Pismo Głównego Inspektora Audytu Wewnętrznego z 6 kutego 2004 r. (KF2/4095/15/3)
Data Tuesday, 24 February - 14:31:53
Temat: Pisma i interpretacje


Ministerstwo Finansów
Główny Inspektor
Audytu Wewnętrznego


KF2/4095/15/329/2004
Warszawa 2004.02.06



Prezesi
Regionalnych Izb Obrachunkowych


Szanowni Państwo,

Zwracam się z uprzejmą prośbą o przekazanie jednostkom samorządu terytorialnego syntetycznej informacji dotyczącej audytu wewnętrznego.
Jednostka samorządu terytorialnego jest zobowiązana do rozpoczęcia przed końcem marca 2004 r. audytu wewnętrznego, jeżeli kwota przychodów lub wydatków tej jednostki w 2003 r. przekroczyła kwotę określoną w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie określenia kwot przychodów oraz wydatków środków publicznych dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 234, poz.1970).
Mając na względzie znaczenie audytu wewnętrznego, którego rolą jest dostarczanie kierownikowi jednostki wiedzy dotyczącej funkcjonowania jednostki w zakresie gospodarki finansowej pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, a także przejrzystości i jawności, zwracam się z prośbą o współpracę w przedmiotowym zakresie poprzez przekazanie nadzorowanym jednostkom samorządu terytorialnego załączonej informacji dotyczącej audytu wewnętrznego.


Informacja dotycząca prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 35d ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003r., Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) i przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie określenia kwot przychodów oraz wydatków środków publicznych dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 234, póz. 1970) jednostka samorządu terytorialnego jest zobowiązana do rozpoczęcia audytu wewnętrznego przed końcem marca 2004 r., jeżeli jej przychody lub wydatki środków publicznych przekroczyły kwotę 35 000 tyś. zł.

Audyt wewnętrzny przeprowadza audytor zatrudniony w jednostce samorządu terytorialnego (art. 35e ust. l ww. ustawy). Oznacza to, że kierownik jednostki samorządu terytorialnego jest odpowiedzialny za utworzenie komórki audytu wewnętrznego lub stanowiska do spraw audytu wewnętrznego i za zapewnienie organizacyjnej odrębności wykonywanych przez nie zadań. Audytor wewnętrzny podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki.

Niezależny, profesjonalny i obiektywny audyt wewnętrzny stanowi dla kierownika jednostki podstawowe źródło oceny funkcjonowania jednostki. Celem audytu wewnętrznego jest bowiem:
1) identyfikacja i analiza ryzyka związanego z działalnością jednostki, a w szczególności ocena efektywności zarządzania ryzykiem oraz ocena systemu kontroli wewnętrznej,
2) wyrażenie opinii na temat skuteczności mechanizmów kontrolnych w badanym systemie,
3) dostarczanie kierownikowi jednostki, w oparciu o ocenę systemu kontroli wewnętrznej, racjonalnego zapewnienia, że jednostka działa prawidłowo.
W efekcie, kierownik jednostki samorządu terytorialnego uzyskuje obiektywną i niezależną ocenę funkcjonowania jednostki w zakresie gospodarki finansowej pod względem legalności, gospodarności, celowości, rzetelności, a także przejrzystości i jawności.

Prawidłową realizację zadań w zakresie audytu wewnętrznego zapewnia audytor o ugruntowanej i bogatej wiedzy o jednostce, wynikającej m.in. z doświadczenia w pracy w administracji samorządowej. Audytorom wewnętrznym należy stawiać wysokie wymagania dotyczące umiejętności zawodowych umożliwiając im jednocześnie stałe dokształcanie.

Audytorem wewnętrznym może być osoba, która spełnia warunki określone w art. 35k ww. ustawy. Należy przy tym pamiętać, że tylko do dnia 31 grudnia 2004 r. audytorem wewnętrznym może być osoba, która nie złożyła z wynikiem pozytywnym egzaminu na audytora. Wymaga to umożliwienia audytorom przygotowania się i przystąpienia do egzaminu na audytora wewnętrznego w 2004 r.

Niezależnie od powyższego audytorzy powinni podlegać stałemu procesowi kształcenia.

Wyniki audytu wewnętrznego, tj. ustalenie stanu faktycznego w zakresie funkcjonowania gospodarki finansowej, określenie oraz analiza przyczyn i skutków uchybień, uwagi i wnioski w sprawie usunięcia uchybień, audytor przedstawia kierownikowi jednostki w sprawozdaniu z przeprowadzenia audytu wewnętrznego. Kierownik jednostki, na podstawie sprawozdania z przeprowadzenia audytu wewnętrznego, podejmuje działania mające na celu usunięcie uchybień oraz usprawnienie funkcjonowania jednostki, w zakresie gospodarki finansowej, informując o tym audytora wewnętrznego.


Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=492