Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt
· RODO

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Poradniki i instrukcje
· "Metodologia opracowywania WPF" (wg wzoru Dz.U. 2019 poz. 1903)
· Poradnik "Symulacje WPF"
· Poradnik "Aktualizacja SQL Server 2008R2 do SQL 2012"
· Poradnik "Sprawozdania finansowe" za 2018 w BeSTii


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 5.017.00.06 (z dn. 2019-12-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2019 r. [wersja wzoru z 2019.12.19 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 544 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 159281473
 

 
  zamówienia publiczne: Pismo Departamentu Analiz i Kontroli UZP z 4 czerwca 2003 r. (znak UZP/DAK/AE/43429/19349/03)
Wysłany dnia 17 Cze, 2003 - 08:38 przez Adam Strona gotowa do druku Wyślij ten artykuł do znajomych
 
 
  Pisma i interpretacje Pismo w sprawie interpretacji art. 134 ust. 1 ustawy o finansach publicznych dotyczące procedury wyboru banku prowadzącego bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego.




URZĄD ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

Departament Analiz i Kontroli
UZP/DAK/AE/43429/19349/03


W odpowiedzi na pismo z dnia 7 maja 2003 r. zawierające prośbę o interpretację przepisów ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2002 roku, Nr 72, poz. 664 ze zm.), zwanej dalej "ustawą", Departament Analiz i Kontroli Urzędu Zamówień Publicznych uprzejmie wyjaśnia co następuje:


Zgodnie z art.134 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jedn. z 2003 r. Dz. U. Nr 15, poz. 148 ze zm.) bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego wykonuje bank wybrany przez organ stanowiący danej jednostki w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych.

Jak wynika z powyższego, postępowanie o zamówienie publiczne, którego przedmiotem jest wybór banku obsługującego budżet gminy, musi być przeprowadzone w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych, z zachowaniem odrębności wynikających z regulacji szczególnych, a w szczególności art. 134 ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z tym przepisem wyboru banku dokonuje organ stanowiący gminy. Oznacza to, że w omawianym przypadku Rada Gminy wykonywać będzie czynności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, które w świetle przepisów ustawy o zamówieniach publicznych i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, należą do zadań kierownika jednostki.

Okoliczność, że funkcji kierownika jednostki w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na bankową obsługę budżetu gminy nie będzie pełnił organ wykonawczy, lecz organ stanowiący gminy decyduje o szczególnej specyfice tego postępowania. Formą prawną działania organu stanowiącego gminy jest uchwała. Organ stanowiący może zatem działać w postępowaniu o zamówienie publiczne jedynie w tej formie. Nie zmienia to faktu, że Rada Gminy, ustalając warunki postępowania o udzielenie zamówienia na bankowa obsługę budżetu gminy oraz prowadząc to postępowanie, a w szczególności dokonując wyboru najkorzystniejszej oferty, musi bezwzględnie przestrzegać zasad udzielania zamówień publicznych określonych w ustawie o zamówieniach publicznych.

Analiza problemu poruszonego w Pana piśmie nie może pominąć treści art. 20a ustawy o zamówieniach publicznych oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad powoływania członków komisji przetargowej oraz trybu jej pracy (Dz. U. Nr 82, poz. 743). Zgodnie z wymienionymi regulacjami w przypadku zamówień publicznych, których wartość przekracza równowartość kwoty 30.000 euro, obowiązkowe jest powołanie komisji przetargowej. Członkami takiej komisji mogą być wyłącznie pracownicy zamawiającego (Urzędu Gminy).

