Stanowisko KR RIO w sprawie rodzajów uchwał jst, dla których właściwym organem nadzoru są kolegia rio
Data Tuesday, 27 May - 14:09:24
Temat: KR RIO


Krajowa Rada
Regionalnych Izb Obrachunkowych



Stanowisko
Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych
w sprawie rodzajów uchwał jednostek samorządu terytorialnego,
dla których właściwym organem nadzoru są kolegia regionalnych
izb obrachunkowych

podjęte dnia 30 marca 2000 roku



Ustawą z 21 stycznia 2000 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej (DzU nr 12, poz. 136) zmieniony został art. 11 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, określający zakres podmiotowy
i przedmiotowy nadzoru regionalnych izb obrachunkowych.

I. Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych przyjęła następujące stanowisko w sprawie w sprawie rodzajów uchwał jednostek samorządu terytorialnego, dla których właściwym organem nadzoru są regionalne izby obrachunkowe:

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych rekomenduje kolegiom regionalnych izb obrachunkowych wymienione poniżej rodzaje uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego jako objęte nadzorem z art. 11 ust. 1 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych:


  1. Budżet:

    • uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu i uchwały w sprawie jej zmian;
    • uchwały budżetowe i ich zmiany;
    • uchwały w sprawie upoważnienia zarządu gminy do dokonywania zmian w budżecie;
    • uchwały w sprawie ustalania wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego;
    • uchwały w sprawie blokowania planowanych wydatków budżetowych.


  2. Zobowiązania:

    • uchwały w sprawie emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd;
    • uchwały w sprawie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę gminy;
    • uchwały określające wysokość sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania;
    • uchwały ustalające maksymalną wysokość pożyczek i poręczeń udzielonych przez zarząd w roku budżetowym.


  3. Dotacje:

    • uchwały ustalające stawki dotacji przedmiotowych dla zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych;
    • uchwały określające tryb udzielania dotacji, sposób ich rozliczania oraz sposób kontroli zleconego zadania;
    • uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad udzielania dotacji dla szkół i przedszkoli publicznych, dla których organem założycielskim nie są jednostki samorządu terytorialnego;
    • uchwały określające szczegółowe zasady udzielania dotacji niepublicznym szkołom, przedszkolom i placówkom szkolno-wychowawczym.


  4. Podatki i opłaty lokalne:

    • uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny żyta dla wymiaru podatku rolnego;
    • uchwały określające tryb i szczegółowe warunki zwolnienia z podatku rolnego gruntów, na których zaprzestano produkcji rolnej;
    • uchwały wprowadzające inne niż ustawowe zwolnienia w podatku rolnym;
    • uchwały wprowadzające inne niż ustawowe zwolnienia w podatku leśnym;
    • uchwały określające wysokość stawek podatku od nieruchomości i zwolnienia w tym podatku;
    • uchwały określające wysokość stawek podatku od środków transportowych i zwolnienia w tym podatku;
    • uchwały określające wysokość stawek podatku od posiadania psów i określające zasady ustalania poboru i terminu płatności podatku oraz wprowadzające zwolnienia w tym podatku;
    • uchwały określające zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności, wysokość stawek i zwolnień z opłat:

      1. targowej,
      2. miejscowej,
      3. administracyjnej;

    • uchwały zarządzające pobór ww. podatków i opłat w drodze inkasa, określające inkasentów i ich wynagrodzenie;
    • uchwały wprowadzające opłaty prolongacyjne, o których mowa w ustawie "Ordynacja podatkowa".

  5. Uchwały w sprawie absolutorium dla zarządu.

II. Krajowa Rada stoi na stanowisku, że nadzorowi regionalnych izb obrachunkowych podlegają także inne uchwały, o ile normują zagadnienia, które powinny znaleźć się w uchwałach wymienionych w punkcie I.

III. Niniejsze stanowisko, nie naruszając ustawowej niezawisłości kolegium
w ustalaniu właściwości przedmiotowej, ma ułatwić jednostkom samorządu terytorialnego wywiązanie się z obowiązku przekazywania uchwał właściwym organom nadzoru.

Przewodniczący Krajowej Rady

Regionalnych Izb Obrachunkowych

/-/

dr Bogdan Cybulski





Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=293