Pismo Ministerstwa Finansów z dnia 14 marca 2006 roku (ST1-4800-203/06/149)
Data Wednesday, 22 March - 13:15:45
Temat: Pisma i interpretacje


Warszawa, 2006-03-14



MINISTERSTWO FINANSÓW
Departament Finansów
Samorządu Terytorialnego
ST1-4800-203/06/149


Pan
Tadeusz Krakowski
Prezydent Miasta Legnicy
Pl. Słowiański 8
59-220 Legnica


   W związku z pismem nr FN.0717/5/06 dotyczącym interpretacji przepisu art. 24 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420) w zakresie dotyczącym przychodów własnych samorządowych zakładów budżetowych - Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:
   Stosownie do art. 24 ust. 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. do przychodów własnych zakładu budżetowego nie zalicza się dochodów z najmu i dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących składników majątkowych odpowiednio Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
   Należy podkreślić, iż skierowany w dniu 29 lipca 2003 r. do Sejmu RP, rządowy projekt ustawy o finansach publicznych (druk sejmowy nr 1844 oraz 1444-A, 1444-B) nie zawierał zapisu, w świetle którego do przychodów własnych zakładu budżetowego nie zalicza się dochodów z najmu i dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących składników majątkowych jednostki samorządu terytorialnego.
   Zmiana w projektowanej ustawie, wprowadzająca powyższą regulację, została dokonana w trakcie prac legislacyjnych w Sejmie RP,
   Nowa ustawa, o finansach publicznych została uchwalona przez Sejm RP już w dniu 30 czerwca 2005 r. Prezydent RP skorzystał z przysługujących mu uprawnień i skierował do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o zbadanie zgodności z Konstytucją RP niektórych zapisów ustawy. W wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 listopada 2005 r. Sygn. akt Kp 2/05 orzeczono m.in., iż art. 65 ust. 1, art. 66 i art. 67 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w zakresie dotyczącym Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i Trybunału Konstytucyjnego, są niezgodne z art. 10 ust. 1 i art. 173 Konstytucji. W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, tekst ustawy został, po podpisaniu przez Prezydenta RP, ogłoszony w Dzienniku Ustaw z dnia 20 grudnia 2005 r. Nr 249, poz. 2104.
   Ponadto Ministerstwo Finansów informuje, iż, niezależnie od przewidywanych zmian w ustawie o finansach publicznych, w przepisach wykonawczych do tej ustawy uregulowane zostaną szczegółowe zasady gospodarki finansowej zakładów budżetowych - biorąc pod uwagę postulaty jednostek samorządu terytorialnego w tym zakresie.
   Zgodnie z art. 241 obowiązującej ustawy o finansach publicznych, przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy o finansach publicznych z dnia 26 listopada 1998 r., zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie obowiązującej ustawy w zakresie, w jakim nie pozostają w sprzeczności z przepisami tej ustawy, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2006 r.
   Mając jednakże na względzie ważną rolę, jaką zakłady budżetowe pełnią w gospodarce finansowej jednostek samorządu terytorialnego, nowe przepisy wykonawcze do ustawy o finansach publicznych zostaną opracowane w możliwie najkrótszym terminie. Niezwłocznie po zakończeniu uzgodnień międzyresortowych i zaopiniowaniu przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego projekt rozporządzenia zostanie podpisany przez Ministra Finansów. Termin wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia zostanie określony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. z 2005 r., Nr 190, poz. 1606 i Nr 267, poz. 2253).
   Przedstawiając powyższe, Ministerstwo Finansów informuje jednocześnie, iż nie posiada ustawowych kompetencji do dokonywania obowiązującej wykładni przepisów prawa.
   Wyjątek stanowią interpretacje co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, które są wiążące dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej.
   W związku z powyższym, stanowisko Ministerstwa Finansów dotyczące zakresu stosowania art. 24 ustawy o finansach publicznych nie miałoby charakteru wiążącego.

Z poważaniem
DYREKTOR DEPARTAMENTU
Finansów Samorządu Terytorialnego
/-/
Zdzisława Wasążnik


Do wiadomości:
Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu

Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1010