Przepisy ustawy oraz ww. rozporządzenia dzielą role w postępowaniu o zamówienie publiczne, wyposażając komisję w funkcje pomocniczo - wnioskodawcze a kierownika jednostki w kompetencje rozstrzygające. W szczególności przepisy rozporządzenia zaliczają do zadań kierownika jednostki:
1) nadawanie regulaminu pracy komisji,
2) powoływanie i odwoływanie członków komisji,
3) zatwierdzanie wyboru trybu udzielenia zamówienia,
4) zatwierdzanie projektu specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zaproszenia do udziału w postępowaniu, zaproszenia do składania ofert albo zapytania o cenę,
5) zatwierdzanie ogłoszenia wymaganego dla danego trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
6) zatwierdzanie projektu innego dokumentu, w szczególności wniosków kierownika jednostki kierownika jednostki do właściwego organu o wydanie decyzji wymaganych ustawą,
7) odrzucanie na podstawie wniosku komisji oferty w przypadkach przewidzianych ustawą,
8) unieważnianie postępowania na podstawie wniosku komisji,
9) stwierdzanie nieważności czynności podjętej z naruszeniem prawa i wnioskowanie o jej powtórzenie,
10) rozpatrywanie protestu.

Jak widać, zakres obowiązków kierownika jednostki (w postępowaniu o wybór banku obsługującego budżet gminy - Rady Gminy) jest stosunkowo szeroki. Mając na uwadze, że formą prawną działania organu stanowiącego gminy jest uchwała, tak szeroki zakres zadań Rady rodzić może potrzebę delegacji określonych obowiązków na inne osoby. W związku z powyższym, w opinii Urzędu Zamówień Publicznych postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na bankową obsługę budżetu gminy może przebiegać według następującego schematu. Postępowanie należy zainicjować uchwałą organu stanowiącego gminy, która powinna określać warunki tego postępowania oraz wskazywać ciało (Wójta Gminy) prowadzące w jego imieniu postępowanie. Jeżeli owe ciało dokona wyboru oferty zgodnie z przepisami ustawy Rada Gminy dokona wyboru banku poprzez przyjęcie stosownej uchwały, wskazującej bank, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą. Należy podkreślić, że Rada Gminy nie ma swobody we wskazywaniu banku, w szczególności nie może w sposób dowolny kwestionować wyniku postępowania. Następnie Wójt Gminy będzie - zgodnie z art. 134 ust. 2 ustawy o finansach publicznych - zobowiązany do zawarcia umowy.

Problem rodzi się wówczas, gdy organ stanowiący gminy nie podejmie uchwały o wyborze banku pomimo, iż w trakcie postępowania o zamówienie publiczne nie naruszono przepisów ustawy oraz nie zaszły okoliczności uzasadniające unieważnienie postępowania. Wydaje się, że na gruncie obowiązujących przepisów taka praktyka nie jest dopuszczalna. Organ stanowiący jest bowiem zobowiązany do dokonania wyboru banku w trybie ustawy o zamówieniach publicznych (art. 134 ustawy o finansach publicznych). Tym samym, Rada Gminy nie może w sposób arbitralny podważać wyników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a dokonując wyboru najkorzystniejszej oferty musi bezwzględnie przestrzegać zasad udzielania zamówień publicznych określonych w ustawie o zamówieniach publicznych. W przypadku, gdy organ stanowiący gminy wskazuje w uchwale inny bank niż ten, którego oferta zostanie uznana za najkorzystniejszą w postępowaniu przetargowym, należałoby rozważyć problem zgodności takiej uchwały z ustawą o zamówieniach publicznych. Do oceny tego zagadnienia właściwy jest - w myśl art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 13, poz. 74 ze zm.) - organ nadzoru.

W tym miejscu uprzejmie informuję, że z przedstawionych przez Pana informacji nie wynika, czy wybór banku dla obsługi budżetu Gminy Rz. dokonany został w sposób zgodny z prawem, a tym samym, czy Rada Gminy, nie podejmując uchwały o wyborze banku narusza obowiązujące przepisy. W przypadku stwierdzenia uchybień postępowanie - jako obarczone wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy - należy, zgodnie z art. 27b ust. 1 pkt 4 ustawy, unieważnić.
 

 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź