Interpretacja art. 113 i art. 114 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych
Data Friday, 26 November - 08:49:33
Temat: Pisma i interpretacje


Nr WA - 0731/11/2004Katowice, dnia 7 października 2004 r.



Pani
Elżbieta Suchocka-Roguska
Sekretarz Stanu
Ministerstwo Finansów
Warszawa



   Z obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 24 maja 2004 roku w sprawie ogłoszenia kwot i relacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (M.P. z 2004 r. Nr 23, poz. 403) wynika, iż wartość relacji łącznej kwoty państwowego długu publicznego powiększonej o kwotę przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji, udzielonych przez podmioty sektora finansów publicznych, do produktu krajowego brutto przekroczyła poziom 50% i wyniosła 51,6%.

   Relacja deficytu budżetu państwa do dochodów budżetu państwa, zgodnie z ustawą budżetową na 2004 r. wynosi 29,3% i zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o finansach publicznych relacja ta stanowi górne ograniczenie relacji deficytu każdej jednostki samorządu terytorialnego do jej dochodów, jaka może zostać uchwalona w budżecie jednostki samorządu terytorialnego w 2005 roku.
Stosownie do art. 45 ust. 2 ustawy o finansach publicznych ww. ograniczenia nie stosuje się do kwoty deficytu jednostki samorządu terytorialnego sfinansowanego nadwyżką budżetową z lat ubiegłych.

   W związku z wprowadzonym ograniczeniem planowanego deficytu w jednostkach samorządu terytorialnego na 2005 r. prosimy o opinię w poniższej sprawie:
   Czy dopuszczalne będzie uchwalenie wydatków budżetowych, które spowodują zwiększenie ustawowego deficytu (29,3%), na sfinansowanie których przeznaczone będą:
  1. wolne środki, o których mowa w art. 112 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych?
    Środki te nie generują nowego długu i są to środki finansowe, o przeznaczeniu których jednostki samorządu terytorialnego decydują samodzielnie,

  2. pożyczki z budżetu państwa na prefinansowanie wydatków związanych z zadaniami ujętymi w programach, na które jednostki samorządu terytorialnego otrzymają środki pochodzące z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej?

   Dodatkowo prosimy o odpowiedź czy z kwot, na podstawie których będą obliczane progi zadłużenia j.s.t. na koniec roku, o których mowa w przepisie art. 113 ust. 3 i art. 114 ust. 3 ustawy o finansach publicznych (odpowiednio 15% i 60%) można wyłączyć całość pożyczek jakie jednostka musiała zaciągnąć na realizację konkretnego zadania współfinansowanego ze środków unijnych.
   W interesującym nas przypadku chodzi zarówno o pożyczkę z budżetu państwa na prefinansowanie wydatków poniesionych na wykonanie zadania jak i pożyczkę (kredyt) zaciągnięty przez j.s.t. u innych pożyczkodawców (np. WFOŚiGW) i kredytodawców
w związku z realizacją zadania.

   Ze względu na zbliżający się termin opracowywania projektów budżetów przez jednostki samorządu terytorialnego oraz duże znaczenie tych kwestii dla wielu jednostek samorządu, uprzejmie proszę o zajęcie stanowiska przez Ministerstwo Finansów
w powyższych sprawach.






MINISTER FINANSÓW
ST1-4800-966/04/4309
Warszawa 2004-10-29



   W odpowiedzi na pismo (...) w sprawie interpretacji art. 113 i art. 114 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148 ze zm.) w związku z nowelizacją dokonaną ustawą o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 93 poz. 890) - uprzejmie informuję:

   Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o finansach publicznych łączna kwota przypadających do spłaty w danym roku budżetowym rat kredytów i pożyczek oraz potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych przez jednostki samorządu terytorialnego poręczeń, wraz z należnymi w danym roku odsetkami od tych kredytów i pożyczek oraz należnych odsetek i dyskonta, a także przypadających w danym roku budżetowym wykupów papierów wartościowych emitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nie może przekroczyć 15% planowanych na dany rok budżetowy dochodów jednostek samorządu terytorialnego. W przypadku gdy relacja łącznej kwoty państwowego długu publicznego powiększonej o kwotę przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez podmioty sektora finansów publicznych do produktu krajowego brutto przekroczy 55%, to kwota, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 12% planowanych dochodów jednostki samorządu terytorialnego, chyba że obciążenia te w całości wynikają z zobowiązań zaciągniętych przed datą ogłoszenia tej relacji (ust. 2).
Ograniczeń określonych w art. 113 ust. 1 nie stosuje się do kredytów i pożyczek zaciągniętych w związku ze środkami określonymi w umowie zawartej z podmiotem dysponującym funduszami strukturalnymi lub Funduszem Spójności Unii Europejskiej, a także emitowanych w tym celu papierów wartościowych (ust. 3).

