Nie reguluje ono także sposobu rozliczania przez szpitale leków i leczniczych środków technicznych. Zatem uzasadniony jest wniosek, by Minister Zdrowia jednoznacznie sprecyzował zakres budżetowego finansowania poszczególnych procedur oraz sposób rozliczania przez szpitale leków i leczniczych środków technicznych. Rozporządzenie winno także jasno określić zasady sprawowania nadzoru i kontroli nad realizacją umów na wykonanie procedur.

Notatka: Informacja pochodzi z serwisu internetowego Najwyższej Izby Kontroli http://www.nik.gov.pl
 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź