Audyt wewnętrzny w jednostkach samorządu terytorialnego
Data Monday, 16 August - 11:42:09
Temat: Pisma i interpretacje


Warszawa, 13.07.2004r.



MINISTERSTWO FINANSÓW
Departament
Koordynacji Kontroli Finansowej i Audytu Wewnętrznego
KF-2/4095/61/8743/2004/RŁ


dr Bogdan Cybulski
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
we Wrocławiu




W odpowiedzi na pismo z dnia 14.04.2004 r., Departament Koordynacji Kontroli Finansowej i Audytu Wewnętrznego, po zasięgnięciu opinii Departamentu Budżetu Państwa, przesyła stosowne wyjaśnienia.

W odpowiedzi na pismo z dnia 14.04.2004 r., Departament Koordynacji Kontroli Finansowej i Audytu Wewnętrznego, po zasięgnięciu opinii Departamentu Budżetu Państwa, przesyła stosowne wyjaśnienia.
Zgodnie z art. 35d ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2003r. Nr 15, póz. 148, z późn. zm.) oraz § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie określenia kwot przychodów oraz wydatków środków publicznych dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 234, póz. 1970), jednostka samorządu terytorialnego ma obowiązek rozpoczęcia audytu wewnętrznego przed upływem pierwszego kwartału roku następującego po roku, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 35 min zł. przychodów środków publicznych uzyskiwanych w ciągu roku kalendarzowego lub wydatków środków publicznych dokonywanych w ciągu roku kalendarzowego.
Zgodnie z art. 109 ust.2 pkt 2 lit. b ww. ustawy budżet jednostki samorządu terytorialnego obejmuje przychody i wydatki funduszy celowych jednostki samorządu terytorialnego. Powyższe oznacza, że do kwoty środków publicznych, której przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego wlicza się przychody i wydatki gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (GFOŚiGW), będącego gminnym funduszem celowym. Wydatkiem jest rozchód (z różnych tytułów) środków pieniężnych z kasy lub rachunku bankowego jednostki prowadzącej rachunkowość, zatem przekazanie nadwyżki z tytułu przychodów z GFOŚiGW do właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej należy uznać za wydatek i klasyfikować na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 68, póz. 634, z późn. zm.) jako wydatek § 296 przelewy redystrybucyjne.
Reasumując, Gmina Rudna jest zobowiązana do prowadzenia audytu wewnętrznego, jeżeli jej wydatki, wliczając wydatki gminnych jednostek organizacyjnych, w tym wydatki GFOŚiGW przekroczyły kwotę 35 mln.

(...)

Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=634