Wykonywanie zadań przez organy zarządzające ruchem drogowym w zakresie bezpieczeństwa na drogach publicznych.
Data Tuesday, 20 May - 11:15:29
Temat: Wyniki kontroli NIK


W marcu 2003 r. na stronach internetowych NIK w dziale "Wyniki kontroli" została opublikowana "Informacja o wynikach kontroli wykonywania zadań przez organy zarządzające ruchem drogowym w zakresie bezpieczeństwa na drogach publicznych (Nr ewid. 5/2003)"

W naszym serwisie prezentujemy skrót prasowy tej informacji natomiast pełny jej tekst można pobrać ze stron NIK.

Wyniki kontroli wykazały, że wszystkie skontrolowane podmioty: Dyrektor Generalny Dróg Krajowych i Autostrad, marszałkowie województw, prezydenci miast na prawach powiatów i starostowie, nierzetelnie wykonywały obowiązki z zakresu zarządzania ruchem na drogach publicznych. NIK podobnie oceniła działalność Ministra Infrastruktury oraz wojewodów nadzorujących to zarządzanie.

Stwierdzono, że wszystkie organy zarządzające ruchem drogowym, w mniejszym lub większym stopniu, nie wykonywały wszystkich zadań określonych rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach. Ustalono, że tylko na obszarze działania Marszałka Województwa Kujawsko- Pomorskiego, organizacja ruchu na wszystkich drogach wynikała z zatwierdzonych projektów organizacji ruchu. Tylko 26% podmiotów posiadało projekty organizacji ruchu spełniające wszystkie wymogi prawne.

Jedynie 32% skontrolowanych wypełniało obowiązek przeprowadzania kontroli realizacji zadań technicznych, określonych w zatwierdzonych projektach stałej organizacji ruchu, która powinna mieć miejsce w ciągu 14 dni od daty jej wprowadzenia. Kontrole prawidłowości zastosowania, wykonywania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, dźwiękowej i urządzeń bezpieczeństwa ruchu, które powinny być przeprowadzane co najmniej raz na 6 m-cy, wykonywało tylko 14% podmiotów, a 32% w ogóle ich nie przeprowadziło.

Na terenie działania 62% podmiotów zarządzających ruchem, istniejąca organizacja ruchu odbiegała od ustalonej w projektach lub jej elementy były niezgodne z prawem o ruchu drogowym lub rozporządzeniem MTiGM w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Tylko 36% podmiotów przeprowadzało obowiązkowe analizy istniejącej organizacji ruchu w zakresie jego bezpieczeństwa i efektywności.

Opisana wyżej sytuacja stwarza potencjalnie negatywne skutki dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, ponieważ ustalana organizacja ruchu decyduje, wraz ze stanem technicznym drogi i zachowaniem kierowców, o jego bezpieczeństwie.

W zakresie obowiązków wojewodów i Ministra Infrastruktury, leży sporządzanie okresowych ocen organizacji ruchu w zakresie jego bezpieczeństwa, konieczności zapewnienia ruchu tranzytowego i zgodności z obowiązującym prawem. Kontrola wykazała, że tylko Wojewoda Podlaski wykonywał ten obowiązek rzetelnie, 8 wojewodów w ogóle go nie spełniało, a 3 – sporadycznie. Natomiast Minister Infrastruktury nie podejmował działań nadzorczych z własnej inicjatywy, opierając się na informacjach przekazywanych przez zarządzających ruchem i analizach innych jednostek.

Stan prawny w zakresie przepisów dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym nie jest do końca uregulowany. Od 3 lat istnieje luka prawna, do likwidacji której zobowiązany jest minister właściwy ds. transportu, obecnie Minister Infrastruktury. Nie wydano bowiem rozporządzenia określającego szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także warunki ich umieszczania na drogach. Tym samym, minister nie zapewnił warunków dla rzetelnego wykonywania zadań zarówno przez organy zarządzające ruchem drogowym jak i organy sprawujące nadzór nad tym zarządzaniem.

Ustalono także, iż tylko 42% organów zarządzających ruchem wykonywało zadania przy pomocy swoich urzędów. Większość podmiotów upoważniła do wykonywania swych zadań kierowników /dyrektorów/ zarządów dróg, mimo, że ustawodawca nie przewiduje takiej możliwości. Stan taki powoduje zatarcie różnic funkcjonalnych w kompetencjach tych organów i trudności w ustaleniu odpowiedzialnych za prawidłowe zarządzanie ruchem na drogach, a tym samym za stan bezpieczeństwa tego ruchu.

Na podstawie stwierdzonych nieprawidłowości NIK skierowała pod adresem Ministra Infrastruktury stosowne wnioski legislacyjne i organizacyjne.
Informacja pochodzi z serwisu internetowego Najwyższej Izby Kontroli http://www.nik.gov.pl
Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=272