Kontrola w zakresie prawidłowości wydawania pozwoleń na budowę oraz pozwoleń na użytkowanie obiektów budowlanych.
Data Monday, 26 May - 10:04:17
Temat: Wyniki kontroli NIK


W czerwcu 2002 r. na stronach internetowych NIK w dziale "Wyniki kontroli" została opublikowana "Informacja o wynikach kontroli wydawania pozwoleń na budowę oraz pozwoleń na użytkowanie obiektów budowlanych (Nr ewid. 1/2002)"

W naszym serwisie prezentujemy skrót prasowy tej informacji natomiast pełny jej tekst można pobrać ze stron NIK.


Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła w drugiej połowie 2001 roku kontrolę w zakresie prawidłowości wydawania pozwoleń na budowę oraz pozwoleń na użytkowanie obiektów budowlanych w jednostkach administracji rządowej, samorządowej i nadzoru budowlanego.

Celem kontroli było zbadanie i ocena prawidłowości działania i funkcjonowania organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, po reformie administracyjnej kraju.

Przeprowadzona kontrola w jednostkach administracji rządowej i samorządowej wykazała, że w stosunku do kontroli przeprowadzonej w 1998 r. nastąpiła niewielka poprawa w funkcjonowaniu organów administracji architektoniczno-budowlanej.

Na 2.389 badanych decyzji o pozwoleniu na budowę blisko 13 % decyzji wydawano z naruszeniem ustawy Prawo budowlane (poprzednio ca 22 %). Blisko w połowie organów administracji architektoniczno-budowlane wydawano decyzje o pozwoleniu na budowę mimo braku lub nie przedstawienia, m.in.:
  • przez wnioskodawców dowodu dysponowania nieruchomością na cele budowlane - 50 decyzji,
  • pomimo upływu ważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub jej nie przedłożenia wydano 33 decyzje,
  • mimo niezgodności jej warunków z wymogami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydano 27 decyzji,
  • na podstawie projektów zagospodarowania działki lub terenu sporządzonych na nieaktualnych mapach - w 114 przypadkach,
  • przy braku wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń - w 123 przypadkach,
  • braku kompletnych projektów budowlanych - w 34 przypadkach.
Na 1.428 skontrolowanych decyzji pozwoleń na użytkowanie obiektów budowlanych z naruszeniem ustawy Prawo budowlane wydano ca 20 % z nich, m.in. bez przedłożenia oryginału dziennika budowy w 171 przypadkach, braku stosownych oświadczeń kierownika budowy w 444 przypadkach, a także nie sprawdzania przez organ administracji architektonicznio-budowlanej na miejscu budowy zgodności wykonania obiektu z warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu oraz warunkami pozwolenia na budowę w 298 przypadkach.

Stwierdzono również nierzetelne prowadzenie, bądź nie prowadzenie rejestrów decyzji o pozwoleniu na budowę, jak również ujednoliconej ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania obiektów budowlanych w ponad 1/3 skontrolowanych jednostek. Odnotowano także ograniczony przepływ informacji (przekazywanie kopii decyzji) pomiędzy organami administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, co skutkowało brakiem pełnego rozeznania w ilości realizowanych obiektów budowlanych i możliwości podejmowania efektywnych działań kontrolnych.

Na 72 skontrolowane jednostki w 18 z nich, tj. w 25 % stwierdzono, że pracownicy administracji rządowej i samorządowej do których należało prowadzenie postępowań administracyjnych z zakresu ustawy Prawo budowlane wykonywali projekty budowlane lub byli kierownikami budów. Postępowanie to było sprzeczne z postanowieniami określonymi w art. 19 ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych i art. 18 ustawy o pracownikach samorządowych, w związku z art. 24 § 3 Kpa.

I tak np.: Pracownik Urzędu Gminy w Bledzewie, woj. lubuskie, prowadzący sprawy z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej, w 7 analizowanych inwestycjach był uczestnikiem procesu budowlanego, w tym w 6 autorem projektu budowlanego, a w 5 kierownikiem budowy. Działalność tą prowadził za zgodą Wójta Gminy.

Nie wystarczające i mało skuteczne były przedsięwzięcia w zakresie kontroli procesu budowlanego przez organy nadzoru budowlanego. Stwierdzono nie wywiązywanie się inwestorów z nałożonych na nich obowiązków w decyzji o pozwoleniu na budowę, bowiem na 206 skontrolowanych inwestycji w 20 % inwestorzy przystąpili do użytkowania obiektów budowlanych, nie zawiadamiając organu administracji architektoniczno-budowlanego o zakończeniu budowy lub nie uzyskując pozwolenia na użytkowanie.

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego pełniąc funkcję organu wyższego stopnia w stosunku do wojewodów i wojewódzkich inspektorów nadzoru budowlanego w niewystarczającym stopniu sprawował nadzór nad ich działalnością. Przeprowadzane kontrole nie spowodowały zdecydowanej poprawy w funkcjonowaniu organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego niższego stopnia.

Wzrastająca liczba skarg wpływających do GINB, wskazuje na konieczność podjęcia bardziej zdecydowanych działań dla eliminowania zaniedbań lub nienależytego wykonywania zadań przez organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego. Wiąże się to także z potrzebą uproszczenia trybu postępowania w sprawie uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę.

Wyniki kontroli wskazują na potrzebę podjęcia dalszych zdecydowanych działań dla usprawnienia funkcjonowania organów administracji architektoniczno-budowlanej oraz nadzoru budowlanego na wszystkich szczeblach, a w tym eliminowania przypadków naruszania ustawy Prawo budowlane przy wydawaniu decyzji o pozwoleniu na budowę lub przy dopuszczaniu do użytkowania obiektów budowlanych.

Także kontrola przeprowadzona na przełomie II i III kwartału 2001 r. przez Delegaturę NIK w Białymstoku wykazała nieprawidłowości w lokalizacji dużych obiektów handlowych. Na 17 objętych kontrolą jednostek samorządu terytorialnego w 15 z nich stwierdzono istotne nieprawidłowości. Z naruszeniem prawa wydano 35 spośród 68 skontrolowanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z czego 12 decyzji było sprzecznych z ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Natomiast na 54 skontrolowane pozwolenia na budowę z naruszeniem prawa wydano 14 z nich, w tym 10 mimo braku zgodności z ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Również kontrola w zakresie nadzoru administracji publicznej nad realizacją budownictwa letniskowego, przeprowadzona w okresie od kwietnia do sierpnia 2001 r. przez delegaturę NIK w Olsztynie wykazała m.in. liczne przypadki realizowania budów bez wymaganego pozwolenia na budowę. Ujawniono 285 nielegalnie wybudowanych i będących w budowie obiektów letniskowych. Natomiast spośród wydanych 173 ostatecznych decyzji nakazujących rozbiórkę nielegalnie wybudowanych obiektów, jedynie 66, tj. 38% zostało wykonanych. Z kontroli wynikało również, że funkcjonujące od 1 stycznia 1999 r. powiatowe inspektoraty nadzoru budowlanego nie dysponowały dostatecznymi środkami finansowymi, zapewniającymi zaspokojenie ich potrzeb, zwłaszcza kadrowych. W niektórych jednostkach obsada kadrowa była znacznie mniejsza, niż w oddziałach nadzoru budowlanego byłych urzędów rejonowych.
Informacja pochodzi z serwisu internetowego Najwyższej Izby Kontroli http://www.nik.gov.pl
Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=289