   Natomiast zgodnie z art. 114 ust. 1 ustawy o finansach publicznych łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie może przekraczać 60% dochodów tej jednostki w tym roku budżetowym. W trakcie roku budżetowego łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec kwartału nie może przekraczać 60% planowanych w danym roku budżetowym dochodów tej jednostki (ust. 2).
Ograniczeń, o których mowa w art. 114 ust. 1 i 2, nie stosuje się do emitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek zaciąganych w związku ze środkami określonymi w umowie zawartej z podmiotem dysponującym funduszami strukturalnymi lub Funduszem Spójności Unii Europejskiej. W przypadku, gdy określone w umowie środki z funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności Unii Europejskiej nie zostaną przekazane lub po ich przekazaniu orzeczony zostanie ich zwrot, jednostka samorządu terytorialnego nie może emitować papierów wartościowych, zaciągać kredytów, pożyczek i udzielać poręczeń do czasu spełnienia warunków, o których mowa w art. 114 ust. 1 i 2 oraz w art. 113 ust. 1 i 2.

   W związku z powyższym, należy podkreślić, iż wyłączenie stosowania ograniczeń określonych w przepisie art. 113 ust. 1 i art. 114 ust. 1 i 2 dotyczy:
· zobowiązań z tytułu pożyczek, kredytów i wyemitowanych papierów wartościowych, jakie jednostka samorządu terytorialnego musiała zaciągnąć na realizację konkretnego zadania współfinansowanego ze środków unijnych, niezależnie od źródła pozyskania tego przychodu. Przywołane przepisy nie zawierają bowiem ograniczeń w zakresie źródeł pozyskania pożyczek i kredytów;
· kwoty pożyczki, kredytu oraz emisji papierów wartościowych przeznaczonej na finansowanie zadania, która następnie będzie refinansowana ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności.

   Jeżeli zatem, w związku z realizacją przedsięwzięcia współfinansowanego środkami z funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności, zostanie np. zaciągnięta w określonej kwocie pożyczka na prefinansowanie wydatków poniesionych na wykonanie zadania czy w innej instytucji (np. WFOŚiGW), to ograniczeń, o których mowa w art. 113 ust. 1 i art. 114 ust. 1 i 2, nie stosuje się do tej kwoty pożyczki określonej w umowie zawartej z podmiotem dysponującym funduszami strukturalnymi lub Funduszem Spójności i przeznaczonej do refinansowania z ww. środków.

   Zaznaczyć należy, że limity określone w art. 113 ust. 1 i art. 114 ust. 1 i 2 nie mają zastosowania odpowiednio do kwot: spłaty zobowiązań i zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego z tytułu zaciągnięcia pożyczki lub kredytu, powstałych w związku ze środkami określonymi w umowie zawartej z podmiotem dysponującym funduszami strukturalnymi lub Funduszem Spójności, przez okres do uzyskania refinansowania ze środków unijnych. Pozostałe do spłaty zobowiązania po uzyskaniu refinansowania powinno być zaliczane do limitów spłaty zobowiązań i zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego.

   Jednocześnie informuję, iż dokonując interpretacji przepisów art. 113 i art. 114 ustawy o finansach publicznych, Ministerstwo Finansów kierowało się wykładnią celowościową. Należy bowiem podkreślić, iż wprowadzone do ustawy o finansach publicznych rozwiązania mają umożliwić jednostkom samorządu terytorialnego zaciąganie zobowiązań w celu pozyskania środków finansowych z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. W opinii Ministerstwa Finansów, rozwiązania te nie powinny jednakże prowadzić do nieograniczonego i niekontrolowanego zadłużania jednostek samorządu terytorialnego, a tym samym powiększania długu państwowego.
W celu efektywnego pozyskania i wykorzystania środków unijnych na realizację określonego zadania, ustawodawca przewidział w art. 113 ust. 3 i art. 114 ust. 3 odstępstwa od zasad określonych w ust. 1 wymienionych artykułów. Zakończenie zadania i otrzymanie refinansowania ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności oznacza, iż brak jest przesłanek uzasadniających niezaliczenie konkretnego zobowiązania do limitów, o których mowa w art. 113 ust. 1 i art. 114 ust. 1 i 2.

Z poważaniem

z upoważnienia Ministra Finansów
SEKRETARZ STANU
/-/
Elżbieta Suchocka-Roguska



Ten artykuł pochodzi od: Regionalne Izby Obrachunkowe
https://archiwum.rio.gov.pl/

Adres WWW tego artykułu to:
https://archiwum.rio.gov.pl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=791