Wdrożenie i funkcjonowanie w urzędach pracy i jednostkach pomocy społecznej systemów informatycznych, utworzonych w ramach Projektu ALSO.
Data Friday, 23 May - 09:23:56
Temat: Wyniki kontroli NIK


W listopadzie 2002 r. na stronach internetowych NIK w dziale "Wyniki kontroli" została opublikowana "Informacja o wynikach kontroli wdrażania i funkcjonowania w urzędach pracy i jednostkach pomocy społecznej systemów informatycznych, utworzonych w ramach Projektu ALSO (Nr ewid. 182/2002)".

W naszym serwisie prezentujemy skrót prasowy tej informacji natomiast pełny jej tekst można pobrać ze stron NIK.



Kontrola wykazała, że przyjęte cele budowy i działania informatycznych systemów POMOST (w jednostkach pomocy społecznej) oraz PULS (w urzędach pracy) nie w pełni zostały zrealizowane.

Izba przeprowadziła kontrolę z inicjatywy własnej w dniach od 1.10.01r. do 25.01.02. Objęto nią okres roku 1999 oraz trzech kwartałów roku następnego. Zbadano Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS), Krajowy Urząd Pracy (KUP), 6 urzędów wojewódzkich, 6 wojewódzkich urzędów pracy, 6 urzędów marszałkowskich, 18 ośrodków pomocy społecznej i 18 powiatowych urzędów pracy.

Obydwa systemy informatyczne utworzyło Ministerstwo w ramach tzw. projektu ALSO. Sfinansowało go z pożyczki uzyskanej z Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz budżetu państwa. Realizacja obydwu programów kosztowała w latach 1991 – 2000 ponad 42,5 mln. USD oraz ponad 24,1 mln. zł.

Należy przypomnieć, iż NIK przeprowadziła w 1996 r. kontrolę realizacji przez MPiPS oraz KUP programu informatyzacji systemów urzędów pracy i systemu pomocy społecznej, zaś dwa lata później kontrolę Ministerstwa w zakresie wykorzystania środków finansowych na realizację Projektu Promocji Zatrudnienia i Rozwoju Służb Zatrudnienia w latach 1991 – 1998.

Najważniejsze ustalenia kontroli - POMOST

Nie udało się zbudować jednolitego systemu informatycznego pozwalającego na pełny monitoring pomocy społecznej, czyli przekazywania danych do MPiPS zarówno o potrzebach jak i stopniu ich realizacji. Inspektorzy stwierdzili, że zaledwie co czwarty ośrodek pomocy społecznej (OPS) przekazywał wiarygodne dane do zbioru centralnego w resorcie. Utrudniało to analizowanie, korygowanie i prognozowanie polityki społecznej. OPS-y (3 z 16 skontrolowanych, które wdrożyły system) oraz wydziały odpowiedzialne za politykę społeczną w urzędach wojewódzkich ( 1 z 6 skontrolowanych) tylko sporadycznie wykorzystywały dane gromadzone w systemie informatycznym. Ponadto z 18 skontrolowanych ośrodków 5 jednostek nie uregulowało spraw własności sprzętu komputerowego; również w co drugim skontrolowanym urzędzie wojewódzkim wykryto nieprawidłowości w zakresie ewidencji i wykorzystania sprzętu.

Tylko w co trzecim urzędzie wojewódzkim podjęto próbę uregulowania współpracy pomiędzy wojewodami a wójtami, burmistrzami i prezydentami w zakresie utrzymania i rozwoju systemu; w żadanym województwie nie zawarto porozumienia o współpracy miedzy wojewodą i marszałkiem województwa.

W co drugim województwie otrzymany komputerowy zestaw szkoleniowy nie był wykorzystywany do szkolenia pracowników OPS.

Sprzęt wraz z oprogramowaniem skierowany do urzędów marszałkowskich nie był wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem; inspektorzy stwierdzili, że system nie został tam wdrożony, a zatem przekazanie sprzętu należy uznać za niecelowe i niegospodarne.

Wielu pracowników ośrodków oceniło system jako pracochłonny, a nawet uciążliwy w realizacji; do resortu kierowano postulaty o jego uproszczenie.

Resort wydał z budżetu na rok 2000 sumę pond 11 mln. zł. na utrzymanie i rozwój systemu. Inspektorzy stwierdzili nierzetelne sporządzenie i rozliczenie planu realizacji, gdyż przyjęto założenie, że wszystkie OPS będą przekazywały dane do zbioru centralnego. Ponadto zaplanowano fundusze dla powiatowych centrów pomocy rodzinie, mimo że jednostki te nie zostały objęte systemem. Przekazano także z resortu do 10 województw zaliczki pomimo nieprzedstawienia przez nie wojewódzkich planów utrzymania i rozwoju systemu; przekazane pieniądze nie zostały rozliczone.

Inspektorzy ustalili, że również w roku 2001 budżetowe pieniądze przekazane do urzędów wojewódzkich na utrzymanie i rozwój systemu resort rozliczył nierzetelnie; pieniądze przekazywano niezgodnie z przyjętymi zasadami.

PULS

Stwierdzono, że w 1/5 powiatowych urzędów pracy (PUP) wykorzystywane są inne niż PULS systemy informatyczne; gdzieniegdzie pracują nawet równolegle dwa systemy, co wymaga angażowania dodatkowych osób do ich obsługi. Niektóre urzędy nie wdrożyły systemu. Zgłaszano błędy w oprogramowaniu, resort opieszale reagował na te sygnały.

W pięciu skontrolowanych wojewódzkich urzędach pracy system został wdrożony, ale go nie użytkowano, ponieważ nie był dostosowany do sytuacji powstałej po wprowadzeniu reformy administracyjnej, w wyniku której obsługę osób bezrobotnych przejęły PUP, a pieczę nad nimi przejął bezpośrednio Krajowy Urząd Pracy.

W latach 2000 – 2001(trzy kwartały) KUP usuwał błędy i wprowadzał niezbędne zmiany w modułach systemu; wykryto 300 błędów, w tym 24 inspektorzy określili jako krytyczne a 99 uznano za poważne. Na początku roku 2000 dostarczono KUP-owi serwer o wartości ponad 600 tys. zł. Inspektorzy ocenili decyzję o zakupie tego urządzenia jako niecelową i niegospodarną.
Informacja pochodzi z serwisu internetowego Najwyższej Izby Kontroli http://www.nik.gov.pl
Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=279