Stanowisko Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 27 lutego 2009 r.
Data Friday, 27 February - 10:06:20
Temat: KR RIO


Stanowisko
Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych
z dnia 27 lutego 2009 r.


dotyczące Uchwały organu stanowiącego jako ewentualnego warunku
wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójta, burmistrza, prezydenta…


Zgodnie z art. 36 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz.U.Nr 223, poz. 1458) pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych. Pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie zasadnicze (…) oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Wynagrodzenie wójta, burmistrza, prezydenta, starosty oraz marszałka województwa ustalane jest, zgodnie z art. art. 8-10 ustawy o pracownikach samorządowych, odpowiednio przez radę gminy, miasta, powiatu oraz sejmik województwa w drodze uchwały. Zasady nabywania prawa oraz ustalania wysokości i wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników jednostek sfery budżetowej, w tym wójtów, burmistrzów, prezydentów ( …) określają natomiast przepisy ustawy z dnia 12 grudnia 1997 roku o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U.Nr 160, poz. 1080 z późniejszymi zmianami).
Konsekwencją spełnienia warunków określonych w przepisach ww. ustawy, a dotyczących, generalnie rzecz biorąc, czasu pracy, jaki pracownik przepracował u danego pracodawcy w ciągu całego roku kalendarzowego - jest nabycie po stronie pracownika ( w tym przypadku wójta, burmistrza, prezydenta …) - z mocy prawa - roszczenia dotyczącego zapłaty świadczenia, w postaci dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Skoro roszczenie to powstaje z mocy prawa - ewentualna uchwała rady gminy nie ma w omawianym przypadku charakteru konstytutywnego, nie kreuje bowiem nowej rzeczywistości normatywnej, jej podjęcie przez organ stanowiący nie tworzy, nie zmienia, ani nie znosi uprawnienia adresata - wójta, burmistrza, prezydenta (…) do dodatkowego wynagrodzenia rocznego - zaspokojenie roszczenia pracownika powstającego z mocy przepisów ustawy i w wysokości przez te przepisy ustalonej następuje bowiem niezależnie od woli pracodawcy. Tym samym można przyjąć, że „przyznanie” dodatkowego wynagrodzenia rocznego, w tym stwierdzenie zajścia przesłanek skutkujących nabyciem, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 grudnia 1997 roku o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej - po stronie pracownika (wójta, burmistrza, prezydenta …) prawa do wypłaty tego wynagrodzenia - jest czynnością niejako „techniczną” i nie wymaga podjęcia uchwały przez organ stanowiący.
Podjęta przez organ stanowiący uchwała może mieć wyłącznie charakter deklaratoryjny, a więc potwierdzać spełnienie przez wójta, burmistrza, prezydenta (…) przesłanek warunkujących nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.


Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1381